موارد استفاده، عوارض جانبی، کاربرد ویتامین دی3 (D3)

تاریخ ایجاد :

ویتامین D3 یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین ویتامین ها در بدن است. در این مقاله قصد داریم فواید مصرف ویتامین دی 3، میزان دوز مصرفی و عوارض مصرف بیش از اندازه این ویتامین موثر را بررسی کنیم.

قرص ویتامین D3 برای چیست؟ویتامین D3 یکی از بچه های خانواده D است که اگر به مدت کافی در معرض آفتاب قرار بگیرید، در پوست تولید میشود. اما شرایط جغرافیای در جذب و تولید طبیعی این ویتامین در بدن تاثیر زیادی دارد. به نظر شما ویتامین D3 برای ما ساکنین ایران چطور خواهد بود؟ با درنظر گرفتن پاسخ احتمالی، بهتر است با قرص ­های مکمل این ویتامین بیشتر آشنا شوید و بدانید قرص ویتامین D3 برای چیست از جمله فواید قرص ویتامین D3 می توان به :

  • بهبود کارایی سیستم ایمنی بدن
  • بارداری راحت و امن
  • تنظیم عملکرد قند خون

اشاره کرد. در ادامه مطلب ما به شما کمک می کنیم که این قرص و مکمل دارویی را بشناسید و بنا به نیاز خود آن را مصرف کنید.

در داروخانه آنلاین دکتر بهمنی (داروهوم) با امکان خرید آنلاین دارو، محصولات آرایشی بهداشتی، مکمل ها و تجهیزات پزشکی، می‌توانید روند سفارش آنلاین را از مرحله بررسی، انتخاب محصول، خرید و تحویل در محل را انجام دهید. داروهوم به شما کمک می‌کند تا در وقت و هزینه‌های خود صرفه‌ جویی کنید تا محصولات مورد نظر خود را با %تخفیفات ویژه و استثنایی% تهیه نمایید.

ویتامین D3 چیست؟

قرص ویتامین D3 یک ویتامین محلول در چربی است . یک خانواده دو نفره متشکل از D2 و D3 دارد.D2 از منابع گیاهی دریافت می شود و D3 از منابع حیوانی. کار ویتامین D در بدن زیاد است و جزو ویتامین های پر تاثیر در بدن به شمار می رود. به طورمثال در جذب کلسیم برای رشد استخوان ها و همچنین تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مهم است.

ما در این مقاله با D2 کاری نداریم و روی صحبتمان بیشتر با D3 و رسیدن به پاسخ این پرسش که قرص ویتامین D3 برای چیست، خواهد بود. ویتامین D3 که نام مستعار کوله کلسیفرول (cholecalciferol) را با خود یدک می کشد را می توان در منابع غذایی مانند زرده تخم مرغ، ماهی های چرب به وفور یافت. همچنین از طریق نور خورشید در پوست نیز تولید می شود. اما اگر گیاهخوار باشید و موقعیت آفتاب گرفتن به میزان مناسب را نداشته باشید چه می شود؟

قرص ویتامین D3

چرا ویتامین D3 مصرف کنیم؟

در بخش قبل گفتیم که ویتامین D3 برای جذب کلسیم در بدن مفید است. حال می خواهد به صورت طبیعی و با در معرض نور خورشید قرار گرفتن یا با خوردن برخی غذاها در پوست تولید شود یا به صورت مصرف مکمل های دارویی دارای ویتامین D3 به صورت مصنوعی به بدن برسد.

علائم کمبود ویتامین دی علل توصیه پزشکان به مصرف ویتامین D3 کم نیست؛ چراکه این ویتامین یکی از ویتامین های حیاتی برای بدن است که کارهای زیادی انجام می دهد. در ادامه به بررسی ویتامین D3 و خواص آن خواهیم پرداخت.

  • بهبود کارایی سیستم ایمنی بدن: ویتامین D3 به کاهش خطر ابتلا به بیماری ها کمک می کند. اگر دائم مریض می شوید یک احتمال این است که ویتامین D3 در بدن شما خیلی کم شده است. یک مطالعه در سال 2018 در آمریکا نشان داد که افراد مصرف کننده ویتامین D3 کمتر به آنفولانزا گرفتار شدند.
  • بارداری راحت و امن: برای مادران باردار که کودک در بطن خود را از وجود خود تغذیه می کنند، ویتامین D3 یک کمک بزرگ است. بسیاری از پزشکان برای جلوگیری از خطر ابتلا به دیابت بارداری و همچنین کم کردن خطر زایمان زودرس به مادران باردار ویتامین D3 می دهند.
  • تنظیم عملکرد قند خون: ویتامین D3 در تنظیم انسولین که که هورمون مربوط به قند خون است نیز تاثیر مثبتی دارد.

کمک به رشد و استحکام استخوان ها و کاهش خطر ریسک ابتلا به بیماری های مربوط به استخوان مانند راشیتیسم یا ام اس جلوگیری از آلزایمر در کهنسالی، کمک به درمان افسردگی و بسیاری موارد دیگر از فواید مصرف ویتامین D3 است.

خرید : مکمل های تقویت سیستم ایمنی بدن با قیمت استثنایی

ویتامین D3؛ موارد مصرف و عدم مصرف

برای اطمینان از میزان ویتامین D3 در بدن باید آزمایش خون بدهید. با انجام آزمایش خون میزان ۲۵-هیدروکسی ویتامین D که دقیق ترین راه برای دانستن سطح ویتامین D3 در بدن است اندازه گیری می شود. در اغلب آزمایش ها کل ویتامین D که هم شامل D2 است و هم D3 یک جا قابل دیدن است، اما در تعدادی از آن ها ممکن است بتوانید نتایج D2 و D3 را به طور جداگانه ببینید. پس از آزمایش در صورت پایین تر بودن ویتامین D3 از حد نرمال حتما باید مکمل آن را مصرف کنید.

از دیگر موارد مصرف ویتامین D3 می توان به استفاده افراد مسن، کودکان شیرخوار که با شیر مادر تغذیه می شوند. افراد با پوست تیره تر، افراد چاق یا کسانی که عمل بای پس معده انجام داده اند.همچنین کسانی که بیماری هایی مانند فیبروز کیستیک، کرون و بیماری های کبدی دارند اشاره کرد.

از طرف دیگر اگر سطح ویتامین D3 در بدن شما در حد نرمال است و ویتامین D3 کافی را از نور خورشید و مواد غذایی دریافت می کنید، نیاز نیست از مکمل های ویتامین D3 استفاده کنید. در صورت سابقه بیماری های کلیوی، بیماری قلبی یا بیماری هایی که جذب مواد مغذی را در بدن سخت می کند، حتما باید قبل از مصرف مکمل های ویتامین D3 از نظر پزشک خود مطلع شوید. این مسئله برای مادران باردار و شیرده نیز حیاتی است که بدون مشورت پزشک خودشان یا کودکشان کوله کلسیفرول مصرف نکنند.

قرص ویتامین d3

قرص ویتامین D3؛ کی و چقدر بخوریم؟

گفتیم که ویتامین D3 یک ویتامین محلول در چربی است و همچنین گفتیم که این ویتامین به مقدار مناسبی از نور خورشید و غذاها در بدن تولید می شود. برای دانستن دوز مناسب باید با پزشک خودتان مشورت کنید و پس از آزمایش دادن و آگاهی از میزان سطح این ویتامین در بدن شما، دوز مصرفی مناسب را به شما اعلام کند. در ادامه در مورد نحوه مصرف ویتامین D3 به طورکلی صحبت کرده ایم.

هر فرد در زندگی به طور میانگین به 22 میکرو گرم در روز به ویتامین D3 نیاز دارد. عدد دقیق باز هم به نظر پزشک معاج بستگی دارد. ممکن است آنقدر ویتامین D3 در بدن شما کم باشد که آمپول ویتامین D تجویز شود یا لازم باشد بالاترین دوز ویتامین D3 یعنی 50000 واحد را در مدت معینی مثلا 8 هفته و هفته ای یک عدد مصرف کنید.

بهترین زمان مصرف قرص ویتامین D3 برای جذب بهتر بعد از غذا است، اما همراه غذا نیز مشکلی ایجاد نمیکند. برخی از مکمل های کوله کلسیفرول جویدنی هستند؛ بنابراین، به طور کامل آن را بجوید. اگر مکمل مایع استفاده می کنید، یک پیمانه اندازه گیری دقیق استفاده کنید. همچنین حواستان به دوره مصرف و دستور پزشک باشد زیرا در کنار فواید بسیاری که ویتامین D3 دارد، تجمع زیاد آن و افزایش بیش از حد آن در بدن مشکلاتی را ایجاد می کند که در ادامه مقاله به آن می پردازیم.

عوارض ویتامین D3؛ کمبود و بیش بود!

مانند هر ویتامین دیگری، ویتامین D3 نیز باید مقدار متعادلی در بدن داشته باشد. کمبود آن در بدن باعث بروز برخی اختلالات می شود و زیادتر از حد مجاز بودن آن نیز در بدن عوارضی خواهد داشت که در ادامه مختصرا هر کدام را توضیح می دهیم.

کمبود ویتامین D3

گفتیم که ویتامین D3 به جذب کلسیم و بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می کند. بنابراین، زمانی که این ویتامین در بدن خیلی کم شود، احتمال ابتلا به بیماری های زیادی می رود. در کودکان منجر به بیماری راشیتیسم می شود که علت آن کمبود کلسیم و فسفر است. در دوران کهنسالی نیز منجر به پوکی استخوان و آلزایمر می شود.افسردگی و چاقی از دیگر عوارض می باشد.

عوارض مصرف بیش از حد ویتامین D3

درست است که مسمومیت با ویتامین ها کمتر اتفاق می افتد، به هرحال نباید از حد مجاز و توصیه شده توسط پزشک بیشتر مصرف شوند. تجمع بیشتر از حد مجاز ویتامین D3 در بدن مسمومیت ایجاد می کند.

استفاده دائم از قرص و آمپول ویتامین D3 موجب رسوب کلسیم در کلیه و دیگر بافت های نرم مانند قلب، ریه و گوش شده و حتی ممکن است به درگیری کلیه با سنگ و کری گوش منجر شود. برخی علائم دیگر که نشان دهنده استفاده بیش ازحد ویتامین D3 هستند شامل سردرد، تهوع، استفراغ، ضعف، تشنگی ، تکرر ادرار، یبوست و مشکلات گوارشی است.

آیا میدانستید : مصرف ویتامین D3 50000 برای چه افرادی توصیه می شود؟

نکات مهم در مصرف قرص ها و مکمل های ویتامین D3

قبل از شروع استفاده از قرص ها و مکمل های ویتامین D3 حتما آزمایش بدهید. پس از آن حتما با نظر پزشک مقدار ویتامین D3 مورد نیازتان را مصرف کنید. همچنین اگر در طول روز یک ساعت در معرض نور آفتاب قرار بگیرید خوب است. همچنین اگر موقعیت آن را ندارید حتما از مواد غذایی دارای ویتامین D3 مانند زرده تخم مرغ و ماهی های چرب استفاده کنید.

بسته به نوع مصرفی ویتامین D3 تجویز شده، اعم از قرص، کپسول جذب شدنی، قرص جویدنی یا آمپول حتما بروشور آن را مطالعه کنید. اگر مکمل موردنیاز خود را از داروهوم و به صورت آنلاین تهیه می کنید می توانید به راحتی در بخش پشتیبانی سوالات خود را بپرسید.

حتما مکمل های ویتامین D3 را در یخچال و به دور از نور خورشید نگهداری کنید. کپسول های ژلی و روغنی را از دسترس کودکان دور نگه دارید. ترکیبات قرص و دارو را مطالعه کنید و درصورت حساسیت داشتن به هرکدام از آن ها با پزشک معالج خود مشورت کنید. همچنین اگر به طور همزمان داروهای دیگری مصرف می کنید به تداخلات دارویی ویتامین D3 با آن داروها توجه داشته باشید.

با داروهوم نگران کمبود ویتامین D3 نباشید

ویتامین D3 یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین ویتامین ها در بدن است. در این مقاله هرآنچه در مورد ویتامین D3 نیاز داشتید را خواندید، می توانید پس از تعیین سطح ویتامین D3 در بدنتان و تجویز پزشک معالج به فروشگاه داروهوم بروید و به راحتی مکمل ویتامین D3 موردنظر خود را انتخاب کنید. در هر مرحله از خرید سوال یا ابهامی داشتید تیم مجرب پشتیبانی داروخانه آنلاین داروهوم در خدمت شما خواهد بود.

نوشته های مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

support_agent پشتیبانی 8 الی 19
delivery_dining ارسال به تمام نقاط ایران
verified_user ضمانت اصالت و سلامت
trending_up ارسال رایگان سفارش 400+ تومان
view_in_ar پیگیری سفارش ها

تمام حقوق مادی و معنوی برای داروهوم محفوظ است. طراحی و اجرا توسط داروهوم