قرص ویتامین د۳: فواید شگفت‌انگیز برای سلامتی

فواید قرص ویتامین د۳
تاریخ ایجاد :

امروزه برای جلوگیری و جبران کمبود ویتامین دی در بدن از مکمل های حاوی آن استفاده می کنند. فواید قرص ویتامین د۳ تنوع بسیاری دارد و هر فرد بر اساس نیاز بدن خود باید دوز مشخصی از این قرص را استفاده کند. 

با مصرف این ویتامین در دوز مشخص سیستم ایمنی بدن تقویت می‌ شود، به دلیل جذب کلسیم از پوکی استخوان جلوگیری به عمل می آید، کاهش وزن سریع تر رخ می دهد و بسیاری از فواید دیگر که در این مقاله قصد داریم به بررسی کلی آنها بپردازیم.از جمله موارد زیر از فواید قرص ویتامین د3 می باشد:

  • پیشگیری از ابتلا به بیماری ها با تقویت سیستم ایمنی 
  • تقویت استخوان‌ ها از جمله فواید قرص ویتامین د۳
  • پیشگیری از ابتلا به بیماری MS
  • کاهش ابتلا به مشکلات قلبی در زمان یائسگی 
  • بهبود عملکرد چشم‌ ها 
  • بهبود دیابت نوع 2 و جلوگیری از ابتلا به آن 
  • کمک به کاهش وزن 
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان روده‌ بزرگ
  • جلوگیری از ابتلا به زوال عقل 
  • کاهش علائم بیماری فیبرومیالژیا 
  • کاهش احتمال ابتلا به فیبروم رحم 
  • حفظ سلامت پوست صورت 

در داروخانه آنلاین دکتر بهمنی (داروهوم) با امکان خرید آنلاین دارو، محصولات آرایشی بهداشتی، مکمل ها و تجهیزات پزشکی، می‌توانید روند سفارش آنلاین را از مرحله بررسی، انتخاب محصول، خرید و تحویل در محل را انجام دهید. داروهوم به شما کمک می‌کند تا در وقت و هزینه‌های خود صرفه‌ جویی کنید تا محصولات مورد نظر خود را با %تخفیفات ویژه و استثنایی% تهیه نمایید.

بیشتر بدانید: دانستنیها در مورد قرص ویتامین D3

فواید قرص ویتامین د۳ برای سلامت بدن  

ویتامین د۳ یکی از رایج ترین نوع ویتامین D است که برای بدن فواید بسیاری به همراه دارد. امروزه مکمل های ویتامین د۳ نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به بیماری ها و همچنین بهبود آنها ایفا می‌ کنند. 

از آنجایی که بهترین راه برای جبران کمبود ویتامین د۳ استفاده از مکمل های آن است، در ادامه قصد داریم فواید این قرص را برای سلامت بدن بررسی کنیم.

فواید قرص ویتامین د۳

پیشگیری از ابتلا به بیماری ها با تقویت سیستم ایمنی 

این قرص اگر به میزان کافی مصرف شود، از ابتلا به بیماری های عفونی، ویروسی و خود ایمنی جلوگیری می کند. زیرا ویتامین دی دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است که رادیکال های آزاد را از بین می برد و مانع از ورود آنها به بدن می شود‌.

با مصرف قرص های ویتامین د۳ از احتمال ابتلا به بیماری هایی نظیر: دیابت نوع 1، آرتریت روماتوئید و بیماری التهابی روده جلوگیری به عمل می‌ آید. برخی از مطالعات نشان می‌ دهد که ویتامین D دارای خاصیت ضد میکروبی، ضد قارچی و ضد ویروسی است و اگر در غلظت‌ 38 نانوگرم در میلی‌ لیتر یا بیشتر مصرف شود، احتمال ابتلا به سندروم تنفسی حاد را تا دو برابر کاهش می دهد.

تقویت استخوان‌ ها از جمله فواید قرص ویتامین د۳

یکی از مهمترین خواص قرص ویتامین د۳ افزایش میزان جذب کلسیم در استخوان ها است. به همین دلیل با مصرف به اندازه این قرص، استخوان ها تقویت می‌ شوند و احتمال ابتلا به پوکی استخوان در سن پیری نیز کاهش پیدا می کند. 

همچنین کودکان برای ساخت و افزایش استحکام استخوان های خود باید به مقدار کافی از قرص ویتامین دی استفاده کنند که دچار راشیتیسم، کشیدگی زانو و پوکی استخوان نشوند.  

پیشگیری از ابتلا به بیماری ام اس

این بیماری رابطه مستقیم با میزان ویتامین دی در بدن دارد. برخی از تحقیقات علمی نشان می دهد که افراد ساکن در نواحی دور از خط استوا بیشتر از سایرین به این بیماری مبتلا می شوند. زیرا نور خورشید به میزان کافی در این نواحی نمی تابد. به همین دلیل مصرف این مکمل برای مقابله با بیماری ام اس توصیه می شود.

فواید قرص ویتامین د۳

پیشگیری از ابتلا به بیماری ام اس

یکی از فواید قرص ویتامین د۳ جلوگیری از اسپاسم عضلانی و رفع آن است. ویتامین دی به جذب کلسیم در عضلات کمک می کند و بدین طریق موجب تقویت عضلات بدن می شود. 

در واقع یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در ایجاد اسپاسم عضلانی را باید کمبود ویتامین دی در بدن دانست که به راحتی با مصرف قرص ویتامین د۳ قابل پیشگیری و بهبود است.

بیشتر بدانیم: برای تقویت استخوان چه قرصی بخوریم؟

کاهش ابتلا به مشکلات قلبی در زمان یائسگی 

زنان یائسه اگر به میزان کافی ویتامین دی دریافت نکنند، دچار افزایش کلسترول بد یا LDL در بدن می شوند. در نتیجه احتمال ابتلا به بیماری های قلبی در آنان افزایش پیدا می کند. به همین دلیل مصرف قرص های حاوی ویتامین د۳ نقش مهمی در پیشگیری از مشکلات قلبی دارد. 

بهبود عملکرد چشم‌ ها 

جلوگیری از ابتلا به مشکلات چشمی جز فواید قرص ویتامین د۳ است که اهمیت بسیاری دارد. این ویتامین بعد از ۵۰ سالگی در بدن کم می شود. به همین دلیل در سنین بالا چشم ها ضعیف می شوند و عملکرد آنها کاهش پیدا می کند. یکی از این مشکلات دژنراسیون ماکولا وابسته به سن نام دارد که با تاری دید همراه است. 

فواید قرص ویتامین د۳

بهبود دیابت نوع 2 و جلوگیری از ابتلا به آن 

دیابت و کمبود ویتامین دی در بدن با یکدیگر ارتباط دارند. به عبارت دیگر هر چقدر میزان ویتامین دی در بدن کم شود، احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ افزایش پیدا می کند. با این حال تحقیقات در این زمینه هنوز ادامه دارد و پزشکان به طور دقیق چگونگی تاثیر این ویتامین روی بهبود دیابت نوع ۲ را مشخص نکرده اند.

کمک به کاهش وزن 

امروزه چاقی به یکی از بزرگترین مشکلات افراد تبدیل شده است. یکی از فواید قرص ویتامین د۳ کمک به کاهش وزن اصولی عنوان می شود. این مکمل به سرعت روند کاهش وزن کمک می کند و مانع از تجمع چربی در بدن می‌ شود. 

از آنجایی که ویتامین دی یک ویتامین محلول در چربی است، در بدن ذخیره می شود و در مواقع نیاز مورد استفاده قرار می گیرد. ویتامین D با جذب مواد معدنی مانند کلسیم، از جذب هورمون پاراتیروئید و در نتیجه چاقی ناشی از آن جلوگیری می کند.

آیا میدانستید:  میزان تاثیر مکمل های گیاهی لاغری بر کاهش وزن

کاهش خطر ابتلا به سرطان روده‌ بزرگ

پژوهش ها نشان می‌ دهند که ویتامین دی در کاهش خطر ابتلا به بیماری سرطان روده بزرگ نقش مهمی دارند. البته این ادعا هنوز به طور دقیق به اثبات نرسیده است. 

اما آزمایشات صورت گرفته روی کسانی که دارای عدم کمبود ویتامین دی در بدن‌ بوده اند، نشان می دهد که این افراد کمتر به سرطان روده بزرگ مبتلا شده اند. همچنین ویتامین د۳ در کاهش ابتلا به سرطان سینه و پروستات نیز نقش اساسی دارد.

جلوگیری از ابتلا به زوال عقل 

کاهش ابتلا به آلزایمر یا زوال عقل در سن پیری نیز از جمله فواید قرص ویتامین د۳ است. تحقیقات روی دو دسته از افراد مسن دارای کمبود ویتامین دی و عدم آن نشان می دهد که افراد دارای کمبود ویتامین D بیشتر در معرض خطر ابتلا به آلزایمر و کاهش تمرکز قرار دارند. 

کاهش علائم بیماری فیبرومیالژیا 

این بیماری که با علائم سفت شدن ماهیچه ها، درد و خستگی عضلات، اختلال در عملکرد روده، افسردگی و اضطراب همراه است، با مصرف ویتامین D3 تا حدود زیادی قابل کنترل است. 

کاهش احتمال ابتلا به فیبروم رحم 

فیبروم رحم همان تومورهای غیرسرطانی هستند که مشکلات بسیاری را برای بانوان ایجاد می کنند. یکی از عوامل تاثیرگذار در جلوگیری از رشد این تومورها در دیواره رحم، استفاده از قرص ویتامین د۳ است.

حفظ سلامت پوست صورت 

بسیاری از افراد برای حفظ سلامت پوست خود و بهبود عملکرد غدد تولید کننده چربی در پوست از قرص ویتامین د۳ استفاده می کنند. در واقع یکی از فواید قرص ویتامین د۳ کمک به بهبود زخم‌ ها و رفع مشکلات آن است. 

چگونگی کاهش وزن با ویتامین D3

همانطور که گفته شد قرص ویتامین د۳ در کاهش وزن موثر است. اما قرص مورد نظر چگونه به این امر کمک می کند؟ پژوهش های صورت گرفته در این خصوص نشان می دهد که مصرف روزانه ۴۰۰۰ IU ویتامین D در کاهش وزن تاثیر فوق‌ العاده‌ ای دارد.

از آنجایی که ویتامین دی در بافت های چربی بدن ذخیره می شود، با کاهش وزن سطح این ویتامین نیز در بدن کاهش پیدا می‌ کند. اما این ویتامین از طریق زیر در کاهش وزن موثر است.

کنترل چربی بدن با قرص ویتامین د۳ 

افرادی که دارای BMI یا شاخص توده بدنی بالای ۳۰ هستند، دچار کمبود ویتامین دی می‌ شوند. بدن این افراد به دلیل سطح پایین ویتامین D، انرژی اضافی را ذخیره می‌ کند که این انرژی اضافی به صورت چربی در بدن ذخیره می شود. 

در صورت مصرف حداقل ۲۰ نانوگرم بر میلی لیتر از قرص ویتامین D، بدن با ذخیره چربی اضافی مقابله می کند. البته در کنار فواید قرص ویتامین د۳، رعایت رژیم غذایی و انجام ورزش روزانه نیز در روند کاهش وزن بسیار تاثیرگذار است.

کاهش وزن به دلیل خواص آنتی‌ اکسیدانی و ضد التهابی

ویتامین D ریز مغذی ضروری و مورد نیاز بدن است که در سنتز میزان زیادی پپتید نقش اساسی دارد. پپتیدها به کاهش استرس کمک می‌ کنند و بدین طریق قدرت مقابله بدن در برابر التهاب را افزایش می‌ دهند. 

ویتامین د۳ موجب مهار مواد التهابی در دیواره های سلولی می شود. بدین طریق این قرص استرس و اضطراب را که عامل اصلی افزایش وزن است، کاهش می دهد.

بهبود بافت عضلانی و افزایش چربی سوزی 

این ویتامین اگر همراه با انجام ورزش‌ های هوازی و قدرتی مصرف شود، به کالری سوزی بدن کمک فراوانی می کند. همچنین از طریق مصرف این مکمل در مدت زمان حداقل یک سال، بافت عضلانی تقویت می شود و تجمع چربی در بافت کاهش پیدا می کند. فواید قرص ویتامین د۳ در کاهش تری گلیسیرید خون و در نتیجه کاهش وزن از نظر علمی به اثبات رسیده است.

کاهش مقاومت بدن به انسولین 

افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ باید به میزان کافی ویتامین دی دریافت کنند. با مصرف قرص ویتامین د۳ ترشح انسولین در بدن افزایش پیدا می‌ کند. این ویتامین با مقاومت بدن به انسولین و سندروم متابولیک مقابله می‌ کند و در ترشح هورمون لپتین یا هورمون سیری نیز فواید بسیاری دارد.

دلیل مصرف قرص ویتامین دی

مهمترین دلیل و فواید قرص ویتامین د۳ کمک به جذب کلسیم و سایر مواد معدنی در استخوان ها است. از این رو مکمل های ویتامین دی به منظور بهبود رشد استخوان‌ ها و حفظ سلامت آنها استفاده می شوند. کمبود این ماده در ابتلا به بیماری استئوپروز (پوکی استخوان) در بزرگسالی نقش مهمی دارد و سبب بروز دردهای استخوانی و مفصلی نیز خواهد شد.

کودکان نیز برای جلوگیری از ابتلا به راشیتیسم (نرمی استخوان) و مشکلات ناشی از آن به ویتامین دی نیاز دارند. در صورتی که ویتامین D مورد نیاز بدن از طریق مواد غذایی و نور خورشید تامین نشود، مصرف مکمل‌ های ویتامین d3 ضروری است.

در داروخانه آنلاین دکتر بهمنی (داروهوم) با امکان خرید آنلاین دارو، محصولات آرایشی بهداشتی، مکمل ها و تجهیزات پزشکی، می‌توانید روند سفارش آنلاین را از مرحله بررسی، انتخاب محصول، خرید و تحویل در محل را انجام دهید. داروهوم به شما کمک می‌کند تا در وقت و هزینه‌های خود صرفه‌ جویی کنید تا محصولات مورد نظر خود را با %تخفیفات ویژه و استثنایی% تهیه نمایید.

در نتیجه

در این مقاله سعی کردیم فواید قرص ویتامین د۳ و دلایل مصرف آن را برای شما شرح دهیم. این قرص در دوزهای متفاوت تولید می شود و باید با توجه به نیاز بدن مصرف شود. 

در حالت کلی ویتامین دی در جذب کلسیم موثر است و موجب جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان، کاهش اضافه وزن، پیشگیری از دیابت نوع ۲، بهبود عملکرد عضلات، تقویت سیستم ایمنی، بهبود مشکلات قلبی، جلوگیری از زوال عقل و بسیاری از بیماری های دیگر می‌ شود. به همین دلیل در صورت کمبود این ویتامین در بدن حتما باید از مکمل های حاوی آن استفاده کنید.

نوشته های مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

support_agent پشتیبانی 8 الی 19
delivery_dining ارسال به تمام نقاط ایران
verified_user ضمانت اصالت و سلامت
trending_up ارسال رایگان سفارش 400+ تومان
view_in_ar پیگیری سفارش ها

تمام حقوق مادی و معنوی برای داروهوم محفوظ است. طراحی و اجرا توسط داروهوم