ویتامین ای 100 یا 400: کدام یک به نیازهای شما پاسخ می‌دهد؟ راهنمای انتخاب دوز مناسب

تفاوت ویتامین ای 100 با 400
تاریخ ایجاد :

میزان مصرف ویتامین ای در آمریکا 83%، در اروپا 80%، در آسیا و اقیانوسه 79% برآورد شده است که اهمیت و ضرورت ویتامین E را نشان می دهد. ویتامین E در دو بسته بندی عرضه می شود، یکی ویتامین ای 100 دیگری ویتامین ای 400. دو ویتامین که یک کار را انجام می دهند و تفاوت های اندکی با یکدیگر دارند.

فرق ویتامین ای 100 با 400 تنها در دوزهای آن و رنگ کپسول هایشان است. غیر از این تمام خواص، نحوه مصرف، زمان مصرفشان مشابه یکدیگر است.برای انتخاب دوز مناسب، باید بگوییم همه چی به دکترها و متخصصین پزشکی بستگی دارد که تشخیص دهند شما چقدر به ویتامین ای نیاز دارید، اگر به میزان بالاتری نیاز داشته باشید، برای آسودگی به شما ای 400 را تجویز می کنند و برعکس. در ادامه با هم ویژگی های ویتامین ای، نحوه مصرف، زمان مصرف هر دو ویتامین را به طور کامل با هم بررسی می کنیم و در نهایت فرق ویتامین ای 100 با 400 را بررسی خواهیم کرد.

در داروخانه آنلاین دکتر بهمنی (داروهوم) با امکان خرید آنلاین دارو، محصولات آرایشی بهداشتی، مکمل ها و تجهیزات پزشکی، می‌توانید روند سفارش آنلاین را از مرحله بررسی، انتخاب محصول، خرید و تحویل در محل را انجام دهید. داروهوم به شما کمک می‌کند تا در وقت و هزینه‌های خود صرفه‌ جویی کنید تا محصولات مورد نظر خود را با %تخفیفات ویژه و استثنایی% تهیه نمایید.

ویژگی های ویتامین ای

ویتامین ای یک ویتامین محلول در چربی است که در بدن نقش آنتی اکسیدان را عمل می کند، به طوری که بدن را از رادیکال های آزاد پاک می کنند. رادیکال های آزاد موادی بسیار واکنش پذیر و ناپایدار در بدن هستند که معمولا وقتی بدن در معرض مواد مضر قرار می گیرند تولید می شوند مانند توتون تنباکو که باعث لطمه در DNA می شوند. غیر از این از تشکیل لخته در جریان های خون جلوگیری می کنند و بدن را در مقابل بیماری های قلبی عروقی حفاظت می کنند.

تفاوت ویتامین ای 100 و 400

آیا میدانستید: ویتامین ای برای چی خوبه؟

بهبود سلامت کبد

مکمل ویتامین ای با کم کردن سطح آنزیم های کبدی آلانین آمینوترنسفراز (ALT) و آسپارتات آمینوترانسفراز (AST) باعث کاهش سطح چربی خون و بهبود سلامت کبد می شود. علاوه بر این ها مانع تشکیل اکسیژن اکسیداتیو (نوعی تداخل تعادلی بین اکسیژن های فعال و آنتی اکسیدان ها) که در دیابت نقش دارد می شود؛ در واقع از دیابت جلوگیری می کنند.

بیشتر بدانید: چگونه کبد سالم داشته باشیم؟

تفاوت بسته بندی ویتامین ای 100 با 400 

ویتامین ای 100 حاوی 67 میلی گرم ویتامین ای است که به صورت کپسول های ژلاتینی سبز رنگ، به صورت مایع یا سوسپانسیون موجود است. همچنین ویتامین ای 400 180 میلی گرم ویتامین ای دارد و رنگ کپسول هایش زرد رنگ هستند و مانند ای 100 به صورت مایع و سوسپانسیون موجود است.

عمده مصرف ویتامین ای

عمده مصرف ویتامین، بیشتر نوزادان پیش رس که توانایی جذب ویتامین ای دارند و یا افراد بزرگسالی که به سختی این ویتامین را جذب می کنند، است. غیر از این، افراد سالم حتی با رژیم غذایی ساده هیچ گاه بدنشان مشکل کمبود ویتامین ای را تجربه نمی کنند.

بیشتر بدانید: درمان کیست سینه با ویتامین ای ممکن است ؟

طرز مصرف ویتامین ای 100 و ای 400

کپسول ای 100 و ای 400 را می توانید با آب یا بدون آب بخورید. اگر ویتامین تان به فرم مایع است، حتما با دستگاه اندازه گیری مخصوص یا قاشق مخصوصی دوز آن را اندازه گیری کنید. همچنین از قاشق چای خوری یا غذاخوری برای اندازه گیری دوز استفاده نکنید، چون این قاشق ها دقیق نیستند و امکان خطا با آن ها زیاد است. اگر ویتامین ای به صورت سوسپانسیون باشد، حتما قبل از مصرف آن را تکان دهید.

اگر به ویتامین ای واکنش آلرژیک داشتید، حتما با دکتر یا داروخانه در میان بگذارید. چون محتویات محصول ممکن است دارای مواد غیر فعالی مانند سویا باشد که برخی از افراد به آن حساسیت دارند. همچنین اگر مشکلات کلیوی، خونریزی، مشکل لخته شدن خون، چربی خون بالا چون کلسترول،تری گلیسیرید یا اخیرا جراحی داشته اید، حتما به اطلاع داروساز خود برسانید.در دوزهای بالاتر ویتامین ای را هرگز با الکل یا ماری جوانا مصرف نکنید. چون ممکن است دچار سرگیجه یا تاری دید شما شود. در صورت استفاده هرگز رانندگی نکنید و از کار کردن با ماشین آلات پیچیده، سخت و خطرناک بپرهیزید.

میزان بهینه ویتامین ای در سن های مختلف

ویتامین ای به صورت عمده در روغن های گیاهی مانند روغن آفتابگردان، ذرت، سویا، مارگارین، کانولا و در تخم آفتابگردان، بادام زمینی، فندق، بادام و در گوشت تخم مرغ یافت می شود. ویتامین ای مثل ویتامین B14 نیست که فقط در گوشت قرمز یافت شود و گیاهخواران نتوانند آن را تامین کنند و برعکس. به همین دلیل افرادی که واقعا کمبود ویتامین ای را دارند یا بنا به دلایل زیر به مکمل های ویتامین ای به شدت نیاز دارند:

1) افرادی که دردهای عصبی و ضعف های عضلانی دارند و مدام دست و پاهایشان بی حس می شوند.

2) افرادی که ضعف سیستم ایمنی دارند و گلبول های قرمزشان آسیب دیده است

3) افرادی که هنگام راه رفتن تعادل ندارند و یا زیاد دست و پای خود را گم می کنند.

در این حالت فرد دیگر منابع طبیعی ویتامین به کارش نمی آید، چون به ویتامین ای بدنش کم است و این منابع این میزان از ویتامین را در خود ندارند و در صورت فراهم نشدن آسیب های دائمی عصبی، بینایی و ناباروری در مردان را در پی دارد. در این حالت فقط یک چاره دارد و آن استفاده از مکمل های ویتامین های ای است.

میزان(IU) ویتامین ای

برای پیشگیری از واکنش های آلرژیک و یا عوارض جانبی، هیئت تغذیه و غذای انستیو پزشکی میزان مصرف قابل قبول (UI) (بالاترین میزان مصرف مواد مغذی که برای طرف ضرری ندارد) را در سنین مختلف تنظیم کرده است.

  • برای سنین 4 تا 8 سال: 300 میلی گرم.
  • برای سنین 9 تا 13 سال: 600 میلی گرم.
  • برای 14 تا 18 سال: 800 میلی گرم
  • برای 19 سال به بالا: 1000 میلی گرم
  • برای زنان باردار و شیرده: بین 800 تا 1000 میلی گرم

بهترین زمان مصرف ویتامین ای 100 و ای 400

ویتامین ای ویژگی خاصی به نام محافظت عصبی دارد؛ محافظت عصبی به مجموعه ای از استراتژی ها و مکانیسم هایی که بدن برای دفاع از سیستم عصبی مرکزی در برابر اختلالات عصبی حادی مانند ضربه یا سکته مغزی، اختلالات عصبی مزمن مانند صرع، پارکینسون، زوال عقل، آلزایمر بدن به کار می گیرد. به همین منظور بهتر است آن را در عصر یا شب مصرف کرد. همچنین می توانید مکمل را نیز همراه غذا یا قبل از خوابیدن بخورید.

از آن جایی که ویتامین ای محمول ای در چربی محلول است. بدین منظور برای جذب بهتر، بهتر است آن را با غذا بخورید. علاوه بر این می توانید ویتامین ای را بدون غذا بخورید؛ ولی اگر دچار ناراحتی معده شدید، از آن به بعد، با غذا بخورید.

تداخل های دارویی ویتامین ای 100 و 400

همه ویتامین ها معمولا با یک سری از داروها تداخل دارند، ویتامین ای نیز از این قاعده مستثنا نیست. این داروها به شرح زیر هستند.

رزین های محدود کننده اسید مانند کلستیرامین و کلستیپول

این رزین ها برای درمان یک نوع از بیماری های مزمن کلیوی به نام اسیدوز متابولیک استفاده می شوند؛ بیماری که وقتی میزان اسید بدن از حد خود بالاتر می رود و کلیه ها نمی توانند آن را دفع کنند.

رقیق کننده های خون مانند وارفارین

رقیق کننده های خون داروهایی هستند که از تشکیل و بزرگ شدن لخته های خون در رگ ها و قلب جلوگیری می کنند.

ارلیستات

دارویی برای کم کردن وزن افرادی که اضافه وزن یا استعداد چاقی بالایی یا بیماری های مرتبط با چاقی را دارند، توسط دکتر تجویز می شود و مورد استفاده قرار می گیرند که بهتر است بین مصرف ارلیستات و ویتامین ای دو ساعت وقفه بیفتد.

آسپیرین

 ویتامین ای اثر تاثیر قرص آسپیرین را افزایش می دهد که ممکن است سبب خونریزی و تحریک بدن شود. تداخل ویتامین ای با آسپرین متوسط است.

آهن سولفات:

آهن سولفات دارویی است که برای درمان آنمی یا کم خونی مورد استفاده قرار می گیرد. ویتامین ای با آهن سولفات تداخل عمده ای دارد.

علاوه بر داروهای فوق، دو نوع بیماری وجود دارند که در کار ویتامین ای اختلال ایجاد می کنند، این دو بیماری را در ادامه مطلب بررسی کرده ایم.

اختلال کارکرد کبدی صفراوی

جذب ویتامین ای در بدن بسیار به کیسه صفرا و کبد وابسته است. چنان چه این دو عضو درست نتوانند وظایفشان را انجام دهند، ویتامین ای جذب بدن نمی شود؛ زیرا ویتامین ای توسط کبد متابولیزه می شود. به همین دلیل این بیماری با این ویتامین اختلال عمده ای دارد.

سندروم های سوء جذب

این سندروم ها مجموعه ای از اختلال هایی را مانند اختلال بالا را شامل می شود که باعث عدم جذب مواد مغذی خواهد شد. از آن جایی که ویتامین ای محلول در چربی است، پس با مختل شدن دستگاه های گوارشی، ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین ای نمی توانند جذب بدن شوند.

در داروخانه آنلاین دکتر بهمنی (داروهوم) با امکان خرید آنلاین دارو، محصولات آرایشی بهداشتی، مکمل ها و تجهیزات پزشکی، می‌توانید روند سفارش آنلاین را از مرحله بررسی، انتخاب محصول، خرید و تحویل در محل را انجام دهید. داروهوم به شما کمک می‌کند تا در وقت و هزینه‌های خود صرفه‌ جویی کنید تا محصولات مورد نظر خود را با %تخفیفات ویژه و استثنایی% تهیه نمایید.

در پایان

همان طور که در نهایت مشاهده کردید فرق ویتامین ای 100 با 400 تنها در دوزهای آن و رنگ کپسول هایشان است. غیر از این تمام خواص، نحوه مصرف، زمان مصرفشان مشابه یکدیگر است. 

همان طور که در مبحث مقدار (UI) ویتامین ای مطرح شد. همه چی به دکترها و متخصصین پزشکی بستگی دارد که بگویند شما چقدر به ویتامین ای نیاز دارید، اگر به میزان بالاتری نیاز داشته باشید، برای آسودگی به شما ای 400 را تجویز می کنند و برعکس. این نکته را در نظر داشته باشید که اگر بیماری قلبی یا دیابت دارید نباید بیشتر از 170 میلی گرم (ای 400) را در روز مصرف کنید؛ به بیانی دیگر روزی یک دانه ای 400 مصرف کنید.

علاوه بر این اگر بدن شما سالم باشد، نیازی به تهیه ویتامین ای 100 یا ای 400 ندارید. با مصرف غذاهای غنی از ویتامین ای نیاز بدنتان تامین می شود و در نهایت تداخل های دارویی ویتامین ای را جدی بگیرید و حتما آن ها را چک کنید.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

support_agent پشتیبانی 8 الی 19
delivery_dining ارسال به تمام نقاط ایران
verified_user ضمانت اصالت و سلامت
trending_up ارسال رایگان سفارش 400+ تومان
view_in_ar پیگیری سفارش ها

تمام حقوق مادی و معنوی برای داروهوم محفوظ است. طراحی و اجرا توسط داروهوم