چگونه بفهمم کف پایم صاف است؟

چگونه بفهمم کف پایم صاف است
تاریخ ایجاد :

صافی کف پا یک مشکل کاملا معمولی است و تقریبا یک چهارم جمعیت جهان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. این عارضه در اکثر مواقع مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند، اما در برخی موارد می‌تواند موجب درد در پا و زانو، ساق پا، فاسیای کف پا و التهاب تاندون آشیل شود. خوشبختانه یکسری اقداماتی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توان از گسترش مشکلات ناشی از صافی کف پا جلوگیری کرد، اما برای این کار ابتدا لازم است بدانید آیا صافی کف پا دارید یا خیر؟

چگونه می‌توانم بفهمم که کف پایم صاف است؟

برای سنجش صافی کف پا روش‌های مختلفی وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر است:

روش اول

کف پای خود را خیس کرده و بر روی سطحی راه بروید. سپس به رد پای خیس خود نگاهی بیندازید، چه می‌بینید؟ در این مرحله شما باید بتوانید انگشتان و قسمت‌های برجسته پا مانند سینه پا و کف پا را مشاهده کنید. اگر صافی کف پا داشته باشید، پهنای نوار اتصال میان قسمت جلویی پا و پاشنه پا به اندازه جلوی پا خواهد بود و تمام قسمت کف پا با سطح زمین در تماس می‌باشد.

روش دوم

در این روش لازم است به کفش‌های خود را روی یک سطح صاف قرار دهید و به تمامی قسمت‌های آن نگاه کنید. اگر صافی کف پا داشته باشید، قسمت داخلی کفش به خصوص در نزدیکی پاشنه پوشیدگی بیش‌تری دارد و رویه کفش نیز به سمت داخل جمع می‌شود.

روش سوم

زمانی که افراد روی پاهای خود می‌ایستند و پاهای خود را روی سطح زمین قرار می‌دهند، اندکی قوس در کف پای آن‌ها مشاهده می‌شود که با سطح زمین در تماس کامل نیست. در این روش لازم است روی زمین به صورت صاف بایستید و تعادل خود را به صورت یکنواخت بر روی هر دو پا قرار دهید. سپس از یک شخص دیگری بخواهید که از اطراف به خصوص قسمت‌های داخلی کف پا به کف پا نگاهی بیاندازد. اگر تمام کف پا با سطح زمین در تماس بود، ممکن است صافی کف پا داشته باشید.

روش چهارم

در این روش که با کمک یک شخص دیگری انجام می‌شود، لازم است روی نوک پا بایستید و فرد دیگر قسمت‌های کف پای شما را بررسی کند. اگر قوسی در کف پا ایجاد شود، پای شما انعطاف‌پذیر است و صافی کف پا ندارید. اما اگر قوسی در کف پا دیده نشود و پا انعطاف پذیری نداشته باشد، ممکن است صاف کف پا داشته باشید.

روش پنجم

در این روش می‌توانید از بتن ایمن و قابل دسترس یا ماسه‌های ساحل استفاده کنید. برای این کار ابتدا لازم است پای خود را خیس کرده و روی بتن یا ماسه راه بروید. سپس رد پای خود را مورد بررسی قرار دهید و به قسمت‌های مختلف آن توجه کنید. اگر رد پای شما جزئی به نظر می‌رسد و فقط سینه پا، پاشنه، انگشتان و خطی که کف پا را به قسمت سینه پا متصل می‌کند مشاهده می‌کنید، صافی کف پا ندارید. اما اگر رد پای شما پهن است و تمامی قسمت‌های کف پا با زمین در تماس بوده است، احتمالا صافی کف پا دارید.

هیچکدام از این روش‌های تشخیص خانگی ابزار دقیقی برای سنجش صافی کف پا و میزان آن نیست.اما اگر از همه این آزمایش‌ها نتایج مثبت دریافت کردید و یا احساس درد در پا دارید، لازم است به دکتر توحید صفایی متخصص و جراح ارتوپد مراجعه کنید.

چه چیزی باعث صافی کف پا می‌شود؟

صافی کف پا علت‌های مختلفی دارد که از جمله رایج‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وراثت: صافی کف پا از طریق وراثت از پدر و مادر به کودکان انتقال می‌یابد و به همین دلیل است که برخی از افراد با صافی کف پا متولد می‌شوند.
  • آسیب دیدگی: صافی کف پا می‌تواند در نتیجه برخی آسیب‌ها مانند کشیدگی یا پارگی تاندون‌ها، التهاب تاندون تیبیا خلفی، شکستگی استخوان یا در رفتگی آن ایجاد شود.
  • شرایط سلامتی مزمن: صافی کف پا می‌تواند در نتیجه شکل‌های مختلفی از آرتریت و آسیب‌های عصبی ایجاد شود.

از جمله دیگر عوامل خطرناک که موجب صافی کف پا می‌شود، می‌توان به افزایش سن، بارداری، چاقی و دیابت اشاره کرد.

علائم و نشانه‌های صافی کف پا

برخی از افرادی که صافی کف پا دارند، علائمی از جمله موارد زیر را تجربه می‌کنند:

  • پاها به راحتی خسته می‌شوند.
  • فرد درد زیادی را در ناحیه کف پا، پا و کمر تجربه می‌کند.
  • قسمت پایین پاها متورم می‌شود.

عوارض صافی کف پا

صافی کف پا در افراد منجر به ایجاد عوارضی می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها عبارت است از:

تاثیر گذاری بر حمل صحیح وزن توسط پاها و ایجاد درد در صورت عدم توزیع وزن به صورت مناسب

درد مبهم در مچ پا و زانو که معمولا ناشی از چرخش مچ پا برای جبران قوس کف پا است.

التهاب پاشنه پا یا فاسیای کف پا که با کبود شدن پاشنه پا و احساس راه رفتن روی سوزن همراه است.

علاوه بر مواردی که گفته شد، می‌توان به التهاب تاندون آشیل، شین اسپلینت و التهاب یا پارگی تاندون‌ها در ساق پا نیز اشاره کرد.

اکنون که با روش‌های تشخیص صافی کف پا، علائم و عوارض ناشی از آن آشنا شدید، لازم است به دنبال درمان پزشکی باشید و از این عوارض تا حد امکان جلوگیری کنید.

نحوه مراقبت از صافی کف پا

چندین روش برای مراقبت از صافی کف پا وجود دارد که دکتر توحید صفایی مهم‌ترین آن‌ها را به بیماران خود توصیه می‌کند:

پوشیدن کفش‌های مناسب و استفاده از وسایل ارتز یا کفی‌های سفارشی در داخل کفش که به پاها کمک می‌کند در وضعیت صحیحی قرار بگیرند.

استفاده از دارو‌های ضد التهابی و قرار دادن کمپرس یخ بر روی کف پا به منظور مقابله با درد حاد

کاهش وزن در صورت داشتن اضافه وزن که موجب وارد شدن فشار زیادی به کف پا می‌شود.

نوشته های مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

support_agent پشتیبانی 8 الی 19
delivery_dining ارسال به تمام نقاط ایران
verified_user ضمانت اصالت و سلامت
trending_up ارسال رایگان سفارش 400+ تومان
view_in_ar پیگیری سفارش ها

تمام حقوق مادی و معنوی برای داروهوم محفوظ است. طراحی و اجرا توسط داروهوم