کمبود کدام ویتامین باعث پف زیر چشم میشود؟ 7 ویتامین ضروری

کمبود کدام ویتامین باعث پف زیر چشم میشود
تاریخ ایجاد :

اگر پف زیر چشم دارید احتمالا برخی ویتامین‌ها در بدنتان کم هستند. هرچند که پف زیر چشم به طبع بدن و حتی ژنتیک نیز مربوط می‌شود. بااین‌حال اگر علیرغم ژن خوب باز هم با پف زیر چشم مشکل دارید، بهتر است سری به ویتامین‌های بدنتان بزنید. شاید هنوز نمی‌دانید کمبود کدام ویتامین باعث پف زیر چشم می‌شود.

شاید می‌دانید اما مصرف درست آن‌ها را بلد نیستید. ممکن همه این‌ها را هم بدانید اما از تداخلات داروها و ویتامین‌هایی که پف زیر چشم را از بین می‌برند، خبر ندارید و همچنان با این مشکل روبرو هستید. در این مقاله قصد داریم تمام موضوعات و سوالاتی که در ذهنتان به وجود می‌آید را پاسخ دهیم.

کمبود کدام ویتامین باعث پف زیر چشم میشود؟

کمبود کدام ویتامین باعث پف زیر چشم میشود؟ پف زیر چشم یکی از شایع‌ترین معضلاتی است که گریبان چشم را می‌گیرد. به وجود آمدن پف زیر چشم یا بدتر شدن آن دلایل زیادی دارد.

  • بالا رفتن سن
  • نداشتن خواب کافی
  • روتین پوستی نامناسب
  • تغذیه نادرست
  • آلرژی

برخی از دلایل این مشکل هستند. حتی برخی افراد به صورت ژنتیکی و مادرزادی پف زیر چشم دارند. در ادامه ویتامین‌هایی که کمبود آن‌ها در بدن موجب پف زیر چشم می‌شود را خواهید شناخت.

وجود ویتامین K موثر در تیرگی و پف زیر چشم

یکی از عوارض کمبود ویتامین k تیرگی و پف زیر چشم است. برخی کرم‌های بهداشتی در روتین پوستی که برای تیرگی زیر چشم استفاده می‌شوند، روی پف هم تاثیر دارند. این ویتامین که از ویتامین های محلول در چربی است، به افزایش خاصیت ارتجاعی پوست کمک می‌کند. با افزایش این ویژگی در پوست رگ‌های خونی و بافت پوست جوان می‌ماند و گردش خود بهبود می‌یابد. به این ترتیب از پف زیر چشم کاسته خواهد شد.

همه افراد بالای 18 سال باید در طول روز مقدار معینی ویتامین K دریافت کنند. مردها به 120 میکروگرم از این ویتامین در روز نیاز دارند و نیاز خانم ها 90 گرم در روز است. این ویتامین را می‌توانید به وفور در انواع سبزیجات پیدا کنید. همچنین اگر می‌خواهید پف زیر چشمتان کم شود گوشت و مرغ را نیز در رژیم غذایی خود داشته باشید.

وجود ویتامین K موثر در تیرگی و پف زیر چشم

نقش کوبالامین در زیبایی چشم ها

از تیامین تا بیوتن ویتامین‌های مهم این گروه ویتامین B هستند. اگر می‌خواهید بدانید کمبود کدام ویتامین باعث پف زیر چشم می‌شود، با کوبالامین که نام دیگر B12، آشنا شوید. سایت eyemdmonterey درباره فواید ویتامین B12 برای چشم ها گفته است:

Vitamin B – B6 and B12 improve eye health and reduce the chances of AMD, which causes blurred vision. These vitamins also help nourish the optic nerve, reducing your chances of having blind spots

کوبالامین را می‌توان عضوی مهم برای رفع پف و چروک دور چشم دانست. این ویتامین با خون رسانی و بهبود گردش اکسیژن در پوست کمک می‌کند تا رطوبت پوست حفظ شود. از علائم کمبود ویتامین ب۱۲ خشکی پوست است. با نرسیدن پیروکسیدین کافی به پوست، خاصیت ارتجاعی پوست هم کم می‌شود و فرد احساس کشیدگی در پوست دارد. با ادامه پیدا کردن این کمبود شاهد چین و چروک و پف زیر چشم خواهید بود.

کوبالامین یک ویتامین محلول در آب است که به تنهایی در بدن تولید نمی‌شود. این ویتامین را باید از طریق رژیم صحیح یا مصرف مولتی ویتامین‌ها تامین کنید.

اگر یک بزرگسال بالای 18 سال هستید باید بدانید که روزانه به 2.4 میکروگرم ویتامین کوبالامین نیاز دارید. در صورت کمبود این ویتامین با پف و تیرگی زیر چشم مواجه خواهید شد. اگر می‌خواهید مولتی ویتامین‌های دارای کوبالامین مصرف کنید، بهترین زمان مصرف قرص ویتامین b12 ابتدای صبح با صبحانه یا هنگام ناهار است تا میزان بیشتری از این ویتامین مستقیما جذب بدن شود.

پیروکسیدین؛ عضو دیگر خانواده ویتامین Bها موثر روی پف چشم

ویتامین B6 یکی دیگر از اعضای خانواده زیباساز ویتامین Bها است که نام دیگر پیروکسیدین است. پیریدوکسین، عضو ششم خانواده بی‌ها و یکی عقب‌تر از بیوتین است، اما به همان اندازه در زیبایی پوست صورت و مخصوصا پوست دور چشم موثر است.

تاثیر اصلی پیریدوکسین روی روی سیستم ایمنی بدن و تعادل مایعات است. این ویتامین با تامین اکسیژن کافی و تقویت گردش خون در عروق صورت به جلوگیری از پف زیر چشم کمک می‌کند. اگر کسی از شما پرسید کمبود کدام ویتامین باعث پف زیر چشم می‌شود؟ در میان دیگر ویتامین‌ها حتما به پیریدوکسین نیز اشاره کنید. به نقل از dsm درباره دیگر فواید ویتامین B6 برای صورت:

The vitamin ingredient vital for healthy-looking appearance of skin and hair care. Vitamin B6 may stimulate the healthy-looking appearance of hair and contributes to the efficacy of anti-dandruff products. In skin care applications, the vitamin B6 appears to reduce sebum levels and limit the area of oily spots.

پیریدوکسین یا بی 6 را می‌توانید در گوشت، ماهی و انواع غلات پیدا کنید. هر فرد به طور متوسط به 300 تا 420 میلی‌گرم روزانه از این ویتامین نیاز دارد. در مردان این عدد بین 400 تا 420 میلی گرم و در زنان بین 300 تا 320 میلی‌گرم است.

اگر می‌خواهید برای جلوگیری از پف زیر چشم یا برطرف کردن آن پیریدوکسین مصرف کنید، بهتر است خوردن آن را به بعد از ناهار موکول کنید. چرا که مصرف آن اول صبح با دیگر داروها ایجاد تداخل می‌کند.

کمبود روی در بدن و اثرات آن بر پف زیر چشم

وقتی که میزان روی از حد مجاز پایین‌تر می‌آید با پف زیر چشم خود را نشان می‌دهد. از دیگر نشانه‌های واضح کمبود زینک در بدن شکنندگی ناخن‌ها و خشکی مو در کنار پف زیر چشم است. روی را در مواد مغذی مانند آجیل و غلات بیابید. گوشت نیز دارای زینک است. همچنین انواع مولتی ویتامین‌ها در شکل‌های مختلف از قرص و کپسول تا شربت برای زینک ساخته شده‌اند.

کمبود روی در بدن و اثرات آن بر پف زیر چشم

بزرگسالان برای بهره مندی از فواید زینک، در هر روز به اندازه 11 میلی گرم زینک نیاز دارند. این مقدار برای کودکان 2 تا 8 میلی‌گرم است. بهتر است قرص زینک با معده خالی خورده شود تا بیشترین جذب صورت گیرد. حواستان باشد هیچ ویتامینی را بیش از حد مصرف نکنید. زینک بیش از حد ممکن است باعث حالت تهوع و دل درد شود.

با امگا3 به جنگ پف زیر چشم بروید

یکی از مهمترین ویتامین‌هایی که در پاسخ به سوال کمبود کدام ویتامین باعث پف زیر چشم نمی‌شود؟ از آن نام به میان می‌آید، امگا3 است. ویتامینی که در ماهی‌های روغنی مانند ساردین به وفور یافت می‌شود. امگا3 با خواص چربی‌ساز خود به کاهش پف زیر چشم کمک می‌کند. این ویتامین در گردش خون و بهبود خشکی پوست نیز موثر است.

امگا3 علاوه بر انواع ماهی‌ها در دانه‌های گیاهان چرب نیز پیدا می‌شود. دانه چیا، دانه کتان، شاهدانه، گردو، لوبیا قرمز و روغن سویا نیز منابعی سرشار از این ویتامین هستند. اگر از هیچ یک از این منابع استفاده نمی‌کنید، باید روزانه 300 تا 500 میلی گرم ویتامین امگا 3 به بدنتان برسانید تا امگا 3 مورد بدنتان تامین شود. برای این منظور می توانید از بهترین قرص امگا 3 استفاده کنید.

بهترین زمان مصرف امگا 3 همراه با غذا است. کدام وعده اهمیت ندارد. تنها مهم است که این قرص با معده خالی مصرف نشود. امگا3 با خواص ضد پیری خود به جنگ با چین و چروک‌ها و حتی پف زیر چشم خواهد رفت.

ویتامین A مثل اولین ویتامین لازم برای پف زیر چشم

مهمترین نقش در بازسازی سلول‌های پوستی به ویتامین A تعلق دارد. ویتامینی که کلاژن‌ساز است و با خاصیت آبرسانی و جوانسازی خود روی کاهش پف زیر چشم اثر می‌گذارد. هنگامی که از پزشک یا داروساز خود بپرسید کمبود کدام ویتامین باعث پف زیر چشم می‌شود؟ قطعا یکی از ویتامین‌ها، ویتامین A خواهد بود.

ویتامینی که در تمام مکمل‌های غذایی کودکان نیز یافت می‌شود. برای بزرگسالان نیز مکمل‌های حاوی ویتامین A وجود دارد. همچنین مواد غذایی مانند تخم مرغ، سبزیجات و گوشت نیز در خود ویتامین آ دارند.

ویتامین A باید به صورت روزانه به بدن برسد. آقایان در هر روز به 900 میکروگرم ویتامین آ نیاز دارند. این مقدار در خانم‌ها به 700 میکروگرم کاهش می‌یابد. البته خانم‌های باردار و شیرده مقدار بیشتری باید دریافت کنند.

مصرف قرص ویتامین A می‌تواند بدون تجویز پزشک و با تهیه از داروخانه صورت گیرد. البته به شرطی که داروهای خاص استفاده نشود یا مادر باردار یا در حال شیردهی نباشد. بهترین زمان مصرف مکمل‌های قرص ویتامین A همراه با غذا در یکی از وعده‌های شام یا ناهار است. چرا که برای جذب حداکثری این ویتامین به مقداری چربی نیاز خواهید داشت.

ویتامین C؛ داستان پشت پرده پف زیر چشم

ویتامین سی یک آنتی اکسیدان قوی است که سد دفاعی پوست را تقویت می‌کند. به همین دلیل در پاسخ به کمبود کدام ویتامین باعث پف زیر چشم می‌شود، به عنوان یک کمبود اصلی شناسایی می‌شود. زمانی که بدن با کمبود ویتامین سی روبرو است، پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده و دچار افتادگی خواهد شد. این موضوع در پوست اطراف چشم به صورت پف و چروک خود را نشان می‌دهد. همچنین میتوان ویتامین C را نیز به عنوان بهترین ویتامین برای پاکسازی کبد معرفی کرد.

ویتامین C؛ داستان پشت پرده پف زیر چشم

برای دریافت میزان کافی ویتامین سی باید در رژیم غذایی خود از میوه‌ها استفاده کنید. همچنین فلفل دلمه‌ای و انواع توت‌ها نیز سرشار از ویتامین سی هستند. توجه داشته باشید که شما باید در هر روز حداقل 60 میلی گرم ویتامین سی دریافت کنید. زمانی که عدم دریافت میزان مورد نیاز بدن ادامه پیدا کند، نه تنها پف زیر چشم خواهید داشت، بلکه عوارض دیگر مانند خونریزی لثه، خشکی پوست یا آثار کبودی روی پوست خواهید دید.

برای تامین ویتامین C مورد نیاز بدن می‌توانید از قرص‌های جوشان هم استفاده کنید. بهترین زمانی که می‌توانید این مکمل‌ها را بخورید به صورت ناشتا اول صبح است. به دلیل این که این ویتامین در آب حل می‌شود، با خالی بودن معده تمام و کمال جذب بدن خواهد شد.

بیشتر بخوانید: قرص ویتامین c بهتر است یا قرص جوشان

استفاده از مولتی ویتامین برای کاهش پف زیر چشم

برای آن‌که بتوانید تمام ویتامین‌های لازم بدنتان را تامین کنید، قرص و شربت یا کپسول‌های مولتی ویتامین گزینه‌های خوبی هستند. زمانی که می‌یابید کمبود کدام ویتامین باعث پف زیر چشم می‌شود و به انواع ویتامین ها برخورد می‌کنید، مولتی ویتامین‌ها راه حل هستند.

انواع مولتی ویتامین‌های داخلی و خارجی را می‌توانید در داروخانه آنلاین داروهوم پیدا کنید. از مولتی ویتامین دی ویت اکتیو هلث اید گرفته تا شربت پلاس زینک سندروس در این داروخانه در دسترس عموم قرار دارد.

به کمک داروهوم نیاز خود به مولتی ویتامین‌های موثر در پف زیر چشم را حل کنید. دیگر نگران به وجود آمدن پف زیر چشم یا بیشتر شدن آن نخواهید بود، چرا که با رفع کمبود ویتامین‌های گفته شده در این مقاله، مشکل نیز حل می‌شود.

 

سوالات متداول

1- کمبود چه ویتامینی باعث پف زیر چشم میشود؟

کمبود ویتامین k، ویتامین B12، ویتامین B6، روی، امگا 3، ویتامین آ و ویتامین سی باعث پف زیر چشم می شوند.

2- برای پف زیر چشم چه بخوریم؟

مصرف منابغ غذایی سرشار از ویتامین k، ویتامین B12، ویتامین B6، روی، امگا 3، ویتامین آ و ویتامین سی همچون انواع توت ها، هویج، انواع ماهی ها و دانه ها، سبزیجات، گوشت، انواع غلات و همچنینمولتی ویتامین باعث کاهش پف زیر چشم می شوند.

نوشته های مرتبط

نظرات

2 replies on “کمبود کدام ویتامین باعث پف زیر چشم میشود؟ 7 ویتامین ضروری”

حمیده کرامتی گفت:

سلام وقتتون بخیر من پف زیر چشم دارم و به خاطر این می‌تونه باشه که زیاد می‌خوابم خواب من نسبت به طرافیانم خیلی بیشتر هستش می‌خواستم بدونم که این ممکنه یکی از دلایل پف زیر چشم باشه و چه جوری باید حل کنم این مشکل رو؟

باران گفت:

سلام وقتتون بخیر ن می‌خواستم بدونم که استفاده از کرم‌های حاوی ویتامین c ی‌تونه باعث روشن شدن پوست زیر چشم و رفع پف زیر چشم بشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

support_agent پشتیبانی 8 الی 19
delivery_dining ارسال به تمام نقاط ایران
verified_user ضمانت اصالت و سلامت
trending_up ارسال رایگان سفارش 900,000+ تومان
view_in_ar پیگیری سفارش ها

تمام حقوق مادی و معنوی برای داروهوم محفوظ است. طراحی و اجرا توسط داروهوم