میزان مصرف قرص آهن برای خانم ها در سنین مختلف چقدر است؟

تاریخ ایجاد :

مقدار مصرف قرص آهن برای خانم ها چقدر است؟ بانوان در سنین مختلف به چه میزان مصرف قرص آهن نیاز دارند؟

اگر با مشکل کمبود آهن در بدن مواجه هستید، نگرانی از این بابت به خود راه ندهید. زیرا این ماده به راحتی از طریق قرص آهن تامین می شود. مصرف قرص آهن برای خانم ها از اهمیت بسیاری برخوردار است. زیرا بانوان دوره های سخت بسیاری همچون: قاعدگی، بارداری و شیردهی را در طول زندگی خود طی می کنند و به میزان بیشتری از این ماده نیاز دارند‌.

خرید و قیمت انواع مکمل های آهن

قرص آهن در دوزهای متفاوتی تولید می شود و به راحتی از طریق داروخانه ها در دسترس عموم قرار می گیرد. به همین دلیل این مکمل بدون تجویز پزشک نیز به راحتی قابل تهیه است‌. البته بانوان برای اطلاع از مقدار آهن مورد نیاز بدن باید به پزشک مراجعه کنند و با انجام آزمایش خون از میزان کمبود بدن خود به این ماده مطلع شوند. برای اطلاع از مقدار مصرف قرص آهن برای بانوان مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

در داروخانه آنلاین دکتر بهمنی (داروهوم) با امکان خرید آنلاین دارو، محصولات آرایشی بهداشتی، مکمل ها و تجهیزات پزشکی، می‌توانید روند سفارش آنلاین را از مرحله بررسی، انتخاب محصول، خرید و تحویل در محل را انجام دهید. داروهوم به شما کمک می‌کند تا در وقت و هزینه‌های خود صرفه‌ جویی کنید تا محصولات مورد نظر خود را با %تخفیفات ویژه و استثنایی% تهیه نمایید.

مصرف قرص آهن

اهمیت مقدار مصرف قرص آهن برای خانم ها

آهن یکی از مواد معدنی مورد نیاز بدن است که کمبود آن خطرات جبران ناپذیری را به همراه دارد. کمبود آهن در بدن بسیاری از زنان موجب ابتلا آنان به کم خونی می شود. زیرا این ماده نقش مهمی در تولید هموگلوبین و گلبول‌ های قرمز خون دارد. به همین دلیل کمبود آهن موجب کاهش گلبول های قرمز خون می شود که در نتیجه آن حمل اکسیژن و سایر مواد غذایی به سلول های بدن نیز با اختلال مواجه خواهد شد.

خرید و قیمت انواع قرص و مکمل های کم خونی

زنان در سنین متفاوت باید نسبت به میزان آهن بدن خود هشیار باشند و با انجام آزمایش خون میزان این ماده در بدن خود را چک کنند. اهمیت این موضوع به دلیل جلوگیری از ایجاد مشکلات زیر است:

  • کم خونی شدید ناشی از فقر آهن
  • نقص جنین در دوران بارداری
  • زایمان زودرس
  • اختلال در رشد و نمو جسمی و ذهنی جنین
  • ریزش مو
  • مشکلات قلبی و تنفسی
  • قاعدگی های سخت با خونریزی های شدید
  • فیبروم و کیست های رحمی
  • سرطان روده
  • ضعف جسمانی و خستگی
  • ابتلا به بیماری های عفونی
  • و غیره

این مشکلات با کمبود آهن در بدن ایجاد می شوند که با تعیین مقدار مصرف قرص آهن برای خانم ها به راحتی قابل درمان یا پیشگیری هستند.

مقدار مصرف مکمل های آهن برای درمان کم خونی بانوان

کم‌ خونی ناشی از فقر آهن یکی از مشکلات بسیار شایعی است که در اثر عدم مصرف به اندازه مواد غذایی حاوی آهن یا مکمل های آن ایجاد می شود. این مشکل با علائمی همچون: خستگی، رنگ پریدگی، ضعف بدن، سرگیجه، سردرد، کرخت شدن دست و پا و غیره خود را نشان می‌ دهد.

بانوان بیشتر از مردان در معرض کمبود آهن هستند و همچنین بدن آنان میزان کمتری از این ماده را جذب می کند. به همین دلیل احتمال ابتلا به کم خونی در بانوان بیشتر است. یکی از عواملی که موجب کاهش ابتلا به این عارضه می شود، تعیین مقدار مصرف قرص آهن برای خانم ها است. در این صورت هر خانمی با توجه به کمبود آهن بدن خود، مقدار مشخصی از این مکمل را استفاده می کند.

البته بهترین و کم‌ خطرترین روش درمان کم خونی ناشی از فقر آهن و ویتامین ها استفاده از مکمل های خوراکی آهن است. زیرا این محصولات به فرم ها و در دوزهای متفاوت تولید می شوند و دسترسی به آنها بدون تجویز پزشک نیز امکان پذیر است.

بانوانی که دچار کم خونی شدید هستند، باید سه بار در روز و به میزان 50 الی 100 میلی گرم از قرص آهن استفاده کنند. همچنین دوره مصرف این قرص برای زنانی که دچار کم‌ خونی شدید هستند، به مدت 3 الی 6 ماه است. مقدار توصیه شده آهن برای خانم های باردار دارای کم خونی نیز 45 میلی گرم در روز عنوان می شود.

برخی از زنان دارای کم خونی نیز دچار عارضه سندروم پای بی قرار هستند که برای این افراد مقدار مصرف سولفات آهن 325 میلی گرم به صورت دو بار در روز توصیه می شود.  البته این مقدار باید تحت نظر پزشک و با صلاح دید او مشخص شود. در غیر این صورت افزایش ناگهانی آهن در بدن خطر آفرین است و عوارض بسیاری به همراه دارد.

مقدار مصرف قرص آهن برای خانم ها در سنین متفاوت

بدون شک مقدار مصرف قرص آهن تاثیر بسیاری در نتیجه آن می گذارد. مقدار مصرف این قرص ها با توجه به سن و وضعیت فیزیولوژیکی بانوان تعیین می شود و هر خانمی در دوره ای از زندگی خود به میزان مشخصی از آهن نیاز دارد.

در حالت معمول دختران در سنین بین 9 الی 13 سال باید روزانه از 8 میلی گرم مکمل آهن استفاده کنند. این مقدار برای دختران نوجوان بین 14 تا 18 سال به میزان 15 میلی گرم در روز است. زنان بالغ بین سن 19 تا 50 سال نیز روزانه به 18 میلی گرم مکمل آهن نیاز دارند. این مقدار آهن برای تمامی بانوان یکسان است، مگر اینکه زنان به دلیل کمبود آهن دارای شرایط حاد باشند. در این صورت پزشک ممکن است، مقدار مصرف قرص آهن برای خانم ها را افزایش دهد که درمان سریع تر صورت گیرد.

زنان بالای 51 سال نیز به دلیل وارد شدن به دوران یائسگی و عدم تجربه قاعدگی، باید روزانه از 8 میلی گرم آهن استفاده کنند. البته قرص های آهن برای تمامی خانم ها تجویز نمی شوند و تصور اینکه تمامی بانوان باید از این مکمل ها استفاده کنند، اشتباه است. زیرا مقدار این قرص بر اساس نیاز بدن به آهن مشخص می شود و در صورتی که ذخایر آهن بدن بانوان کمتر از 12 میلی گرم نباشد، لزومی به مصرف قرص آهن نیست.

میزان مصرف قرص آهن در دوران بارداری و شیردهی

داروها یا مکمل های حاوی آهن دارای دوزهای متفاوتی هستند و به صورت تخصصی برای دوره های خاص زندگی زنان مانند بارداری تولید می شوند. از آنجایی که در این دوران بانوان باید به سلامت خود و جنین توجه ویژه ای داشته باشند، بهتر است مکمل های بارداری زیر نظر پزشک و با تجویز او مصرف شوند. در این صورت احتمال ایجاد عوارض یا خطرات ناگهانی کاهش پیدا می کند.

مقدار مصرف قرص آهن برای خانم ها در دوره بارداری بر اساس شرایط جسمی و سنی مادران متفاوت است. البته تمامی شرکت های تولید کننده این مکمل دارای دستورالعمل مصرف مشخصی هستند که روی بسته بندی آنها درج شده است. با این حال آهن مورد نیاز بدن بانوان و مدت زمان مصرف این مکمل به عوامل متعددی بستگی دارد. در صورتی که بانوان دارای تغذیه مناسب و حاوی آهن باشند، مصرف روزانه 30 میلی گرم قرص آهن برای آنان توصیه می‌شود.

زنان در یک دوره 3 ماهه قبل از بارداری بهتر است، 60 میلی‌ گرم آهن همراه با 400 میکروگرم اسید فولیک مصرف کنند. زنان باردار نیز به 60 میلی‌ گرم آهن و 400 میکروگرم اسید فولیک بعد از اتمام ماه چهارم بارداری تا زمان زایمان خود نیاز دارند. مقدار مصرف قرص آهن برای خانم های شیرده نیز 60 میلی‌گرم تا سه ماه بعد از زایمان عنوان می شود.

عوارض مصرف مقدار زیاد قرص آهن برای بانوان

مصرف بیش از حد قرص آهن نیز عوارض بسیاری به همراه دارد. به همین دلیل قبل از اطلاع دقیق از میزان کمبود این ماده در بدن، نباید از قرص های آهن استفاده کرد. برخی از بانوان با مصرف بیش از حد این قرص ها دچار عوارض زیر می شوند که در این صورت باید پزشک را در جریان قرار دهند:

  • عوارض گوارشی مانند: حالت تهوع، یبوست، درد معده، استفراغ، سردرد
  • سیاه شدن رنگ مدفوع
  • کمر درد
  • مشاهده کهیر و مشکلات پوستی
  • ایجاد تورم در دهان و گلو
  • درد قفسه سینه و اختلالات تنفسی
  • دردهای عضلانی
  • لرزش اندام ها
  • بی حال شدن و غش کردن
  • تعرق و تب
  • گرگرفتگی ناگهانی بدن

در نتیجه…

خانم ها در طول زندگی خود بیشتر از مردان در معرض کمبود آهن و در نتیجه کم‌ خونی قرار می گیرند. به همین دلیل مشخص کردن مقدار مصرف قرص آهن برای خانم ها ضروری است. میزان مصرف قرص آهن در زمان بارداری، پریودی شیردهی و غیره برای زنان متفاوت است و این میزان به شرایط فیزیولوژیکی و سنی آنان بستگی دارد‌ که در این مقاله به بررسی آن پرداختیم.

در داروخانه آنلاین دکتر بهمنی (داروهوم) با امکان خرید آنلاین دارو، محصولات آرایشی بهداشتی، مکمل ها و تجهیزات پزشکی، می‌توانید روند سفارش آنلاین را از مرحله بررسی، انتخاب محصول، خرید و تحویل در محل را انجام دهید. داروهوم به شما کمک می‌کند تا در وقت و هزینه‌های خود صرفه‌ جویی کنید تا محصولات مورد نظر خود را با %تخفیفات ویژه و استثنایی% تهیه نمایید.

نوشته های مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

support_agent پشتیبانی 8 الی 19
delivery_dining ارسال به تمام نقاط ایران
verified_user ضمانت اصالت و سلامت
trending_up ارسال رایگان سفارش 400+ تومان
view_in_ar پیگیری سفارش ها

تمام حقوق مادی و معنوی برای داروهوم محفوظ است. طراحی و اجرا توسط داروهوم