عوارض قرص لیورگل، موارد منع مصرف و تداخل دارویی قرص لیورگل چیست؟

تاریخ ایجاد :

با پیشرفت علم، امروزه بیش از هر زمان دیگری فرصت های زیادی برای افزایش سطح دانایی و یادگیری در زمینه سلامتی و مراقبت بهتر از خود وجود دارد. همچنین مهم تر از هر زمان دیگری، دانستن اینکه در حال مصرف چه داروهایی هستید از اهمیت بالاتری برخوردار است. در این مقاله قصد داریم به عوارض قرص لیورگل، از موارد منع مصرف و تداخل دارویی قرص لیورگل بپردازیم.

قرص لیورگل یک قرص گیاهی است که با عوارض جانبی کم و جز دسته از داروهای بی خطر به شمار می رود؛ با این حال یکی از علائمی که تاکنون بیشتر گزارش شده این است که این قرص ممکن است در بعضی افراد اثر ملینی داشته باشد البته اثر ملینی آن بسیار خفیف است. قرص لیورگل مثل اکثر قرص ها می تواند با برخی از داروهایی که در حال مصرف کردن هستید، تداخل دارویی داشته باشد؛ اما با مشورت با پزشک هایتان و افزایش آگاهی خود، همچنین با تغییر ساعات مصرف داروها می توانید از برخی از تداخلات جلوگیری کنید. لازم به ذکر است که این مکمل برای افرادی که سنگ کلیه دارند منع مصرف دارد؛ زیرا در مواردی نشان داده شده که باعث جابجایی و افزایش سنگ ها و ایجاد درد شده است.

در داروخانه آنلاین دکتر بهزاد بهمنی (داروهوم) با امکان خرید آنلاین دارو، محصولات آرایشی بهداشتی، مکمل ها و تجهیزات پزشکی، می‌توانید روند سفارش آنلاین را از مرحله بررسی، انتخاب محصول، خرید و تحویل در محل را انجام دهید. داروهوم به شما کمک می‌کند تا در وقت و هزینه‌های خود صرفه‌ جویی کنید تا محصولات مورد نظر خود را با %تخفیفات ویژه و استثنایی% تهیه نمایید.

تداخل دارویی قرص لیورگل چگونه است؟

ممکن است برایتان پیش آمده باشد که به دلایل خاصی به چندین پزشک مراجعه کرده اید و مجبور به مصرف چند داروی مختلف به طور هم زمان هستید. شما و پزشکانتان باید از تمام دارو هایی که مصرف می کنید آگاه باشید؛ زیرا برخی از دارو ها نباید با دارو های دیگر همزمان مصرف شوند و فاصله زمانی بین دارو ها رعایت شود. امروزه اطلاعاتی در مورد عوارض قرص لیورگل، از موارد منع مصرف و تداخل دارویی قرص لیورگل با سایر داروها، در دسترس است.

لیورگل، تولید شرکت گل دارو است و در دو دوز ٧٠ و ١٤٠ میلی گرم به رنگ زرد در بسته بندی های مقوایی ٣٠ عددی عرضه می شود. قرص لیورگل مثل اکثر قرص ها می تواند با برخی از داروهایی که در حال مصرف کردن هستید، تداخل دارویی داشته باشد و باعث بروز عوارض ناخواسته در بدن شما شود؛ اما با مشورت با پزشک هایتان و افزایش آگاهی خود، همچنین با تغییر ساعات مصرف دارو ها می توانید از برخی از تداخلات جلوگیری کنید. 

قرص لیورگل با چه داروهایی تداخل دارد؟

در بخش زیر انواع داروهایی که نباید هم زمان با قرص لیورگل مصرف شوند ذکر شده است:

  • داروهای پیشگیری از بارداری
  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی
  • داروی کنترل قند خون
  • داروهای ضدکلسترول خون
  • آنتی بیوتیک ها
  • داروهای ضد انعقاد (رقیق کننده) خون و برخی از داروهای سرطانی
  • برخی داروهای کلیوی و داروهای ضد درد

بیشتر بدانید: آیا قرص لیورگل برای لک صورت مفید است؟

تداخل دارویی قرص لیورگل با داروهای پیشگیری از بارداری 

از اینجا به بعد، به بررسی دقیق عوارض قرص لیورگل، از موارد منع مصرف و تداخل دارویی قرص لیورگل خواهیم پرداخت. در برخی موارد یکی از مهم ترین مسائلی که زنان حین مصرف قرص لیورگل باید به آن دقت کنند، این است که قرص لیورگل می تواند اثرات قرص های پیشگیری از بارداری را کاهش دهد؛ زیرا هورمون های زنانگی را تحت تاثیر خود قرار می دهد. توصیه می شود که اگر در حال استفاده از قرص های جلوگیری از بارداری هستید، در مصرف قرص لیورگل دقت کنید؛ زیرا ممکن است با کاهش تاثیر قرص های ضد بارداری سبب بارداری های ناخواسته شود. در صورتی که فقط از قرص پیشگیری از بارداری برای جلوگیری از حاملگی استفاده می کنید، توصیه ما به شما این است که از سایر روش های پیشگیری از بارداری مانند کاندوم نیز استفاده کنید.

تداخل دارویی قرص لیورگل با داروهای ضد التهابی

دسته دوم داروهایی که ممکن است با قرص لیورگل تداخل داشته باشند، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) هستند. این داروهای ضد التهابی مثل دیکلوفناک، نا پروکسن، آسپرین، سلکوکسیب، ایبوپروفن و نباید هم زمان با مصرف قرص لیورگل تجویز شوند؛ زیرا می تواند در این صورت التهاب در بدن را افزایش دهند.

بیشتر بدانید: بهترین زمان مصرف قرص لیورگل را می دانید؟

تداخل دارویی قرص لیورگل با داروهای کنترل کننده قند خون

امروزه افراد زیادی از دیابت رنج می برند. یکی از داروهای مهمی که امروزه برای دیابت استفاده می شود، متفورمین است. طبق تحقیقاتی، لیورگل قادر است قند خون را کاهش دهد، به همین دلیل بهتر است هم زمان با داروهای کنترل قند خون مانند متفورمین مصرف نشود؛ زیرا امکان دارد با این دارو تداخل داشته باشد و اثرات متفورمین برای دیابت را کاهش دهد.

تداخل دارویی قرص لیورگل با داروهای کنترل کننده کلسترول خون

امروزه با داشتن تغذیه ناسالم و همچنین عوامل ارثی، افراد زیادی از کلسترول بالا در خون رنج می برند. نکته قابل توجه این است که داروهای کنترل کننده کلسترول خون یعنی استاتین ها مانند لوواستاتین، آتورواستاتین و.. نباید هم زمان با قرص لیوگل مصرف شوند؛ زیرا با هم تداخل دارند. استاتین ها دسته ای از داروها هستند که مراحل تولید کلسترول در کبد را مهار می کنند؛ ولی بهتر است همراه با لیورگل مصرف نشوند.

بیشتر بدانید: برای زیبایی پوست صورت چه بخوریم (قرص ها و ویتامین ها)

تداخل دارویی قرص لیورگل با آنتی بیوتیک ها

از دیگر تداخلات دارویی قرص لیورگل، می توان به آنتی بیوتیک ها اشاره کرد. آنتی بیوتیک هایی مانند داکسی سایکلین، سفیکسیم، مترونیدازول و آزیترومایسین، معمولا برای درمان باکتری و عفونت های موجود در بدن یا زخم ها مورد استفاده قرار می گیرند؛ اما باید دقت کرد که اگر همراه با لیورگل مصرف شوند، تداخل دارد و اثرات آنتی بیوتیک آن ها کاهش می یابد.

تداخل دارویی قرص لیورگل با داروهای رقیق کننده خون و برخی داروهای سرطانی

امروز بسیاری از افراد به دلیل غلظت بالای خون شان، مجبور به مصرف داروهایی مثل وارفارین، پلاویکس و آسپرین هستند؛ اما باید بدانند که این داروها به هیچ وجه نباید هم زمان با قرص گیاهی لیورگل مصرف شود. لیورگل با برخی داروهای سرطانی نیز تداخل دارد و نباید با هم مصرف شوند. به عنوان مثال، داروی تاموکسیفن که برای درمان سرطان سینه و در مواردی برای پیشگیری از آن مصرف می شود با لیورگل تداخل دارد.

تداخل دارویی قرص لیورگل با داروهای کلیوی و داروهای ضد درد

قرص سیرولیموس برای پیوند کلیه مورد مصرف قرار می گیرد؛ اما اگر هم زمان با قرص لیورگل مصرف شود، ممکن است میزان تجزیه سیرولیموس توسط کبد را کاهش دهد که این امر سبب افزایش اثرات و عوارض جانبی قرص سیرولیموس در بدن می شود. پس برای جلوگیری از این عوارضات احتمالی، بهتر است با هم مصرف نشوند. یکی دیگر از داروها که با قرص لیورگل تداخل دارد، بعضی از داروهای تسکین دهنده درد، مانند مورفین است. عصاره موجود در لیورگل قادر است بر سطح مورفین در خون تاثیر بگذارد و اثرات آن را کاهش یا افزایش دهد.

بیشتر بدانید: بهترین مکمل ویتامین برای پوست صورت کدام است؟

عوارض جانبی قرص لیورگل چیست؟

مطالعات مختلف نشان می دهد که قرص لیورگل یک قرص گیاهی است که به طور کلی می توان گفت، قرصی با عوارض جانبی کم و جز دسته از داروهای بی خطر به شمار می رود؛ اما هر دارویی با توجه به تمام فوایدی که برای بدن دارد، می تواند عوارض ناخواسته ای نیز به همراه خود داشته باشد. قرص گیاهی لیورگل که در واقع به عنوان یک قرص درمان کننده کبد است، در برخی موارد می تواند مشکلاتی ایجاد کند که ممکن است به چشم نیاید. این عوارض ناخواسته و احتمالی ممکن است روی گوارش شخص باشد. یکی از علائمی که تاکنون بیشتر گزارش شده این است که این قرص ممکن است در بعضی افراد اثر ملینی داشته باشد البته اثر ملینی آن بسیار خفیف بوده و باعث اسهال شدید در فرد نمی شود.

عوارض جانبی قرص لیورگل بعد از چه مدت خود را نشان می دهد؟

توصیه می شود قبل از مصرف لیورگل به عوارض قرص لیورگل، از موارد منع مصرف و تداخل دارویی قرص لیورگل توجه زیادی کنید. به طور مثال در دوران بارداری و شیردهی حتما با پزشک خود مشورت کنید؛ زیرا ممکن است در این دوران، لیورگل عوارض جانبی و منع مصرف به دنبال داشته باشد. به طور کلی مصرف قرص لیورگل در حالت طبیعی، تا ٤١ ماه، بدون عوارض جانبی گزارش شده است؛ اما در برخی از موارد عوارض جانبی اش بر روی گوارش خواهد بود و ناراحتی های گوارشی در پی دارد که بسیار نادر است. البته کسانی که دستگاه گوارش حساسی دارند، با مصرف لیورگل ممکن است دچار عوارض خفیف گوارشی شوند. اگر پس از مصرف این دارو دچار اثر ملینی شدید، طبیعی است. 

برخی از رایج ترین عوارض جانبی قرص لیورگل 

توجه به عوارض قرص لیورگل، تداخل دارویی و موارد منع مصرف قرص لیورگل بسیار حائز اهمیت است. برخی از عوارض جانبی لیورگل ممکن است به طور نادر اتفاق بیفتد؛ اما از رایج ترین عوارض جانبی این قرص عبارت است از :

  • بثورات پوستی، کهیر، اگزما، خارش بدن 
  • مشکلات گوارشی مانند سوء هاضمه، اسهال، تهوع، بی اشتهایی، نفخ و درد شکم اشتهایی
  • سرد مزاجی و کاهش میلی جنسی، بی خوابی و سردرد

بیشتر بدانید: بهترین ویتامین ها برای سلامت پوست کدامند؟

بهترین ساعات مصرف قرص لیورگل برای کاهش عوارض احتمالی اش چه زمانی است؟

قرص لیورگل در دو دوز ١٤٠ و ٧٠ میلی گرم تولید می شود در بعضی از افراد که گوارش حساس تری دارند، این قرص نباید با معده خالی مصرف شود چون ممکن است عوارض ناخواسته ای بر جا بگذارد؛ اما به طور کلی بهترین زمان مصرف قرص لیورگل ۱۴۰ میلی گرم و همینطور بهترین زمان مصرف لیورگل ۷۰، حداقل 15 دقیقه، قبل از مصرف غذا است. برای این که جذب لیورگل بهتر صورت پذیرد، بهتر است معده خالی باشد.

مقدار مصرفی قرص لیورگل برا کاهش عوارض احتمالی اش، باید چه میزان باشد؟

طبق نظر پزشک این قرص را باید در تعداد معینی مصرف کنید؛ ولی اگر پزشک دستوری نداده است، طبق بروشور داخل جعبه قرص، اصولا باید ۳ بار در روز و هر بار یک عدد لیورگل ۱۴۰ یا دو عدد لیورگل ۷۰ مصرف شود. شاید در مواردی بتوان قرص گیاهی لیورگل را بدون تجویز پزشک از داروخانه ها تهیه و مصرف کرد؛ اما بهتر است در هیچ مورد قرصی، چه گیاهی و چه شیمیایی به دلیل عوارض جانبی ناخواسته، خود درمانی نکرده و قبل از شروع مصرف حتما با پزشک خود مشورت کنید. طبق اطلاعاتی، قرص گیاهی لیورگل، حداقل ۳ ماه مصرف می شود. با این حال بهتر است برای کاهش عوارض احتمالی قرص لیورگل حتما نظر پزشک خود را بد انید. 

 موارد منع مصرف قرص لیورگل چیست؟

تا کنون با برخی از عوارض قرص لیورگل، از موارد منع مصرف و تداخل دارویی قرص لیورگل آشنا شدیم. در این بخش قصد داریم به طور کامل تر به موارد منع مصرف قرص لیورگل بپردازیم. نکته قابل توجه این است که شما باید هر قرصی را با توجه سوابق بیماریتان و مشورت با پزشک، همچنین افزایش سطح آگاهی خود مصرف کنید. مواردی از منع مصرف قرص لیورگل را برای شما در قسمت زیر جمع آوری کرده ایم:

  1. افرادی که به برخی از گیاهان مثل گل همیشه بهار، قاصدک، ابروسیا، بابونه و خار مریم آلرژی دارند.
  2. برای کسانی که به سیروز کبدی یا هپاتیت حاد مبتلا هستند.
  3. داروی لیورگل برای کودکان در سن های کمتر از 18 سال منع مصرف دارد، مگر تحت نظر پزشک. 
  4. برای زنانی که در دوران بارداری و شیردهی هستند بهتر است از لیورگل استفاده نکنند.
  5. یکی دیگر از موارد منع مصرف قرص لیورگل، برای افرادی است که سنگ کلیه دارند؛ زیرا در مواردی نشان داده شده است که باعث جابجایی و افزایش سنگ ها و ایجاد درد شده است.

بیشتر بدانید: بهترین قرص برای پوست صورت چیست؟

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی عوارض قرص لیورگل، از موارد منع مصرف و تداخل دارویی قرص لیورگل پرداختیم و با آن ها آشنا شدیم. از این مقاله نتیجه می گیریم همه دارو ها از جمله لیورگل، علاوه بر فوایدی که برای بدن دارند و برای درمان بیماری ها استفاده می شوند، ممکن است عوارض جانبی نیز به دنبال داشته باشند. در بسیاری از موارد هم منع مصرف و تداخلات با دارو های دیگر دارند، به همین علت باید با مطالعه این مقاله، سطح آگاهی خود را در این زمینه بالا ببریم و صددرصد با پزشک معالج خود مشورت کنیم.

نوشته های مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

support_agent پشتیبانی 8 الی 19
delivery_dining ارسال به تمام نقاط ایران
verified_user ضمانت اصالت و سلامت
trending_up ارسال رایگان سفارش 400+ تومان
view_in_ar پیگیری سفارش ها

تمام حقوق مادی و معنوی برای داروهوم محفوظ است. طراحی و اجرا توسط داروهوم