فواید قرص آهن چیست؟ خواص مصرف قرص آهن برای بدن

فواید قرص آهن
تاریخ ایجاد :

فواید قرص آهن: آهن برای عملکرد مناسب تمام سلول های بدن ما مهم است. نقش اصلی آهن در بدن در گلبول های قرمز خون است که در آن به انتقال اکسیژن به سلول ها و بافت های بدن کمک می کند. آهن یک عنصر ضروری در بدن برای تولید خون است. حدود 70 درصد آهن بدن در گلبول های قرمز خون به نام هموگلوبین و در سلول های ماهیچه ای به نام میوگلوبین یافت می شود. میوگلوبین در سلول های ماهیچه ای، اکسیژن را می پذیرد، ذخیره می کند، انتقال می دهد و آزاد می کند. آهن را می‌توان از غذا و مکمل ها دریافت کرد. اگر میزان آهن بدن شما کافی نباشد ممکن است دچار کم خونی یا آنمی (کاهش سطح گلبول های قرمز خون) شوید‌. مکمل های آهن راهی عالی برای رفع کمبود آهن بدن هستند به خصوص اگر تغییرات رژیم غذایی قادر به جایگزینی آهن کافی برای بدن نباشد. فواید مصرف مکمل های آهن برای بدن:

  • تاثیر آهن بر اکسیژن رسانی سلول ها
  • تاثیر قرص آهن برای جلوگیری از ریزش مو
  • تاثیر آهن در انرژی سلول ها
  • تقویت سیستم ایمنی بدن با آهن
  • تاثیر آهن بر سلامت مغز

در ادامه این مطلب به بررسی کامل خواص قرص آهن برای بدن خواهیم پرداخت.

خرید انواع مکمل های آهن از داروخانه آنلاین داروهوم با قیمت استتنایی.

حدود 6 درصد آهن بدن جزء پروتئین های خاصی است که برای تنفس و متابولیسم انرژی ضروری است. آهن همچنین برای تقویت عملکرد مناسب سیستم ایمنی مورد نیاز است. حدود 25 درصد از آهن بدن به صورت فریتین ذخیره می شود و در سلول ها یافت می شود و در خون گردش می کند. هنگامی که مصرف آهن کم باشد، ذخایر ممکن است تخلیه شوند و سطح هموگلوبین را کاهش دهند. هنگامی که ذخایر آهن تمام می شود، این وضعیت کمبود آهن نامیده می شود. کمبود بیشتر آهن ممکن است تبدیل به فقر آهن شود.

در داروخانه آنلاین دکتر بهمنی (داروهوم) با امکان خرید آنلاین دارو، محصولات آرایشی بهداشتی، مکمل ها و تجهیزات پزشکی، می‌توانید روند سفارش آنلاین را از مرحله بررسی، انتخاب محصول، خرید و تحویل در محل را انجام دهید. داروهوم به شما کمک می‌کند تا در وقت و هزینه‌های خود صرفه‌ جویی کنید تا محصولات مورد نظر خود را با %تخفیفات ویژه و استثنایی% تهیه نمایید.

آهن

نقش آهن در بدن

نقش آهن در بدن ما یک نقش پیچیده است. همانطور که گفتیم آهن یک عنصر ضروری برای تولید خون است و بسیاری از عملکردهای دیگر بدن را پشتیبانی می کند. ما باید اطمینان حاصل کنیم که سطوح بهینه آهن را حفظ می کنیم تا بدن ما بهترین عملکرد را داشته باشد. از آنجایی که بدن ما آهن تولید نمی کند، باید مطمئن شویم که آهن کافی را به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم یا به صورت مکمل ها به بدن وارد می کنیم. فواید مکمل های آهن را در ادامه بررسی می کنیم.

خرید انواع قرص و مکمل های کم خونی از داروخانه آنلاین داروهوم با قیمت استتنایی.

تاثیر آهن بر ریزش مو

ریزش مو دلایل زیادی دارد و می تواند بزرگسالان و کودکان را از هر جنسیتی تحت تاثیر قرار دهد. ریزش مو تنها به دلیل طاسی با الگوی مردانه نیست. همچنین می تواند ناشی از کمبود مواد مغذی باشد. وقتی آهن کافی ندارید، بدن شما نمی تواند هموگلوبین خون شما را تولید کند. هموگلوبین حامل اکسیژن برای رشد و ترمیم سلول های بدن شماست، از جمله سلول هایی که رشد مو را تحریک می کنند.

بیشتر ریزش موی ناشی از کمبود آهن دائمی نیست. بهترین راه برای درمان ریزش مو، رسیدگی به علت اصلی مشکل است. اگر فکر می کنید ریزش موی شما به کمبود آهن مربوط می شود، برای اندازه گیری سطح آهن با پزشک مشورت کنید. پزشک شما به احتمال زیاد آزمایش خون سطح فریتین را تجویز می کند که سطح پروتئینی به نام فریتین را که به ذخیره آهن کمک می کند اندازه گیری می کند. میتوانید در صورت مواجه با کم خونی یا فقر آهن در آزمایشتان، کمبود آهن خود را با مکمل های آهن و با مشورت پزشک جبران کنید.

خرید محصولات تقویت کننده مو و ضد ریزش مو از داروخانه آنلاین داروهوم با قیمت استتنایی.

بهترین قرص آهن برای ریزش مو

از بهترین قرص های آهنی که تاثیر مثبتی روی ریزش مو داشته اند می توانیم به مکمل های زیر اشاره کنیم:

بیشتر بدانید: بهترین درمان کم خونی شدید در بانوان چیست؟

تاثیر آهن بر ریزش مو

تاثیر آهن بر اکسیژن رسانی سلول ها

آهن به تشکیل و اکسیژن رسانی سلول های خونی و هموگلوبین ما کمک می کند. یکی از مهمترین عملکردهای آهن در سنتز هِم است که هموگلوبین، پروتئین موجود در گلبول های قرمز را تشکیل می دهد. نقش اصلی هموگلوبین انتقال اکسیژن از ریه ها به بافت های بدن برای حفظ عملکردهای اساسی زندگی است. بدون گلبول‌های قرمز سالم، بدن شما نمی‌تواند اکسیژن کافی دریافت کند و این می‌تواند منجر به احساس خستگی یا فرسودگی در شما باشد.

تاثیر آهن در انرژی سلول ها

آهن به تبدیل غذا به انرژی کمک می کند. آهن نقش حیاتی در فرآیند تولید انرژی سلول ها ایفا می کند. سلول های انسانی برای تبدیل انرژی از غذا به ATP (آدنوزین تری فسفات) به آهن نیاز دارند و این منبع انرژی اولیه بدن است. کم شدن آهن به این معنی است که ATP کمتری تولید می شود و اغلب به همین دلیل است که افراد احساس خستگی و ضعف می کنند.

بیشتر بدانید: آیا مصرف قرص آهن در دوران قاعدگی تأثیری دارد؟

تقویت سیستم ایمنی بدن با آهن

آهن به حفظ یک سیستم ایمنی طبیعی کمک می کند. آهن برای ایجاد و رشد سلول های ایمنی ضروری است که به حفظ سلامت ما کمک می کند. سطوح پایین آهن ممکن است به افزایش خطر ابتلا به بیمار شدن بدن ما کمک کند.

تاثیر آهن بر سلامت مغز

آهن به عملکرد طبیعی شناختی کمک می کند. عملکرد شناختی شامل عملکردهای مغز مانند حافظه، تمرکز، یادگیری و حل مسئله است. حفظ سطح آهن خوب به ما کمک می کند تا مطمئن شویم مغزمان بهترین عملکرد خود را دارد.

تاثیر آهن بر سلامت مغز

کم خونی یا فقر آهن

کمبود آهن زمانی رخ می دهد که بدن شما آهن معدنی کافی را نداشته باشد. همانطور که گفتیم بدن ما برای ساختن هموگلوبین به آهن نیاز دارد، پروتئینی در گلبول های قرمز خون که آنها را قادر می سازد تا اکسیژن را از طریق رگ های خونی شما حمل کنند. اگر بدن شما هموگلوبین کافی نداشته باشد، بافت ها و ماهیچه های شما اکسیژن کافی دریافت نمی کنند تا بتوانند به طور موثر کار کنند. این منجر به وضعیتی به نام کم خونی می شود. اگرچه انواع مختلفی از کم خونی وجود دارد اما کم خونی فقر آهن شایع ترین نوع آن در سراسر جهان است.علائم و  نشانه های کمبود آهن بسته به شدت کم خونی، میزان توسعه کم خونی، سن و وضعیت فعلی سلامتی فرد متفاوت است و در برخی افراد هیچ علائمی وجود ندارد.

بیشتر بدانید: میزان مصرف قرص آهن برای خانم ها در سنین مختلف چقدر است؟

علائم و نشانه های کم خونی یا فقر آهن

موارد زیر از علائم کم خونی یا فقر آهن هستند:

خستگی غیر معمول: احساس خستگی زیاد و غیر معمول یکی از شایع ترین علائم کم خونی فقر آهن است. این علامت همچنین در افرادی که به میزان کمتری آهن کافی ندارند، حتی اگر تشخیص کمبود دریافت نکرده باشند نیز رایج است. این خستگی به این دلیل اتفاق می افتد که بدن شما آهن مورد نیاز برای ساخت پروتئینی به نام هموگلوبین را ندارد که به حمل اکسیژن در بدن شما کمک می کند. با این وجود، خستگی مرتبط با کمبود آهن ممکن است همراه با ضعف، تحریک پذیری یا مشکل در تمرکز باشد.

رنگ پریدگی پوست بیشتر از حد معمول: پوستی که از حد معمول رنگ پریده تر است و همچنین رنگ پریدگی داخل پلک پایینی از دیگر علائم شایع کمبود آهن است. هموگلوبین موجود در گلبول های قرمز به خون رنگ قرمز می دهد، بنابراین سطوح پایین ناشی از کمبود آهن باعث می شود خون کمتر قرمز شود. به همین دلیل است که پوست در افراد مبتلا به کمبود آهن ممکن است مقداری از رنگ یا گرمای خود را از دست بدهد. رنگ پریدگی اغلب یکی از اولین چیزهایی است که پزشکان به عنوان نشانه کمبود آهن به دنبال آن هستند. البته این وضعیت باید با آزمایش خون تایید شود. تنگی نفس، سر درد، تپش قلب، پوست و موی آسیب دیده و خشک ، خشکی دهان، بی قراری و درد در پاها و ناخن ها شکننده نیز از دیگر علائم کم خونی و فقر آهن هستند.

علائم و نشانه های کم خونی یا فقر آهن

مکمل های آهن

امروزه مکمل های آهن زیادی به بازار عرضه شده، همانطور که گفتیم می توان در هنگام مواجه شدن با کم خونی یا فقر آهن از این مکمل ها استفاده کرد. لازم است قبل استفاده از مکمل های آهن حتما با پزشک خود مشورت کرد. از ویژگی های یک مکمل آهن خوب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برطرف کننده کم خونی های ناشی از فقر آهن
  • جلوگیری از بروز علائم کمبود آهن مانند خستگی
  • سرگیجه و خطر زایمان زودرس
  • تامین آهن مورد نیاز در دوران بارداری و شیردهی
  • مؤثر در تولید سلول های خونی
  • کمک به ساخت هموگلوبین و میوگلوبین
  • بهبود اکسیژن رسانی به نقاط مختلف بدن

میزان نیاز روزانه ی آهن: میزان نیاز روزانه ی آهن برای کودکان بین 7 تا 11 میلی گرم، برای زنان بین 15 تا 18 میلی گرم و برای مردان بین 8 تا 11 میلی گرم می باشد.

بهترین زمان مصرف قرص آهن: گفته می شود بهترین زمان برای مصرف مکمل ای آهن در هنگام شب و قبل از خواب است. در این زمان تقریبا همه ی مواد معدنی مکمل جذب بدن می شود.

بیشتر بدانید: بهترین زمان و نحوه مصرف قرص آهن

بهترین مکمل های آهن برای کودکان

نوزادان ما برای ساختن هموگلوبین به آهن نیاز دارند که بتواند اکسیژن را از طریق خون به تمام سلول های بدن برساند. این هموگلوبین است که به گلبول های قرمز خون، رنگ می دهد. وقتی شما آهن به مقدار کافی ندارید، گلبول های قرمزخون به گلبول های کوچک و کم رنگ تبدیل می شوند که به این حالت، آنمی (کم خونی) گفته می شود. در چنین حالتی آنها نمی توانند اکسیژن را به مقدار کافی به ارگان ها و عضلات بدن برسانند. مصرف مکمل آهن برای کودکان در شرایط خاصی بسیار کمک کننده است. از بهترین مکمل های آهن برای کودکان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

شما می توانید انواع قطره های آهن ایرانی و خارجی را از داروخانه آنلاین داروهوم به صورت آنلاین تهیه نمایید.

بهترین قرص آهن بدون یبوست

در برخی افراد مصرف مکمل های آهن باعث ناراحتی های گوارشی و یبوست می شود. بعضی از مکمل های آهن هستند که کم ترین عوارض گوارشی را به همراه دارند. توصیه می شود افرادی که مشکل گوارشی دارند از این مکمل ها استفاده کنند. قرص آیرون پلاس هلث برست یکی از مکمل های آهنی است که نسبت به دیگر قرص های عارضه ی گوارشی کمتری دارد و تا حدودی باعث یبوست و مشکلات گوارشی نمی شود.

عوارض مکمل های آهن

به طور معمول مکمل های آهن عوارض خطرناکی ندارند. برخی عوارض جانبی معمولاً نیاز به مراقبت‌های پزشکی ندارند. با آغاز دریافت داروی آهن پس از گذشت زمان، این عوارض جانبی در طول درمان از بین می‌روند. همچنین، پزشک شما می‌تواند جهت کاهش یا جلوگیری از این عوارض جانبی، شما را راهنمایی کند. اما به طور کلی موارد زیر می تواند از عوارض مکمل های آهن باشند:

  • سرگیجه
  • تپش قلب
  • سردرد
  • طعم فلز در دهان
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • یبوست یا اسهال
  • دل‌درد
  • سوزش سر دل
  • دل‌پیچه
  • مدفوع سبز تیره یا سیاه
  • بثورات پوستی یا کهیر
  • بهترین مکمل های آهن

بهترین مکمل های آهن

همانطور که گفتیم آهن، یکی از مواد معدنی حیاتی است که نقش مهمی در اکسیژن رسانی به سلول های بدن ایفا می کند بنابراین کمبود آن روی تمام اعضای بدن، تأثیر مخربی خواهد گذاشت. کمبود آهن از مشکلات تغذیه ای رایج به ویژه در خانمهاست چون آنها هر ماه در طول عادت ماهیانه، حجمی از خون خود را از دست می دهند بنابراین مصرف بهترین قرص آهن برای خانمها بسیار ضروری است. ساده ترین و موثرترین روش برای رفع کم خونی، مصرف قرص آهن است. از بهترین مکمل های آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

نتیجه گیری

همانطور که گفتیم آهن یک ماده مغذی است که نقش های مهمی در بدن شما ایفا می‌کند. مکمل آهن ماده معدنی ضروری برای زندگی است. هم چنین این ماده در ساخت گلبول های قرمز خون که اکسیژن را حمل می‌کنند، نقش اساسی دارد. آهن را می‌توان از غذا و مکمل ها دریافت کرد. اگر میزان آهن بدن شما کافی نباشد ممکن است دچار کم خونی یا آنمی (کاهش سطح گلبول های قرمز خون) شوید‌. مکمل های آهن راهی عالی برای رفع کمبود آهن بدن هستند به خصوص اگر تغییرات رژیم غذایی قادر به جایگزینی آهن کافی برای بدن نباشد.

شما می توانید مکمل های آهن را با مناسب ترین قیمت و اطمینان از اصالت محصول، از داروخانه آنلاین داروهوم تهیه نمایید.

در داروخانه آنلاین دکتر بهمنی (داروهوم) با امکان خرید آنلاین دارو، محصولات آرایشی بهداشتی، مکمل ها و تجهیزات پزشکی، می‌توانید روند سفارش آنلاین را از مرحله بررسی، انتخاب محصول، خرید و تحویل در محل را انجام دهید. داروهوم به شما کمک می‌کند تا در وقت و هزینه‌های خود صرفه‌ جویی کنید تا محصولات مورد نظر خود را با %تخفیفات ویژه و استثنایی% تهیه نمایید.

نوشته های مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

support_agent پشتیبانی 8 الی 19
delivery_dining ارسال به تمام نقاط ایران
verified_user ضمانت اصالت و سلامت
trending_up ارسال رایگان سفارش 400+ تومان
view_in_ar پیگیری سفارش ها

تمام حقوق مادی و معنوی برای داروهوم محفوظ است. طراحی و اجرا توسط داروهوم