تأثیر کلاژن‌ بر مفاصل چیست؟ درمان درد مفاصل با مصرف مکمل کلاژن

تأثیر کلاژن‌ بر مفاصل چیست؟
تاریخ ایجاد :

تأثیر کلاژن‌ بر مفاصل چیست؟ آیا مصرف کلاژن بر درمان درد مفاصل تأثیر دارد؟ در ادامه این مطلب به بررسی درمان درد مفاصل با مصرف مکمل کلاژن و تأثیر مصرف کلاژن بر مفاصل و استخوان ها خواهیم پرداخت.

مفاصل و استخوان های بدن برای رشد و تقویت خود به مواد مغذی نیاز دارند. یکی از مهمترین مواد موجود در مفاصل، کلاژن است. این ماده به طور طبیعی در بدن تولید می شود و بیشتر در پوست، مفاصل، تاندون ها، استخوان ها وجود دارد.  مکمل کلاژن برای مفاصل بسیار مفید است. زیرا از ابتلا به بیماری هایی نظیر آرتروز، ورم مفاصل و غیره جلوگیری می‌ کند.

از آنجایی که میزان کلاژن بدن با افزایش سن، ابتلا به برخی از بیماری ها، مصرف سیگار، قرارگیری زیر نور خورشید و غیره به مرور زمان کاهش پیدا می کند و در سنین پیری بدن دیگر قادر به تولید آن نیست، مصرف مکمل های کلاژن امروزه طرفداران بسیاری را به خود علاقه مند کرده است.

این محصولات به صورت کپسول، قرص، پودر و سایر فرم های دیگر تولید می شوند و در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرند. برای آشنایی بیشتر با این نوع مکمل ها، فواید و تاثیرگذاری آنها در درمان مشکلات مفاصل مطالعه این مقاله برای شما سودمند خواهد بود.

در داروخانه آنلاین دکتر بهمنی (داروهوم) با امکان خرید آنلاین دارو، محصولات آرایشی بهداشتی، مکمل ها و تجهیزات پزشکی، می‌توانید روند سفارش آنلاین را از مرحله بررسی، انتخاب محصول، خرید و تحویل در محل را انجام دهید. داروهوم به شما کمک می‌کند تا در وقت و هزینه‌های خود صرفه‌ جویی کنید تا محصولات مورد نظر خود را با %تخفیفات ویژه و استثنایی% تهیه نمایید.

تأثیر کلاژن‌ بر مفاصل

مکمل کلاژن برای مفاصل چیست؟

کلاژن نوعی پروتئین بسیار مفید به شمار می‌ رود که در قسمت های متفاوت بدن همچون: پوست، استخوان ها، مفاصل، غضروف‌ ها، رباط ها، خون و عضلات وجود دارد. این ماده بسیار مفید فراوان ترین پروتئین ساختاری موجود در بدن است که از تجزیه و گسستگی سلول های بدن جلوگیری می کند و آنها را در یک ساختار منظم کنار یکدیگر قرار می دهد.

تاکنون 28 نوع کلاژن کشف شده است که تنها 5 مورد از آنها در بدن وجود دارند. وجود کلاژن در غضروف های بین مفاصل موجب جلوگیری از ساییدگی استخوان های مفاصل به یکدیگر می شود و از ابتلا به بیماری هایی نظیر آرتروز جلوگیری می کند.

کلاژن خود از موادی به نام اسیدهای آمینه گلیسین، هیدروکسی پرولین و پرولین تشکیل شده است که علاوه بر تشکیل ساختار بافت های همبند به ترمیم آن نیز کمک می کند. امروزه انواع مکمل کلاژن برای مفاصل در بازار موجود هستند و برای درمان و جلوگیری از مشکلات مفاصل تجویز می شوند.

این مکمل ها با تامین کلاژن، ارتباط بین سلول‌ های مختلف بدن را ایجاد می کنند و موجب حفظ ساختار سلول های بافت های همبند به نام فیبروبلاست‌ ها می شوند. این سلول ها وظیفه تولید و حفظ کلاژن در بدن را بر عهده دارند. از آنجایی که پیری مهمترین عامل در تضعیف عملکرد فیبروبلاست ها و در نتیجه کاهش تولید کلاژن است، مصرف مکمل های کلاژن در سنین بالا اهمیت بسیاری دارند.

مکمل های کلاژن برای مفاصل چه فوایدی دارند؟

این مکمل ها کلاژن مورد نیاز غضروف های بین مفاصل و سایر مواد کلاژن ساز در بدن را تامین می کنند و جز بهترین محصولات تغذیه ای برای درمان مشکلاتی نظیر آرتروز به شمار می روند. کلاژن‌ علاوه بر پوست در استخوان ها، تاندون ها، رباط ها، عضلات، رگ های خونی و سایر بافت های همبند یافت می شوند. اما 90 درصد کلاژن در پوست وجود دارد.

مکمل کلاژن برای مفاصل به دلیل خواص بی نظیر خود، بیشتر برای افراد در سنین بالا تجویز می شود. زیرا در سنین بالا احتمال ابتلا به بیماری های مفاصل و ساییدگی غضروف ها افزایش پیدا می کند. این محصولات ممکن است غیر از کلاژن دارای ترکیبات دیگری نظیر: اسید هیالورونیک، ویتامین C، زینک و برخی از مواد دیگر نیز باشند.

تمامی این ترکیبات به تحریک کلاژن سازی بدن کمک می کنند و در مدت کوتاهی مشکلات مفاصل، غضروف ها، استخوان ها و عضلات را از بین می برند. یکی از مهمترین فواید مکمل‌ های کلاژن برای بازسازی غضروف ها است. زیرا بیشترین ماده موجود در ساختار غضروف ها را کلاژن تشکیل می دهد.

از آنجایی که غضروف‌ بین مفاصل از ساییدگی دو استخوان به هم جلوگیری می کند، نقش آن در بدن بسیار مهم است. امروزه بسیاری از مکمل های غضروف ساز با برندهای متفاوتی در بازار موجود هستند که به صورت قرص، پودر، کپسول و سایر محصولات موضعی مانند کرم ها به فروش می‌ رسند. مکمل کلاژن برای مفاصل دارای فواید زیر است:

  • محافظت از مفاصل در برابر ساییدگی
  • جلوگیری از تخریب غضروف ها و استخوان ها
  • کمک به ترمیم بافت های آسیب دیده غضروف ها
  • جلوگیری از کاهش تولید کلاژن در بدن
  • کمک به تامین کلاژن مورد نیاز بدن
  • محافظت از ساختار کلاژن و فیبروبلاست ها
  • تقویت مفاصل و استخوان‌ ها
  • حفظ ساختار مفاصل و غضروف ها
  • کمک به غضروف سازی
  • درمان بیماری های مفاصل همچون: آرتروز، ورم مفاصل و غیره

بهترین زمان مصرف مکمل کلاژن برای مفاصل چه موقع است؟

مکمل های کلاژن ساز از منابع گیاهی و حیوانی تهیه می شوند. به همین دلیل میزان کلاژن‌ موجود در آنها بر اساس نوع این ماده بسیار متفاوت است. به دلیل تنوع بالای این مکمل ها در بازار، هر کدام از آنها دارای دستورالعمل مربوط به خود هستند.

مکمل های کلاژن غضروف ساز باید با تجویز پزشک استفاده شوند که میزان تاثیرگذاری آنها در بدن افزایش پیدا کند. طبق توصیه درج شده روی بسته بندی این مکمل ها مصرف آنها در هر زمان از روز امکان پذیر است. البته برای تاثیرگذاری و جذب بیشتر این محصولات در بدن، بهتر است آنها را با معده خالی مصرف کرد.

مصرف این مکمل بعد از غذا، امکان از بین رفتن برخی از کلاژن های موجود در آن را توسط اسید معده بالا می برد. به همین دلیل پزشکان متخصص مفاصل و استخوان معتقد هستند که با رعایت بهترین زمان مصرف این مکمل ها، کلاژن سریع تر در روده تجزیه می شود و با ورود به جریان خون، کمبود کلاژن در بدن را تامین می‌ کنند.

همچنین مکمل کلاژن برای مفاصل بهتر است در ساعات آخر شب و قبل از خواب مصرف شود. زیرا در طی خواب بدن مواد مغذی خود را دریافت می کند و هنگام صبح ترمیم غضروف ها و مفاصل به سرعت اتفاق می افتد. البته برای کسانی که قادر به مصرف این مکمل در شب نیستند، محدودیتی وجود ندارند.

مکمل کلاژن چگونه درد مفاصل را کاهش می‌دهد؟

یکی از دلایل پیدایش درد مفاصل، افزایش سن و پیری است. البته افراد جوان نیز به واسطه شرایط جسمی و سبک زندگی خود ممکن است به درد مفاصل دچار شوند. با این حال افزایش سن در کاهش عملکرد غضروف های بدن به خصوص غضروف های بین مفاصل بسیار تاثیرگذار است.

به مرور زمان، غضروف های بین مفاصل از بین می روند و اگر افراد از رژیم غذایی سالمی برخوردار نباشند، دردهای مفصلی آغاز خواهند شد. مصرف مکمل کلاژن برای مفاصل یکی از روش های بسیار ساده و در عین حال کاربردی برای کاهش درد مفاصل و بهبود مشکلات آن مانند بیماری آرتروز است.

این مکمل ها با تامین کلاژن‌ مورد نیاز بدن، ترمیم غضروف های بین مفاصل را به نحو احسن انجام می‌ دهند. همانطور که می دانید کاهش حجم غضروف بین مفاصل موجب ساییدگی دو مفصل روی یکدیگر و در نتیجه ایجاد درد شدید در این ناحیه می شود. مکمل کلاژن به یکپارچگی ساختار غضروف و تولید مجدد آن کمک می کند.

بهترین نوع مکمل کلاژن برای مفاصل چیست؟

قبل از انتخاب بهترین نوع مکمل برای مفاصل باید در ابتدا انواع آن را بررسی کنیم. انواع کلاژن با توجه به کارایی خود در دسته بندی های زیر قرار می گیرند:

کلاژن نوع (I)

این نوع کلاژن بیشتر در پوست وجود دارد و حدود 90 درصد از کلاژن بدن را تشکیل می دهد. تهیه مکمل های حاوی کلاژن (I) از محصولات دریایی، گاوی و مرغی به راحتی امکان پذیر است.

کلاژن نوع (II)

این نوع کلاژن دارای ساختار فشرده ای است و بیشتر در مفاصل وجود دارد. به همین دلیل وجود آن برای کاهش التهابات مفاصل و ترمیم غضروف ها بسیار ضروری است. این نوع کلاژن در ترکیبات دریایی و مرغی نیز وجود دارد و از آن در تهیه بهترین مکمل کلاژن برای مفاصل استفاده می شود.

کلاژن نوع (III)

این نوع کلاژن نیز در رگ‌ های خونی وجود دارد و به بهبود عملکرد ماهیچه ها، رحم بانوان و روده کمک می کند. مکمل های حاوی این نوع کلاژن از فرآورده های گاوی تولید می شوند.

کلاژن نوع (V)

کلاژن نوع چهارم موجب تشکیل غشای سلولی می شود. به همین دلیل این نوع کلاژن برای رشد جنین تاثیر فوق العاده ای دارد. مکمل های حاوی این نوع کلاژن از پوست تخم مرغ تولید می شوند.

کلاژن نوع (X)

کلاژن نوع پنجم به طور مستقیم روی سلامت مفاصل و تشکیل استخوان ها تاثیرگذار است. این نوع کلاژن به وفور در بافت مفاصل وجود دارد و کمبود آن موجب ایجاد مشکلات در این نواحی بدن از می شود.

در نتیجه: کلاژن‌ نوع (II) و (X) از جمله کلاژن های مورد نیاز برای بهبود عملکرد مفاصل و غضروف های بدن به شمار می‌ روند که باید در ترکیبات مکمل کلاژن برای مفاصل وجود داشته باشند.

البته این محصولات باید به صورت (undenatured) تولید شوند. در این صورت کلاژن طبیعی و بدون هیچگونه تغییر، تجزیه و اصلاح ساختاری به بدن وارد می شود و خواص خود را در روی کاهش مشکلات غضروف ها و مفاصل باقی می گذارد.

در نتیجه…

مکمل کلاژن برای مفاصل مانند سایر محصولات کمک تغذیه ای تاثیر فراوانی در بهبود وضعیت مفاصل و غضروف ها دارد. این مکمل ها حاوی کلاژن نوع 2 و 5 هستند که بدن برای سلامت غضروف ها به طور طبیعی آنها را تولید می‌ کند.

از آنجایی که با افزایش سن میزان کلاژن‌ در بدن کاهش پیدا می کند، بدون شک ابتلا به بیماری های مفاصل مانند آرتروز یا آستئوارتریت نیز دور از انتظار نیست. با مصرف این مکمل ها درد مفاصل از بین می رود و ترمیم غضروف های آسیب دیده نیز به راحتی امکان پذیر خواهد بود.

در داروخانه آنلاین دکتر بهمنی (داروهوم) با امکان خرید آنلاین دارو، محصولات آرایشی بهداشتی، مکمل ها و تجهیزات پزشکی، می‌توانید روند سفارش آنلاین را از مرحله بررسی، انتخاب محصول، خرید و تحویل در محل را انجام دهید. داروهوم به شما کمک می‌کند تا در وقت و هزینه‌های خود صرفه‌ جویی کنید تا محصولات مورد نظر خود را با %تخفیفات ویژه و استثنایی% تهیه نمایید.

نوشته های مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

support_agent پشتیبانی 8 الی 19
delivery_dining ارسال به تمام نقاط ایران
verified_user ضمانت اصالت و سلامت
trending_up ارسال رایگان سفارش 400+ تومان
view_in_ar پیگیری سفارش ها

تمام حقوق مادی و معنوی برای داروهوم محفوظ است. طراحی و اجرا توسط داروهوم