بهترین زمان مصرف قرص آهن چه زمانی است؟ (نحوه مصرف قرص آهن)

بهترین زمان و نحوه مصرف قرص آهن
تاریخ ایجاد :

یکی از سوالات رایجی که ذهن مصرف کنندگان مکمل های تغذیه ای را به خود درگیر کرده است، در مورد بهترین زمان مصرف قرص آهن و نحوه مصرف قرص آهن عنوان می‌ شود. از آنجایی که آهن یکی از ریز مغذی های بسیار ضروری بدن است و در پیشگیری از کم خونی نقش بسزایی دارد، شیوه مصرف مکمل حاوی آن نیز حائز اهمیت است.

یکی از بهترین زمان ها برای مصرف این قرص، هنگام صبح و نیم ساعت قبل از صرف صبحانه است. زیرا قرص آهن با معده خالی سریع تر جذب بدن می شود و تاثیرات خود را باقی می‌ گذارد. اما برخی از افراد با مصرف این قرص در زمان صبح دچار مشکلات گوارشی مانند: درد معده، حالت تهوع، استفراغ و غیره می شوند. برای پیشگیری از این عوارض بهتر است فرم مصرفی قرص آهن تغییر پیدا کند یا آن را با معده پر استفاده کنند.

خرید انواع مکمل های آهن از داروخانه آنلاین داروهوم با قیمت استتنایی.

مصرف قرص آهن در تمامی سنین برای کسانی که دچار کمبود این ماده در بدن هستند، تجویز می شود. البته زنان و کودکان بیشتر در معرض خطر کمبود آهن و کم خونی ناشی از آن قرار دارند. به همین دلیل شرکت های دارویی در سراسر جهان این قرص ها را با توجه به جنسیت و سن هر فرد به تولید می رسانند و میزان و نحوه مصرف آنها را بر این اساس مشخص می کنند.

اگر متقاضی مصرف مکمل آهن هستید، ولی در مورد بهترین زمان و شیوه استفاده از آن اطلاعی ندارید، مطالعه این مقاله به شما کمک می‌ کند.

در داروخانه آنلاین دکتر بهمنی (داروهوم) با امکان خرید آنلاین دارو، محصولات آرایشی بهداشتی، مکمل ها و تجهیزات پزشکی، می‌توانید روند سفارش آنلاین را از مرحله بررسی، انتخاب محصول، خرید و تحویل در محل را انجام دهید. داروهوم به شما کمک می‌کند تا در وقت و هزینه‌های خود صرفه‌ جویی کنید تا محصولات مورد نظر خود را با %تخفیفات ویژه و استثنایی% تهیه نمایید.

بهترین زمان مصرف قرص آهن چه زمانی است

تاثیر زمان مصرف قرص آهن روی فواید آن

قبل از مصرف این مکمل باید از میزان کمبود آهن در بدن خون مطلع شوید. زیرا این ماده در مواد غذایی متفاوتی وجود دارد و در صورتی که رژیم غذایی از آهن کافی برخوردار نباشد، مصرف این مکمل ها توصیه می شود. کمبود آهن با علائمی همچون: بی حالی، خستگی، ضعف جسمانی، سرگیجه، تنگی نفس، رنگ پریدگی، کم اشتهایی و غیره قابل مشاهده است.

خرید انواع قرص و مکمل های کم خونی از داروخانه آنلاین داروهوم با قیمت استتنایی.

البته برای اطلاع دقیق از میزان کمبود این ماده در بدن باید، آزمایش خون گرفته شود. در این صورت پزشک متخصص مصرف بهترین و مناسب ترین مکمل آهن را به شما پیشنهاد می‌ دهد. اگر قرص آهن در زمان مشخصی مصرف شود، عوارض جانبی آن کاهش پیدا می کند و تاثیرات آن نیز دو چندان می شود. در ادامه تاثیر بهترین زمان و نحوه مصرف قرص آهن را روی فواید آن بیان می کنیم.

  • درمان کم خونی و پیشگیری از ابتلا به آن
  • رفع ریزش موی ناشی از فقر آهن
  • افزایش سلامت جسمی مادر و نوزاد
  • کاهش عوارض جانبی
  • کمک به رشد ذهنی کودکان
  • بهبود عملکرد سیستم ایمنی
  • افزایش سلامت اندام های بدن
  • رفع تنگی نفس
  • افزایش انرژی بدن و رفع خستگی
  • بهبود اشتها
  • تنظیم ضربان قلب
نحوه مصرف قرص آهن بعد از غذا: برخی از پزشکان نیز معتقدند مصرف این مکمل دو الی سه ساعت بعد از صرف غذا میزان جذب آن را در بدن افزایش می‌ دهد. بنابراین بهترین زمان مصرف قرص آهن بعد از خوردن وعده اصلی غذایی است. زیرا در این زمان معده نه پر و نه خالی است و احتمال ایجاد عوارض گوارشی نیز به طور چشمگیری کاهش پیدا می کند. البته در صورت پر بودن معده میزان جذب آهن کمتر می‌ شود که این امر طول دوره درمان را نیز طولانی تر می کند. هنگام شب و قبل از خواب: یکی دیگر از بهترین زمان های مصرف قرص آهن، هنگام شب و قبل از خواب است. البته مصرف این قرص بلافاصله بعد از صرف شام توصیه نمی‌ شود و باید بین وعده شام و مصرف این قرص، 3 ساعت فاصله باشد. همچنین قبل از مصرف قرص آهن حداقل تا دو ساعت نباید از فرآورده ها و مکمل های حاوی کلسیم استفاده کرد. زیرا کلسیم میزان جذب آهن در بدن را کاهش می‌ دهد.

کپسول آیروویت دوران بارداری ویتان 30 عددی

اهمیت زمان مصرف قرص آهن برای افراد دارای کم خونی

نحوه مصرف قرص آهن یکی از مهمترین عواملی است که در نتیجه این قرص تاثیر می گذارد. انتخاب بهترین زمان و نحوه مصرف قرص آهن به افزایش میزان هموگلوبین و در نتیجه تعداد گلبول های قرمز خون کمک بسیار می کند. با رفع کمبود آهن در بدن، اکسیژن و مواد غذایی با سرعت بیشتری به اندام ها می رسند و سلامت آنها را ارتقا می دهند. البته این قرص بیشتر برای افراد زیر تجویز می‌ شود:

  • زنان باردار و شیرده
  • زنان در دوره های قاعدگی شدید
  • کودکان و نوجوانان در سنین رشد
  • اهدا کنندگان خون
  • افراد مبتلا به سرطان
  • افراد مبتلا به نارسایی قلبی، کلیوی و اختلالات گوارشی
  • مصرف کنندگان داروهای کاهش دهنده آهن ورزشکاران
  • افراد دارای رژیم غذایی گیاه خواری
  • افراد مبتلا به اختلالات خونی همچون تالاسمی

این افراد باید نسبت به کمبود آهن بدن خود اقدامات ضروری را انجام دهند و قرص آهن را در سبد روزانه خود قرار دهند. البته مصرف این قرص در برخی از زمان ها جائز نیست و تاثیر آهن را در خون کاهش می دهد. از این رو با انتخاب بهترین زمان مصرف قرص آهن سلامت بدن حفظ می شود و از ایجاد آسیب به ارگان های آن جلوگیری به عمل می آید.

همچنین مصرف دوز بالا و بیش از حد آهن برای برخی از افراد احتمال عوارض گوارشی، آسیب سلولی، نارسایی ارگان های بدن و کاهش جذب مواد دیگر را به همراه دارد‌‌. به همین دلیل انتخاب بهترین زمان و نحوه مصرف قرص آهن اهمیت بسیاری دارد.

بیشتر بدانید: میزان مصرف قرص آهن برای خانم ها در سنین مختلف چقدر است؟

کپسول فروفورت روزانه عبیدی 30 عددی

شیوه مناسب مصرف قرص آهن در طول روز

قرص آهن را چند روز یکبار بخوریم؟ در صورتی که کمبود آهن از طریق مواد غذایی تامین نشود، مصرف‌ مکمل های حاوی آن ضروری است. این محصولات به فرم های متفاوت تولید می شوند که قرص آهن یکی از پرمصرف ترین آنها است و طرفداران بسیاری در سراسر دنیا دارد.

برای جذب بهتر آهن در بدن کافی است آن را به صورت چند نوبت در روز استفاده کرد. در واقع این شیوه بهترین روش مصرف قرص آهن است که میزان جذب آن در بدن را افزایش می دهد و از ایجاد عوارض احتمالی آن می کاهد. بر اساس نتیجه تحقیقات به عمل آمده در این خصوص، افرادی که در چند نوبت، دوز کمتری از این مکمل را دریافت می کنند، رضایت بیشتری از این مکمل و نتیجه آن دارند‌.

البته برخی از افراد به دلیل مشکلات فراموشی یا استفاده از مکمل ها و داروهای دیگر ترجیح می‌ دهند که این قرص را در یک نوبت مصرف کنند. در این صورت نیز قرص آهن تاثیر خود را روی بدن باقی می‌ گذارد.

بیشتر بدانید: آیا مصرف قرص آهن در دوران قاعدگی تأثیری دارد؟

قطره آهن سیدرال گوچه جونیا فارما حجم 30 میلی لیتر

بهترین زمان مصرف قرص آهن برای افراد متفاوت

بهترین زمان خوردن قرص آهن چه زمانی است؟ بهترین زمان مصرف قرص آهن بر اساس شرایط جسمی هر فرد مشخص می‌‌ شود. از آنجایی که کمبود آهن در بدن بسیاری از افراد وجود دارد، اطلاع از شیوه مصرف آن، تاثیر و میزان جذب این ماده را در بدن افزایش می دهد. در ادامه توضیحات کامل تری را در مورد نحوه و بهترین زمان مصرف این مکمل ارائه می دهیم.

بیشتر بدانید: فواید قرص آهن چیست؟ خواص مصرف قرص آهن برای بدن

شربت فرومین فیشر کیندر حجم 200 میلی لیتر

مصرف قرص آهن به صورت ناشتا

یکی از بهترین زمان ها برای مصرف این قرص، هنگام صبح و نیم ساعت قبل از صرف صبحانه است. زیرا قرص آهن با معده خالی سریع تر جذب بدن می شود و تاثیرات خود را باقی می‌ گذارد. اما برخی از افراد با مصرف این قرص در زمان صبح دچار مشکلات گوارشی مانند: درد معده، حالت تهوع، استفراغ و غیره می شوند. برای پیشگیری از این عوارض بهتر است فرم مصرفی قرص آهن تغییر پیدا کند یا آن را با معده پر استفاده کنند.

بیشتر بدانید: بهترین مکمل های درمان کم خونی کدامند؟ (بهترین قرص آهن برای درمان کمخونی)

کپسول فرودین هولیستیکا 32 عددی

مصرف قرص آهن بعد از غذا

برخی از پزشکان نیز معتقدند مصرف این مکمل دو الی سه ساعت بعد از صرف غذا میزان جذب آن را در بدن افزایش می‌ دهد. بنابراین بهترین زمان مصرف قرص آهن بعد از خوردن وعده اصلی غذایی است. زیرا در این زمان معده نه پر و نه خالی است و احتمال ایجاد عوارض گوارشی نیز به طور چشمگیری کاهش پیدا می کند. البته در صورت پر بودن معده میزان جذب آهن کمتر می‌ شود که این امر طول دوره درمان را نیز طولانی تر می کند.

کپسول سیدرال فارمانوترا 20 عددی

هنگام شب و قبل از خواب

یکی دیگر از بهترین زمان های مصرف قرص آهن، هنگام شب و قبل از خواب است. البته مصرف این قرص بلافاصله بعد از صرف شام توصیه نمی‌ شود و باید بین وعده شام و مصرف این قرص، 3 ساعت فاصله باشد. همچنین قبل از مصرف قرص آهن حداقل تا دو ساعت نباید از فرآورده ها و مکمل های حاوی کلسیم استفاده کرد. زیرا کلسیم میزان جذب آهن در بدن را کاهش می‌ دهد.

قرص اکتی آیرون لیبرتی سوئیس 30 عددی

بهترین زمان مصرف قرص آهن در دوران بارداری

بارداری یکی از مهمترین دوران های زندگی بانوان محسوب می شود که احتمال کاهش ریز مغذی ها به خصوص آهن در این دوره بسیار بالا است. به همین دلیل برای جلوگیری از کم‌ خونی و سایر مشکلات دیگر برای جنین و مادر، مصرف قرص آهن ضروری است.

این قرص با دوزهای متفاوت تولید می شود و نحوه مصرف قرص آهن نیز به شرایط مادر بستگی دارد. در واقع اکثر بانوان در این دوران به دو برابر آهن نیاز دارند که میزان آن 27 میلی گرم در روز است. بهترین زمان مصرف این مکمل بعد از پایان ماه چهارم بارداری تا 3 ماه بعد از زایمان است. در این صورت از زایمان زودرس، کم خونی، تولد نوزاد ناقص و غیره جلوگیری به عمل می آید.

کپسول فروگلوبین ب12 ویتابیوتیکس 30 عددی

بهترین زمان مصرف قرص آهن برای جلوگیری از یبوست

بهترین زمان مصرف قرص آهن برای جلوگیری از یبوست چه زمانی است؟ طبق نظر پزشکان بهتر است این قرص را هنگام خواب و چند ساعت بعد از صرف شام مصرف کنید که دچار عوارض احتمالی آن همچون: حالت تهوع، درد شکم، استفراغ، یبوست و غیره نشوید‌. همانطور ک در سایت medlineplus نیز ذکر شده یبوست می تواند یکی از عوارض مصرف قرص آهن باشد.

SIDE EFFECTS

Constipation and diarrhea are very common. If constipation becomes a problem, take a stool softener such as docusate sodium (Colace)

Nausea and vomiting may occur with higher doses, but they can usually be controlled by taking the iron in smaller amounts. Ask your provider about switching to another form of iron rather than just stopping

Black stools are normal when taking iron tablets. Talk to your provider right away if

The stools are tarry looking as well as black

If they have red streaks

Cramps, sharp pains, or soreness in the stomach occur

Liquid forms of iron may stain your teeth

Try mixing the iron with water or other liquids (such as fruit juice or tomato juice) and drinking the medicine with a straw

Iron stains can be removed by brushing your teeth with baking soda or peroxide

Keep tablets should in a cool place. (Bathroom medicine cabinets may be too warm and humid, which may cause the pills to fall apart.)

Keep iron supplements out of the reach of children. If your child swallows an iron pill, contact a poison control center right away

در نتیجه…

بهترین زمان و نحوه مصرف قرص آهن تاثیر بسیاری در جذب آهن، رفع کم خونی و سایر مشکلات دیگر دارد. از این رو به افراد دارای کمبود آهن توصیه می‌ شود که بر اساس شرایط خود زمان مناسبی را برای مصرف این مکمل مشخص کنند.

در حالت کلی مصرف قرص آهن در زمان صبح و به صورت ناشتا دارای بیشترین میزان جذب است. همچنین استفاده از این قرص هنگام شب و بعد از صرف شام نیز موجب کاهش عوارض احتمالی آن خواهد شد. بنابراین بهترین زمان و شیوه مصرف این قرص برای تمامی افراد یکسان نیست.

در داروخانه آنلاین دکتر بهمنی (داروهوم) با امکان خرید آنلاین دارو، محصولات آرایشی بهداشتی، مکمل ها و تجهیزات پزشکی، می‌توانید روند سفارش آنلاین را از مرحله بررسی، انتخاب محصول، خرید و تحویل در محل را انجام دهید. داروهوم به شما کمک می‌کند تا در وقت و هزینه‌های خود صرفه‌ جویی کنید تا محصولات مورد نظر خود را با %تخفیفات ویژه و استثنایی% تهیه نمایید.

نوشته های مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

support_agent پشتیبانی 8 الی 19
delivery_dining ارسال به تمام نقاط ایران
verified_user ضمانت اصالت و سلامت
trending_up ارسال رایگان سفارش 400+ تومان
view_in_ar پیگیری سفارش ها

تمام حقوق مادی و معنوی برای داروهوم محفوظ است. طراحی و اجرا توسط داروهوم