کلاژن چیست و چه فوایدی برای پوست و بدن دارد؟

تاریخ ایجاد :

کلاژن چیست؟ مزایا و فواید مصرف قرص و مکمل های کلاژن چیست؟ کلاژن پروتئینی است که مسئول سلامت مفاصل و خاصیت ارتجاعی یا کشش پوست است. این پروتئین در استخوان‌ها، ماهیچه‌ها و خون وجود دارد که سه چهارم پوست و یک سوم پروتئین بدن شما را تشکیل می ‌دهد. کلاژن کمک می کند تا بافت ها قوی و انعطاف پذیر شوند و در مقابل کشش مقاومت کنند.

خرید و قیمت انواع مکمل های کلاژن

از آنجایی که کلاژن بخش‌های حیاتی بدن ما را تشکیل می‌دهد، نه تنها برای حفظ سلامتی مفید است، بلکه ضروری است. بدن انسان به طور طبیعی کلاژن تولید می کند، اما با گذشت زمان، تولید این پروتئین کند می شود. در نتیجه، پوست فرد شروع به از دست دادن بخشی از توانایی خود برای بازگشت به حالت اولیه می‌کند، فرآیندی که بسیاری آن را «الاستیسیته» می‌نامند. با این اتفاق، چین و چروک ها شروع به شکل گیری می کنند.

در داروخانه آنلاین دکتر بهمنی (داروهوم) با امکان خرید آنلاین دارو، محصولات آرایشی بهداشتی، مکمل ها و تجهیزات پزشکی، می‌توانید روند سفارش آنلاین را از مرحله بررسی، انتخاب محصول، خرید و تحویل در محل را انجام دهید. داروهوم به شما کمک می‌کند تا در وقت و هزینه‌های خود صرفه‌ جویی کنید تا محصولات مورد نظر خود را با %تخفیفات ویژه و استثنایی% تهیه نمایید.

کلاژن چیست؟

فواید مکمل های کلاژن

تحقیقات نشان داده اند که مکمل های کلاژن با توجه به خواصی که در ترکیباتشان دارند می توانند تاثیرات و فواید مثبت بسیاری برای سلامتی داشته باشند. این تاثیرات و فواید را در ادامه بررسی می کنیم.

تاثیر کلاژن بر پوست

همانطور که گفتیم از آنجایی که با افزایش سن، بدن ما کلاژن را از دست می دهد، بسیاری از مکمل های کلاژن خوراکی نشان داده اند که هیدراتاسیون و خاصیت ارتجاعی پوست را برای افراد مسن بهبود می بخشند. آنها همچنین به کاهش چین و چروک نیز کمک می کنند. این مکمل‌ها معمولاً به صورت پودر، کپسول یا مایع هستند.

یک بررسی از 11 مطالعه که بیشتر بر روی زنان متمرکز بود نشان داد که مصرف 3 تا 10 گرم کلاژن در روز به مدت 69 روز منجر به بهبود خاصیت ارتجاعی و هیدراتاسیون پوست می شود. همچنین ادعاهای زیادی وجود دارد که مکمل‌های کلاژن به جلوگیری از آکنه و سایر بیماری‌های پوستی نیز کمک می‌کنند. در نتیجه می توان از مکمل های کلاژن برای جلوگیری از روند پیری پوست و بهبود آکنه ها و مشکلات پوستی استفاده کرد.

تاثیر کلاژن بر مفاصل

مکمل های کلاژن علاوه بر تاثیر مثبتی که روی پوست دارند موجب تسکین درد مفاصل، جلوگیری از پوکی استخوان، افزایش عضلات و بهبود سلامت قلب نیز می شوند. همانطور که میزان کلاژن در بدن شما با افزایش سن کاهش می یابد، خطر ابتلا به اختلالات دژنراتیو مفصلی مانند آرتروز افزایش می یابد. کلاژن به حفظ یکپارچگی غضروف شما کمک می کند و مانند بافت لاستیکی مانندی از مفاصل شما محافظت می کند.

تاثیر کلاژن بر سلامت استخوان ها

قسمت زیادی از استخوان های شما از کلاژن ساخته شده اند که به آنها ساختار و استحکام می بخشد. با کاهش کلاژن در بدن توده استخوانی نیز کاهش می یابد. این ممکن است منجر به شرایطی مانند پوکی استخوان شود که با تراکم استخوان پایین و خطر بالاتر شکستگی استخوان مشخص می شود. مطالعات اشاره می کنند که مکمل های کلاژن ممکن است به مهار تجزیه استخوان که منجر به پوکی استخوان می شود کمک کند.

تاثیر کلاژن بر عضله سازی

همانطور که گفتیم کلاژن به عنوان فراوان ترین پروتئین در بدن، جزء مهم ماهیچه ها است. مطالعات نشان می‌دهند که مکمل‌های کلاژن به افزایش توده عضلانی در افراد مبتلا به سارکوپنی کمک می‌کنند، سارکوپنی از دست دادن توده عضلانی  است که با افزایش سن اتفاق می‌افتد.

در یک مطالعه 12 هفته ای، 27 مرد مبتلا به این بیماری، 15 گرم کلاژن را در حالی که در یک برنامه ورزشی روزانه شرکت می کردند، مصرف کردند. در مقایسه با مردانی که ورزش می کردند اما کلاژن مصرف نمی کردند، به طور قابل توجهی توده عضلانی و قدرت بیشتری به دست آوردند. محققان می گویند که مکمل های کلاژن ممکن است سنتز پروتئین‌های ماهیچه‌ای مانند کراتین را تقویت کنند و همچنین رشد عضلانی را پس از ورزش تحریک نمایند.

تاثیر کلاژن بر سلامت قلب

مکمل های کلاژن ممکن است به کاهش خطر بیماری های قلبی کمک کند کلاژن ساختار شریان های شما را فراهم می کند، رگ های خونی که خون را از قلب شما به بقیه بدن می برند. بدون کلاژن کافی، شریان ها ممکن است کمتر انعطاف پذیر و کشسان شوند. این ممکن است منجر به آترواسکلروز شود، بیماری که با تنگ شدن شریان‌ها مشخص می‌شود.

مکمل های کلاژن ممکن است مزایای سلامتی دیگری نیز داشته باشند. مصرف کلاژن ممکن است با جلوگیری از شکنندگی، استحکام ناخن های شما را افزایش دهد. علاوه بر این، ممکن است به رشد مو و ناخن شما کمک کند ، برخی از پزشکان سلامت ادعا می کنند که مکمل های کلاژن می توانند نفوذپذیری روده را درمان کنند و باعث بهبود سلامت روده شوند. همچنین  برخی افراد ادعا می کنند که این مکمل ها باعث بهبود خلق و خو و کاهش علائم اضطراب می شوند و همچنین باعث کاهش وزن و متابولیسم سریع‌تر می گردند.

تاثیر کلاژن بر سلامت قلب

آیا مکمل های کلاژن چاق کننده هستند؟

جواب این سوال خیر است. مکمل های کلاژن ممکن است سیری یا احساس سیری را افزایش دهند. این امر می تواند با کاهش گرسنگی و در نتیجه کاهش میزان کالری دریافتی در روز به کاهش وزن و مدیریت آن کمک کند. شواهدی وجود دارد که نشان می دهند کلاژن ممکن است رشد و تجمع سلول‌های چربی را کاهش دهد. از آن جایی که کلاژن یک نوع پروتئین است افزایش مصرف پروتئین همچنین می تواند گرمازایی را افزایش دهد که بر سیری و مصرف انرژی تأثیر می گذارد.

خرید و قیمت پودر کلاژینو بیوتی

عوارض مکمل های کلاژن

مکمل های کلاژن به طور کلی به خوبی هضم می شوند و عوارض جانبی کمی از آن گزارش شده است. با این حال، برخی از مکمل ها از آلرژن های غذایی رایج مانند ماهی، صدف و تخم مرغ ساخته می شوند. افرادی که به این غذاها حساسیت دارند باید از مکمل های کلاژن ساخته شده با این مواد اجتناب کنند.

برخی افراد هنگام مصرف مکمل‌های کلاژن تهوع و نفخ را گزارش کرده‌اند، اما این اثرات مستقیماً با مکمل‌ها مرتبط نیست. علاوه بر این، مکمل های کلاژن در برخی افراد ممکن است عوارض جانبی گوارشی مانند سوزش سر دل و احساس سیری ایجاد کنند. صرف نظر از این، به نظر می رسد این مکمل ها برای اکثر افراد بی خطر هستند.

ویژگی های یک مکمل کلاژن خوب

مکمل های کلاژن، مانند همه مکمل ها، نیازی به تایید سازمان غذا و دارو دارند. اگر تصمیم به استفاده از آن ها دارید، محصولی را انتخاب کنید که مورد تایید باشد. از ویژگی های یک مکمل کلاژن خوب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حفظ خاصیت ارتجاعی و الاستیسیته پوست
  • کمک به جوانسازی و رفع علائم پیری روی پوست
  • جلوگیری از شل شدن و افتادگی پوست
  • حفظ شادابی پوست
  • هیدراته و آبرسانی به سلول ها
  • کاهش تیرگی های پوست
  • رفع لک های ایجاد شده در اثر آفتاب

ویژگی های یک مکمل کلاژن خوب

بهترین مکمل های کلاژن 

همانطور که می دانید برای رسیدن به یک تاثیر خوب و استفاده از مزایای کلاژن، انتخاب یک مکمل مورد تایید و با کیفیت بسیار مهم است. در اینجا به مکمل هایی اشاره می کنیم که می توانند توقعات شما را از یک مکمل کلاژن خوب، بر طرف کند. از بهترین مکمل های کلاژن میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

در داروخانه آنلاین دکتر بهمنی (داروهوم) با امکان خرید آنلاین دارو، محصولات آرایشی بهداشتی، مکمل ها و تجهیزات پزشکی، می‌توانید روند سفارش آنلاین را از مرحله بررسی، انتخاب محصول، خرید و تحویل در محل را انجام دهید. داروهوم به شما کمک می‌کند تا در وقت و هزینه‌های خود صرفه‌ جویی کنید تا محصولات مورد نظر خود را با %تخفیفات ویژه و استثنایی% تهیه نمایید.

نوشته های مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

support_agent پشتیبانی 8 الی 19
delivery_dining ارسال به تمام نقاط ایران
verified_user ضمانت اصالت و سلامت
trending_up ارسال رایگان سفارش 400+ تومان
view_in_ar پیگیری سفارش ها

تمام حقوق مادی و معنوی برای داروهوم محفوظ است. طراحی و اجرا توسط داروهوم