مصرف قرص ویتامین د۳: مراقب عوارض احتمالی باشید

عوارض قرص ویتامین د۳
تاریخ ایجاد :

افراد بسیاری در کل جهان دچار کمبود ویتامین D هستند که برای جبران آن از مکمل ویتامین د۳ استفاده می کنند. البته قبل از مصرف، باید با عوارض قرص ویتامین د۳ آشنا شوید. زیرا این محصول نیز مانند سایر محصولات تغذیه ای اگر به اندازه و به موقع مصرف نشود، سبب بروز عوارض خطرناکی خواهد شد. 

مصرف بی رویه ویتامین دی سبب جذب بیش از حد کلسیم در خون می شود که مشکلاتی از قبیل: هایپرکلسمی، مسمومیت، نارسایی کلیوی و پوکی استخوان را ایجاد می کند. هر کدام از این مشکلات نیز با علائم متفاوتی همراه هستند که در این مقاله به طور جامع به بررسی آنها  پرداختیم. البته مصرف آن در دوز مشخص شده توسط پزشک خطری برای بدن به همراه ندارد. اما رعایت هشدارها و احتیاط های لازم به شما کمک می کند که دچار عوارض احتمالی آن نشوید. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم در مورد عوارض، موارد منع مصرف و تداخل این قرص با سایر داروها اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم.

در داروخانه آنلاین دکتر بهمنی (داروهوم) با امکان خرید آنلاین دارو، محصولات آرایشی بهداشتی، مکمل ها و تجهیزات پزشکی، می‌توانید روند سفارش آنلاین را از مرحله بررسی، انتخاب محصول، خرید و تحویل در محل را انجام دهید. داروهوم به شما کمک می‌کند تا در وقت و هزینه‌های خود صرفه‌ جویی کنید تا محصولات مورد نظر خود را با %تخفیفات ویژه و استثنایی% تهیه نمایید.

بیشتر بدانیم: دانستنیها در مورد قرص ویتامین D3

موارد منع مصرف ویتامین دی

مکمل مورد نظر نباید توسط برخی از افراد مصرف شود یا در صورت لزوم، پزشک متخصص باید میزان و نحوه مصرف قرص ویتامین دی را برای افراد مشخص کند. در این صورت احتمال بروز عوارض جانبی این مکمل کاهش پیدا می کند. موارد منع مصرف این محصول شامل موارد زیر می شوند:

  1. کسانی که دارای سابقه حساسیت به مشتقات ویتامین D هستند.
  2. این محصول برای زنان باردار و شیرده باید زیر نظر پزشک متخصص مصرف شود. زیرا میزان نیاز هر زن به ویتامین دی متفاوت است.
  3. بیماران مبتلا به افزایش سطح فسفات خون برای جلوگیری از عوارض قرص ویتامین د۳ باید با احتیاط از آن استفاده کنند و در مدت مصرف، باید میزان فسفات خون آنان در سطح طبیعی قرار گیرد. 

در این صورت از رسوب کلسیم در عروق و بافت های نرم بدن جلوگیری می شود. به این عارضه کلسیفیکاسیون متاستاتیک نیز می گویند که عامل مهمی در ایجاد مشکلات کلیوی است.

  1. کسانی که دارای شاخص توده بدنی بالاتر از 30 کیلوگرم بر متر مربع هستند، در معرض کمبود ویتامین دی قرار دارند. زیرا این ویتامین در بافت های چربی بدن آنان ذخیره می شود. به همین دلیل برای جلوگیری از ایجاد مسمومیت یا سمیت در بدن، این افراد باید با احتیاط و زیر نظر پزشک از این قرص استفاده کنند.
  2. مصرف بیش از حد ویتامین d3 برای افراد دچار پوکی استخوان و دارای بیماری استخوانی دینامیک توصیه نمی شود. زیرا این ویتامین اگر در مقادیر زیاد به بدن وارد شود، موجب دفع کلسیم از طریق ادرار می شود که این موضوع مشکل پوکی استخوان را حادتر می کند.
  3. این دارو اگر بیش از نیاز بدن مصرف شود، احتمال سرکوب هورمون پاراتیروئید، ابتلا به هایپرکلسمی پیش رونده و هایپرفسفاتمی را افزایش می دهد. بنابراین افراد دارای این شرایط حاد نباید بدون تجویز پزشک از قرص ویتامین د۳ استفاده کنند.
عوارض قرص دی3، تداخل دارویی و موارد منع مصرف

عوارض قرص ویتامین د۳ در اثر تداخل دارویی قرص ویتامین دی

این مکمل علاوه بر خواص بی نظیری که برای سلامت بدن دارد، ممکن است در صورت عدم رعایت جوانب احتیاطی یا مصرف بیش از حد، افراد را دچار مشکلات و عوارض احتمالی کند. یکی از مشکلاتی که بروز عوارض جانبی این قرص را  تشدید می کند، تداخل آن با برخی از داروها است. به همین دلیل نباید قرص ویتامین د۳ را با داروهای زیر استفاده کرد:

  • مصرف همزمان ویتامین D همراه با قرص آلومینیوم هیدروکساید و سوکرالفیت توصیه نمی شود. زیرا این قرص ها سبب افزایش جذب و غلظت آلومینیوم در خون می شوند که برای سلامت بدن خطرات بسیاری به همراه دارد.
  • پزشکان توصیه می‌ کنند که این قرص همزمان با مولتی ویتامین های حاوی فلوراید، فولات، آهن، مکمل های A ،E ،K و سایر مشتقات ویتامین دی استفاده نشود. زیرا احتمال ایجاد اثرات سمی در بدن افزایش پیدا می‌ کند که این عارضه یکی از خطرناک ترین عوارض قرص ویتامین د۳ محسوب می شود. 
  • مصرف کنندگان داروی ارلیستات باید از مصرف همزمان آن با قرص ویتامین دی خودداری کنند. زیرا این دارو سبب عدم جذب ویتامین دی در بدن می شود. اما افراد در صورت نیاز به مصرف قرص ویتامین d3 باید آن را دو ساعت قبل یا بعد از داروی ارلیستات مصرف کنند.
  • یکی دیگر از داروهایی که با ویتامین دی تداخل دارد، قرص های حاوی املاح کلسیم است. این قرص ها اگر همزمان با ویتامین دی مصرف شوند، احتمال ایجاد عارضه سمیت مشتقات ویتامین D افزایش پیدا می کند.
  • مصرف همزمان این قرص با داروی دیگوکسین احتمال بروز آریتمی قلبی را افزایش می دهد.
  • قرص ویتامین د۳ نباید با داروی دانازول و هیدروکلروتیازید مصرف شود. زیرا احتمال افزایش اثرات هایپرکلسمی را در پی دارد.
  • یکی دیگر از داروهای دارای تداخل با این قرص، کلستیرامین است که سبب عدم جذب و کاهش میزان ویتامین دی در خون می شود. به همین دلیل پزشک مصرف این دو دارو را همزمان با هم توصیه نمی کند و باید حداقل چند ساعت فاصله بین مصرف آنها وجود داشته باشد.

خرید: انواع قرص های ویتامین دی با قیمت استثنایی

عوارض قرص ویتامین D3 1000

تمامی داروهای پزشکی و تغذیه ای باید در زمان مناسب و به میزان مشخص مصرف شوند که احتمال بروز عوارض جانبی آنها به حداقل برسد. این قرص نیز اگر به میزان مورد نیاز بدن مصرف نشود، دارای اثرات جانبی خطرناکی است. 

البته این عوارض در هر فرد به گونه ای متفاوت خود را نشان خواهند داد. به همین دلیل قبل از مصرف آن با پزشک متخصص یا داروساز مشورت کنید. در ادامه عوارض احتمالی قرص ویتامین د۳ 1000 را عنوان می کنیم.

  • هایپرکلسمی (افزایش کلسیم در خون)
  • عدم هوشیاری در زمان و مکان
  • آسیب های کلیوی
  • بروز سمیت یا مسمومیت در بدن
  • حالت تهوع و استفراغ
  • از دست دادن اشتها
  • اسهال
  • یبوست
  • سردرد و سرگیجه
  • کم آب شدن بدن
  • احساس خستگی و ضعف غیر عادی در بدن
  • حساس شدن
  • روان پریشی
  • کاهش ناگهانی وزن بدن 
  • تشنگی شدید
  • حس طعم فلز در دهان

این عوارض قرص ویتامین د۳ ممکن است تا بیش از ۲ ماه بعد از قطع مصرف دارو نیز وجود داشته باشند. بنابراین اگر دچار عوارض احتمالی بالا شده اید، از مصرف این قرص خودداری کنید و به پزشک اطلاع دهید.

عوارض قرص ویتامین D3 5000

ویتامین دی برای جذب کلسیم در استخوان ها ضروری است. اما مصرف بیش از حد آن نیز موجب عدم جذب کلسیم در بدن می شود. به همین دلیل مقادیر مصرفی قرص ویتامین د۳ باید توسط پزشک و بر اساس میزان کمبود بدن به این ماده مشخص شود.

ویتامین دی 50000 بالاترین دوز این مکمل است که نحوه مصرف آن ماهانه یک عدد عنوان شده است. البته افراد دارای فقر شدید ویتامین دی بهتر است دو هفته یک بار از آن استفاده کنند. در غیر این صورت مصرف روزانه این مکمل بسیار خطرناک است و عوارض جانبی زیر را به همراه خواهد داشت.

آیا میدانستید:  مصرف ویتامین D3 50000 برای چه افرادی توصیه می شود؟

در داروخانه آنلاین دکتر بهمنی (داروهوم) با امکان خرید آنلاین دارو، محصولات آرایشی بهداشتی، مکمل ها و تجهیزات پزشکی، می‌توانید روند سفارش آنلاین را از مرحله بررسی، انتخاب محصول، خرید و تحویل در محل را انجام دهید. داروهوم به شما کمک می‌کند تا در وقت و هزینه‌های خود صرفه‌ جویی کنید تا محصولات مورد نظر خود را با %تخفیفات ویژه و استثنایی% تهیه نمایید.

مسمومیت

این عارضه زمانی ایجاد می شود که میزان ویتامین د۳ در خون بیشتر از (۱۵۰ ng/ml (۳۷۵ nmol/l شود. علائم مسمومیت ممکن است تا چند ماه بعد از مصرف این دارو نیز باقی بمانند. زیرا ویتامین دی محلول در چربی است و به تدریج وارد خون می شود.

در حالت کلی مسمومیت که مهمترین و شایع ترین عوارض قرص ویتامین د۳ است، نشانه های متفاوتی دارد که به صورت زودرس و دیررس هستند. در ادامه قصد داریم آنها را به صورت جداگانه عنوان کنیم.

علایم زودرس مسمومیت با ویتامین D:

  • یبوست
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • اسهال
  • سر درد
  • کاهش میل به غذا 
  • حس طعم فلز در دهان 
  • تشنگی شدید و غیر قابل رفع با نوشیدن آب 
  • خشکی دهان
  • خستگی و ضعف غیر عادی بدن 

علائم دیررس مسمومیت با ویتامین D:

درد در استخوان، تیرگی رنگ ادرار، افزایش فشار خون، حساس شدن چشم ها به نور، کاهش غیر طبیعی وزن، آریتمی قلبی، خارش پوست، بروز دردهای عضلانی، تغییرات اخلاقی، روان پریشی، حالت تهوع و استفراغ، ایجاد درد شدید در معده، احتمال بروز حملات تشنجی، تکرر ادرار در شب و افزایش حجم ادرار

افزایش میزان کلسیم در خون

ویتامین دی برای جذب کلسیم بسیار ضروری است ولی در صورت مصرف خودسرانه و بی رویه سبب افزایش کلسیم خون یا هایپرکلسمی می شود که با علائم خطرناک زیر همراه است:

  • مشکلات گوارشی مانند: معده درد، استفراغ و حالت تهوع
  • حس خستگی شدید
  • بی اشتهایی
  • سرگیجه و گنگی
  • تشنگی شدید 
  • تکرر ادرار

پوسیدگی استخوان

یکی از مهمترین عوارض قرص ویتامین د۳ که به دلیل مصرف بیش از حد قرص ویتامین دی بروز پیدا می کند، پوسیدگی استخوان است. زیرا ویتامین دی موجب جذب کلسیم می‌شود و اگر کلسیم به میزان زیادی در بدن جذب شود، در کاهش میزان ویتامین K2 در خون و در نتیجه ابتلا به پوکی استخوان موثر است.

نارسایی کلیوی

این عارضه نیز در اثر مصرف زیاد ویتامین دی ایجاد می شود. زیرا افزایش ویتامین‌ دی سبب جذب مقدار زیادی از کلسیم در خون و در نتیجه رسوب آن در کلیه ها خواهد شد. همچنین افرادی که مسمومیت با ویتامین دی را تجربه می کنند نیز در معرض آسیب های کلیوی خفیف تا شدید قرار دارند.

در داروخانه آنلاین دکتر بهمنی (داروهوم) با امکان خرید آنلاین دارو، محصولات آرایشی بهداشتی، مکمل ها و تجهیزات پزشکی، می‌توانید روند سفارش آنلاین را از مرحله بررسی، انتخاب محصول، خرید و تحویل در محل را انجام دهید. داروهوم به شما کمک می‌کند تا در وقت و هزینه‌های خود صرفه‌ جویی کنید تا محصولات مورد نظر خود را با %تخفیفات ویژه و استثنایی% تهیه نمایید.

در نتیجه…

اطلاع از عوارض قرص ویتامین د۳ موجب می‌ شود که به مقدار مورد نیاز از این قرص استفاده کنید که دچار آسیب های ناشی از افزایش بیش از حد این ویتامین در بدن نشوید. 

مصرف بی رویه ویتامین دی سبب جذب بیش از حد کلسیم در خون می شود که مشکلاتی از قبیل: هایپرکلسمی، مسمومیت، نارسایی کلیوی و پوکی استخوان را ایجاد می کند. هر کدام از این مشکلات نیز با علائم متفاوتی همراه هستند که در این مقاله به طور جامع به بررسی آنها  پرداختیم. 

نوشته های مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

support_agent پشتیبانی 8 الی 19
delivery_dining ارسال به تمام نقاط ایران
verified_user ضمانت اصالت و سلامت
trending_up ارسال رایگان سفارش 400+ تومان
view_in_ar پیگیری سفارش ها

تمام حقوق مادی و معنوی برای داروهوم محفوظ است. طراحی و اجرا توسط داروهوم