بهترین درمان کم خونی شدید در بانوان چیست؟

تاریخ ایجاد :

کم خونی شدید در بانوان را چگونه درمان کنیم؟ برای درمان کم خونی شدید زنان، خوردن چه قرص و مکمل های پیشنهاد می شود؟ مؤثرترین درمان کم خونی در بانوان چست؟

شایع ترین علت کم خونی شدید در بانوان کمبود آهن و ویتامین های B12 و B9 در بدن است. کم خونی موجب کاهش سطح گلبول های قرمز خون می شود که در نتیجه آن اکسیژن کمتری به سلول های بدن می رسد. به همین دلیل زنان دارای کم خونی اغلب با علائمی همچون: خستگی، رنگ پریدگی، ضربان نامنظم قلب، سرگیجه، ریزش مو و غیره مواجه می شوند.

در این صورت باید هر چه سریع تر اقدامات لازم جهت درمان کم خونی صورت گیرد. مصرف روزانه مکمل های کم خونی به بانوان کمک می کند که بدون صرف هزینه های هنگفت، سلامت خود را حفظ کنند. در این مقاله قصد داریم در مورد درمان کم خونی شدید بانوان به واسطه مکمل های تغذیه ای و دارویی اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم.

خرید انواع مکمل های آهن از داروخانه آنلاین داروهوم با قیمت استثنایی.

در داروخانه آنلاین دکتر بهمنی (داروهوم) با امکان خرید آنلاین دارو، محصولات آرایشی بهداشتی، مکمل ها و تجهیزات پزشکی، می‌توانید روند سفارش آنلاین را از مرحله بررسی، انتخاب محصول، خرید و تحویل در محل را انجام دهید. داروهوم به شما کمک می‌کند تا در وقت و هزینه‌های خود صرفه‌ جویی کنید تا محصولات مورد نظر خود را با %تخفیفات ویژه و استثنایی% تهیه نمایید.

علل کم خونی شدید در بانوان و درمان آن

کم خونی با علائم بسیاری خود را نشان می دهد. در واقع هر فرد به خصوص بانوان در طول زندگی خود ممکن است به انواع کم خونی مبتلا شوند که برای درمان آن، باید اقدامات لازم را انجام دهند. در حالت کلی علل ابتلا به این عارضه شایع شامل موارد زیر است:

  • کمبود آهن در بدن
  • کمبود ویتامین B12 و اسید فولیک
  • کم خونی آپلاستیک در اثر کاهش گلبول های قرمز خون
  • بیماری های خونی ژنتیکی (تالاسمی)
  • قاعدگی های پرخطر
  • بارداری
  • شیردهی
  • مشکلات دستگاه گوارش، مانند سرطان روده بزرگ
  • استفاده طولانی مدت از آسپرین و مسکن‌ های بدون نسخه
  • فیبروم‌ های رحمی

برخی از انواع کم‌ خونی ها به راحتی با مصرف مکمل های تغذیه ای حاوی آهن، فولیک اسید، ویتامین B12 و ویتامین C درمان می شوند. کمبود آهن و ویتامین های گروه B شایع ترین علت کم خونی هستند که قرص ها و مکمل های کم خونی در درمان آنها تاثیر فراوانی دارند. البته بدون تجویز پزشک و اطلاع از نوع کم‌ خونی نباید از این مکمل ها استفاده کرد، زیرا افزایش ناگهانی آهن در بدن نیز عوارض جانبی بسیاری را به همراه دارد‌‌.

خرید انواع قرص و مکمل های کم خونی از داروخانه آنلاین داروهوم با قیمت استثنایی.

مکمل آهن بهترین درمان کم خونی شدید در بانوان

آهن یکی از مواد معدنی ضروری و مورد نیاز بدن است که در درمان کم خونی نقش مهمی بر عهده دارد. این ماده از ابتلا به کم خونی نیز جلوگیری می کند و موجب حفظ سلامت بدن می شود. فقر آهن در دوران بارداری و شیردهی بسیار شایع است. در صورتی که میزان آهن بدن بانوان قبل از  این دوران تامین نشود، ابتلا به کم خونی بسیار زیاد است.

این عارضه که بیشتر در اثر کمبود آهن در بدن ایجاد می شود، هموگلوبین ها و گلبول های قرمز خون را کاهش می دهد. در نتیجه اکسیژن و آهن کمتری از طریق خون به سلول های بدن می رسد. مصرف روزانه مکمل های حاوی آهن، بهترین گزینه برای درمان کم خونی شدید در بانوان است.

از طریق این مکمل ها که به صورت قرص، شربت، کپسول و غیره تولید می شوند، کم خونی شدید در بانوان درمان خواهد شد. این قرص های آهن با دو فرم متفاوت از این ماده به نام فروس و فریک تولید می شوند. جذب آهن فروس در بدن بهتر است، اما این فرم آهن دارای عوارض جانبی مانند: حالت تهوع، اسهال، استفراغ و غیره است.

البته برای کاهش این عوارض جانبی توصیه می شود که بانوان مصرف قرص آهن را از دوزهای کمتر شروع کنند تا بدن آنها به این مکمل ها عادت کند. سپس بر اساس کمبود آهن در بدن، دوز آن را افزایش دهند. همچنین بهتر است این مکمل ها همراه با غذا مصرف شوند تا عوارض جانبی آنها کاهش یابد. با این حال بانوان نباید قبل از مشورت با پزشک از قرص‌ های مکمل آهن استفاده کنند. در ادامه برخی از بهترین برندهای مکمل آهن را نام می بریم.

تاثیر مکمل حاوی B12 در درمان کم خونی شدید بانوان

کم خونی مگالوبلاستیک یا فقر ویتامین، یکی دیگر از دلایل ابتلا به این عارضه شایع است که بیشتر به دلیل کمبود ویتامین های B9 و B12 در بدن ایجاد می شود. ویتامین B12 با ورود در خون، به تولید گلبول‌ های قرمز و حمل سریع اکسیژن کمک می کند و مانع از ابتلا به کم‌ خونی‌ می شود. امروزه قرص‌ های حاوی فولیک اسید گزینه بسیار موثری در درمان این نوع کم خونی هستند.

کمبود شدید این ماده در بدن بانوان ممکن است موجب ایجاد بیماری خود ایمنی شدید نیز شود. دریافت ویتامین B12 از طریق مکمل‌ های تغذیه ای  علائم کم خونی مانند: رنگ پریدگی، خستگی و بی‌ حسی دست‌ ها و پاها را از بدن می برد و علاوه بر بهبود کم خونی، موجب افزایش حافظه و درمان مشکلات عصبی نیز می شود. با تامین این ماده در بدن بانوان، کم خونی شدید به راحتی قابل درمان است.

خرید انواع ویتامین های گروه B از داروخانه آنلاین داروهوم با قیمت استثنایی.

مکمل B6 و نقش آن در بهبود کم‌ خونی

ویتامین B6 که آن را با نام پیریدوکسین نیز می شناسند، یکی از ویتامین های گروه B محلول در آب است که موجب تولید هموگلوبین خون می شود. این ویتامین اگر از طریق مواد غذایی طبیعی در بدن تامین نشود، مصرف مکمل های حاوی آن ضروری است. از آنجایی که بانوان در دوره های متفاوت زندگی مانند بارداری و قاعدگی دچار کمبود این ماده می شوند، مکمل های متنوعی از آن به تولید رسیده است. این ویتامین با حمل اکسیژن به سلول های بدن به پیشگیری و کم خونی شدید در بانوان کمک می کند و مانع از کمبود گلبول های قرمز خون می شود.

فواید مکمل فولات یا ویتامین B9 در رفع کم خونی بانوان

فولات یا اسید فولیک نام دیگر ویتامین B9 است. این ماده مغذی در بدن تولید نمی شود و به همین دلیل، احتمال کمبود آن در زمان بارداری، شیردهی و قاعدگی در بدن بانوان زیاد است. کمبود این ماده بانوان را در معرض خطر ابتلا به کم خونی قرار می دهد. البته جای نگرانی در این خصوص نیست، زیرا مکمل های فولات با دوزهای متفاوت در بازار موجود هستند و به راحتی این ماده مغذی را در بدن تامین می کنند.

این ویتامین نیز مانند ویتامین B12 در افزایش تولید هموگلوبین و گلبول های قرمز خون موثر است و از کم خونی ناشی از فقر ویتامین در بدن جلوگیری می کند. به همین دلیل اکثر زنان در دوره های متفاوت زندگی، بهتر است این مکمل ها را در سبد روزانه خود قرار دهند.

بیشتر بدانید: درمان سریع کم خونی با مصرف مکمل ها [۵ مکمل کم خونی بی نظیر]

نقش مکمل ویتامین C در درمان کم خونی بدن بانوان

بانوان به دلیل شرایط جسمی و دوره های سخت زندگی خود مانند بارداری، شیردهی و قاعدگی بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به کم خونی قرار دارند. به همین دلیل مصرف مکمل های تغذیه ای حاوی ویتامین ها و مواد معدنی، بهترین گزینه برای درمان کم خونی شدید در بانوان است. ویتامین C یکی از ویتامین های بسیار مهم در جذب آهن است. به همین دلیل در تمامی مکمل های حاوی آهن از این ماده استفاده می شود. از آنجایی که این ویتامین به صورت محلول در آب است، میزان اضافی آن به راحتی از بدن دفع می شود.

همچنین عدم توانایی بدن در تولید یا جذب آن، مهمترین عامل در کاهش این ویتامین در بدن و در نتیجه ابتلا به کم خونی است. در این صورت برای جلوگیری یا درمان کم خونی شدید، بانوان باید به طور روزانه از مکمل های ویتامین C استفاده کنند. مکمل های کم خونی ممکن است برای بانوانی که دارای مشکلات گوارشی هستند، عوارضی نیز به همراه داشته باشد. به همین دلیل بهتر است این مکمل ها با تجویز پزشک مصرف شوند.

بهترین مکمل های درمان کم خونی شدید بانوان در دوران بارداری

بانوان در دوران بارداری به میزان بیشتری از ویتامین ها و مواد معدنی نیاز دارند، زیرا در این دوران جنین از بدن مادر تغذیه می کند و در صورت عدم تغذیه کافی سلامت مادر و جنین، در معرض خطر قرار می گیرد. یکی از مشکلات شایعی که در این دوران ایجاد می شود، کم خونی شدید در بانوان است.

این عارضه که به دلیل کمبود مواد مغذی مانند آهن و ویتامین های B12، ویتامین C و فولیک اسید در بدن بانوان ایجاد می‌ شود، به راحتی با مصرف مکمل های کم خونی دوران بارداری قابل پیشگیری و درمان است. با مصرف این محصولات حجم خون و میزان هموگلوبین آن افزایش پیدا می کند‌. در این صورت اکسیژن و مواد مغذی سریع تر به سلول های بدن مادر و جنین می رسند.

بر اساس نتایج تحقیقات صورت گرفته برای درمان کم خونی دوران بارداری، مصرف مکمل های تغذیه ای به صورت روزانه، خطر تولد نوزاد زودرس و ناقص را نیز کاهش می دهند. به همین دلیل زنان در سه ماه دوم بارداری خود باید باید 30 الی 60 میلی گرم از مکمل های آهن را در طول روز مصرف کنند. در ادامه برخی از بهترین مکمل های آهن برای رفع کم خونی بانوان در این دوران را عنوان می کنیم:

بیشتر بدانید: بهترین مکمل های درمان کم خونی کدامند؟ (بهترین قرص آهن برای درمان کمخونی)

در نتیجه…

کم خونی یکی از شایع ترین مشکلاتی است که تمامی افراد به خصوص بانوان را به خود درگیر می کند. کم خونی شدید در بانوان اگر در زمان کوتاهی درمان نشود، بسیار خطرناک است و به مرور زمان موجب ایجاد مشکلاتی از قبیل: ریزش مو، رنگ پریدگی، بی حسی دست و پا، ناراحتی های قلبی، مشکلات تنفسی و غیره می شود.

به همین دلیل مکمل های حاوی آهن، فولیک اسید، B12، ویتامین C و B6 جز بهترین و کم هزینه ترین محصولات تغذیه ای برای درمان کم خونی ناشی از فقر این مواد در بدن هستند. البته مصرف خودسرانه این مکمل ها نیز توصیه نمی‌ شود و هر فرد بر اساس شرایط و کمبودهای بدن خود باید نوع و دوز مناسبی از این مکمل ها را در روز مصرف کند.

در داروخانه آنلاین دکتر بهمنی (داروهوم) با امکان خرید آنلاین دارو، محصولات آرایشی بهداشتی، مکمل ها و تجهیزات پزشکی، می‌توانید روند سفارش آنلاین را از مرحله بررسی، انتخاب محصول، خرید و تحویل در محل را انجام دهید. داروهوم به شما کمک می‌کند تا در وقت و هزینه‌های خود صرفه‌ جویی کنید تا محصولات مورد نظر خود را با %تخفیفات ویژه و استثنایی% تهیه نمایید.

نوشته های مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

support_agent پشتیبانی 8 الی 19
delivery_dining ارسال به تمام نقاط ایران
verified_user ضمانت اصالت و سلامت
trending_up ارسال رایگان سفارش 400+ تومان
view_in_ar پیگیری سفارش ها

تمام حقوق مادی و معنوی برای داروهوم محفوظ است. طراحی و اجرا توسط داروهوم