قرص امگا 3 و چاقی – امگا 3 باعث لاغری می شود یا چاقی؟

تاریخ ایجاد :

امروزه قرص امگا 3 به عنوان یکی از بهترین مکمل های لاغری شناخته شده است که بنا به ادعای برخی افراد می تواند به چاق شدن صورت و بدن نیز کمک کند. در حال حاضر مقالات زیادی در خصوص قرص امگا 3 نوشته شده است که هیچ ردپایی از چاق شدن یا افزایش وزن در آنها نمی توان یافت. علاوه بر این پزشکان زیادی تاثیر این مکمل را فقط روی لاغری تایید کرده اند.

قرص امگا 3 به سبب وجود اسید آلفا لینولنیک می تواند نقش مهمی را در کاهش وزن ایفا کند. با این حساب ارتباطی بین قرص امگا 3 و چاقی وجود نخواهد داشت. با این حال همچنان عده ای از افراد سودجو این حقیقت را کتمان می کنند و قرص امگا 3 را به عنوان یک قرص چاق کننده به فروش می رسانند. در این مقاله به اساسی ترین سوال ها در این زمینه پاسخ می دهیم.

خرید انواع مکمل های امگا و روغن ماهی از داروخانه آنلاین داروهوم با قیمت استثنایی.

مصرف امگا 3 می تواند متابولیسم بدن را بالا ببرد بنابراین با استفاده از این قرص، فرد کالری زیادی می سوزاند و به مرور زمان وزن خود را از دست می دهد. علاوه بر این با مصرف قرص امگا 3 کالری سوزانده شده در طول ورزش نیز افزایش پیدا خواهد کرد، پس بدن انسان این قابلیت را پیدا می کند که به جای کربوهیدرات ها از ذخیره های چربی استفاده کند. با این حساب می توان به ارتباط مستقیم بین مصرف امگا 3 و افزایش متابولیسم در بدن پی برد، بنابراین مصرف امگا 3 نه تنها باعث چاقی نمی شود، بلکه به کاهش وزن نیز کمک می کند.

در داروخانه آنلاین دکتر بهمنی (داروهوم) با امکان خرید آنلاین دارو، محصولات آرایشی بهداشتی، مکمل ها و تجهیزات پزشکی، می‌توانید روند سفارش آنلاین را از مرحله بررسی، انتخاب محصول، خرید و تحویل در محل را انجام دهید. داروهوم به شما کمک می‌کند تا در وقت و هزینه‌های خود صرفه‌ جویی کنید تا محصولات مورد نظر خود را با %تخفیفات ویژه و استثنایی% تهیه نمایید.

آیا بین قرص امگا 3 و چاقی ارتباطی وجود دارد؟

در طی سال های اخیر، مطالعات تحقیقاتی معتبر نشان داده اند که مصرف امگا 3 نه تنها شما را چاق نمی کند، بلکه تاثیر متوسطی نیز روی کاهش وزن دارد. یافته ها حاکی از آن است که امگا 3 با جلوگیری کردن از افزایش وزن، به کاهش آن کمک می کند. علاوه بر این، چربی های اطراف شکم و باسن را کم می کند. با این وجود مکانیسم دقیق آن همچنان در دست بررسی است.

چرا قرص امگا 3 چاق کننده نیست؟

با توجه به عدم ارتباط بین قرص امگا 3 و چاقی، می توان گفت که با استفاده از این مکمل می توان به کاهش وزن کمک کرد. در وهله اول با مصرف قرص امگا 3 بخش قابل توجهی از اشتها از بین می رود. در نتیجه افرادی که از رژیم های کاهش وزن استفاده می کنند، احساس گرسنگی را به کلی فراموش خواهند کرد. براساس آخرین مطالعات انجام شده در این زمینه، افرادی که مقادیر قابل توجهی از امگا 3 را در طی یک بازه زمانی مشخص استفاده می کنند، تا دو ساعت پس از مصرف غذا نیز احساس گرسنگی نخواهند داشت. با استفاده از امگا 3 سطح هورمون سیری در بدن افزایش پیدا خواهد کرد. با این حال تاثیر این قرص در جلوگیری از افزایش وزن با توجه به میزان سلامتی و متابولیسم بدن فرد متفاوت خواهد بود.

بیشتر بدانید: بهترین زمان مصرف امگا ۳ چه موقع است؟

ارتباط بین قرص امگا 3 و لاغری

احتمالا شما هم در خصوص کاهش وزن با امگا 3 چیزهای زیادی شنیده اید. شاید هم این سوال برای شما پیش آمده است که آیا راز کمرهای باریک یا اندام های ساعت شنی، مصرف امگا 3 است؟ در پاسخ به این پرسش نمی توانیم جواب قطعی بدهیم، اما لااقل می توانیم ارتباط امگا 3 و لاغری را بررسی کنیم. در حال حاضر در مورد تاثیر امگا 3 و عملکرد شناختی آن اختلاف نظر های زیادی وجود دارد. با این وجود با یک بررسی جامع می توان متوجه شد که بدن انسان توانایی تولید امگا 3 را به هیچ عنوان نخواهد داشت. این در حالی است که بدن برای عملکرد صحیح خود به امگا 3 نیاز دارد.

برخلاف تصور نادرست عموم مردم، بدن انسان به چربی نیاز دارد و تمام چربی ها چاق کننده نیستند. حتی برخی از آنها نقش مهمی را در عملکرد صحیح بدن ایفا می کنند. امروزه دو دسته از اسیدهای چرب امگا 3، مورد بررسی می گیرند. این دو دسته شامل اسیدهای چرب ضروری امگا 3 و اسیدهای چرب امگا 3 با زنجیره بلند هستند که هر یک به نوبه خود می توانند جلوی افزایش وزن را بگیرند.

چه ارتباطی بین قرص امگا 3 و چاقی با افزایش متابولیسم وجود دارد؟

مهمترین ارتباط بین متابولیسم بالا و امگا 3 این است که با استفاده از این قرص، فرد کالری زیادی می سوزاند. بنابراین، به مرور زمان وزن خود را از دست می دهد. علاوه بر این با مصرف قرص امگا 3 کالری سوزانده شده در طول ورزش نیز افزایش پیدا خواهد کرد. بنابراین، بدن انسان این قابلیت را پیدا می کند که به جای کربوهیدرات ها از ذخیره های چربی استفاده کند. با استفاده از این فرآیند پس از گذشت مدت زمان کوتاهی، میزان چربی بدن کاهش پیدا خواهد کرد. با این حساب می توان به ارتباط مستقیم بین مصرف امگا 3 و افزایش متابولیسم در بدن پی برد.

بیشتر بدانید: عوارض قرص امگا ۳ – موارد منع مصرف و تداخل دارویی امگا ۳ چیست؟

رابطه بین کاهش وزن با قرص امگا 3 و عضله سازی

در بیشتر مطالعات جدید این موضوع به اثبات رسیده است که قرص امگا 3 و چاقی ارتباطی با یکدیگر ندارند. با این وجود مصرف قرص می تواند در کنار کاهش چربی، به عضله سازی نیز کمک کند. عضلات در مقایسه با چربی، کالری بیشتری می سوزانند. با این حساب در این حالت انرژی بیشتری مصرف خواهید کرد. در یک آزمایش انجام شده بین افراد دارای اضافه وزن مشخص شد که با مصرف امگا 3 وزن تغییر چندانی نداشت، اما سایز دور کمر آنها کاهش پیدا کرده بود. علاوه بر این نسبت دور کمر به باسن نیز کم شده بود. با این حساب استفاده از قرص امگا 3 شاید وزن شما را به طرز معجزه آسایی کم نکند، اما قطعا یک تا دو شماره می تواند سایز لباس شما را کاهش دهد.

رابطه بین کاهش وزن با قرص امگا 3 و سرکوب انسولین

براساس مقاله ای که در یک مجله بین المللی منتشر شده بود، امگا 3 برای سرکوب انسولین و ارتباط آن با کاهش وزن مورد آزمایش قرار گرفت. در این آزمایش دو گروه متفاوت با دو رژیم غذایی متفاوت مورد آزمایش قرار گرفتند. در رژیم غذایی گروه اول از امگا 3 استفاده شده بود. با این وجود در رژیم غذایی گروه دوم امگا 3 وجود نداشت. نتایج آزمایش بحث برانگیز بود. گروه اول به سبب وجود امگا 3 چربی زیادی از دست دادند. علاوه بر این با توجه به سرکوب انسولین، متابولیسم بالاتری را نیز تجربه کردند. با این حساب سطح انسولین برای گروه اول 50 درصد کمتر از گروه دوم بود، زیرا باعث ذخیره سازی چربی در زمان مصرف کالری شده بود.

میزان مصرف قرص امگا 3 برای کاهش وزن

بر اساس جدیدترین دستورالعمل های پزشکی، افراد بزرگسال برای کاهش وزن و لاغری با امگا 3 در روز باید حدود 250 تا 500 گرم از قرص امگا 3 را مصرف کنند. این دو دوز برای لاغری و کاهش وزن بهترین تاثیر را خواهند داشت. با این وجود گاهی اوقات این امکان وجود دارد که پزشک دوز بیشتری را برای فرد تجویز کند.

بیشتر بدانید: فواید قرص امگا ۳ برای کودکان چیست؟

افراد دارای بیماری زمینه ای می توانند کاهش وزن با امگا 3 را تجربه کنند؟

استفاده از امگا 3 برای اشخاص دارای بیماری زمینه ای منعی نخواهد داشت، اما میزان استفاده از آن با توجه به نوع بیماری شخص متفاوت خواهد بود. بر این اساس بیماران قلبی باید در طول یک روز چیزی حدود 2000 تا 4000 میلی گرم از امگا 3 را استفاده کنند. افراد دارای اختلال افسردگی و اضطراب نیز می توانند در طول یک روز از 200 تا 2200 میلی گرم امگا 3 استفاده کنند. این در حالی است که زنان باردار در دوران شیردهی و پس از شیردهی می توانند به ترتیب 200 و 100 میلی گرم از امگا 3 را مصرف کنند.

بهترین زمان مصرف قرص امگا 3 برای کاهش وزن

هیچ زمان بندی خاصی برای استفاده کردن از قرص امگا 3 و کاهش وزن وجود ندارد. با این وجود شواهد نشان می دهند که وعده های غذایی چرب به جذب امگا 3 در بدن کمک فراوانی می کنند. بنابراین، وعده های غذایی چرب می توانند شرایط خوبی را برای جذب امگا 3 فراهم کنند. در یک تحقیق علمی دیگر نیز مشخص شده است که وعده های غذایی گیاهی، جذب امگا 3 را کاهش خواهند داد. با این وجود در یک جمع بندی کلی می توان گفت که زمان مصرف قرص امگا 3 با توجه به رژیم غذایی افراد متفاوت خواهد بود.

قرص روغن ماهی برای چاقی صورت

امروزه برخی از افراد از قرص روغن ماهی برای چاق شدن صورت استفاده می کنند. بنابراین، برخی از پزشکان اثر قرص روغن ماهی برای چاقی صورت را به وجود امگا 3 تعمیم می دهند. با این وجود هنوز هم هیچ مطالعه علمی این موضوع را تایید نکرده است. با این حال می توان گفت به سبب وجود اسید آلفا لینولنیک در روغن ماهی یا ماهی های چرب، استفاده از قرص روغن ماهی می تواند نیاز شما را به امگا 3 جبران کند. 

این نوع چربی به هیچ عنوان توسط بدن انسان قابل تولید نخواهد بود. بنابراین، فقط با رژیم غذایی مناسب یا مصرف قرص های مکمل، جذب بدن خواهد شد. در حال حاضر بیشتر متخصصان در این حوزه، مصرف 300 میلی گرم EPA و DHA را در طول روز توصیه می کنند، اما به طور کلی برای چاق شدن صورت این قرص را تجویز نخواهند کرد.

سخن آخر

امروزه با تکیه بر آخرین دستاوردهای علمی و بررسی مطالعات در این زمینه می توان گفت که قرص امگا 3 و چاقی دشمن یکدیگر هستند. بنابراین، با مصرف امگا 3 می توان از افزایش وزن جلوگیری کرد. با این وجود توصیه ما این است که پیش از مصرف قرص امگا 3 یک رژیم غذایی مناسب را امتحان کنید و در نهایت با پزشک متخصص مشورت های لازم را انجام دهید.

نوشته های مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

support_agent پشتیبانی 8 الی 19
delivery_dining ارسال به تمام نقاط ایران
verified_user ضمانت اصالت و سلامت
trending_up ارسال رایگان سفارش 400+ تومان
view_in_ar پیگیری سفارش ها

تمام حقوق مادی و معنوی برای داروهوم محفوظ است. طراحی و اجرا توسط داروهوم