بهترین درمان کبد چرب چیست؟ علائم و تشخیص کبد چرب

تاریخ ایجاد :

آیا می دانستید کبد که در قسمت راست بدن و بالای شکم قرار دارد، بزرگترین اندام داخلی بدن نیز به شمار می آید؟ و در صورت رعایت نکردن برخی مسائل، مشکلاتی به همان اندازه بزرگ، برای شما به وجود می آورد؟ کبد چرب یکی از شایع ترین مشکلات این عضو بدن است. بنابراین آگاهی از اینکه علائم کبد چرب چیست و چگونه درمان می شود، لازم و ضروری به نظر می رسد.

کبد چرب می تواند کبد را بزرگ کند و زمانی هم که این اتفاق شکل می گیرد، ممکن است فرد مبتلا، درد یا ناراحتی در قسمت سمت راست بالای شکم «بین باسن و قفسه سینه» احساس کند. در برخی موارد علائم اولیه این بیماری می تواند شامل موارد زیر شود:

  • از دست دادن اشتها
  • احساس حالت تهوع و احساس مریضی در بدن
  • کاهش وزن
  • خستگی و بی حالی

به وجود آوردن تغییرات در شیوه زندگی و برنامه غذایی در درمان کبد چرب می تواند بسیار تاثیر گذار باشد. این تغییر و تحولات می تواند در قالب موارد زیر به وجود بیاید:

  • پرهیز از مصرف نوشیدنی های الکل دار
  • داشتن یک برنامه غذایی متعادل
  • ورزش کردن به صورت منظم
  • درمان کبد چرب با مصرف بهترین مکمل های سلامت کبد

قبل از به جریان افتادن خون از دستگاه گوارش، این کبد است که خون تقویت شده را به همه قسمت های بدن ارسال کرده و به عنوان فیلتر بدن عمل می کند، اما این فیلتر زمانی به مشکل می خورد که چربی آن به بیش از حد مجاز برسد و به اصطلاح کبد، چرب شود. اگر به دنبال علت چرب شدن کبد به همراه راه های درمان آن هستید و می خواهید اطلاعات خود را در زمینه کبد افزایش دهید، با ما در این مقاله همراه باشید.

در داروخانه آنلاین دکتر بهمنی (داروهوم) با امکان خرید آنلاین دارو، محصولات آرایشی بهداشتی، مکمل ها و تجهیزات پزشکی، می‌توانید روند سفارش آنلاین را از مرحله بررسی، انتخاب محصول، خرید و تحویل در محل را انجام دهید. داروهوم به شما کمک می‌کند تا در وقت و هزینه‌های خود صرفه‌ جویی کنید تا محصولات مورد نظر خود را با %تخفیفات ویژه و استثنایی% تهیه نمایید.

 

خرید آنلاین لیورگل 140 میل از داروهوم خرید آنلاین کپسول لیور ساپورت خرید آنلاین لیورگل 70 میل از داروهوم خرید آنلاین لیورکراز داروهوم
قرص لیورگل 140 میل کپسول لیورساپورت قرص لیورگل 70 میل قرص لیورکر هلث اید

بیماری کبد چرب چیست؟

بیماری کبد چرب توسط جمع شدن نوعی چربی اضافی در سلول های کبدی به وجود می آید که می تواند در برخی کشورها از معضلات سلامت جامعه باشد. بر اساس مطالعات در کشورهای غربی و اروپایی به طور میانگین از هر 10 نفر، یک نفر مبتلا به کبد چرب است. این مسئله که کبد مقدار مشخصی چربی دارد، بسیار طبیعی است، ولی مشکل از جایی شروع می شود که این چربی به بیش از 10 درصد می رسد. این به آن معنا است که اگر درصد چربی در کبد شما بیش از 10 درصد است، شما دارای یک کبد چرب هستید که ممکن است عوارض جدی تری به همراه داشته باشد! جهت آگاهی از علائم کبد چرب و علت آن، ادامه مطلب را از دست ندهید.

خرید انواع مکمل های سلامت کبد و سم زدایی از داروخانه آنلاین داروهوم با قیمت استتنایی.

علت کبد چرب و درمان آن را بیشتر بشناسید

کبد چرب چه مشکلاتی ایجاد می کند؟

لازم است بدانید که چرب شدن کبد همیشه باعث ایجاد آسیب نمی شود، اما در مواقع دیگر کبد می تواند دچار التهاب شود. این بیماری که استئاتو هپاتیت نام دارد، نوعی از آسیب دیدگی های کبدی به حساب می آید که گاهی با سوء مصرف الکل ارتباط دارد و به عنوان استئاتو هپاتیت الکلی شناخته می شود؛ در غیر این صورت این بیماری را NASH یا استئاتو هپاتیت غیر الکلی می گویند. کبد ملتهب ممکن است به مرور زمان باعث سفت شدن یا زخمی شدن شود. این وضعیت سیروز کبدی نام دارد و باید آن را جدی گرفت، چرا که در اغلب اوقات رسیدگی نکردن به آن منجر به نارسایی کبدی می شود. NASH یا استئاتو هپاتیت غیر الکلی، یکی از علت های اصلی سیروز است.

علت کبد چرب چیست؟

مصرف کالری اضافه باعث می شود که چربی در کبد جمع شود و زمانی که کبد این چربی ها را به طور معمول پردازش و تجزیه نمی کند، آن ها بیش از اندازه روی هم انباشته می شوند. از جمله افرادی که به دلیل داشتن شرایط خاص در معرض ابتلا به کبد چرب هستند، می توان به افراد دارای اضافه وزن، افراد دارای دیابت و تری گلیسیرید بالا اشاره کرد.

سوء مصرف الکل، کاهش وزن سریع و سوء تغذیه از دیگر علت هایی است که افراد با انجام دادن یا ندادن برخی امور ممکن است به کبد چرب مبتلا شوند. لازم به ذکر است که مانند بسیاری موارد، استثناهایی هم در این زمینه وجود دارد که نشان می دهد برخی افراد با دارا نبودن هیچ کدام از این شرایط هم ممکن است کبدشان چرب شود. آنچه مهم است، شناخت علائم کبد چرب است تا هر چه سریعتر در صورت مواجه شدن با این علائم، به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

علت کبد چرب و درمان آن به چه صورت است؟

علائم کبد چرب را بشناسید

بنا به نظر برخی پزشکان بیماری کبد چرب را بیماری خاموش هم می نامند و دلیلش این است که فرد در صورت دچار شدن به مشکلات کبدی هیچ علامت یا علائمی را تجربه نمی کند، حتی اگر بیماری پیشرفت داشته باشد. با وجود این تفاسیر بیماری کبد چرب می تواند کبد را بزرگ کند و زمانی هم که این اتفاق شکل می گیرد، ممکن است فرد مبتلا، درد یا ناراحتی در قسمت سمت راست بالای شکم «بین باسن و قفسه سینه» احساس کند.

در برخی موارد علائم اولیه این بیماری می تواند شامل موارد زیر شود:

  • از دست دادن اشتها
  • احساس حالت تهوع و احساس مریضی در بدن
  • کاهش وزن
  • خستگی و بی حالی

انواع بیماری کبد چرب کدامند؟

در کنار دانستن علت کبد چرب و درمان آن، داشتن اطلاعات در مورد انواع بیماری کبد چرب می تواند در درمان یا پیشگیری این بیماری کمک بسزایی کند. همانطور که اشاره شد، انواع بیماری کبد چرب را می توان به دو دسته تقسیم کرد: بیماری کبد چرب غیر الکلی «NAFLD» و بیماری کبد چرب الکلی.

بیماری کبد چرب غیر الکلی

این نوع بیماری کبدی را در پزشکی به نام NAFLD می شناسند که خود این بیماری دارای دو زیر مجموعه به نام های کبد چرب ساده «NAFL» و استئاتو هپاتیت غیر الکلی یا NASH است.

کبد چرب ساده

این مرحله از بیماری کبد زمانی اتفاق می افتد که چربی در کبد وجود داشته باشد، ولی آسیب کم و جبران پذیری به کبد وارد کرده یا در کل هیچ آسیبی به کبد وارد نکرده باشد. وضعیت کبد چرب ساده به طور معمول به وضعیت پزشکی شدیدتری تبدیل نمی شود و با داشتن اطلاعات در مورد علت کبد چرب و درمان آن می توان آن را تا حدود زیادی بهبود بخشید.

کبد چرب غیر الکلی یا NASH

با توجه به تشخیص پزشک، فردی که مبتلا به NASH یا استئاتو هپاتیت غیر الکلی شده است، دارای التهاب و آسیب در قسمت کبد است و چربی بیش از حد مجاز در کبد خود دارد. اگر به این سطح از بیماری کبدی رسیدگی نشود، می تواند تبدیل به یک بیماری جدی تر مثل سرطان کبد یا سیروز کبدی شود.

کبد چرب غیر الکلی یا NASH

بیماری کبد چرب الکلی

در مورد افرادی که بیش از اندازه مصرف الکل دارند، می توان گفت که این دسته افراد مستعد مبتلا شدن به بیماری کبد چرب الکلی هستند. کبد با تجزیه کردن الکل در بدن می تواند در پس این اتفاق مواد مضر تولید کند که مجموعه این اعمال باعث ایجاد التهاب در کبد و آسیب سلول های کبدی می شود. مرحله ای که ذکر شد، اولین قسمت از بیماری کبدی بر اثر مصرف الکل است و ممکن است فرد بتواند با متوقف کردن مصرف الکل روند آن را معکوس کند و به ریکاوری و بازسازی کبد کمک کند. در غیر این صورت بیماری کبد چرب الکلی می تواند به هپاتیت الکلی یا سیروز تبدیل شود.

بیماری کبد چرب الکلی

سیروز کبد

سیروز را می توان به عنوان جدی ترین مرحله کبد چرب شناخت. به طور معمول سیروز زمانی رخ می دهد که بافت آسیب دیده کبد، جایگزین بافت سالم شود و در نهایت پس از گذشت مدت ها این عمل باعث نارسایی کبد خواهد شد؛ پیشرفت سیروز می تواند همراه با بروز علائمی باشد که در ادامه این مطلب، به آن می پردازیم:

  • خارش شدید پوستی
  • کبودی بدن یا خونریزی
  • مشکلات حافظه، گیجی و سردرگمی
  • تورم در پا و ساق پا
  • نفخ شدید
  • یرقان (زمانی که پوست و چشمان فرد به رنگ زرد در می آید)

در صورت تشخیص کبد چرب توسط دکتر، فرد مبتلا به سیروز را از این مسئله باید آگاه کرد که سلامتی فرد به شدت در تهدید این بیماری است و فرآیند درمان و ادامه آن، بایستی جدی گرفته شود.

عوامل ابتلا به کبد چرب چیست؟

در مورد جواب این مسئله که عوامل ابتلا به کبد چرب چه چیزهایی می تواند باشد، می توان گفت که محققان و پزشکان هنوز به جواب قطعی در مورد این موضوع نرسیده اند. با این حال ژنتیک به عنوان یک عامل مهم می تواند در این زمینه نقش داشته باشد. طبق مقاله ای پزشکی در مجله World Journal Gasteroenretology، برخی ژن های خاص ممکن است شانس ابتلای فرد را به NAFLD تا 27 درصد افزایش دهند. این ژن ها می توانند این موارد را به همراه داشته باشند:

  • داشتن اضافه وزن
  • فشار خون بالا
  • دیابت نوع 2
  • سندرم متابولیک
  • مقاومت بدن نسبت به انسولین
  • وجود سطوح بالای چربی در خون افراد مثل کلسترول و تری گلیسیرید بالا

همه مواردی که ذکر شد، می تواند در خطر ابتلا به بیماری کبد چرب نقش داشته باشند. برای شناخت بهتر علت کبد چرب و درمان آن می توان به این مسئله اشاره کرد که طبق گفته کارشناسان پزشکی اگر سطح تری گلیسیرید خون در فرد بیش از 150 تا 199 میلی گرم در دسی لیتر «mg/dL» باشد، به عنوان سطح بالایی در این زمینه شناخته می شود و نیازمند رسیدگی و درمان است.

مصرف الکل جزء جدا نشدنی از عوامل افزایش خطر ابتلا به کبد چرب است و همانطور که گفته شد، کبد الکل را در خود تجزیه کرده و آن را از بدن خارج می کند. این تجزیه کردن باعث می شود که سموم مضری در بدن آزاد شود و به سلول های کبد آسیب وارد کند.

عوامل خطرناک مبتلا شدن به کبد چرب چیست؟

درمان کبد چرب با مصرف بهترین مکمل های سلامت کبد

در علم پزشکی تاکنون داروی مشخصی برای درمان NAFLD ساخته نشده است، ولی وابسته به مرحله بیماری با برخی روش ها روند بیماری می تواند معکوس شود. برای مثال کاهش تدریجی وزن بدن از 7 تا 10 درصد فعالیت بیماری را کاهش می دهد و آن را بهبود می بخشد. لازم به ذکر است که کاهش شدید وزن، برعکس این موضوع می تواند عمل کند و به اصطلاح کبد را بیشتر چرب کند! سالم ترین روش برای کاهش وزن تدریجی داشتن رژیم غذایی مناسب و ورزش کردن به صورت منظم است. در کنار این موضوع، مصرف مکمل و مولتی ویتامین مناسب می تواند روند درمان را برای فرد مبتلا، سرعت ببخشد.

در اینجا پیشنهاد ما برای شما محصول معجزه گری به نام قرص لیورکر هلث اید است که در طی روند کاهش وزن به شما کمک می کند تا از تجمع چربی در بدن شما جلوگیری شود، علاوه بر این قرص لیورکر «Livercare» خواص بسیار دیگری مثل کمک به هضم طبیعی بدن شما توسط عصاره کنگر فرنگی و تسکین التهابات کیسه صفرا توسط عصاره زرشک را به مصرف کننده ارائه می دهد.

یکی دیگر ازمحصولاتی که بین عموم مردم نام آشنا است، به ویژه برای ورزشکاران که بنا به نظر مربی به اصطلاح نیاز به پاکسازی کبد دارند، قرص لیورگل است. این قرص با دارا بودن آنتی اکسیدان قوی، می تواند قدرت نوسازی کبد را افزایش دهد تا چربی بیش از اندازه را از بدن خارج کند.

در بدن افرادی که مبتلا به کبد چرب الکلی هستند، امکان این وجود دارد که با عدم مصرف الکل بتوانند آسیب و التهاب کبد را متوقف کرده یا از بدتر شدن وضعیت آن جلوگیری کنند، اما این عمل در مرحله سیروز کبدی نمی تواند کارساز باشد و روند را معکوس کند و کبد را بهبود ببخشد.

مصرف الکل علت کبد چرب و درمان آن، مصرف نکردن الکل است!

ممکن است ترک الکل برای افراد معتاد به مواد الکلی بسیار کار سختی باشد، ولی این روند می تواند با کمک گرفتن از پزشک متخصص در مورد نحوه انجام این کار به روشی ایمن و حمایت شده، کار را تا حدودی راحت تر کند. افرادی که در مرحله ترک الکل و عوارض ناشی از NASH یا استئاتو هپاتیت غیر الکلی و بیماری کبد چرب الکلی هستند، باید خاطر نشان شوند که در معرض خطر ابتلا به سیروز یا نارسایی کبد هستند!

استفاده از دارو و جراحی می تواند دو گزینه برای این مرحله از بیماری کبد چرب باشد و در موارد حاد این بیماری، فرد مبتلا ممکن است نیاز به پیوند کبد داشته باشد. جدا از این موضوع با رعایت کردن نکاتی که پزشک در اختیار فرد قرار می دهد و استفاده از دارو و تقویت بدن، می توان تا حدودی از پیشرفت این بیماری جلوگیری کرد. برای جلوگیری از پیشرفت بیماری کبد چرب، استفاده از محصولات تقویتی زیر نظر پزشک می تواند گزینه بسیار مناسبی باشد، زیرا هم در بدن سم زدایی صورت می پذیرد و هم باعث تقویت سیستم ایمنی بدن خواهد شد. برای این کار ما کپسول نوتری لیور ساپورت نوتری سنتری را معرفی می کنیم.

این محصول که خواص زیادی برای درمان مسمومیت های کبدی، سیروز کبدی، فیبروز کبدی، اختلالات کیسه صفرا و هپاتیت های مزمن دارد، می تواند کمک بسیاری به بدن بیمار نیز برساند؛ علاوه بر این بازسازی سلول های کبدی و پیشگیری از سرطان کبد از جمله وظایف این محصول شگفت انگیز است.

مصرف الکل علت کبد چرب و درمان آن، مصرف نکردن الکل است!

تغییر سبک زندگی برای جلوگیری از ابتلا به کبد چرب

به وجود آوردن تغییرات در شیوه زندگی و برنامه غذایی در درمان کبد چرب می تواند بسیار تاثیر گذار باشد. این تغییر و تحولات می تواند در قالب موارد زیر به وجود بیاید:

  • پرهیز از مصرف نوشیدنی های الکل دار
  • داشتن یک برنامه غذایی متعادل
  • ورزش کردن به صورت منظم

در مورد برنامه غذایی متعادل می توان گفت مصرف برخی از مواد غذایی می تواند در جلوگیری از آسیب دیدگی کبد و بهبود آن به فرد کمک کند. از جمله این موارد می توان به سیر، قهوه، سبزیجات «تره فرنگی» و مارچوبه اشاره کرد. فرد مبتلا به کبد چرب باید مصرف غلات و مقدار زیادی از میوه و سبزیجات را در رژیم غذایی خود بگنجاند.

در مورد پرهیز غذایی برای این افراد می توان گفت که فرد باید سعی کند از مصرف غذاهایی که چربی زیادی دارند و همچنین مصرف کربوهیدرات و قند پرهیز کند که روند بهبود به بهترین شکل انجام شود. به طور کلی می توان گفت که قندها و شیرینی ها، گوشت قرمز و غذاهایی که فیبر کمی دارند، ممکن است منجر به ابتلا NAFLD در افراد مستعد به کبد چرب شود.

از دیگر اموری که کمک شگفت انگیزی در بهبود و جلوگیری از چرب شدن کبد به افراد می کند، ورزش منظم است. 2 ساعت و نیم ورزش فیزیکی در طول هفته که باعث افزایش ضربان قلب شود، می تواند برای افراد بسیار مناسب باشد.

تشخیص علت کبد چرب و درمان آن قبل از وقوع

از آن جا که در اکثر مواقع تشخیص کبد چرب می تواند بسیار مشکل باشد، اگر با توجه به رژیم غذایی یا برخی علائم که در ابتدای مقاله توضیح داده شد، دچار اختلال جسمی یا ذهنی شده اید، با مراجعه به پزشک تا حدود زیادی می توان به نتیجه رسید. معاینه پزشکی شامل چند مرحله می شود که معاینه فیزیکی جزو اولین مراحل است و با توجه به بررسی قد و وزن برای شناسایی شاخص توده بدنی انجام می شود. علاوه بر این پزشک به بررسی علائم زردی می پردازد، مقاومت به انسولین را می سنجد و بزرگی کبد را بررسی می کند.

یکی از مراحل تاثیر گذار در روند تشخیص کبد چرب، آزمایش خون است که سطح بالا یا پایین بودن آنزیم های کبدی را در خون فرد نشان می دهد. در مراحل تشخیص دقیق تر سونوگرافی، سی تی اسکن یا MRI می تواند به پزشک در شناسایی چربی در کبد یا سایر علائم بیماری کبد چرب کمک کند. بنا به صلاح دید پزشک ممکن است «بایوپسی» برای بیمار انجام شود؛ بایوپسی شامل قرار دادن سوزن در کبد و برداشتن یک نمونه کوچک برای آزمایشگاه است.

تشخیص علت کبد چرب و درمان آن قبل از وقوع

سخن پایانی

بیماری کبد چرب زمانی رخ می دهد که تجمع بیش از اندازه چربی در کبد صورت بگیرد. اگر چه بیماری کبدی یک بیماری خاموش است، ولی با شناخت علل و علائم کبد چرب و پیگیری سریع پروسه درمان در صورت ابتلا، می توان تا حدود زیادی از ابتلا به مشکلات کبدی جلوگیری کرد؛ در این مقاله سعی بر این شد تا اطلاعات شما را در این زمینه تکمیل تر کنیم.

نوشته های مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

support_agent پشتیبانی 8 الی 19
delivery_dining ارسال به تمام نقاط ایران
verified_user ضمانت اصالت و سلامت
trending_up ارسال رایگان سفارش 400+ تومان
view_in_ar پیگیری سفارش ها

تمام حقوق مادی و معنوی برای داروهوم محفوظ است. طراحی و اجرا توسط داروهوم