آیا مصرف قرص آهن در دوران قاعدگی تأثیری دارد؟

تاریخ ایجاد :

مصرف قرص آهن در دوران قاعدگی:

تاثیر قرص آهن در قاعدگی چیست؟ آیا خوردن قرص اهن در زمان پریودی مؤثر است؟ چرخه دوران پریودی از 21 تا 35 روز طبیعی است که در هر دوره خونریزی نهایت تا ۵ روز به طول می انجامد. در این دوران نیاز بدن به آهن افزایش پیدا می کند.‌ زیرا بدن به میزان 220 تا 250 میلی گرم از این ماده را از دست می دهد. البته این مقدار با توجه به شرایط فیزیولوژیکی بانوان و شرایط سنی آنان متفاوت است. از آنجایی که آهن در تولید گلبول های قرمز خون نقش مهمی دارد، کمبود آن در بدن بانوان خطر ابتلا به کم‌ خونی یا آنمی را در دوران قاعدگی افزایش می دهد. به همین دلیل برای جلوگیری از کمبود یا فقر آهن، بانوان باید در این دوران مصرف مقرص آهن را جدی بگیرند.

برای جلوگیری از کم خونی و جبران کمبود آهن در بدن، استفاده روزانه از قرص ها و مکمل های استاندارد آهن همراه با مکمل های فولیک اسید و ویتامین C در دوران قاعدگی پیشنهاد می شود. البته زنانی که دچار کم خونی نیستند نیز باید در این دوران از مکمل های آهن استفاده کنند و بعد از آن در صورت عدم کمبود آهن نیازی به مصرف این قرص ندارند.

بهترین زمان مصرف قرص آهن در زمان پریودی:

قرص آهن بهتر است با معده خالی و حداقل نیم ساعت قبل از صبحانه مصرف شود که میزان جذب آن در بدن افزایش پیدا کند. البته به بانوانی که دارای مشکلات گوارشی هستند، توصیه می شود که برای جلوگیری از اختلال در جذب آهن، این مکمل را هنگام خواب و حداقل 2 ساعت بعد از صرف غذاها و نوشیدنی های حاوی کلسیم و کافئین استفاده کنند.

آیا مصرف قرص آهن در دوران قاعدگی مفید است؟ میزان مصرف مکمل های آهن در دوران پریودی چقد است؟ در ادامه همراه ما باشید تا با نحوه مصرف قرص آهن در دوران عادت ماهیانه آشنا شوید.

خرید انواع مکمل های آهن از داروخانه آنلاین داروهوم با قیمت استتنایی.

مصرف قرص آهن در دوران قاعدگی یکی از روش های بسیار مناسب برای جبران کمبود آهن بدن بانوان در این دوران است. قرص ها و مکمل های آهن به صورت تخصصی توسط شرکت‌ های داروئی تولیده می شوند و از استانداردهای لازم برخوردار هستند.

در ترکیبات بسیاری از این مکمل ها علاوه بر آهن از ویتامین C نیز استفاده می شود. زیرا این ماده به جذب بهتر آهن در بدن کمک می‌ کند. برای آشنایی بیشتر با این مکمل و میزان تاثیرگذاری آن در جبران فقر آهن در دوران قاعدگی با ما همراه باشید.

در داروخانه آنلاین دکتر بهمنی (داروهوم) با امکان خرید آنلاین دارو، محصولات آرایشی بهداشتی، مکمل ها و تجهیزات پزشکی، می‌توانید روند سفارش آنلاین را از مرحله بررسی، انتخاب محصول، خرید و تحویل در محل را انجام دهید. داروهوم به شما کمک می‌کند تا در وقت و هزینه‌های خود صرفه‌ جویی کنید تا محصولات مورد نظر خود را با %تخفیفات ویژه و استثنایی% تهیه نمایید.

مصرف قرص آهن در دوران قاعدگی

مصرف قرص آهن در دوران قاعدگی

وظیفه آهن تولید هموگلوبین در خون است. این پروتئین که ماده اصلی تشکیل دهنده گلبول های قرمز خون به شمار می رود، با کمبود آهن در بدن کاهش پیدا می کند. در نتیجه فرآیند حمل اکسیژن و مواد غذایی به سلول های بدن با مشکل مواجه می شود. از آنجایی که زنان در دوران قاعدگی خون زیادی از دست می دهند، در معرض ابتلا به فقر آهن قرار می گیرد.

خرید انواع قرص و مکمل های کم خونی از داروخانه آنلاین داروهوم با قیمت استتنایی.

در صورتی که نیاز بدن زنان به آهن از طریق مواد غذایی تامین نشود، مصرف قرص آهن ضروری است. بدون شک قرص های آهن یکی از بهترین داروها و مکمل هایی هستند که بسیاری از افراد به خصوص زنان برای جبران کمبود آهن بدن خود از آنها استفاده می کنند.

از آنجایی که این مکمل ها دارای تنوع بسیاری هستند، انتخاب بهترین نوع از آنها با دستور پزشک راحت تر خواهد بود. پزشک با انجام آزمایش خون از میزان نیاز بدن به این ماده اطلاع پیدا می کند و بر اساس آن نوع مناسبی از قرص ها یا مکمل های دیگر آهن را به مخاطب پیشنهاد می دهد.

بیشتر بدانید: میزان مصرف قرص آهن برای خانم ها در سنین مختلف چقدر است؟

قرص آهن آیزن پلاس یوروویتال 60 عددی

قاعدگی راحت با مصرف قرص آهن

آمار سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد که 10 الی 30 درصد از بانوان در سراسر جهان، دوران قاعدگی سخت همراه با خونریزی های شدید را تجربه می کنند. در واقع اگر خونریزی در این دوران بیش از یک هفته ادامه داشته باشد، خطر کمبود شدید آهن بانوان را تهدید می کند.

چرخه دوران پریودی از 21 تا 35 روز طبیعی است که در هر دوره خونریزی نهایت تا ۵ روز به طول می انجامد. در این دوران نیاز بدن به آهن افزایش پیدا می کند.‌ زیرا بدن به میزان 220 تا 250 میلی گرم از این ماده را از دست می دهد. البته این مقدار با توجه به شرایط فیزیولوژیکی بانوان و شرایط سنی آنان متفاوت است.

از آنجایی که آهن در تولید گلبول های قرمز خون نقش مهمی دارد، کمبود آن در بدن بانوان خطر ابتلا به کم‌ خونی یا آنمی را در دوران قاعدگی افزایش می دهد. به همین دلیل برای جلوگیری از کمبود یا فقر آهن، بانوان باید در این دوران مصرف مقرص آهن را جدی بگیرند.

برای جلوگیری از کم خونی و جبران کمبود آهن در بدن، استفاده روزانه از قرص ها و مکمل های استاندارد آهن همراه با مکمل های فولیک اسید و ویتامین C در دوران قاعدگی پیشنهاد می شود. البته زنانی که دچار کم خونی نیستند نیز باید در این دوران از مکمل های آهن استفاده کنند و بعد از آن در صورت عدم کمبود آهن نیازی به مصرف این قرص ندارند.

طول دوره مصرف این مکمل ها برای زنان دچار کم خونی به مدت سه ماه است. برای جلوگیری از عوارض احتمالی این مکمل ها به بانوان توصیه می شود که آنها را به صورت سه بار در هفته یا یک روز درمیان مصرف کنند.

بیشتر بدانید: بهترین زمان مصرف قرص آهن و نحوه مصرف قرص آهن

میزان جذب آهن در دوران پریودی

آیا در پریودی قرص اهن بخوریم؟ از هر سه زن یا دختر، حداقل یک نفر به کم خونی ناشی از فقر آهن مبتلا است. از آنجایی که افراد مبتلا به کم‌ خونی از گلبول‌ های قرمز خون یا هموگلوبین کمتری نسبت به سایر افراد برخوردار هستند، حمل اکسیژن و سایر مواد غذایی به سلول های بدن آنان با اختلال روبرو می‌ شود.

البته ابتلا به کم خونی دلایل متفاوتی دارد که بیشتر در زنان شایع است. زیرا زنان در دوره های متفاوت زندگی مانند پریودی، خون و در نتیجه آهن زیادی را از دست می دهند. از آنجایی که ممکن است بانوان با کمبود آهن در این دوران مواجه شوند، مصرف قرص آهن اهمیت بسیاری دارد. زیرا این مکمل جذب آهن از طریق مواد غذایی را در دوران قاعدگی افزایش می دهد.

در حالت طبیعی بدن در روز به میزان 1 میلی گرم آهن جذب می کند که این میزان در دوران قاعدگی به سه برابر افزایش پیدا می کند. در واقع با از دست دادن خون، میزان جذب آهن در بدن بالاتر می رود. به همین دلیل این دوره بهترین زمان برای مصرف مکمل های حاوی آهن است.

البته مصرف ویتامین هایی همچون فولیک اسید و ویتامین C نیز همراه با این مکمل ها به جذب بهتر آهن در بدن کمک می‌ کند.‌ از آنجایی که نوشیدنی‌ های کافئین دار و لبنیات میزان جذب آهن در بدن را کاهش می‌ دهند، بهتر است مکمل‌ های آهن همراه با این فرآورده ها استفاده نشوند.

بیشتر بدانید: فواید قرص آهن چیست؟

مزایای مصرف مکمل آهن در زمان قاعدگی

قرص ها و مکمل های آهن برای خانم ها اهمیت بسیاری دارند. این داروها دارای ترکیبات بسیار مفیدی هستند که نیاز بدن به ریز مغذی ها را تامین می کنند و مانع از ابتلا آنان به بیماری های متفاوت می شوند. بدن خانم ها در زمان قاعدگی به آهن زیادی نیاز دارد و آنان باید برای جبران کمبود ای ماده، مصرف قرص آهن را در برنامه روزانه خود قرار دهند. این مکمل ها مزایای بسیاری برای بدن دارند که در ادامه آنها را بررسی می کنیم.

  • با مصرف مکمل های آهن از ریزش مو در زمان پریودی جلوگیری می شود.
  • قرص های آهن بهترین گزینه برای جبران کمبود آهن و رفع کم خونی هستند.
  • از طریق این مکمل ها علائم سندروم قاعدگی مانند: خستگی، بی حالی، عصبانیت، بی اشتهایی و غیره کاهش پیدا می کند.
  • مصرف این مکمل دارویی در زمان پریود موجب بهبود اختلالات هورمونی می شود.
  • قرص آهن در بهبود کم کاری تخمدان‌ ها و افزایش توان باروری بانوان بسیار موثر است.
  • با مصرف مکمل آهن بی نظمی‌ های دوران قاعدگی بانوان کاهش پیدا می کند.
  • خانم‌ ها با مصرف روزانه قرص آهن در دوران پریودی درد کمتری را تجربه خواهند کرد.
  • این مکمل ها احتمال ابتلا به عفونت‌ های دستگاه تناسلی بانوان را کاهش می دهند.

بیشتر بدانید: بهترین مکمل های درمان کم خونی کدامند؟ (بهترین قرص آهن برای درمان کمخونی)

بهترین مکمل‌ های آهن در طول دوره پریود

اگر دچار خونریزی های شدید در دوران قاعدگی هستید، مصرف قرص آهن بهترین روش برای جلوگیری از کمبود آهن در بدن است. زیرا هر زن یا دختر در طول دوره پریود خود حدود نیم لیتر خون از دست می دهد. از آنجایی که آهن ماده اصلی تشکیل دهنده خون است، بنابراین کمبود آهن در این دوران امری طبیعی است.

برخی از بانوان در اثر خونریزی شدید ممکن است به کم خونی نیز دچار شوند. در این صورت پزشک دوزهای بالاتر این مکمل را برای آنان تجویز می کند. مکمل آهن به صورت اشکال متفاوتی همچون: شربت، کپسول، قرص، سوسپانسیون و قطره تولید می شود. این مکمل ها هر کدام دارای مقدار مشخصی از آهن و سایر ریز مغذی های دیگر مانند ویتامین C هستند که میزان جذب این ماده در بدن را افزایش می دهند.

هنگام انتخاب این مکمل ها باید شرایط جسمی، سن، جنسیت و میزان کمبود آهن در بدن بانوان مد نظر قرار گیرد. برخی از فرم های آهن مانند سولفات آهن دارای قدرت جذب بالاتر و عوارض احتمالی بیشتری هستند که مشکلات گوارشی رایج ترین آنها محسوب می شوند. از این رو بانوان باید نوعی از مکمل آهن را خریداری کنند که سازگاری بالایی با دستگاه گوارش آنان داشته باشد.

نتیجه تحقیقات در این زمینه نشان می دهد که زنان مبتلا به کم خونی ناشی از فقر آهن با مصرف قرص آهن همراه با اسید فولیک دوره قاعدگی راحت تری را تجربه کرده اند و کم خونی و فقر آهن در بدن آنان درمان شده است.

نحوه خوردن قرص آهن در زمان پریود

تأثیر خوردن قرص آهن در پریودی چیست؟ خونریزی شدید در طول پریود که به آن منوراژی (menorrhagia) می گویند، یکی از دلایل مهم در ایجاد کم خونی ناشی از آهن است. در صورتی که این دوره با استرس، کم خونی، عدم تعادل هورمونی و غیره همراه باشد، میزان خونریزی تشدید می شود که در این صورت احتمال ابتلا به کمبود آهن نیز افزایش پیدا می کند.

از این رو پزشکان مصرف متناوب قرص آهن را به میزان چند بار در هفته ضروری می دانند. زنان دارای کم خونی شدید نیز باید روزانه از دوز مشخصی از این محصول استفاده کنند که قاعدگی راحت تری داشته باشند و کمبود آهن خون آنان جبران شود. زنان به طور کلی به میزان 18 میلی گرم آهن در روز نیاز دارند که این میزان برای بانوانی که دچار کم خونی شدید هستند، بین 50 الی 100 میلی گرم است.

قرص آهن بهتر است با معده خالی و حداقل نیم ساعت قبل از صبحانه مصرف شود که میزان جذب آن در بدن افزایش پیدا کند. البته به بانوانی که دارای مشکلات گوارشی هستند، توصیه می شود که برای جلوگیری از اختلال در جذب آهن، این مکمل را هنگام خواب و حداقل 2 ساعت بعد از صرف غذاها و نوشیدنی های حاوی کلسیم و کافئین استفاده کنند.

 در سایت biogena درباره مصرف قرص اهن در دوران پریودی به شرح زیر توضیح داده است:

Taking iron during your period

While women with well-stocked iron supplies do not necessarily need to take iron during their period, iron is definitely recommended for women with heavy menstrual bleeding and/or for those who tend to have low ferritin levels. However, in these cases, simply taking iron during your period is not enough, but supplements should be taken regularly over a longer period of time – preferably in consultation with a health care professional who regularly checks iron levels in the blood

در نتیجه…

با مصرف قرص آهن بسیاری از مشکلات دوره قاعدگی بانوان برطرف می شود. زیرا در این زمان مقدار زیادی از آهن همراه با خونریزی از بدن بانوان خارج می شود که برای جبران آن مصرف این مکمل ها پیشنهاد بسیار مناسب و مقرون به صرفه ای است.

برای اطلاع  از قیمت و نوع این مکمل ها بهترین روش ورود به سایت داروخانه های آنلاین است. در این صورت امکان مقایسه قیمت ها نیز برای شما فراهم می‌ شود و با توجه به بودجه خود قادر به خرید نوع مناسبی از این محصولات خواهید بود.

در داروخانه آنلاین دکتر بهمنی (داروهوم) با امکان خرید آنلاین دارو، محصولات آرایشی بهداشتی، مکمل ها و تجهیزات پزشکی، می‌توانید روند سفارش آنلاین را از مرحله بررسی، انتخاب محصول، خرید و تحویل در محل را انجام دهید. داروهوم به شما کمک می‌کند تا در وقت و هزینه‌های خود صرفه‌ جویی کنید تا محصولات مورد نظر خود را با %تخفیفات ویژه و استثنایی% تهیه نمایید.

نوشته های مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

support_agent پشتیبانی 8 الی 19
delivery_dining ارسال به تمام نقاط ایران
verified_user ضمانت اصالت و سلامت
trending_up ارسال رایگان سفارش 400+ تومان
view_in_ar پیگیری سفارش ها

تمام حقوق مادی و معنوی برای داروهوم محفوظ است. طراحی و اجرا توسط داروهوم