ویتامین های مورد نیاز بدن زنان؛ 5 ویتامین حیاتی

تاریخ ایجاد :

ویتامین های مورد نیاز بدن زنان کدامند؟ بدن زنان نیاز دارد به طور مرتب انواع ویتامین ها را دریافت کند تا به شکلی که باید عملکردی درست از خود نشان دهد. اهمیت دریافت ویتامین برای زنان در دوره های خاصی از زندگی، مانند قاعدگی، یائسگی، بارداری و شیردهی، بسیار قابل توجه است. در غیاب ویتامین ها بدن زنان دچار آسیب می شود. بنابراین استفاده از این مواد را باید در برنامه روزانه خود بگنجانید. به دلیل اهمیت این مواد این مقاله را به معرفی ویتامین هایی اختصاص می دهیم که بدن خانم ها به آن ها نیاز دارد.

روغن ماهی: مهم برای سلامت قلب

این روغن همانطور که از نامش پیدا است، در ماهی ها یافت می شود و در حفظ سلامت قلب نقش بسیار مهمی ایفا می کند، چون حاوی امگا ۳ است. ماهی هایی که غنی از این روغن هستند، شامل: ماهی خال خالی، ماهی قزل آلا، شاه ماهی، ساردین، ماهی تن و ماهی سالمون می شوند. این ماهی ها علاوه بر امگا ۳، حاوی اسید ایکوزاپنتانوئیک و اسید دوکوزاگزانوئیک نیز هستند. چربی هایی که نام بردیم به طور طبیعی در بدن ساخته نمی شوند. برای تامین آن باید به اندازه کافی ماهی یا روغن ماهی را در قالب قرص مصرف کنید.

اهمیت روغن ماهی در چیست؟

از فواید روغن ماهی می توان به ارتقای سلامتی قلب و رگ های خونی اشاره کنیم. با مصرف آن تری گلیسیرید در بدن کاهش پیدا می کند و در پی آن از بیماری های قلبی نیز جلوگیری به عمل می آید. علاوه بر قلب عضو دیگری که از فواید این چربی بهره مند می شود، مفاصل پشتیبانی ما هستند. این چربی التهاب آن ها را کاهش می دهد. فایده دیگر این ماده برای مغز است که منجر به بهبود فعالیت آن می شود. مطالعات نشان داده اند که مصرف امگا ۳ در برطرف کردن بی حالی و افسردگی زنان نقش مثبت دارد و جزء ویتامین های مورد نیاز بدن زنان محسوب می شود.

چه کسانی باید روغن ماهی مصرف کنند؟

تمام خانم ها به ویژه خانم هایی که مصرف ماهی در برنامه غذایی آن ها نیست، همینطور زنانی که در معرض بیماری های قلبی و عروقی هستند و تری گلیسیرید خونشان بالا است، باید به طور مرتب آن را مصرف کنند. دسته دیگر از خانم هایی که باید مصرف این ویتامین را در برنامه غذایی خود بگنجانند، خانم های باردار و شیرده و خانم هایی هستند که اضافه وزن بالا همراه با درد مفصلی دارند.

روغن ماهی باید به چه میزانی مصرف شود؟

مصرف استاندارد این روغن یک گرم EPA و DHA است. این میزان امگا ۳ مناسب خواهد بود تا نیاز بدن شما را تامین کند. اما اگر از افرادی هستید که مشکل سلامتی خاصی دارید یا تحت درمان هستید، با مشورت پزشک خود می توانید روزانه حتی ۲ تا ۳ گرم روغن ماهی مصرف کنید. زنان باردار می توانند این مواد را به میزان مناسب برای رشد مغز کودک خود استفاده کنند. این افراد باید حتما قبل از استفاده از آن ها سابقه پزشکی و دارویی خود را به پزشک نشان دهند و با صلاحدید او امگا ۳ را مصرف کنند. نکته مهمی که در استفاده از این ماده باید در نظر داشته باشید، این است که برای جذب بهتر آن در بدن باید این مکمل ها را با غذا مصرف کنید. توصیه دیگر ما این است که از میان مکمل های روغن ماهی که در بازار وجود دارد، آن هایی را مصرف کنید که میزان فلزات سنگین، آلاینده ها و افزودنی های کمتری نسبت به دیگری دارند. در نهایت باید بدانید که اگر به ماهی حساسیت دارید، بهتر است که امگا ۳ مصرف نکنید. امگا ویتامین مورد نیاز بدن زنان انواع مکمل های امگا و روغن ماهی را می توانید از داروخانه آنلاین داروهوم به صورت اینترنتی خریداری نموده و درب منزل تحویل بگیرید.

فولات: یکی از ویتامین های مورد نیاز بدن زنان

نام دیگر فولات، فولیک اسید است که نوعی ویتامین B محلول در آب به شمار می آید و از ویتامین های مورد نیاز بدن زنان است. غنی ترین منابع فولات عبارت هستند از: اسفناج و میوه هایی نظیر طالبی.

اهمیت فولات برای بدن چیست؟

به طور دقیق فولات که به آن B9 نیز گفته می شود، نوعی از ویتامین های نوع B به شمار می آید. سلول های ما برای ساختن DNA نیازمند فولات است. بدون DNA سلول های جدید در بدن ایجاد نخواهد شد. در دوران بارداری اهمیت استفاده از آن بسیار زیاد است، چون کمک می کند که از ناهنجاری های لوله عصبی در جنین جلوگیری به عمل بیاید. فایده دیگر این ماده در مناسب نگه داشتن سطح هموسیستئین است. این ماده برای قلب خطرناک خواهد بود و میزان آن در بدن باید در حالت طبیعی باشد.

چه کسانی باید به طور مرتب فولات مصرف کنند؟

خانم های بزرگسال و باردار باید فولات مصرف کنند.

فولات باید به چه میزانی مصرف شود؟

خانم هایی که باردار هستند، باید قبل از تولد فرزندشان یک مکمل فولات ۴۰۰ الی ۸۰۰ گرمی مصرف کنند. البته به دلیل حساسیت هایی که در این دوران وجود دارد، باید در مصرف این داروها محتاط باشند و از پزشک خود در رابطه با نحوه مصرف آن و میزان مصرف مشورت بگیرند. فولیک اسید ویتامین مورد نیاز بدن زنان

 ویتامین های گروه B و انرژی زایی

ویتامین های گروه B هم از دسته ویتامین های مورد نیاز بدن زنان هستند. ویتامین های گروه B شامل این ویتامین ها می شوند: تیامین (B1)، ریبوفلاوین (B2)، نیاسین (B3)، اسید پانتوتنیک (B5)، پیریدوکسین (B6)، کوبالامین (B12) و بیوتین. این گروه از ویتامین ها خاصیت حلال بودن در آب را دارند. می توانید مقدار زیادی از آن ها را در غلات، میوه ها و سبزیجات بیابید. از میان آن ها ویتامین ب ۱۲ در ماهی و شیر به وفور یافت می شود. بسیاری از غذاها ویتامین های این گروه را در خود دارند.

چرا ویتامین های گروه B برای بدن اهمیت زیادی دارند؟

بدن انسان در روز مقدار زیادی کالری می سوزاند. وجود این دسته از ویتامین ها انرژي لازم برای بدن را تامین می کند. اگر از آن دسته افرادی هستید که به شکل مرتب در روز ورزش می کنید یا فعالیت های فیزیکی دیگری در طول روز انجام می دهید، نیاز به انرژی بالا خواهید داشت. در غیر این صورت با مشکل جدی مواجه خواهید شد. در نتیجه بدن شما به این گروه از ویتامین ها نیاز دارد. ویتامین های B6 و B12 که از ویتامین های مورد نیاز بدن زنان هستند، سطح هموسیستئین را در خون پایین نگه می دارند و در پی آن خطر ابتلا به بیماری های قلبی در آن ها کاهش پیدا می کند. میزان بالای اسید آمینه در بدن، شما را با خطرات حملات قلبی، سکته مغزی و لخته شدن خون مواجه می کند. ویتامین B به بدن کمک می کند که میزان آن در بدن تحت کنترل در بیاید. علاوه بر پوست، بیوتن نقش بسیار مهمی در سلامت مو دارد. بسیاری از خانم ها در طول زندگی خود بارها با مشکلات سلامتی مو مواجه می شوند. برای درمان آن ها بهتر است که به مصرف مرتب بیوتن روی بیاورند. با مصرف ویتامین B6 خانم ها می توانند دردهای ماهیانه خود را کاهش دهند.

چه افرادی نیاز به مصرف ویتامین های گروه B دارند؟

زنان بزرگسالی که به طور مداوم ورزش کرده یا مرتب عرق می کنند، نیاز دارند که مصرف مداوم قرص های ویتامین B را در برنامه خود بگنجانند. زنانی که فعالیت های زیادی در طول روز انجام می دهند، کالری زیادی از دست می‌ دهند و برای تامین انرژي باید این ویتامین ها را وارد بدن خود کنند. خانم هایی که بالای ۵۰ سال سن دارند، با استفاده از مکمل های ویتامین B12 می توانند این ماده مغذی در بدن خود را تامین کنند، زیرا با افزایش سن جذب این ماده از طریق غذا دشوار می شود.

ما به چه میزان ویتامین B نیاز داریم؟

برای تامین مناسب این ماده در بدن نیاز است که ما یک رژیم غذایی متعادل اتخاذ کنیم. رژيم ذکر شده این مواد غذایی را در بر می گیرد: گوشت و چربی، غلات، میوه ها و سبزیجات. اگر تمایل دارید ویتامین های گروه B را در قالب قرص مصرف کنید، مکمل هایی که تهیه می کنید، باید حداقل ۵۰ درصد الی ۱۰۰ درصد ویتامین های گروه  B را در خود جای داده باشند. ویتامین ب ویتامین مورد نیاز بدن زنان

ویتامین دی؛ یکی از ویتامین های مورد نیاز بدن زنان

این ویتامین محلول در چربی است و به طور طبیعی در بدن ما ساخته می شود. یکی از منابع مهم برای تامین این ماده در بدن ما نور خورشید به شمار می آید. البته در مواد غذایی مانند شیر نیز یافت می شود و از مهم ترین ویتامین های مورد نیاز بدن زنان است.

اهمیت ویتامین دی در چیست؟

حضور این ویتامین در بدن ما کمک می کند که کلسیم از طریق مواد غذایی راحت تر جذب شود. این ویتامین نقشی بسیار پررنگ در رشد و سلامت استخوان ها ایفا می کند. مصرف آن به میزان لازم سبب می شود از پوکی استخوان در امان بمانید.

چه افرادی باید ویتامین دی مصرف کنند؟

در کل تمام زنان باید استفاده از این ویتامین را در برنامه خود بگنجانند. اما عده ای از زنان هستند که باید اهمیتی ویژه به این ویتامین بدهند. این زنان عبارت هستند از: زنانی که شیر نمی نوشند یا از انواع غذاهای لبنی استفاده نمی کنند، زنانی که در معرض نور خورشید نیستند. زنان بالای ۵۰ سال با افزایش سن دیگر قادر به جذب مناسب این ماده در بدن نیستند. خانم های باردار و شیرده با مصرف کلسیم به رشد مناسب جنین خود کمک می کنند.

باید چه میزان ویتامین دی مصرف کنیم؟

خانم هایی که یائسه نشده اند، نیاز است که حداقل ۱۲ میکروگرم از این ویتامین را در روز مصرف کنند. میزان مصرف این ویتامین در روز نباید بیش از ۶۰ میکروگرم شود. اگر تمایل دارید این ویتامین را در قالب قرص مصرف کنید، می توانید آن را در قالب مکمل های کلسیم یا در قالب مولتی ویتامین استفاده کنید. ویتامین د، ویتامین مورد نیاز بدن زنان

لوتئین: تضمینی برای سلامت بینایی

این ویتامین که در دسته ویتامین های مورد نیاز بدن زنان قرار می گیرد، به خصوص خاصیتی آنتی اکسیدانی دارد و می توانید آن ها را از میوه ها و سبزیجات تامین کنید. لوتئین به طور طبیعی در چشم وجود دارد. در میان سبزیجات هم اسفناج گزینه مناسبی است. در موادی مانند ذرت و زرده تخم مرغ این ماده به وفور پیدا می شود.

اهمیت لوتئین برای بدن ما چیست؟

این ماده که نوعی آنتی اکسیدان به شمار می آید، در مرکز چشم قرار گرفته است. با قرار گرفتن در این نقطه، چشم در برابر رادیکال های آزاد محافظت می شود. این ماده علاوه بر فایده های بسیار برای چشم، از شما در برابر بیماری هایی مانند سرطان نیز محافظت می کند. لوتئین حتی کمک می کند که از بیماری های گرفتگی عروق پیشگیری به عمل آید. این ماده در خانم ها در اعضای دیگری از بدن آن ها نیز وجود دارد، اعضایی مانند بافت پستان و دهانه رحم که به حفظ سلامتی آن ها نیز کمک می کند. لوتئین در پوست نیز وجود دارد که سبب حفاظت از آن در برابر نور خورشید می شود.

چه افرادی باید لوتئین مصرف کنند؟

ویتامین های مورد نیاز بدن زنان مانند این مورد را باید همه خانم ها مصرف کنند، اما زنانی که سابقه خانوادگی در مشکل انحطاط ماکولای چشم دارند که در نتیجه افزایش سن به وجود آمده است، باید دقت ویژه ای به مصرف آن داشته باشند. همینطور اگر از افرادی هستید که در معرض نور خورشید قرار دارید، بهتر است که به طور مرتب این ماده را مصرف کنید.

لوتئین باید به چه مقداری مصرف شود؟

توصیه می شود که مکملی از لوتئین را تهیه کنید که دارای ۶ تا ۱۰ میلی گرم آنتی اکسیدان باشد. همینطور برای جذب بهتر آن باید این مکمل ها را با غذا مصرف کنید. مصرف لوتئین برای زنان

چه محصولاتی باید به عنوان ویتامین در بازار به فروش برسند؟

در بازار ایران محصولاتی به شکل مولتی ویتامین به فروش می رسند و حاوی مجموعه ای از پروتئین ها هستند که در یک محصول جمع آوری شده اند و می توانید آن ها را از داروهوم تهیه کنید. تعدادی از این محصولات عبارت هستند از:

در پایان

زنان در طول عمر خود نیاز دارند که انواع ویتامین ها را مصرف کنند که در دوران میانسالی از عوارض کمبود این ویتامین ها در امان بمانند. به دلیل اهمیت ویتامین های مورد نیاز بدن زنان، تلاش کردیم که آن ها را به شما معرفی کرده و شما را نسبت به فواید آن ها آگاه کنیم.

نوشته های مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

support_agent پشتیبانی 8 الی 19
delivery_dining ارسال به تمام نقاط ایران
verified_user ضمانت اصالت و سلامت
trending_up ارسال رایگان سفارش 400+ تومان
view_in_ar پیگیری سفارش ها

تمام حقوق مادی و معنوی برای داروهوم محفوظ است. طراحی و اجرا توسط داروهوم