کمبود چه ویتامینی باعث زانو درد میشود؟ 6 ویتامین برای زانو درد که معجزه میکند!

کمبود چه ویتامینی باعث زانو درد میشود
تاریخ ایجاد :


شاید فکر کنید زانو دردی که دارید مشکل مادرزادی باشد. احتمالا بخاطر وزن بالا هم فشاری را روی زانوهایتان احساس می‌کنید. ممکن است زانویتان در ورزش هم آسیب دیده باشد. با این حال احتمالا همه اینطور نیستند. پس علت زانو درد در افراد چیست؟ آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید کمبود چه ویتامینی باعث زانو درد می‌شود؟ اصلا ویتامین‌ها نقشی در دردهای مفاصل و عضلات دارند و به زانو درد مربوط می‌شوند؟ این مقاله برای پاسخ به همین سوالات نوشته شده است.

کمبود چه ویتامینی باعث زانو درد میشود؟

کمبود چه ویتامینی باعث زانو درد میشود؟ اگر به دنبال این هستید که بدانید چرا زانویتان بی‌دلیل و به یکباره درد می‌گیرد، یک آزمایش بدهید و ویتامین‌های بدنتان را چک کنید. اگر چه درد زانو علل مختلفی دارد. با این حال اگر به هیچکدام از این علل مرتبط نیستید، از پزشک خود بپرسید کمبود چه ویتامینی باعث زانو درد می‌شود؟

  • در رفتگی‌های استخوان زانو
  • انواع آرتروز
  • کشیدگی یا پارگی رباط صلیبی
  • پارگی یا آسیب به مینیسک
  • سن بالا
  • وزن زیاد
  • عدم فعالیت ورزشی

همگی بخشی از دلایل زانو درد هستند که می‌توانید آن‌ها را بررسی کنید. ویتامین‌ها نیز دنیای گسترده‌ای دارند که روی درد مفاصل و عضلات مانند زانو تاثیر می‌گذارند. در ادامه مهمترین ویتامین‌هایی که کمبود آن‌ها باعث زانو درد خواهد شد را می‌خوانید.

ویتامین A و ارتباطش با زانو درد

اغلب افراد می‌دانند حضور ویتامین آ به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی چه تاثیراتی روی بدن دارد. بدن انسان ویتامین آ را دریافت و سپس آن را به اسید رتینوئیک تبدیل می‎کند. اسید رتینوئیک با التهابات مفصلی و استخوانی مبارزه می‌کند. این ویتامین با ساخت گلبول‌های سفید با عفونت‌ها نیز مقابله می‌کند و روند پیری را به تعویق می‌اندازد.

هر فرد به طور روزانه به مقدار مشخصی ویتامین آ نیاز دارد. این مقدار می‌تواند از مواد غذایی تامین شود یا با قرص‌های ویتامینه جبران گردد.

  • کودکان و نوجوانان تا قبل از 18 سالگی بین 300 تا 600 میلی‌گرم
  • مردان بالغ تا قبل از 50 سالگی، 900 میلی‌گرم
  • زنان بالای 18 سال و تا پیش از 50 سالگی، 700 میلی‌گرم

این مقادیر حداقل نیاز روزانه به ویتامین آ هستند. در زنان باردار و مادران شیرده میزان مورد نیاز بیشتر است. توجه داشته باشید که نباید بیشتر از 3000 میلی گرم در روز ویتامین آ برای بزرگسالان مصرف شود. چرا که عوارض مسمومیت خواهد داشت.

تحقیقات نشان می‌دهد کسانی که سطح ویتامین آ خوبی دارند نسبت به ديگران 6 درصد کمتر در معرض شکستگی استخوان قرار می‌گیرند. موضوعی که یکی از علت‌های زانو درد است. همچنین این ویتامین برای سالمندان ضروری است، چرا که از عفونت و جلوگیری کرده و به ترمیم بافت بدن کمک می‌کند. ممن است سالمندان دچار درد مچ دست شوند. توصیه می شود با درمان درد مچ دست در منزل هم آشنا باشید.

ویتامین A و ارتباطش با زانو درد

دومین آنتی اکسیدان واجب برای جلوگیری از زانو درد؛ ویتامین سی

بعد از ویتامین A، ویتامین سی اهمیت زیادی برای رشد و ترمیم استخوان‌ها دارد. یک آنتی اکسیدان قوی دیگر که به بافت ماهیچه‌ها و مفاصل برای تقویت کمک می‌کند. ویتامین سی روی تولید کلاژن که مهمترین و بیشترین پروتئین موجود در بدن است، تاثیر دارد. کلاژن چسب بین مفاصل و استخوان‌ها است و کمبود همین پروتئین است که در زمان زانو درد باعث به صدا در آمدن تاندون و مفصل زانو می‌شود.

اسید آسکوربیک یا همان ویتامین سی به مقدار قابل توجهی در مرکبات یافت می‌شود. همچنین در هندوانه، فلفل دلمه، کیوی، گل کلم و اسفناج نیز وجود دارد. در صورتی که هنگام فکر کردن به سوال کمبود چه ویتامینی باعث زانو درد می‌شود؟ به اسید اسکوربیک رسیدید، از قرص‌های جوشان یا مولتی ویتامین C نیز می‌توانید کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید: قرص ویتامین c بهتر است یا قرص جوشان

اسید اسکوربیک محلول در آب حل بوده و در بعد از دستشویی رفتن مقدار زیادی از آن دفع می‌شود؛ بنابراین لازم است میزان زیادی در طول روز به بدن ویتامین سی برسانید.

مقدار حداکثر مجاز نیز 2000 میلی گرم در روز است. بیش از این مقدار موجب بروز اختلالات گوارشی، تکرر ادرار یا حتی سنگ کلیه می‌شود.

مبارزه با پوکی استخوان و زانو درد به کمک ویتامین آفتابی

برای حفظ کلسیم در استخوان‌ها، دور ماندن از پوکی استخوان و دردهای مفصلی و آرتروز باید ویتامین دی که از ویتامین های محلول در چربی است، مصرف کنید. ویتامین دی به جذب کلسیم بهتر کمک می‌کند و روی رشد و تقویت استخوان‌ها نیز تاثیر دارد.

افرادی که علائم کمبود ویتامین دی دارند، اغلب از درد در استخوان‌ها و مفاصل نالان‌اند. این افراد معمولا مشکل خواب دارند و در بخش‌های مختلف بدن دچار گرفتگی می‌شوند. همچنین خطر شکستگی استخوان نیز در این افراد بالا می‌رود. عوارضی که به زانو درد و مشکلات زانو نیز می‌انجامد.

هیچ چیز به اندازه یک حمام کوتاه آفتاب باطری ویتامین دی بدن را پر ‌نمی‌کند. البته در صورتی که مشکلات پوستی نداشته باشید. ضمن آن که باید قوانین آفتاب گرفتن را هم بدانید وگرنه به جای مزیت، عیب نصیبتان می‌شود.

برای کمبود ویتامین دی چی بخوریم؟ اگر نمی‌توانید در طول روز مقداری آفتاب بگیرید، از منابع غذایی دارای ویتامین دی استفاده کنید. این منابع شامل تخم مرغ، انواع ماهی، قارچ و گوشت هستند. همه افراد باید حداقل 400 تا 800 میلی گرم ویتامین D در روز را دریافت کنند. در صورتی که نه از راه آفتاب گرفتن و نه مواد غذایی این میزان به بدن نرسد، باید قرص های ویتامین دی را با توجه به دوز هر قرص به صورت روزانه یا هفتگی مصرف کنید.

مبارزه با پوکی استخوان و زانو درد به کمک ویتامین آفتابی

کلسیم؛ ماده مغذی مرتبط با زانو درد که ویتامین نیست

اگرچه در حال بررسی کمبود چه ویتامینی باعث زانو درد می‌شود هستید، اما نمی‌توان کمبود کلسیم روی این موضوع را نادیده گرفت. کلسیم ویتامین نیست، اما مهمترین ماده‌ای است که روی زانو درد و پوکی استخوان اثر دارد. کلسیم یک رابطه تنگاتنگ با ویتامین دی دارد. به طوری‌که این دو درکنار هم بهترین جذب و بالاترین اثر مثبت را دارند.

کلسیم ماده اصلی تشکیل دهنده استخوان‌های بدن انسان است. به همین دلیل در درد زانو نقش مهمی ایفا می‌کند. کسانی که کمبود کلسیم دارند در معرض پوکی استخوان قرار دارند. همین پوکی استخوان سبب می‌شود تا مفاصل زانو در دراز مدت ساییده شده و آسیب ببینند. در نهایت افراد در ناحیه زانو همراه درد احساس می‌کنند.

دریافت حداقل 200 میلی‌گرم در روز کلسیم برای کودکان و 1000 تا 1200 میلی‌گرم برای افراد بزرگسال الزامی است. این مقدار را هم از مواد غذایی می‌توان دریافت کرد و هم مکمل‌های دارای کلسیم.

تمام لبنیات از شیر تا ماست و پنیر به میزان مناسبی کلسیم دارند. سبزیجات سبز که برگ دارند مانند کاهو و کلم نیز منبع کلسیم هستند. اگر نتوانستید این موارد را در رژیم غذایی خود بگنجانید، از مکمل‌های کلسیم کربنات یا سیترات کلسیم استفاده کنید. بهتر است مکمل‌های کلسیم همراه غذا مصرف شوند تا جذب بالاتری داشته باشند.

اسید فولیک عضوی از خانواده گروه B با اثرگذاری روی زانو درد

اسید فولیک عضوی از خانواده ویتامین ‌Bها و نزدیک‌تر به B9 است. این ویتامین به رشد سلول‌ها کمک می‌کند. زمانی که آرتریت روماتوئید زانو و به تبع آن زانو درد به وجود می‌آید، پزشکان اسید فولیک تجویز می‌کنند.

اسید فولیک از نرمی استخوان جلوگیری می‌کند و برای پوکی استخوان و سیستم عصبی مفید است. بدن نمی‌تواند این ویتامین را تولید کند؛ بنابراین نیاز است تا از طریق مواد غذایی یا داروهای مکمل آن را به بدن برسانید. میتوان از ویتامین های گروه B به عنوان بهترین ویتامین برای پاکسازی کبد نیز استفاده کرد.

تا قبل از 18 سالگی افراد به کمتر از 150 میکروگرم اسید فولیک روزانه نیاز دارند. با بالا رفتن سن این میزان افزایش یافته و تا 400 میکروگرم در روز برای افراد عادی می‌رسد. زنان باردار 600 میکروگرم و مادران شیرده 500 میکروگرم اسید فولیک روزانه نیاز دارند.

فولیک اسید در مواد غذایی مختلفی پیدا می‌شود. انواع سبزیجات که برگ سبز دارند مانند کاهو و کلم یا بروکلی اسید فولیک دارند. میوه‌هایی مانند موز و لیمو یا ملون هم منبع اسید فولیک هستند. همچنین برخی مواد غذایی غنی شده با این ویتامین وجود دارند، مانند نان و غلات صبحانه.

اسید فولیک عضوی از خانواده گروه B با اثرگذاری روی زانو درد

امگا3؛ اسید چرب ضروری برای بدن در مقابل زانو درد

وقتی صحبت از کمبود چه ویتامینی باعث زانو درد می‌شود، نمی‌توان تاثیر امگا 3 را نادیده گرفت. اگرچه این ماده مغذی یک ویتامین نیست، اما حضور آن روی پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان و دردهای مفصلی موثر است. به طوری که کمبود آن را روی زانو و دردهای عضلانی کاملا حس خواهید کرد.

افراد در سنین مختلف به میزان متفاوتی امگا 3 در روز نیاز دارند.

  • از نوزادی تا یک سالگی، 0.5 گرم
  • از یک سالگی تا 3 سالگی، 0.7 گرم
  • از 4 سالگی تا پایان 9 سالگی، 0.9 گرم
  • دختران از 9 تا 13 سالگی 1 گرم و پسران 1.2 گرم

بعد از 14 سالگی و تا آخر عمر دختران باید روزانه 1.1 گرم امگا3 دریافت کنند و این میزان برای پسران 1.6 گرم است.

طبق گفته سایت clevelandclinic در این مورد:

Omega-3 fatty acids are “healthy fats” that may support your heart health. One key benefit is helping to lower your triglycerides. Specific types of omega-3s include DHA and EPA (found in seafood) and ALA (found in plants). Some foods that can help you add omega-3s to your diet include fatty fish (like salmon and mackerel), flaxseed and chia seeds.

برای جلوگیری از التهابات مفصلی یا حتی بهبود این التهابات مانند زانو درد بهتر است امگا 3 را در هر حالتی وارد رژیم روزانه خود کنید. چه با مصرف مواد غذایی مانند انواع ماهی و چه بهترین قرص امگا 3، باید حداقل میزان روزانه این اسید چرب را داشته باشید.

  • گردو
  • تخم کتان
  • تخم مرغ
  • دانه سویا
  • لوبیا

دیگر مواد غذایی غنی از امگا3 هستند. نکته مهم در مورد نحوه مصرف قرص امگا 3 برای زانو درد این است که برای جذب بهتر است همراه غذا مصرف شوند. ضمن آنکه این ماده یک رقیق کننده خون است و کسانی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می‌کنند باید با نظر پزشک امگا3 بخورند.

مصرف مکمل های ویتامینه برای بهبود زانو درد

وقتی با موضوعی مانند کمبود چه ویتامینی باعث زانو درد می‌شود؟ روبرو هستید، ممکن است پاسخ‌های زیادی به گوشتان برسد. بسیاری از این پاسخ‌ها می‌توانند درست باشند. چرا که کمبود ویتامین‌هایی که روی تقویت سیستم ایمنی و مخصوصا رشد و بهبود عضلات و مفاصل موثرند، روی زانو درد نیز اثر دارند.

با گنجاندن تمام ویتامین‌های لازم برای جلوگیری از پوکی استخوان و بهبود عملکرد بدن می‌توانید از دردهای عضلانی و مفصلی مانند زانو درد جلوگیری کنید. همچنین اگر وزن بالایی دارید، حتما رژیم کاهش وزن بگیرید. یکی از دلایل عمده زانو درد وزن بالا است. سایت dcknee.com درباره رابطه اضافه وزن و درد مفاصل گفته است:

A series of studies have demonstrated that modest weight loss and exercise can help to reduce pain; it can also improve mobility and the ability to perform everyday activities. It is often said that 5% of body weight loss can result in a 50% reduction in joint pain.

سخن پایانی

به دنبال یافتن راه‌حل بهبود زانو درد یا پیشگیری از آن آزمایشی برای کمبود ویتامین‌های بدنتان بدهید و روی مصرف ویتامین‌های بیشتر تمرکز کنید. داروخانه آنلاین داروهوم تمام ویتامین‌ های گفته شده در این مقاله که روی زانو درد موثر هستند را در کمترین زمان و با بهترین قیمت به دست شما می‌رساند.

 

سوالات متداول

1- کمبود کدام ویتامین باعث درد زانو میشود؟

کمبود ویتامین A، ویتامین سی، ویتامین دی، کلسیم، امگا 3 و اسید فولیک که از خانواده ویتامین های گروه ب می باشد می توانند باعث زانو درد شوند.

2- آیا مصرف قرص ویتامین برای زانو درد مفید است؟

اگر با مصرف مواد غذایی که ویتامین های مورد نیاز برای جلوگیری از درد زانو را دارند این مشکل برطرف نشد بهتر است که از قرص های ویتامین برای زانو درد خود استفاده کنید.

نوشته های مرتبط

نظرات

2 replies on “کمبود چه ویتامینی باعث زانو درد میشود؟ 6 ویتامین برای زانو درد که معجزه میکند!”

مجید اخشابی گفت:

سلام من هر وقت می‌خوام از جام بلند بشم نوم صدا میده و نمی‌دونم این به چه دلیل هستش دکتر هم رفتم عکس گرفت ولی متوجه نشد می‌خواستم بدونم که ممکن هست از کمبود ویتامین باشه؟

عاطفه مردانی گفت:

سلام وقتتون بخیر من وقتی که از پام زیادی کار می‌کشم مثلاً پیاده‌روی زیادی دارم ام خواب میره و احساس سستی می‌کنه این به چه دلیل هستش من این مکمل‌ها و ویتامین‌هایی که توی این مقاله گفته شده رو اگر مصرف کنم با مشورت دکتر امکانش هست که این مشکل برای زانوم دیگه پیش نیاد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

support_agent پشتیبانی 8 الی 19
delivery_dining ارسال به تمام نقاط ایران
verified_user ضمانت اصالت و سلامت
trending_up ارسال رایگان سفارش 900,000+ تومان
view_in_ar پیگیری سفارش ها

تمام حقوق مادی و معنوی برای داروهوم محفوظ است. طراحی و اجرا توسط داروهوم