چه کسانی باید قرص امگا 3 بخورند؟

چه کسانی باید قرص امگا 3 بخورند
تاریخ ایجاد :

احتمالا در مورد فواید سلامتی بسیاری از اسیدهای چرب امگا 3 شنیده‌اید. امگا 3 اسیدهای چرب مفیدی هستند که در برخی از مواد غذایی مانند ماهی، روغن کرچک و برخی از دانه‌ها یافت می‌شوند. این اسیدهای چرب مهم در حفظ سلامتی قلب، سیستم عصبی و عملکرد مغز نقش مهمی دارند.

با این حال، برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که بسیاری از افراد در جامعه کمبود امگا 3 دارند. افرادی مانند کودکان نوپا و مادران از امگا 3 به اندازه کافی استفاده نمی‌کنند. به همین دلیل افزودن این اسیدهای چرب به رژیم غذایی می‌تواند بهبود سلامتی بسیاری از افراد را به همراه داشته باشد. یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای افزایش امگا 3 در رژیم غذایی استفاده از قرص امگا 3 است.

در ادامه، به بررسی اینکه چه کسانی باید قرص امگا 3 بخورند خواهیم پرداخت. همچنین نحوه تاثیر امگا 3 بر روی چهار گروه سنی مختلف، از نوزادان تا افراد مسن، را مورد بررسی قرار می‌دهیم. ما با استفاده از منابع معتبر و تحقیقات علمی، به شما کمک خواهیم کرد تا با فواید و اثرات مثبت امگا 3 روی سلامتی آشنا شوید و درک بهتری از اهمیت این اسیدهای چرب برای سلامتی خود پیدا کنید.

آیا باید مکمل امگا 3 مصرف کنم؟

قبل از اینکه به این موضوع بپردازیم که چه کسانی باید قرص امگا 3 بخورند، باید به این سوال جواب دهیم که آیا همه باید مکمل امگا 3 در برنامه خود داشته باشند یا خیر. این سوالی متداول است که بسیاری از افراد در مورد مصرف امگا 3 دارند.

اگر از نوعی رژیم غذایی استفاده می‌کنید که توسط متخصص تغذیه حرفه‌ای تنظیم شده است، شاید فکر کنید که نیازی به مصرف مکمل‌های روغن ماهی ندارید و می‌توانید امگا 3 را فقط از خوردن ماهی دریافت کنید. اما آیا واقعا باید از مکمل‌های امگا 3 استفاده کنید؟

خوب، پاسخ به این سوال بستگی به وضعیت شخصی شما دارد. اگرچه مکمل‌ها نمی‌توانند تمام عوارض رژیم غذایی نامناسب را جبران کنند، اما برخی افراد قادر به مصرف مقدار توصیه شده از ماهی روغنی برای حفظ سلامت عمومی خود نیستند.

سازمان ملی بهداشت و درمان (NHS) و کمیته علمی مشاوره تغذیه (SACN) توصیه می‌کنند که همه افراد باید در هفته دو وعده 140 گرمی ماهی مصرف کنند، یک وعده از نوع سفید و وعده‌ای دیگر از نوع روغنی. این توصیه ما را به دریافت حدود 3150 میلی‌گرم امگا 3 در هفته می‌رساند. با این حال متاسفانه بسیاری از افراد حتی به این مقدار کم هم نمی‌رسند. براساس گزارش SACN، تنها 27 درصد از بزرگسالان در بریتانیا به طور منظم ماهی روغنی مصرف می‌کنند. بنابراین اگر شما نمی‌توانید مقدار توصیه شده امگا 3 را از طریق ماهی‌های روغنی دریافت کنید، مصرف مکمل‌های امگا 3 می‌تواند راهی برای تامین نیازهای این اسیدهای چرب مهم باشد.

آیا باید مکمل امگا 3 مصرف کنم؟

چه کسانی باید قرص امگا 3 بخورند؟

تا اینجای محتوا فهمیدیم که مصرف قرص امگا 3 تقریبا برای همه واجب است، اما چه کسانی نیاز بیشتری به این مکمل دارند. در این قسمت می‌خواهیم با نگاهی ریزبینانه به پاسخ سوال چه کسانی باید قرص امگا 3 بخورند، بپردازیم.

امگا 3 برای نوزادان و سلامت مادران در بارداری

در جواب سوال چه کسانی باید قرص امگا 3 بخورند، اولین گروه را باید نوزادان و مادران باردار معرفی کنیم. امگا 3 از همان ابتدا برای سلامت کودکان مهم است. در واقع، قبل از تولد آن‌ها. تحقیقات نشان می‌دهد که تغذیه نوزادان با شیرخشک‌های غنی شده با اسیدهای چرب امگا 3، بهبودهایی در هماهنگی دست و چشم، دامنه توجه، مهارت‌های اجتماعی و نمرات تست هوش را نشان می‌دهد. همچنین مطالعات نشان داده است که کودکانی که از مادرانی به دنیا می‌آیند که در دوران بارداری و در ماه‌های اول شیردهی مکمل‌های امگا 3 (DHA و EPA) مصرف کرده‌اند، در مقایسه با کودکانی که مادرانشان این مکمل‌ها را مصرف نکرده‌اند، در تست‌های شناختی در سن 4 سالگی امتیاز بیشتری کسب کرده‌اند.

همچنین در سایت American College در این مورد گفته شده:

Omega-3s improve your baby’s eye and brain growth and early development. Taking in enough omega-3s can lower your baby’s chances of getting asthma and other allergic conditions. They also may lower your risk of giving birth too early, and of having depression after you have your baby (postpartum depression).

علاوه‌بر این مطالعه‌ای در سال 2008 نشان داد که کودکان مادرانی که در دوران بارداری روغن ماهی مصرف کرده‌اند، کمتر به آسم مبتلا می‌شوند. همچنین شواهدی نشان می‌دهد که اضافه کردن امگا 3 به شیرخشک، منجر به رشد و توسعه بهتر مغزی در نوزادان نارس می‌شود.

در مورد زایمان زودرس، مطالعه‌ای در سال 2003 نشان داد که زنانی که امگا 3 مصرف می‌کنند، نسبت به بقیه زنان کمتر دچار زایمان زودرس می‌شوند. اگرچه هیچ یک از این مطالعات قطعی نیست، اما دلایلی وجود دارد که باید نوزادان و زنان باردار امگا 3 خود مانند DHA و EPA را دریافت کنند. در حال حاضر بسیاری از شیرخشک‌های نوزاد با DHA تکمیل می‌شوند. هرچند که شیر مادر منبع ایده‌آل از امگا 3 است، اما ممکن است میزان دریافت امگا 3 در رژیم غذایی مادر تحت تاثیر عوامل مختلف قرار گیرد.

امگا 3 برای نوزادان و سلامت مادران در بارداری

کودکان و نوجوانان

بله، در جواب سوال چه کسانی باید قرص امگا 3 بخورند باید بگوییم که گروه بعدی کودکان و نوجوانان هستند. برخی از شرایط دوران کودکی که مورد مطالعه قرار گرفته‌اند عبارتند از:

  • ADHD: کودکان مبتلا به ADHD ممکن است سطوح کمتری از امگا 3 در بدنشان نسبت به حالت عادی داشته باشند. همچنین چند مطالعه کوچک مکمل‌های روغن ماهی را به عنوان درمان مورد بررسی قرار داده‌اند. آن‌ها دریافتند که مکمل‌ها ممکن است رفتار را بهبود بخشد، بیش فعالی را کاهش دهد و توجه را در کودکان زیر 12 سال افزایش دهد.
  • افسردگی: روغن ماهی اغلب به عنوان درمان افسردگی در بزرگسالان استفاده می‌شود. مطالعات کمی روی کودکان نیز انجام شده است. مطالعه‌ای در سال 2006 روی روغن ماهی در کودکان 6 تا 12 ساله افسرده نشان داد که روغن ماهی به علائم آن‌ها کمک قابل توجهی می‌کند.
  • دیابت: مطالعه‌ای روی کودکانی که در معرض خطر بالای ابتلا به دیابت نوع 2 بودند مورد بررسی قرار گرفت. محققان دریافتند کسانی که از رژیم غذایی سرشار از امگا 3 استفاده می کنند کمتر به این عارضه مبتلا می‌شوند.
  • آسم: امگا 3 ممکن است التهاب راه‌های هوایی را کاهش دهد که می تواند برای مبتلایان به آسم مفید باشد. مطالعه‌ای روی 29 کودک مبتلا به آسم نشان داد کسانی که به مدت 10 ماه از روغن ماهی استفاده می کردند علائم کمتری نسبت به کودکانی داشتند که این کار را نمی کردند. با این حال، سایر مطالعات در مورد امگا 3 به عنوان درمان آسم، شواهد ثابتی مبنی بر کمک به آن‌ها را پیدا نکردند.

جوانان و بزرگسالانی که باید مکمل امگا 3 مصرف کنند

بزرگسالان جوان به طور کلی از سلامتی برخوردار هستند، اما در نظر گرفتن سلامت خود در طولانی‌مدت از این سن می‌تواند اقدامی هوشمندانه باشد. امگا 3 چگونه می‌تواند به شما کمک کند؟ و چه کسانی باید قرص امگا 3 بخورند؟

  • سلامت قلب و عروق: مطالعات نشان داده‌اند که افرادی که هفته‌ای دو بار ماهی چرب مصرف می‌کنند، کمتر از بیماری‌های قلبی عروقی رنج می‌برند. این مطالعه نشان داد که مصرف روغن ماهی (در غذا یا به صورت مکمل) می‌تواند خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی را تا 32 درصد کاهش دهد. به افرادی که دچار بیماری قلبی هستند، توصیه می‌شود روزانه حدود 1 گرم از امگا 3 را از روغن ماهی مصرف کنند یا مکمل‌های حاوی EPA و DHA را در نظر بگیرند.
  • سرطان: شواهد قوی در این زمینه وجود ندارد، اما برخی از مطالعات نشان داده‌اند که افرادی که مقادیر بیشتری از امگا 3 مصرف می‌کنند، سطوح پایین‌تری از برخی از سرطان‌ها نظیر سرطان سینه، پروستات، روده بزرگ و تخمدان دارند. برای تایید این موضوع نیاز به تحقیقات بیشتری است.
  • افسردگی و شرایط روانی دیگر: شواهد نسبتا خوبی وجود دارد که نشان می‌دهد امگا 3 می‌تواند در شیمی مغز تاثیرگذار باشد و برخی از مطالعات نتایج مفیدی را نشان داده‌اند. تحقیقات نشان داده‌اند که سطوح اسیدهای چرب امگا 3 در خون افراد مبتلا به افسردگی کمتر است.

بیشتر بخوانید: کمبود چه ویتامینی باعث زانو درد میشود

افراد میانسال

چه کسانی باید قرص امگا 3 بخورند؟ افراد میانسال؛ چراکه با بالاتر رفتن سن، خطر بیماری‌های جدی مانند بیماری قلبی افزایش می‌یابد، اما اخبار خوبی وجود دارد. امگا 3 بهترین فواید خود را برای افراد میانسال و مسن به ارمغان می‌آورد.

یکی از مزایای مهم امگا 3 در این گروه سنی، حفظ سلامت قلب است. تحقیقات نشان داده است که امگا 3 نه تنها به پیشگیری از مشکلات قلبی در افراد سالم کمک می‌کند، بلکه در افرادی که قبلا بیماری قلبی داشته‌اند، خطر عوارض و مرگ را کاهش می‌دهد.

این مواد احتمالا به ثابت نگه داشتن ریتم قلب کمک می‌کنند. به علاوه تحقیقات نشان داده است که مصرف روغن ماهی که منبع غنی امگا 3 است، باعث کاهش گرفتگی عروق و کاهش خطر سکته قلبی می‌شود. به طور خاص مطالعات نشان داده‌اند که افرادی که قبلا سکته قلبی داشته‌اند و روغن ماهی مصرف کرده‌اند، تا 45 درصد کمتر در خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی قرار دارند.

امگا 3 همچنین می‌تواند سطح تری‌گلیسیرید را در خون کاهش دهد. تحقیقات نشان داده است که امگا 3 (DHA و EPA) می‌تواند سطح تری‌گلیسیرید را 20٪ تا 50٪ کاهش دهد. البته، تاثیر امگا 3 به مقدار مصرفی آن بستگی دارد، بنابراین پزشک ممکن است دوزهای نسبتا بالایی را توصیه کند. اما اثر امگا 3 بر انواع کلسترول واضح است.

چه کسانی باید قرص امگا 3 بخورند؟ افراد میانسال

مردان یا زنان؟ چه کسانی باید قرص امگا 3 بخورند؟

تا اینجای محتوا ما مصرف مکمل امگا 3 را برای گروه‌های مختلف سنی بررسی کردیم، اما مصرف این مکمل برای مردان بهتر است یا زنان؟ فواید قرص امگا 3 برای زنان چیست؟ چه کسانی امگا ۳ بخورند؟ تحقیقات نشان داده است که مصرف امگا ۳ می‌تواند خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را کاهش دهد. این بیماری باعث مرگ یک نفر از هر چهار نفر در ایالات متحده می‌شود و هر ساله هزینه‌های بسیاری را برای سیستم مراقبت‌های بهداشتی به همراه دارد.

مطالعه‌ای جدید روی 94 بیمار (41 مرد و 53 زن) صورت گرفته است تا تاثیر امگا ۳ روی مردان و زنان بررسی شود. در این مطالعه بیماران به طور تصادفی به سه گروه تقسیم شدند. گروه اول مکملی حاوی EPA (اسید ایکوزاپنتانوئیک) مصرف کردند، گروه دوم مکملی حاوی DHA (دوکوزاهگزانوئیک اسید) و گروه سوم دارونما دریافت کردند (گروه کنترل). بعد از چهار هفته، نمونه‌های خونی برای هر بیمار بررسی شدند.

نتایج نشان داد که مصرف امگا ۳ در بهترین زمان مصرف امگا 3 که هنگام نهار است، باعث کاهش انعقاد خون شده است. در گروه EPA، کاهش انعقاد خون در مقایسه با گروه کنترل 11.8 درصد بود و در گروه DHA این کاهش 14.8 درصد گزارش شد. همچنین تفاوت‌های جنسیتی مورد بررسی قرار گرفت. مردان در گروه EPA با کاهش 18.4 درصد و زنان با کاهش 5.5 درصد بیشترین تاثیر را نشان دادند. در گروه DHA نیز، زنان با کاهش 18.9 درصد و مردان با کاهش 9.0 درصد بیشترین تاثیر را داشتند.

نتیجه این مطالعات چه چیزی را گزارش می‌دهد؟

براساس این مطالعه، محققان نتیجه گرفته‌اند که مصرف امگا ۳ برای هر دو گروه جنسیتی مفید است، اما ممکن است تاثیرات آن روی مردان و زنان متفاوت باشد. آن‌ها توصیه می‌کنند که مردان بیشتر از مکمل‌های حاوی EPA و زنان بیشتر از مکمل‌های حاوی DHA استفاده کنند. این تحقیقات نشان می‌دهند که سطح تستوسترون در مردان را DHA کاهش می‌دهد و استروژن باعث افزایش سطح DHA در زنان می‌شود. برای آشنایی بیشتر با فواید قرص امگا 3 برای مردان این مطلب را بخوانید.

در نتیجه در جواب سوال چه کسانی امگا ۳ بخورند، باید بگوییم هم زنان و هم مردان. به طور کلی امگا۳ اسید چرب اساسی است که بدن نمی‌تواند آن را تولید کند و باید از طریق مصرف غذاها یا مکمل‌ها به آن دست یابد. برخی از منابع خوب امگا ۳ شامل ماهیان چرب مانند ماهی سردابی، ماهی قزل‌آلا و ساردین است، اما بهترین و غنی‌ترین منبع را بهترین قرص امگا 3 تشکیل می‌دهد.

توصیه می‌شود قبل از مصرف هرگونه مکملی، با پزشک خود مشورت کنید. همچنین می‌توانید با مصرف غذاهای غنی از امگا ۳ و رعایت رژیم غذایی سالم و استفاده مناسب از مکمل‌های امگا 3، به سلامت قلب خود کمک کنید.

سخن پایانی

چه کسانی باید قرص امگا ۳ بخورند؟ در سفری به سمت بهبود سلامت قلب و عروق، قرص امگا ۳ می‌تواند یار شما باشد. اگر شما از عوامل مانند فشار خون بالا، سطح کلسترول نامطلوب یا سابقه بیماری قلبی عروقی رنج می‌برید، قرص امگا ۳ ممکن است برای شما مناسب باشد.

همچنین افرادی که قبلا به علت بیماری قلبی یا عروقی دچار شده‌اند، می‌توانند از مصرف قرص امگا ۳ بهره‌مند شوند. اگر نمی‌توانید مقدار کافی امگا ۳ را از طریق رژیم غذایی به دست آورید، مصرف قرص امگا ۳ می‌تواند راهکاری موثر باشد. با این حال همیشه بهتر است قبل از شروع مکمل‌ با پزشک خود مشورت کنید تا بهترین راهکار را برای وضعیت سلامتی شما تعیین کند. حمایت قلبی خود را با قرص امگا ۳ تقویت کرده و به سلامتی دل خود در هر سنی اهمیت بدهید.

 

سوالات متداول

1- چه کسانی باید قرص امگا 3 بخورند؟

نوزادان و مادران باردار با مشورت پزشک، کودکان و نوجوانان، جوانان و بزرگسالان و افراد میانسال باید قرص امگا 3 بخورند.

2- چه کسانی نباید قرص امگا 3 بخورند؟

افرادی که مبتلا به اختلالات خونی هستند، افرادی که به بیماری دو قطبی مبتلا هستند، بیمارانی که فشار خون بالا دارند، کسانی که از داروهای رقیق کننده خون مثل آسپرین و وارفارین مصرف می کنند و افرادی که به ماهی و غذاهای دریایی حساسیت دارند نباید از این قرص مصرف کنند.

نوشته های مرتبط

نظرات

2 replies on “چه کسانی باید قرص امگا 3 بخورند؟”

مرجان هاشمی گفت:

سلام وقت بخیر این قرص امگا ۳ رو می‌تونم به بچه‌ام که ۱۳ سالشه هم بدم چون انرژیش خیلی پایینه و می‌خواستم بدونم که این قرص باعث میشه ویتامین‌های بدنش تامین بشه و انرژیش زیاد بشه؟

مهدیه امامی گفت:

سلام این قرص امگا ۳ برای خانم‌های باردار علی الخصوص خانم‌هایی که از ۵ ماه تا ۹ ماه می‌خوان استفاده کنند مشکل و یا خطری نداره و براشون آزاد هستش و روش مصرف برای خانم‌های باردار چطوری هستش یعنی چند روز یک بار باید این قرص رو استفاده کنن؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

support_agent پشتیبانی 8 الی 19
delivery_dining ارسال به تمام نقاط ایران
verified_user ضمانت اصالت و سلامت
trending_up ارسال رایگان سفارش 900,000+ تومان
view_in_ar پیگیری سفارش ها

تمام حقوق مادی و معنوی برای داروهوم محفوظ است. طراحی و اجرا توسط داروهوم