فواید قرص امگا ۳ برای کودکان چیست؟

تاریخ ایجاد :

اسیدهای چرب امگا 3 جزء حیاتی یک رژیم غذایی سالم به شمار می‌روند. این اسیدهای چرب ضروری مخصوصا برای کودکان اهمیت دارند، زیرا نقش اساسی در رشد و سلامتی آنها ایفا می کنند و سبب تقویت سیستم ایمنی آنها می شوند. بااین‌حال، بسیاری از والدین مطمئن نیستند که آیا مکمل‌های امگا 3 برای فرزندانشان ضروری یا حتی بی‌خطر است. این مقاله نگاهی عمیق به فواید، عوارض جانبی و دوزهای پیشنهادی مکمل‌ و قرص امگا3 برای کودکان دارد تا مشخص شود که آیا کودکان نیاز به مصرف آن‌ ها دارند یا خیر؟

خرید انواع مکمل های امگا و روغن ماهی از داروخانه آنلاین داروهوم با قیمت استثنایی.

در داروخانه آنلاین دکتر بهمنی (داروهوم) با امکان خرید آنلاین دارو، محصولات آرایشی بهداشتی، مکمل ها و تجهیزات پزشکی، می‌توانید روند سفارش آنلاین را از مرحله بررسی، انتخاب محصول، خرید و تحویل در محل را انجام دهید. داروهوم به شما کمک می‌کند تا در وقت و هزینه‌های خود صرفه‌ جویی کنید تا محصولات مورد نظر خود را با %تخفیفات ویژه و استثنایی% تهیه نمایید.

آیا کپسول یا قرص امگا3 برای کودکان لازم است؟

قرص امگا ۳ را که به نام کپسول روغن ماهی هم می ‎‌شناسند، حاوی اسیدهای چرب است. این اسیدهای چرب از جنبه های مختلف مانند عملکرد مغز، بهبود سیستم ایمنی، سلامت قلب و رشد جنین بر سلامتی ما تاثیر می گذارند. از آنجایی که بدن نمی‌تواند اسیدهای چرب را به‌تنها تولید کند، به آن ضروری گفته می‌ شود. درنتیجه شما برای به‌ دست آوردن این اسیدها، حتما باید رژیم غذایی غنی از آن‌ها داشته باشید. اسیدهای چرب به سه دسته اصلی تقسیم می شوند: اسید دوکوزاهگزانوئیک (DHA)، ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و آلفا لینولنیک اسید (ALA).

آیا می‌ توان از خوراکی‌های جایگزین قرص امگا3 برای کودکان استفاده کرد؟

ALA (آلفا لینولنیک اسید) در مواد غذایی طبیعی مانند مغزیجات، انواع روغن‌های گیاهی، دانه ‎ها و بعضی سبزیجات یافت می شوند. بااین‌حال، در بدن شما فعال نیست و بدن شما فقط آن را به اشکال فعال مانند DHA و EPA در مقادیر بسیار کم تبدیل می‌ کند. EPA و DHA به‌ شکل طبیعی در بدن ماهی‌ های چرب مثل تن، سالمون و ماهی خال مخالی پیدا می ‎شود و به شکل گسترده ‎تر در مکمل‌ ها در دسترس هستند. انواع مختلفی از مکمل‌ های امگا 3 وجود دارند، اما بعضی از رایج‌ ترین آن‌ ها روغن ماهی، روغن کریل و روغن جلبک است.

بیشتر بدانید: قرص امگا ۳ را چگونه مصرف کنیم؟

نشانه‌ها و علائم کمبود امگا 3 در کودکان

در اینجا چند علامت و نشانه رایج وجود دارد که نشان می‌ دهد کودک شما ممکن است از کمبود امگا 3 رنج می‌برد.

مشکلات بینایی و ضرورت خرید قرص امگا 3

اگر کودک شما از خشکی چشم یا تاری دید شکایت دارد، بهتر است تا بررسی کنید و ببینید آیا کمبود قرص امگا 3 برای کودک دلیل احتمالی آن است یا خیر. اسیدهای چرب امگا 3 در سلامت چشم تاثیر بسزایی دارند. تحقیقات زیادی در دسترس است که نشان می‌ دهد چگونه می‌ توانند لایه چربی چشم را که توسط غدد کوچک موجود در لبه پلک که به نام غدد میبومین نیز شناخته می‌ شوند، تولید می‌ کنند، بهبود بخشند.

در غیاب اسیدهای چرب امگا 3 کافی در بدن، غدد چشم به‌ اندازه کافی روغن تولید نمی‌ کنند و درنتیجه باعث خشکی چشم می‌ شوند. میزان رطوبت در چشم نیز به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌ یابد و بر تولید اشک طبیعی چشم تأثیر می‌ گذارد. این موضوع باعث ناراحتی چشم همراه با اختلال در بینایی می‌ شود. درصورتی‌ که این علائم ظاهر شوند، مشورت با پزشک ضروری است و او ممکن است مکمل‌ ها و قرص امگا3 برای کودکان را پس از تشخیص جهت کمک به تسکین سندرم چشم خشک تجویز کند.

 افزایش علائم ADHD

یکی از بارزترین اختلالات عصبی که رشد در دوران کودکی را تحت تاثیر قرار می دهد، ADHD است. بر اساس یک گزارش مختصر در سال 2020 از مرکز ملی آمار سلامت، در سرتاسر دنیا حدود 5 الی 6 درصد کودکان درگیر اختلال ADHD هستند. ADHD نوعی اختلال عصبی رشدی فراگیر است که با نشانه هایی چون بیش فعالی، بی‌توجهی، مشکل در تمرکز و اضطراب مرتبط است. اگر از علائم ADHD در سن کودکی جلوگیری نشود، می‌ تواند سبب تشدید افسردگی در سنین بالاتر و بزرگسالی شوند.

اگر فرزندتان یک یا چند نشانه از علائم ADHD را که در بالا آورده ایم داراست، میتوانید پس از مشورت با پزشک متخصص، دادن مکمل ‎ها یا قرص امگا 3 برای کودکان را آغاز کنید. یک تحقیق در سال 2017 که در Journal of Lipids منتشر شد نشان داد که بین استفاده از قرص امگا ۳ و بیش فعالی کودکان رابطه وجود دارد. اسیدهای چرب امگا 3 باعث تقویت حافظه، بهبود کیفیت خواب، بالارفتن توجه و قابلیت‎ یادگیری، کاهش بیش فعالی و افعال تکانشی در میان مبتلایان به ADHD شده است.

عملکرد ضعیف ایمنی

مطالعات نشان می‌ دهد که کودکان دارای کمبود اسیدهای چرب امگا 3 عملکرد سیستم ایمنی ضعیفی دارند و اغلب بیمار می‌ شوند. تحقیقاتی وجود دارد که نشان می‌دهد اسیدهای چرب امگا 3 می‌توانند به بازسازی غشای سلولی (یا قایق‌های لیپیدی) در سلول‌های T (سلول‌ های ایمنی) کمک کنند. در حقیقت سلول های ایمنی توسط استفاده از غذاها یا مکمل‎ امگا 3 به خوبی تقویت می شوند.

طبق مطالعه موسسه تغذیه انسان و دانشکده پزشکی بریتانیا، اسیدهای چرب امگا 3 و قرص امگا3 برای کودکان، فعالیت فاگوسیت ‎ها را افزایش می‌ دهند – سلول‌ هایی که با خوردن باکتری‌ ها با آنفولانزا مبارزه می‌ کنند و جریان هوا را افزایش می‌ دهند و همچنین از ریه‌ ها در برابر سرماخوردگی و عفونت‌های تنفسی و اختلالاتی مانند آسم محافظت می‌ کنند. اگر کودک شما اغلب بیمار می‌ شود، شاید بخواهید بررسی کنید که آیا سطح امگا 3 او در محدوده سالم است یا خیر.

بیشتر بدانید: فواید قرص امگا ۳ برای سلامت بدن چیست؟ (۷ مکمل بی نظیر امگا۳)

فواید قرص امگا3 برای کودکان

بسیاری از تحقیقات فواید متعدد قرص امگا 3 برای کودک را ثابت کرده اند. اگر حدس میزنید که کودک شما دچار کمبود امگا 3 است و تصمیم دارید از این کپسول برای بهبود سلامتی او استفاده کنید، حتما پیش از آن نظر یک پزشک متخصص را جویا شوید.

کاهش علائم ناشی از آسم

آسم نوعی بیماری تنفسی مزمن است که سلامت همه اقشار از کوچک تا بزرگ را تهدید می کند. بیماری آسم سبب سرفه، مشکلات تنفسی، خس‌خس و درد در قفسه سینه خواهد شد. در بعضی تحقیقات ثابت شده است که مکمل امگا 3 از جمله  قرص امگا 3 مخصوص کودکان این نشانه ها را تسکین می بخشد.

بهبود کیفیت خواب

تقریبا 4 در صد از کودکان پایینتر از 18 سال با مشکلات مرتبط با خواب دست به گریبانند. طی تحقیقی که بر روی 395 کودک انجام شده بود مشخص شد که سطح اسیدهای چرب امگا 3 در خون با اختلالات خواب ارتباط عکس دارند. یعنی هرچه از مقدار این اسیدها در خون کاسته شود، شاهد افزایش مشکلات مرتبط با خواب خواهیم بود.

همینطور اطلاعات نشان می دهد که مکمل 600 میلی‎گرم  DHA در مدت زمان 16 هفته سبب می شود 1 ساعت به طول مدت خواب در شب اضافه شود و وقفه های خواب کاهش یابد. مطالعات دیگری در این زمینه انجام شده که طبق آن استفاده از اسیدهای چرب امگا 3 در هنگام بارداری بر سیستم خواب نوزاد تاثیر مثبت دارد. با این وجود باید مطالعات عمیق تری در زمینه اثربخشی امگا 3 بر خواب کودکان انجام شود.

افزایش سلامت مغز 

مطالعات اخیر دانشمندان تاثیر اسیدهای چرب امگا 3 بر روی بهبود خلق و خو و کارایی مغز کودکان مخصوصا حافظه، یادگیری و تکامل مغز را نشان می دهد. نتایج یک بررسی 6 ماهه مشخص کرد که برنامه غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 توانایی حافظه و یادگیری ‎های کلامی در 183 کودک مورد مطالعه را افزایش داد. در یک تحقیق دیگر که به مدت 8 هفته بر روی 33 پسر انجام شد، مصرف DHA به صورت روزانه 400 الی 1200 میلی‎ گرم سبب افزایش فعالیت قسمت جلوی پیشانی یعنی آن بخشی از مغز که برنامه‎ ریزی، توجه و کنترل تکانه‎ ها را بر عهده دارد، می‎ شود. همچنین مطالعات دیگر تاثیر اسیدهای چرب و کپسول امگا 3 برای کودک را در جلوگیری از مشکلات روحی و روانی و افسردگی کودکان را نشان داده‎اند.

عوارض مکمل‎ های امگا 3 برای کودکان

عوارض جانبی مکمل امگا 3، مثل روغن ماهی بسیار اندک است و به ندرت اتفاق می‎افتد اما رایج‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • بوی بد دهان
  • حالت تهوع
  • احساس طعم ناخوشایند
  • اسهال
  • سوزش سردل
  • سردرد
  • ناراحتی معده

مطمئن شوید که فرزندتان دوز مصرف قرص امگا 3 که میزان مصرفش توسط پزشک مشخص شده است را رعایت کند. این امر خطرات و عوارض احتمالی مصرف قرص را کاهش می دهد. همچنین می توانید قرص ها را با میزان کم شروع کرده به تدریج دوز آن را بالا ببرید. حواستان باشد که در صورت داشتن حساسیت و آلرژی به ماهی یا صدف روغن ماهی و دیگر مکمل های مرتبط با ماهی مثل روغن کبد و روغن کریل نخورید. به جای آن می توانید از خوراکی ها یا مکملهای دیگر امگا 3 مثل روغن جلبک یا دانه چیا یا کتان استفاده کنید.

بیشتر بدانید: عوارض قرص امگا 3 – موارد منع مصرف و تداخل دارویی امگا 3 چیست؟

میزان مصرف قرص امگا ۳ برای کودکان

مقدار نیاز روزانه بدن به امگا 3 با توجه به سن و جنس تفاوت دارد. در صورت استفاده از مکمل به دستورالعمل و توضیحات داخل بسته توجه کنید. از آنجا که ALA تنها اسید چرب امگا 3 است که دوز مصرف مشخصی دارد، در ادامه سن مصرف و میزان مصرف قرص امگا 3 برای کودکان و نوجوانان به صورت روزانه برای ALA را  می‎آوریم.

  • 0 تا 12 ماهگی: 0.5 گرم
  • 1 تا 3 سال: 0.7 گرم
  • 4 تا 8 سال: 0.9 گرم
  • دختران 9 تا 13 سال: 1.0 گرم
  • پسران 9 تا 13 سال: 1.2 گرم
  • دختران 14 تا 18 سال: 1.1 گرم
  • پسران 14 تا 18 سال: 1.6 گرم

ماهی‌های چرب، آجیل، دانه‌ها و روغن‌های گیاهی همگی منابع عالی امگا 3 هستند که می‌توانید به‌راحتی آن‌ها را به رژیم غذایی کودک خود اضافه کنید تا دریافت آن‌ها را افزایش دهید. در صورتیکه فرزندتان به‌طور منظم از ماهی یا سایر غذاهای حاوی اسیدهای چرب امگا 3 نمی‌خورد، مکمل‌ها را در برنامه غذایی او بگنجانید.

بهترین زمان مصرف قرص امگا ۳ برای کودکان

بعضی مستندات اشاره به این نکته دارند که خوردن مکمل امگا 3 به همراه یک وعده غذای حاوی چربی در جذب بهتر آن تاثیر دارد. به این ترتیب کودکان ممکن است بخواهند مکمل را صبح، ظهر یا برای شام استفاده کنند گرچه زمان مناسب یا غلط برای خوردن آن مشخص نشده است. به دلیل اینکه فایده و اثر بخشی روغن ماهی در یک بازه طولانی مشخص می‎شود، می‎توانید آن را در هر ساعت از شبانه روز مصرف کنید.

گفته شده است اگر مکمل را به دو دوز کوچک تقسیم کرده و صبح و شب میل کنید باعث کاهش رفلاکس اسید معده می‎شود. به‌طورکلی، اکثر بررسی‎ها و تحقیقات از تاثیرات مفید 120-1300 میلی‌گرم DHA و EPA ترکیبی در روز برای کودکان صحبت کرده‎اند. در هر صورت جهت کاهش هرگونه عوارض مکمل‎ها برای کودک خود، پیش از شروع مصرف از یک پزشک متخصص کمک بگیرید.

کلام پایانی

در این مقاله سعی کردیم تا هر آنچه در مورد کپسول یا قرص امگا 3 برای کودکان لازم است با شما در میان بگذاریم. گفتیم که امگا 3 مخصوصا برای سلامت مغز، کیفیت خواب، کاهش علائم ADHD و آسم مفید است. مواد غذایی حاوی امگا 3 مثل مغز گردو،  بعضی انواع ماهی‎ها و دانه‎ها برای تامین نیاز روزانه کودک شما لازم است. چنانچه قصد دارید از مکمل‎های امگا 3 استفاده کنید با یک متخصص درباره دوز مناسب آن مشورت کنید.

نوشته های مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

support_agent پشتیبانی 8 الی 19
delivery_dining ارسال به تمام نقاط ایران
verified_user ضمانت اصالت و سلامت
trending_up ارسال رایگان سفارش 400+ تومان
view_in_ar پیگیری سفارش ها

تمام حقوق مادی و معنوی برای داروهوم محفوظ است. طراحی و اجرا توسط داروهوم