بهترین زمان مصرف قطره آهن و مولتی ویتامین برای کودکان

تاریخ ایجاد :

قطره آهن یکی از ضروری ترین مکمل‌ های دوران کودکی است که بعد از 6 ماهگی برای کودکان تجویز می شود. قطره آهن و مولتی ویتامین برای کودکان، آهن‌ و ویتامین های مورد نیاز بدن آنان را تامین می کنند و از ابتلا آنان به کم خونی، رنگ‌ پریدگی، مشکلات ذهنی، مشکلات تنفسی، نقص جسمانی و غیره جلوگیری به عمل می آورند.

خرید و قیمت انواع مکمل های مخصوص کودک

برای تاثیرگذاری سریع تر این مکمل ها در بدن کودکان، نحوه صحیح مصرف آنها بسیار حائز اهمیت است. برای آشنایی با چگونگی و بهترین زمان مصرف این محصولات کمک تغذیه ای با ما همراه باشید.

در داروخانه آنلاین دکتر بهمنی (داروهوم) با امکان خرید آنلاین دارو، محصولات آرایشی بهداشتی، مکمل ها و تجهیزات پزشکی، می‌توانید روند سفارش آنلاین را از مرحله بررسی، انتخاب محصول، خرید و تحویل در محل را انجام دهید. داروهوم به شما کمک می‌کند تا در وقت و هزینه‌های خود صرفه‌ جویی کنید تا محصولات مورد نظر خود را با %تخفیفات ویژه و استثنایی% تهیه نمایید.

  بهترین زمان مصرف قطره آهن و مولتی ویتامین برای کودکان

ضرورت دانستن بهترین زمان مصرف قطره آهن و مولتی ویتامین برای کودکان

آهن نقش اساسی را در بهبود عملکرد فیزیکی و روانی کودکان ایفا می کند. این ماده معدنی مفید برای تمامی افراد به خصوص کودکان ضروری است و مهمترین مینرال برای جلوگیری از کم خونی و علائم ناشی از آن به شمار می رود.

کودکانی که دچار کم خونی ناشی از فقر آهن هستند با علائمی نظیر: خستگی، کاهش تمرکز، بی اشتهایی، بد خلقی، کاهش رشد جسمی و ذهنی و کمبود انرژی روبرو می‌ شوند. کمبود آهن در بدن بروز بسیاری از مشکلات داخلی را تشدید می کند و به طور کلی عملکرد بدن را تحت تاثیر قرار می دهد.

بهترین گزینه برای رفع کمبود آهن و سایر ویتامین های مورد نیاز بدن کودکان، تغذیه صحیح است. از آنجایی که کودکان قادر به مصرف غذاهای متنوع نیستند، باید از چند ماهگی مصرف مکمل آهن و مولتی ویتامین را برای آنان آغاز کرد.

خرید و قیمت انواع قطره آهن

این ماده در رشد و نمو کودک بسیار موثر است و والدین باید بهترین زمان مصرف قطره آهن و مولتی ویتامین برای کودکان را از پزشک اطفال جویا شوند. در حالت عادی کودکان تا سن 6 ماهگی از شیر مادر تغذیه می کنند. بنابراین احتمال کاهش آهن و ویتامین ها در بدن آنان قبل از 6 ماهگی بسیار کم است. مصرف قطره آهن باید بعد از این سنین آغاز شود.

خرید و قیمت انواع مکمل های تقویت سیستم ایمنی کودک

بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین ها برای کودکان

مولتی ویتامین ها از جمله مکمل های بسیار مفید برای تامین ریزمغذی های مورد نیاز بدن کودکان هستند. ویتامین D یکی از مهمترین موادی است که به میزان کافی در شیر مادر وجود ندارد. به همین دلیل مصرف قطره مولتی ویتامین آ+د برای کودکان از روز پانزدهم تولد آنان ضروری است.

این مولتی ویتامین موجب جذب بهتر کلسیم و در نتیجه افزایش استحکام استخوان ها و دندان های کودک نیز می شود. کودکان باید روزانه 1 سی سی مولتی ویتامین آ+د مصرف کنند که در آینده دچار مشکلاتی مانند: نرمی استخوان یا راشیتیسم نشوند.

قطره مولتی ویتامین آ+د حاوی 1500 واحد ویتامین A و 400 واحد ویتامین D و 15 میلی گرم آهن خالص است که نیاز روزانه بدن کودک به این مواد مفید را تامین می کند.

خرید و قیمت انواع قطره مکمل کودکان خرید و قیمت انواع قطره مکمل کودکان

بهترین زمان مصرف قطره آهن برای کودکان و نکات مهم مصرف

برخی از پزشکان اطفال بهترین زمان برای مصرف قطره آهن و مولتی ویتامین برای کودکان را یک ساعت قبل از مصرف غذا یا دو ساعت بعد از آن می دانند. زیرا آهن و ویتامین های موجود در مولتی ویتامین ها با معده خالی سریع تر جذب بدن می شوند. البته مصرف قطره آهن با معده خالی ممکن است سبب بروز عوارض گوارشی همچون: دل درد، حالت تهوع و استفراغ شود که برای کاهش این عوارض، مصرف این مکمل ها همراه با غذا توصیه می شود.

برای جذب بهتر آهن در بدن بهتر است آن را با نوشیدنی های حاوی ویتامین C مانند یک لیوان آب پرتقال طبیعی به کودک داد. البته بسیاری از قطره های آهن خود دارای ویتامین C نیز هستند. همچنین برای اثرگذاری بهتر قطره آهن تا دو ساعت بعد از مصرف از شیر، شربت آنتی اسید و نوشیدنی های کافئین دار استفاده نشود. زیرا این مواد میزان جذب آهن در بدن را کاهش می‌ دهند.

همچنین برای جلوگیری از ابتلا به یبوست، سوزش معده و حالت تهوع بعد از مصرف قطره آهن، بهتر است مقادیر زیادی آب، میوه و سبزیجات به کودکان داده شود. برخی از قطره های آهن اگر به طور مستقیم روی دندان ریخته شوند، ممکن است سبب سیاه شدن آن شوند. به همین دلیل بعد از مصرف این مکمل باید دهان کودکان را شستشو داد.

زمان مصرف قطره آهن و مولتی ویتامین برای کودکان از چند ماهگی

والدین از سنین پایین باید مصرف قطره آهن را برای کودکان شروع کنند. پزشکان توصیه می کنند که پایان 6 ماهگی بهترین زمان برای مصرف قطره آهن و مولتی ویتامین ها است. زیرا در این سن کودک مصرف غذای کمکی را شروع می کند و این مکمل همراه با غذا در رشد جسمی و ذهنی او بسیار موثر است.

البته برخی از کودکان نارس، دارای مشکلات کمبود وزن و کم خونی باید با تجویز پزشک و زیر نظر او مصرف قطره آهن را از 4 ماهگی یا زودتر از آن شروع کنند. زیرا کودکان نارس و کم‌ وزن در اواخر دوران بارداری، آهن کافی از جفت دریافت نکرده اند و احتمال ابتلا به کم‌ خونی در آنان بسیار بالا است.

به همین دلیل مصرف مکمل آهن برای آنان باید زودتر از 6 ماهگی شروع شود. البته برای مشخص کردن بهترین زمان مصرف قطره آهن و مولتی ویتامین برای کودکان، باید معاینات کلی کودک توسط پزشک انجام گیرد.

مقدار مصرف آهن برای کودکان در سنین متفاوت

بدن کودکان در سنین متفاوت به آهن، ویتامین ها و ریزمغذی های دیگر نیاز دارد. به دلیل شرایط جسمی کودکان در سنین مختلف، میزان مصرف قطره یا مکمل آهن برای آنان یکسان نیست. در ادامه میزان آهن مورد نیاز برای کودکان از سنین 7 الی 13 سالگی را بررسی می کنیم.

  • کودکان در سنین بین 7 و 12 ماهگی به 11 میلی‌ گرم یا 15 قطره آهن در روز نیاز دارند.
  • کودکان 1 تا 3 سال باید روزانه 7 میلی گرم آهن دریافت کنند.
  • کودکان در سنین بین 4 تا 8 سالگی باید 10 میلی گرم آهن مصرف کنند.
  • بدن کودکان 9 الی 13 سال نیز به طور روزانه به 8 میلی‌ گرم آهن احتیاج دارد.

بهترین زمان مصرف قطره آهن و مولتی ویتامین برای کودکان نیز بعد از 6 ماهگی است. زیرا در این زمان کمبود آهن و سایر مولتی ویتامین ها در رشد ذهنی و جسمی کودک تاثیر بالایی دارند.

کودکان بعد از سن 2 سالگی ممکن است به قطره آهن نیاز نداشته باشند. زیرا تغذیه آنان کامل تر می شود و قادر به دریافت آهن کافی از غذاها هستند. البته تشخیص بهترین زمان مصرف مکمل آهن و مولتی ویتامین بر عهده پزشک اطفال است.

بهترین زمان مناسب در روز برای مصرف قطره آهن کودکان

زمان مصرف این مکمل برای کودکان شیرخوار و بالای 6 ماه، بین فواصل شیردهی است. زیرا کلسیم از جذب آهن در بدن جلوگیری می کند و نباید بلافاصله بعد از شیردهی، قطره آهن را برای کودکان مصرف کرد.

بنابراین بهترین زمان مصرف آهن در روز برای کودکان چند ساعت بعد یا قبل از شیردهی است. نوزادانی که از شیر خشک تغذیه می کنند، از بدو تولد تا یک‌ سالگی باید شیرخشک غنی شده با آهن 4 الی 12 میلی گرمی را مصرف کنند. در این صورت به مکمل آهن نیازی ندارند.

خرید انواع قطره آهن و مولتی ویتامین

بهترین زمان مصرف قطره آهن و مولتی ویتامین برای کودکان به شرایط جسمی کودک، سن و نوع تغذیه او بستگی دارد. مصرف این مکمل برای نوزادان از سنین 6 ماهگی به بعد توصیه می شود.

البته نوزادان نارس یا دارای کاهش وزن باید با تجویز پزشک از بدو تولد تا زمان 2 سالگی از قطره آهن و مولتی ویتامین استفاده کنند. بهترین زمان مصرف این مکمل نیز یک ساعت قبل یا دو ساعت بعد از شیردهی و با معده خالی است. در این صورت میزان جذب آهن و ویتامین ها در بدن کودکان افزایش پیدا می کند. مصرف مولتی ویتامین آ+د نیز باید پانزده روز بعد از تولد نوزاد شروع شود.

در داروخانه آنلاین دکتر بهمنی (داروهوم) با امکان خرید آنلاین دارو، محصولات آرایشی بهداشتی، مکمل ها و تجهیزات پزشکی، می‌توانید روند سفارش آنلاین را از مرحله بررسی، انتخاب محصول، خرید و تحویل در محل را انجام دهید. داروهوم به شما کمک می‌کند تا در وقت و هزینه‌های خود صرفه‌ جویی کنید تا محصولات مورد نظر خود را با %تخفیفات ویژه و استثنایی% تهیه نمایید.

نوشته های مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

support_agent پشتیبانی 8 الی 19
delivery_dining ارسال به تمام نقاط ایران
verified_user ضمانت اصالت و سلامت
trending_up ارسال رایگان سفارش 400+ تومان
view_in_ar پیگیری سفارش ها

تمام حقوق مادی و معنوی برای داروهوم محفوظ است. طراحی و اجرا توسط داروهوم