تأثیر مصرف قرص آهن در دوران قاعدگی بر قطع خونریزی و تأخیر در پریودی

مصرف قرص آهن در دوران قاعدگی
تاریخ ایجاد :

آیا مصرف قرص آهن سبب قطع خونریزی دوران قاعدگی می شود؟ تاخیر در پریود چه ارتباطی با قرص های آهن دارد؟ آیا این قرص ها برای کاهش خونریزی در این دوران مناسب هستند؟

اگر با چنین سوالاتی در ذهن خود مواجه هستید و نمی دانید که این قرص ها چه تاثیری روی چرخه قاعدگی دارند، مطالعه این مقاله را از دست ندهید. زیرا در ادامه قصد داریم شما را با برخی از تصورات غلط و بدون پایه علمی در خصوص تاثیرات مکمل های آهن بیشتر آشنا کنیم.

قاعدگی های نامنظم یکی از مشکلاتی است که در اثر کمبود آهن در خون ایجاد می شود. مطالعات علمی نشان می دهد که کم خونی در زمان آمنوره اولیه یا شروع قاعدگی تاثیرگذار است و موجب کاهش خونریزی یا قطع آن می شود. به همین دلیل با مصرف قرص آهن، کمبود این ماده در بدن به راحتی جبران خواهد شد. این محصولات علاوه بر آهن حاوی فولیک اسید و ویتامین C هستند که به جذب سریع تر آهن در بدن و تولید هموگلوبین خون کمک می کنند. بنابراین باید بگوییم که مکمل های آهن در قطع خونریزی قاعدگی تاثیری ندارند و این تصور کاملا اشتباه است.

در این صورت بدون هیچ گونه شک و شبه ای متوجه خواهید شد که مصرف مکمل آهن در دوران قبل، حین و بعد از قاعدگی چه مزایای دارد و چگونه به رفع مشکل کم‌ خونی و فقر آهن کمک می کند. تا ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

در داروخانه آنلاین دکتر بهزاد بهمنی (داروهوم) با امکان خرید آنلاین دارو، محصولات آرایشی بهداشتی، مکمل ها و تجهیزات پزشکی، می‌توانید روند سفارش آنلاین را از مرحله بررسی، انتخاب محصول، خرید و تحویل در محل را انجام دهید. داروهوم به شما کمک می‌کند تا در وقت و هزینه‌های خود صرفه‌ جویی کنید تا محصولات مورد نظر خود را با %تخفیفات ویژه و استثنایی% تهیه نمایید.

خرید قرص آهن آیزن پلاس یوروویتال

تاثیر مصرف قرص آهن بر تاخیر پریود چیست؟

یکی از شایع ترین مشکلاتی که در زمان قاعدگی برای بانوان ایجاد می شود، کم‌ خونی و فقر آهن ناشی از آن است. این معضل به دلیل از دست دادن مقدار زیادی خون در این دوره اتفاق می افتد. کم خونی تقریبا بین یک سوم از زنان جهان وجود دارد و جز مهمترین نگرانی های سازمان بهداشت جهانی است. به همین دلیل شرکت های دارویی با تولید انواع قرص های آهن تا حدود زیادی به پیشگیری و درمان کم خونی کمک کرده اند.

این قرص ها مقدار هموگلوبین یا گلبول های قرمز خون را در بدن افزایش می دهند و از فقر آهن جلوگیری می کنند. زیرا با کاهش گلبول‌ های قرمز خون، آهن زیادی از بدن دفع می شود که در زمان قاعدگی زنان و دختران این مشکل شایع تر است. در هر دوره پریودی طبیعی حدود 250 میلی لیتر خون از بدن زنان خارج می شود که همراه با آن آهن بدن نیز کاهش پیدا می کند.

اگر مصرف قرص آهن در این دوران جدی گرفته نشود، کمبود آهن روی عملکرد کل ارگان های بدن تاثیرات مخربی خواهد گذاشت. زیرا آهن جز مهمترین مینرال های مورد نیاز بدن است که از طریق غذا به راحتی در بدن تامین می شود. بدیهی است که زنان در دوران قاعدگی به آهن بیشتری نیاز دارند و از آنجایی که تمام آهن موجود در غذا جذب بدن نمی شود، خطر ابتلا به کم خونی برای بانوانی که از قرص های آهن استفاده نمی کنند، افزایش پیدا می کند.

تحقیقات علمی گسترده ای که در رابطه با اثرات کمبود آهن و کم خونی روی سلامت بدن بانوان انجام شده است، نشان می دهد که کمبود آهن به شدت روی سیستم عصبی، خلق و خو، عملکردهای شناختی، قدرت فیزیکی بدن، کارکرد عضلات، سلامت ارگان های بدن، رشد سلول ها و غیره تاثیرات مخربی بر جای می گذارد. به همین دلیل مصرف قرص آهن برای بانوان در این دوران ضروری است.

بنابراین باید گفت که این قرص ها روی زمان پریود یا تاخیر آن تاثیری ندارند و اگر زنان به این دلیل از مکمل های آهن استفاده نکنند، سلامت آنان در معرض خطرات جبران ناپذیری قرار خواهد گرفت. اختلال در دوران پریود به دلیل کمبود آهن و برخی از مشکلات دیگر ایجاد می شود و مصرف به اندازه مکمل آهن به هیچ وجه سبب تاخیر در زمان پریود نخواهد شد.

خرید انواع مکمل های کم خونی از داروخانه آنلاین داروهوم با قیمت استتنایی.

خرید قرص اکتی آیرون لیبرتی سوئیس

آیا مصرف قرص آهن سبب قطع خونریزی در زمان قاعدگی می‌ شود؟

درمان کم خونی شدید در بانوان،کم خونی به دلیل کاهش غلظت هموگلوبین خون رخ می دهد که مهمترین عامل ایجاد آن فقر آهن است. این عارضه در دوران پریودی بسیاری از بانوان اتفاق می افتد. زیرا در این دوران حجم زیادی خون از بدن خارج می شود. از آنجایی که آهن در اکسیژن رسانی و خونرسانی نقش مهمی دارد، کمبود آن در شروع دوره قاعدگی تغییرات بسیاری ایجاد می‌کند.

قاعدگی های نامنظم یکی از مشکلاتی است که در اثر کمبود آهن در خون ایجاد می شود. مطالعات علمی نشان می دهد که کم خونی در زمان آمنوره اولیه یا شروع قاعدگی تاثیرگذار است و موجب کاهش خونریزی یا قطع آن می شود. به همین دلیل با مصرف قرص آهن، کمبود این ماده در بدن به راحتی جبران خواهد شد.

البته دریافت آهن از طریق رژیم غذایی سالم نیز امکان پذیر است، اما در صورت کمبود شدید آهن، مصرف غذا به تنهایی کمکی به جبران آهن از دست رفته بدن نمی‌ کند و باید برای تولید گلبول های قرمز خون از مکمل های حاوی آهن استفاده کرد.

این محصولات علاوه بر آهن حاوی فولیک اسید و ویتامین C هستند که به جذب سریع تر آهن در بدن و تولید هموگلوبین خون کمک می کنند. بنابراین باید بگوییم که مکمل های آهن در قطع خونریزی قاعدگی تاثیری ندارند و این تصور کاملا اشتباه است.

خرید انواع مکمل های آهن از داروخانه آنلاین داروهوم با قیمت استتنایی.

خرید کپسول سیدرال فارمانوترا

مصرف قرص آهن و تاخیر در پریود چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟

همانطور که گفته شد مصرف قرص آهن در زمان پریودی ضروری است و به تمامی بانوان توصیه می شود. زیرا این قرص ها علاوه بر آهن حاوی ریز مغذی های مفید دیگری نیز هستند که در خونرسانی نقش مهمی دارند. تاخیر در پریود به دلایل بسیاری اتفاق می افتد که کمبود آهن یکی از مهمترین آنها است.

در واقع افرادی که از غذاهای حاوی آهن یا قرص های مکمل آن استفاده نمی کنند، بیشتر از سایرین در معرض کم خونی و فقر آهن قرار دارند. برخی از بانوانی که در جذب آهن دچار مشکل هستند، باید حتما از قرص های آهن استفاده کنند. مصرف این مکمل ها در دوران قبل، حین و بعد از قاعدگی نیز توصیه می شود. با جبران کمبود آهن دیگر اختلالی در قاعدگی بانوان ایجاد نخواهد شد.

البته قرص های آهن دارای دوزهای متفاوتی هستند و باید با توجه به میزان کمبود آهن بدن بانوان مصرف شوند. به همین دلیل قبل از مصرف قرص آهن باید مشورت های ضروری با پزشک صورت گیرد. زیرا برخی از بانوان نیازی به مصرف مکمل های آهن ندارند و در صورت استفاده از آنها ممکن است دچار افزایش بیش از حد آهن در بدن شوند.

افزایش آهن نیز خطرات بسیاری دارد که اختلال در قاعدگی یکی از مهمترین آنها است. بنابراین این قرص ها در صورتی موجب عقب افتادن قاعدگی می شوند که بیش از حد مصرف شوند و غلظت خون را در حد غیر طبیعی بالا ببرند. به عبارت دیگر غلظت خون خیلی بالا ممکن است سبب تاخیر در دوره قاعدگی شود. به همین دلیل مصرف خودسرانه این قرص ها نیز مجاز نیست و تنها پزشک باید دوز مصرفی این مکمل را برای هر فرد مشخص کند.

بیشتر بدانید: بهترین قرص آهن بدون یبوست کدام است؟

خرید کپسول فرودین هولیستیکا

آیا قرص آهن جز دلایل تاخیر در پریودی است؟

بدون شک سیکل قاعدگی یکی از مهمترین دوران های زندگی بانوان محسوب می شود که باید توجه ویژه ای به آن داشته باشند. این دوره با علائم روحی و جسمی بسیاری همراه است. در حالت طبیعی عادت ماهیانه از 5 تا 7 روز طول می کشد که در این مدت حدود 250 میلی لیتر آهن از بدن خارج می شود.

برخی از بانوان تصور می‌کنند که مصرف مصرف قرص آهن سبب اختلال در قاعدگی و تاخیر در آمنوره اولیه می شود. باید بگوییم که عقب افتادن پریود و نامنظم شدن عادت ماهیانه هیچ ارتباطی با مکمل های آهن ندارد و دلایل دیگری در این خصوص دخیل هستند که در ادامه مهمترین آنها را بررسی می کنیم.

خرید قرص آیزن آپوویتال

مصرف برخی از  داروها به خصوص قرص های ضد بارداری

مصرف برخی از داروها سبب بی نظمی در  دوره قاعدگی می شود. این داروها شامل: قرص های ضد بارداری، داروهایی شیمی درمانی، ضد افسردگی و داروهای آسم هستند. به همین دلیل در صورت مصرف این داروها و تاخیر در پریود، پزشک را در جریان قرار دهید.

بیشتر بدانید: بهترین زمان مصرف قرص آهن و نحوه مصرف قرص آهن 

اختلال در عملکرد غده تیروئید

تیروئید یکی از مهمترین غدد بدن است که اختلاف در عملکرد آن موجب عقب افتادن پریود یا نامنظم شدن آن می شود.

تنبلی تخمدان

بانوان دچار تنبلی تخمدان یا دارای تخمدان پلی کیستیک بیشتر از سایرین در معرض عقب‌‌ افتادن پریود قرار دارند. این عارضه باید قبل از مصرف قرص آهن با پزشک در میان گذاشته شود.

تغییرات هورمونی

برخی از زنان دچار تغییرات هورمونی می شوند که این عامل در سیکل قاعدگی آنها تاثیرگذار است. به هم خوردن نظم هورمون ها با انجام آزمایشات هورمونی به راحتی قابل تشخیص است.

اضطراب و استرس

زنانی که در معرض محیط های پر استرس و تنش زا هستند، بیشتر از سایر بانوان به تاخیر در پریودی دچار می شوند. زیرا در این حالت تعادل هورمون ها از بین می رود که این خود عاملی در نامنظم شدن دوره قاعدگی است.

ورزش های سنگین

بانوانی که به ورزش های سنگین مانند بدنسازی می پردازند، ممکن است دچار عقب افتادن پریود شوند. زیرا بدن آنان تحت فشار است و انرژی بسیاری را از دست می دهند که سبب عقب افتادن پریود آنها می‌ شود.

بیشتر بدانید: آیا خوردن قرص آهن در پریودی خونریزی را زیاد می کند؟

خرید قرص آهن بیس گلیسینات پلاس ویتامین C رزاویت

در نتیجه…

اگر تصور می کنید که مصرف قرص آهن در قطع خونریزی دوره پریودی یا تاخیر در قاعدگی شما تاثیرگذار است، در اشتباه هستید. زیرا این مکمل ها با جبران کمبود آهن و رفع کم خونی تاثیر بسیاری در تنظیم این دوره دارند.

البته مصرف بیش از حد قرص های آهن نیز سبب افزایش میزان آهن و در نتیجه غلظت خون می شود‌. بدون شک غلظت بالای خون یکی از دلایل تاخیر در قاعدگی است. به همین دلیل برای جلوگیری از افزایش بیش از حد آهن در بدن در دوران قبل، حین و بعد از قاعدگی باید زیر نظر پزشک و با تجویز او از مکمل های آهن استفاده کنید.

در داروخانه آنلاین داروهوم با امکان خرید آنلاین دارو، محصولات آرایشی بهداشتی، مکمل ها و تجهیزات پزشکی، می‌توانید روند سفارش آنلاین را از مرحله بررسی، انتخاب محصول، خرید و تحویل در محل را انجام دهید. داروهوم به شما کمک می‌کند تا در وقت و هزینه‌های خود صرفه‌ جویی کنید تا محصولات مورد نظر خود را با %تخفیفات ویژه و استثنایی% تهیه نمایید.

نوشته های مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

support_agent پشتیبانی 8 الی 19
delivery_dining ارسال به تمام نقاط ایران
verified_user ضمانت اصالت و سلامت
trending_up ارسال رایگان سفارش 400+ تومان
view_in_ar پیگیری سفارش ها

تمام حقوق مادی و معنوی برای داروهوم محفوظ است. طراحی و اجرا توسط داروهوم