بهترین زمان و نحوه مصرف ویتامین ها در بارداری

نحوه مصرف ویتامین ها در دوران بارداری چگونه است
تاریخ ایجاد :

بهترین زمان مصرف ویتامین ها در دوران بارداری چه زمانی است؟ نحوه مصرف مولتی ویتامین ها در بارداری چگونه می باشد؟ در ادامه مطلب همراه ما باشید.

خرید و قیمت انواع قرص و مکمل های دوران بارداری

مکمل های مولتی ویتامین در زمان بارداری توسط بسیاری از پزشکان و متخصصان تغذیه تجویز می شوند. شاید بسیاری از زنان باردار بپرسند که زمان و نحوه مصرف ویتامین ها در بارداری چگونه است؟ این محصولات بدون شک باید همراه با مواد غذایی سالم و طبیعی مصرف شوند که تاثیرات آنها افزایش پیدا کند.

همچنین انواع ویتامین ها در زمان های متفاوت، سریع تر در بدن جذب می شوند. به همین دلیل چگونگی مصرف مولتی ویتامین ها در دوران بارداری از اهمیت بسیاری برخوردار است. در ادامه این مطلب می خواهیم در مورد اهمیت زمان و نحوه مصرف مولتی ویتامین های دوران بارداری دانستنی های لازم را در اختیار شما قرار دهیم.

در داروخانه آنلاین دکتر بهمنی (داروهوم) با امکان خرید آنلاین دارو، محصولات آرایشی بهداشتی، مکمل ها و تجهیزات پزشکی، می‌توانید روند سفارش آنلاین را از مرحله بررسی، انتخاب محصول، خرید و تحویل در محل را انجام دهید. داروهوم به شما کمک می‌کند تا در وقت و هزینه‌های خود صرفه‌ جویی کنید تا محصولات مورد نظر خود را با %تخفیفات ویژه و استثنایی% تهیه نمایید.

بهترین زمان و نحوه مصرف ویتامین ها در بارداری

چرا نحوه مصرف ویتامین ها در بارداری مهم است؟

ریزمغذی های مورد نیاز بدن که شامل: ویتامین‌ ها، مواد معدنی، اسیدهای آمینه و غیره می شوند، در دوران بارداری کاهش پیدا می کنند. زیرا جنین برای رشد و نمو خود از مواد مغذی بدن مادر استفاده می کند و اگر مواد مفید به بدن مادر نرسد، او دچار کمبود ویتامین ها و مواد معدنی خواهد شد که برای سلامت او و جنین بسیار خطرناک است.

خرید و قیمت انواع مولتی ویتامین عمومی و مینرال

از آنجایی که رژیم غذایی به تنهایی تامین کننده این مواد مغذی نیست، مولتی ویتامین های دوران بارداری تجویز می شوند. این محصولات دارای دوز مشخصی از مواد مغذی هستند که بدن مادران باردار به آنها نیاز دارد. بنابراین مادران برای بهبود عملکرد طبیعی بدن خود و رشد جنین باید از این مکمل ها استفاده کنند.

برخی از زنان نیز قبل از دوران بارداری دچار کمبود ریزمغذی ها به خصوص ویتامین D و آهن هستند. این دو ماده تاثیر بسیاری در رشد جنین دارند و اگر کمبود آنها جبران نشود، در دوران بارداری خطرات بسیاری را برای نوزاد و مادر ایجاد می کنند.

نحوه مصرف ویتامین ها در بارداری یکی از نکاتی است که باید به آن توجه ویژه ای شود. زیرا هر مکمل دارای نحوه مصرف متفاوتی است و باید در زمان مشخصی نیز استفاده شود. در غیر این صورت جذب آن در بدن کاهش پیدا می کند و پاسخگوی نیازهای بدن نخواهد بود.

زنان باردار برای دریافت ریزمغذی های مورد نیاز بدن خود بهتر است از مکمل های مولتی ویتامین با چندین ماده مغذی استفاده کنند. در این صورت علاوه بر دریافت انواع ویتامین ها و مواد معدنی در هزینه های آنها نیز کاهش چشمگیری ایجاد می شود.

در هفته چندم بارداری باید از مولتی ویتامین مینرال استفاده کرد؟

کمبود ویتامین ها و مواد معدنی در بدن زنان باردار بسیار شایع است و اگر به این موضوع رسیدگی نشود، جنین، جفت و بدن مادر در معرض آسیب های جبران ناپذیری قرار می گیرند. به همین دلیل مصرف مکمل های مولتی ویتامین بهترین و مقرون به صرفه ترین روش برای جلوگیری از ایجاد خطرات برای سلامتی نوزاد و مادر است.

زمان و نحوه مصرف ویتامین ها در بارداری بر اساس شرایط مادر مشخص می شود و در هر کشوری ممکن است متفاوت باشد. زیرا زنان باردار در برخی از کشورها به دلیل شرایط جغرافیایی آن محیط بیشتر در معرض کمبود ویتامین ها و مواد معدنی قرار دارند. بر اساس دستورالعمل سازمان بهداشت در ایران، زنان از پایان ماه چهارم بارداری یا در هفته 16 ام دوران بارداری خود باید روزانه یک عدد از مکمل های مولتی ویتامین ساده یا مینرال را تا حدود سه ماه بعد از زایمان استفاده کنند.

در این صورت کمبود ریزمغذی ها در بدن آنان از بین می رود و سلامت مادران و جنین در دوران بارداری و بعد از آن نیز حفظ می شود. البته مصرف این مکمل ها برای مادرانی که از سو تغذیه رنج می برند باید سه ماه قبل از دوران بارداری شروع شود. مصرف این محصولات باید تحت نظر پزشک و با تجویز او انجام گیرد. زیرا پزشک تغذیه بر اساس شرایط جسمی و روحی مادر و کمبود ریزمغذی های بدن او نوع مکمل های مولتی ویتامین، نحوه و زمان مصرف آنها را مشخص می کند.

نحوه مصرف ویتامین ها در بارداری چگونه است؟

مولتی ویتامین های دوران بارداری به صورت ساده و مینرال تولید می شوند و هر کدام از آنها نحوه مصرف متفاوتی دارند. تمامی مولتی ویتامین های این دوران به صورت تخصصی برای تامین کمبودهای بدن زنان باردار طراحی شده اند و مصرف آنها برای سایر افراد جایز نیست. زیرا در دوران بارداری مادران به ویتامین ها و مواد معدنی بیشتری نیاز دارند و مولتی ویتامین های معمولی جوابگوی تامین ریزمغذی های بدن آنان نیست.

شرکت های تولید کننده مکمل های تغذیه ای از ویتامین‌ ها و مواد معدنی با دوز مشخصی در تهیه این محصولات استفاده می کنند. این مکمل ها باید به صورت روزانه مصرف شوند و عدم تداخل آنها با داروهای متفاوت مهمترین ویژگی این محصولات است. در این صورت مادران با خیال راحت قادر به استفاده از مولتی ویتامین های دوران بارداری هستند.

با این حال برای جلوگیری از عوارض ناخواسته و احتمالی این محصولات و افزایش سرعت جذب آنها در بدن بهتر است با توصیه و تجویز پزشک نحوه مصرف ویتامین ها در بارداری مشخص شود. مصرف این مکمل ها با معده پر و خالی امکان پذیر است. البته زنان دارای مشکلات گوارشی بهتر است برای جلوگیری از ایجاد حالت تهوع آنها را بعد از غذا و با معده پر مصرف کنند. مصرف روزانه یک عدد از این مکمل ها تمامی نیازهای بدن زنان باردار و جنین آنان را تامین می کند. با این حال نحوه مصرف و مقدار دقیق آن باید توسط پزشک مشخص شود.

مقدار و نحوه مصرف مکمل آهن برای زنان باردار چگونه است؟

آهن از جمله مواد معدنی است که بدن برای انجام فعالیت های روزانه به خصوص بهبود خونرسانی به آن نیاز دارد. کمبود این ماده در بدن بسیاری از زنان وجود دارد و مهمترین عامل نقص جنین در این دوران است. طبق گزارش های سازمان بهداشت جهانی یا WHO، مصرف مکمل های مولتی ویتامین حاوی آهن و اسید فولیک برای زنان باردار ضروری است. در ادامه بهترین زمان و نحوه مصرف ویتامین ها در بارداری به خصوص مولتی ویتامین های مینرال حاوی آهن را بررسی می کنیم.

میزان و نحوه مصرف مکمل های مولتی ویتامین مینرال حاوی آهن در دوران بارداری

مصرف مکمل آهن با دوز 30 الی 60 میلی‌ گرم در دوران بارداری به حفظ سلامت مادر و جنین کمک‌ می کند و برای تمامی زنان به خصوص کسانی که دارای مشکلات کم‌ خونی هستند، توصیه می شود. البته مادران قبل از دوران بارداری باید مصرف مکمل آهن با دوز 30 میلی‌ گرم را شروع کنند.

عموما این مکمل ها قبل از بارداری باید یک الی سه بار در هفته و در هر وعده به میزان یک عدد مصرف شوند که در رفع مشکل کم خونی تاثیرگذار باشند. در دوران بارداری نیاز بدن به آهن دو برابر افزایش پیدا می کند و مصرف روزانه یک عدد از این قرص (فروس سولفات) برای بدن ضروری است.

مصرف روزانه این مکمل از پایان ماه چهارم تا سه ماه بعد از زایمان توصیه می شود. مشخص کردن نحوه مصرف ویتامین ها در بارداری همراه با این مکمل از ایجاد کم خونی جلوگیری می کند و همچنین برای درمان آن نیز بسیار مناسب است. زنان باردار دچار کم خونی باید با تجویز پزشک از دوز 4 الی 5 میلی گرمی آهن به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن خود استفاده کنند. برای تامین ذخایر آهن بدن نیز باید مصرف این مکمل به صورت مداوم تا 2 الی 3 ماه بعد از درمان کم خونی ادامه پیدا کند.

بهترین زمان مصرف مکمل مولتی ویتامین حاوی آهن

از آنجایی که مصرف قرص آهن ممکن است عوارضی همچون: یبوست، درد معده، حالت تهوع و استفراغ را به همراه داشته باشد، بهتر است آن را بعد از غذا میل کرد. در این صورت عوارض احتمالی آن کاهش پیدا می کند. همچنین به زنان باردار دارای مشکلات خواب توصیه می شود که این مکمل را هنگام شب و قبل از خواب میل کنند.

مصرف این قرص همراه با محصولات لبنی، چای و قهوه نیز توصیه نمی شود، زیرا کلسیم موجب اختلال در جذب آهن و در نتیجه عدم جذب آن در بدن می شود. با این حال مصرف این قرص در دوران بارداری نباید قطع شود و عوارض احتمالی آن نیز بعد از چند روز عادی خواهد شد.

بهترین زمان و نحوه مصرف ویتامین D در دوران بارداری به چه صورت است؟

کمبود ویتامین D نیز یکی از مشکلاتی به شمار می‌ رود که بسیاری از بانوان را به خود درگیر کرده است. نحوه مصرف ویتامین ها در بارداری یکی از دلایل مهم در تاثیرگذاری و جذب آنها است. به همین دلیل زمان مصرف ویتامین D اهمیت بسیاری در سلامت جنین و مادر دارد. کمبود این ویتامین در کشورهایی که دچار فقر هستند یا در موقعیت جغرافیایی ابری قرار دارند، بسیار شایع است. به همین دلیل متخصصان تغذیه توصیه می کنند که زنان قبل از دوران بارداری خود تا سه ماه بعد از زایمان به صورت روزانه از این مکمل استفاده کنند.

زمان شروع مصرف این ویتامین نیز برای افراد دچار کمبود شدید آن از ماه اول و برای سایرین از ماه چهارم بارداری است. همچنین به مادرانی که دچار آسم هستند، توصیه می‌ شود که روزانه دوز 2000 تا 4000 واحد بین المللی این ویتامین را در طول روز مصرف کنند.

مصرف این محصول قبل از خواب توصیه نمی شود. زیرا احتمال بی خوابی را افزایش می دهد. به همین دلیل برای جذب بهتر آن زنان باردار باید این ویتامین را همراه با وعده ناهار مصرف کنند. مصرف این ویتامین با شیر و لبنیات نیز موجب افزایش تاثیرگذاری و جذب ویتامین D و کلسیم در بدن می شود.

مکمل اسید فولیک در دوران بارداری باید به چه صورت مصرف شود؟

مصرف مکمل اسید فولیک یا ویتامین B9 در دوران بارداری به جلوگیری از رشد جنین ناقص و مشکلات عصبی مادر کمک می کند. این ویتامین برای زنان دچار کمبود اسید فولیک یک الی سه ماه قبل از بارداری و به میزان 400 میکروگرم در روز تجویز توصیه می شود.

همچنین زنان باردار باید بعد از پایان ماه چهارم بارداری خود از این مکمل استفاده کنند. البته زنان باردار برای اطلاع دقیق از نحوه مصرف ویتامین ها باید به پزشک متخصص تغذیه مراجعه کنند و بر اساس تجویز او از مکمل های ویتامین استفاده کنند.

در نتیجه…

زمان و نحوه مصرف ویتامین ها در بارداری با توجه به شرایط جسمی زنان مشخص می‌ شود. مصرف مولتی ویتامین ها برای برخی از بانوان دارای کمبود شدید ریزمغذی ها از یک الی سه ماه قبل از بارداری توصیه می شود. سایر بانوان نیز باید بعد از پایان 4 ماهه اول دوران بارداری خود تا سه ماه بعد از زایمان از این محصولات استفاده کنند. در این صورت کمبود مواد مغذی بدن آنان جبران می‌ شود و رشد جنین نیز مراحل طبیعی خود را طی خواهد کرد.

در داروخانه آنلاین دکتر بهمنی (داروهوم) با امکان خرید آنلاین دارو، محصولات آرایشی بهداشتی، مکمل ها و تجهیزات پزشکی، می‌توانید روند سفارش آنلاین را از مرحله بررسی، انتخاب محصول، خرید و تحویل در محل را انجام دهید. داروهوم به شما کمک می‌کند تا در وقت و هزینه‌های خود صرفه‌ جویی کنید تا محصولات مورد نظر خود را با %تخفیفات ویژه و استثنایی% تهیه نمایید.

نوشته های مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

support_agent پشتیبانی 8 الی 19
delivery_dining ارسال به تمام نقاط ایران
verified_user ضمانت اصالت و سلامت
trending_up ارسال رایگان سفارش 400+ تومان
view_in_ar پیگیری سفارش ها

تمام حقوق مادی و معنوی برای داروهوم محفوظ است. طراحی و اجرا توسط داروهوم