عوارض قرص ال کارنیتین – موارد منع مصرف و تداخل دارویی ال کارنیتین

تاریخ ایجاد :

اگر می‌ خواهید با عوارض قرص ال کارنیتین، موارد منع مصرف و تداخلات دارویی آن آشنا شوید با ما همراه باشید، چراکه در ادامه تمامی این موارد را مورد بررسی قرار داده ایم. قرص ال کارنیتین از جمله مکمل های مفید برای بهبود سلامت بدن و افزایش چربی سوزی است که امروزه در بسیاری از داروخانه ها به فروش می رسد. مکمل های حاوی ال کارنیتین دارای دوزهای متفاوت هستند و هر کدام از آنها توسط برند دارویی متفاوتی به تولید رسیده است، اما عوارض و موارد منع مصرف آنها با یکدیگر تفاوتی ندارد.

این محصول وظیفه انتقال اسیدهای چرب به میتوکندری را بر عهده دارد که از این طریق، انرژی مورد نیاز بدن تولید شود. مصرف بی رویه و بیش از حد این مکمل ممکن است، عوارضی به همراه داشته باشد و خطرات جبران ناپذیری را برای افراد ایجاد کند. برای آشنایی با این خطرات و جلوگیری از بروز آنها، مطالعه این مقاله به شما کمک بسیاری خواهد کرد.

خرید انواع مکمل های ال کارنیتین از داروخانه آنلاین داروهوم با قیمت استثنایی.

در داروخانه آنلاین دکتر بهزاد بهمنی (داروهوم) با امکان خرید آنلاین دارو، محصولات آرایشی بهداشتی، مکمل ها و تجهیزات پزشکی، می‌توانید روند سفارش آنلاین را از مرحله بررسی، انتخاب محصول، خرید و تحویل در محل را انجام دهید. داروهوم به شما کمک می‌کند تا در وقت و هزینه‌های خود صرفه‌ جویی کنید تا محصولات مورد نظر خود را با %تخفیفات ویژه و استثنایی% تهیه نمایید.

در چه صورت شاهد عوارض قرص ال کارنیتین خواهید بود؟

تمامی مکمل ها و داروها، برای بهبود سلامت ارگان ها و رفع نیازهای تغذیه ای بدن تولید می شوند. به همین دلیل بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به انواع بیماری ها، استفاده از مکمل های تغذیه ای است. ال کارنیتین، یکی از مفیدترین مکمل های لاغری و چربی سوزی است که در کنار فواید بی شمار خود، باید به صورت درست و اصولی مصرف شود. در غیر این صورت، عوارضی خواهد داشت که اجتناب از آنها تنها در صورت مصرف درست و به اندازه این مکمل امکان پذیر است.

این محصول در دوزهای 500 و 1000 میلی گرم تولید می شود و بدون شک نحوه مصرف آنها با یکدیگر تفاوت دارد. برای جلوگیری از ایجاد هر گونه عارضه جانبی بعد از مصرف ال کارنیتین، باید دوز مصرف آن توسط پزشک متخصص مشخص شود. همچنین شرکت های تولید کننده نیز نحوه و مقدار مصرف این مکمل را برای هر فرد مشخص کرده اند، اما افراد به دلیل شرایط ویژه خود یا اهدافی که از مصرف این مکمل دارند، ممکن است به دوز مشخصی از این قرص نیاز داشته باشند.

در حالت کلی برای پیشگیری از عوارض قرص ال کارنیتین، مصرف بیش از 2 گرم از آن در طول روز پیشنهاد نمی شود. همچنین برای تاثیرگذاری بهتر ال کارنیتین و کاهش عوارض احتمالی، مصرف آن همراه با مکمل های کربوهیدرات و پروتئین توصیه شده است. در صورتی که توصیه های ذکر شده رعایت نشود، عوارض زیر خود را نشان می دهند:

  • اسهال
  • استفراغ
  • گرفتگی و درد شکم
  • حالت تهوع
  • احتمال ایجاد تشنج
  • مسدود شدن عروق خونی
  • واکنش های آلرژیک
  • افزایش ابتلا به صرع
  • بی خوابی
  • افزایش قند خون
  • احساس بوی بد در دهان

بیشتر بدانید: موارد مصرف قرص ال کارنیتین چیست؟

عوارض قرص ال کارنیتین چیست؟

ال کارنیتین، یکی از شبه آمینو اسیدها یا شبه ویتامین ها است که بدن برای عملکرد بهتر خود به آن نیاز دارد. مهمترین وظیفه این ماده، انتقال اسیدهای چرب به میتوکندری است تا از این طریق، سلول ها انرژی مورد نیاز خود را به دست آورند.

این ماده به طور طبیعی و از طریق ویتامین C، آمینو اسیدهای لیزین و متیونین به راحتی در بدن تولید می شود، اما برخی از افراد به دلیل ژنتیک خاص خود یا رژیم های گیاه خواری ممکن است، دچار کمبود این ماده شوند. در این صورت با مصرف مکمل ال کارنیتین، نیاز بدن آنان به این شبه آمینو اسید تامین می شود و به اهداف خود می رسند.

هدف از مصرف این محصول برای هر فرد متفاوت است و به دلیل مزایای بی شمار آن، شاید عوارض یا موارد منع مصرف آن جدی گرفته نشود. به همین دلیل در ادامه قصد داریم برخی از عوارض این محصول که در اثر استفاده بیش از حد ایجاد می شود را بررسی کنیم. البته لازم به ذکر است که این عوارض برای تمامی مصرف کنندگان به یک صورت نیست و برخی از افراد ممکن است هیچ عارضه ای را مشاهده نکنند.

مشکلات گوارشی ناشی از مصرف ال کارنیتین

یکی از عوارض قرص ال کارنیتین به احتمال زیاد مشکلات گوارشی است. این مشکلات به صورت زیر خود را نشان می دهند:

  • استفراغ
  • حالت تهوع
  • اسهال
  • درد شکم

* البته این عوارض ممکن است در صورت مصرف بیش از 3 گرم ال کارنیتین در طول روز بروز پیدا کنند.

ایجاد بوی بد در دهان

برخی از افراد بعد از مصرف این محصول بوی بدی همچون بوی ماهی را در دهان خود حس می کنند.

تشنج

این عارضه به ندرت اتفاق می‌ افتد و بیشتر در افراد دارای مشکل صرع بروز پیدا می‌ کند.

افزایش فشار خون

مصرف بی رویه این مکمل ممکن است موجب افزایش فشار خون و تپش قلب شود. به همین دلیل افراد دارای فشار خون بالا یا ناراحتی های قلبی باید تحت نظر پزشک و با احتیاط از این قرص استفاده کنند.

اختلال در خواب

یکی دیگر از عوارض قرص ال کارنیتین، بی خوابی است. به همین دلیل افراد با مشکل بی خوابی بهتر است در ساعات پایانی شب از این محصول استفاده نکنند.

بروز واکنش های آلرژیک

احتمال بروز واکنش های آلرژیک بعد از مصرف قرص ال کارنیتین بسیار کم است. با این حال برخی از افراد به این ماده حساسیت دارند و ممکن است دچار کهیر، ورم صورت و گلو، جوش و تنگی نفس شوند. در این صورت باید مصرف این مکمل را قطع کرد.

کاهش قند خون و افزایش تری‌ گلیسیرید

ال کارنیتین ممکن است موجب افت قند خون در افراد دیابتی شود. همچنین افزایش تری‌ گلیسیرید نیز یکی دیگر از عوارض قرص ال کارنیتین است. به همین دلیل افراد دارای دیابت باید زیر نظر پزشک از این محصول استفاده کنند.

کم کاری تیروئید

برخی از افراد دارای مشکلات تیروئید بعد از مصرف این قرص ممکن است با کم کاری غده تیروئید مواجه شوند. کم کاری غده تیروئید سبب بروز عوارضی از قبیل: چاقی یا لاغری می شود. به همین دلیل افراد دارای کم کاری تیروئید نباید بدون مشورت با پزشک از ال کارنیتین استفاده کنند.

بیشتر بدانید: آیا قرص ال کارنیتین برای پسردار شدن تاثیر دارد؟

موارد احتیاط و منع مصرف برای پیشگیری از عوارض قرص ال کارنیتین

مکمل مورد نظر برای برخی از افراد، دارای عوارض جانبی بیشتری است، به همین دلیل پزشک مصرف ال کارنیتین را برای برخی از گروه ها پیشنهاد نمی‌ دهد. افراد با شرایط زیر در گروه کسانی قرار دارند که دارای منع مصرف این مکمل هستند:

  • بانوان باردار و شیرده
  • کودکان خردسال و نوزاد
  • بیماران دارای نوروپاتی
  • مصرف کنندگان داروهای خاص مانند: زیدوودین، وارفارین، آسنوکومارول و برخی دیگر داروهای دیگر
  • بیماران دارای اختلال دو قطبی و روان پریش
  • افراد دارای مشکلات کبدی و کلیوی به خصوص افراد دیالیزی

تداخلات دارویی قرص ال کارنیتین

بدون شک تمامی مکمل ها به خصوص ال کارنیتین نباید همراه با برخی از داروها مصرف شوند، زیرا احتمال ایجاد عوارض قرص ال کارنیتین با مصرف برخی از داروها افزایش پیدا می کند. مصرف این مکمل با داروهای زیر تداخل دارد:

آسنوکومارول

آسنوکومارول دارویی است که برای کاهش لخته شدن خون استفاده می شود. این دارو اگر همراه با قرص ال کارنیتین مورد استفاده قرار گیرد، سرعت لخته شدن خون را کاهش می‌ دهد. به همین دلیل اثر آسنوکومارول با مصرف این مکمل از بین می رود یا کاهش پیدا می کند.

زیدوودین

این دارو برای کاهش عفونت ویروس HIV تجویز می شود. مصرف این مکمل همراه با زیدورین توصیه نمی‌ شود و اثر این قرص را کاهش می‌ دهد.

داروهای تیروئیدی

مصرف ال کارنیتین با داروهای تیروئید مجاز نیست و ممکن است، سبب بروز عوارضی جانبی شود.

وارفارین

وارفارین به جلوگیری از تشکیل لخته های خون در رگ کمک می کند. مصرف همزمان این دارو با ال کارنیتین روند لخته شدن خون را کاهش می‌دهد و احتمال ایجاد عوارض جانبی مانند: خونریزی و کبودی بدن را بالا می برد. در صورتی که مجبور به مصرف این مکمل با داروهای ذکر شده هستید، در ابتدا با پزشک مشورت کنید و سپس بر اساس تشخیص او این مکمل را بعد یا قبل از این داروها مورد استفاده قرار دهید. در این صورت از بروز عوارض این قرص جلوگیری خواهید کرد.

در نتیجه…

در صورتی که نیاز به مصرف ال کارنیتین دارید، باید در ابتدا با عوارض قرص ال کارنیتین و موارد منع مصرف آن آشنا شوید. در این صورت بدون نگرانی از عوارض احتمالی این قرص می‌ توانید آن را مصرف کنید. مکمل مورد نظر فواید بسیاری در چربی سوزی، تولید انرژی، بهبود باروری، عضله سازی، تقویت سیستم ایمنی بدن و غیره دارد، اما اگر به اندازه و درست مصرف نشود، عوارضی همچون: مشکلات گوارشی، حساسیت، بی خوابی، بوی بد دهان، تشنج و برخی از مشکلات دیگر را ایجاد خواهد کرد. بنابراین قبل از مصرف این محصول همراه با داروهای دیگر با پزشک متخصص مشورت کنید.

نوشته های مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

support_agent پشتیبانی 8 الی 19
delivery_dining ارسال به تمام نقاط ایران
verified_user ضمانت اصالت و سلامت
trending_up ارسال رایگان سفارش 400+ تومان
view_in_ar پیگیری سفارش ها

تمام حقوق مادی و معنوی برای داروهوم محفوظ است. طراحی و اجرا توسط داروهوم