آیا مصرف قرص جوشان ویتامین C بی خطر است؟

آیا مصرف قرص جوشان ویتامین C بی خطر است؟
تاریخ ایجاد :

باید بدانید که مصرف قرص جوشان ویتامین سی همیشه بدون خطر نیست. در نظر نگرفتن میزان کافی این ویتامین عوارض ناگواری را برای شما ایجاد خواهد کرد. این نوع قرص علاوه بر، نقش مهمی که در سیستم ایمنی بدن دارد در صورت مصرف بیش از اندازه آن می تواند تاثیرات منفی را در بدن شما به وجود آورد. 

دانستن عوارض قرص جوشان ویتامین C برای برخی اهمیت بیشتری دارد. به خصوص برای شما که به صورت روزانه ویتامین سی مصرف می کنید. در ادامه به عوارض این ویتامین، تداخلات دارویی، تاثیر آن بر افراد مختلف پرداخته ایم که برای مواجه نشدن با این مشکلات می توانید همراه ما باشید.

در واقع ویتامین C برای اکثر افراد بی خطر است. همچنین محتوای ویتامین C در قرص های جوشان اغلب بیشتر از نیازهای تغذیه ای توصیه شده است. در واقع اگر مقدار زیادی ویتامین C بنوشید ممکن است دچار:

  • مشکل دستگاه گوارش
  • آسیب بافتی
  • مشکل سنگ کلیه
  • فشار خون
  • مشکلات پوستی

شوید. همچنین در دوران بارداری و شیردهی باید تحت نظر پزشک مصرف شود. نکته خیلی مهم این است که مکمل های ویتامین C نیز ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد.

در داروخانه آنلاین داروهوم با امکان خرید آنلاین دارو، محصولات آرایشی بهداشتی، مکمل ها و تجهیزات پزشکی، می‌توانید روند سفارش آنلاین را از مرحله بررسی، انتخاب محصول، خرید و تحویل در محل را انجام دهید. داروهوم به شما کمک می‌کند تا در وقت و هزینه‌های خود صرفه‌ جویی کنید تا محصولات مورد نظر خود را با %تخفیفات ویژه و استثنایی% تهیه نمایید.

عوارض قرص جوشان ویتامین C

از آن جایی که بسیاری از مکمل های مورد مصرف عموم در بر گیرنده میزان زیادی از ویتامین هستند، در صورت توجه نکردن به میزان مورد نیاز آن ها می تواند عوارضی را به همراه داشته باشد. در واقع ویتامین C برای اکثر افراد بی خطر است. همچنین محتوای ویتامین C در قرص های جوشان اغلب بیشتر از نیازهای تغذیه ای توصیه شده است. همین امر باعث می شود بدون اینکه متوجه شوید، بیش از حد مصرف کنید. در نتیجه مشکلاتی برای شما ایجاد خواهد شد.

ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است که نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن، کمک به بهبود سریعتر زخم ها، جلوگیری از عفونت ها و حمایت از بازسازی گلبول های قرمز دارد. در واقع اگر مقدار زیادی ویتامین C بنوشید دچار سنگ کلیه، حالت تهوع، زخم معده می شوید. علاوه براین، مصرف این نوع ویتامین از طریق مکمل ممکن است برای بدن شما مضر باشد.

همچنین برای تمامی افراد نیاز است که قبل از انجام هر گونه آزمایش پزشکی به پزشک خود بگویید که مکمل ویتامین C مصرف می کنند. به این دلیل که سطوح بالای ویتامین C ممکن است با نتایج برخی از آزمایشات، مانند آزمایش مدفوع برای آزمایش خون مخفی یا آزمایش غربالگری گلوکز تداخل داشته باشد.

بیشتر بدانید:  آیا قرص جوشان ویتامین C باعث چاقی می شود؟

عوارض مصرف زیاد قرص جوشان ویتامین C

در برخی افراد، ویتامین C ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند. احتمال ابتلا به این عوارض جانبی با دوزهای بالاتر افزایش می یابد. همچنین مصرف بیش از 2000 میلی گرم در روز ممکن است باعث سنگ کلیه و اسهال شدید شود. بنابراین، در ادامه به عوارض مصرف بیش از اندازه قرص جوشان ویتامین سی می پردازیم.

آیا میدانید: ویتامین C را روزانه چقدر مصرف کنیم ؟

مشکل دستگاه گوارش؛ شایع ترین عارضه مصرف ویتامین C جوشان

مانند بسیاری از دیگر داروها مصرف بیش از اندازه این قرص می تواند مشکلاتی را برای گوارش شما ایجاد کند. در واقع اثرات مضر قرص جوشان ویتامین C بر دستگاه گوارش شامل اسهال، گرفتگی عضلات شکمی و ازوفاژیت گرفتگی معده، حالت تهوع، سوزش سر دل و سردرد است. به علاوه، تهوع، اسهال و کرامپ های شکمی با دوزهای بیش از 2 گرم در روز همراه خواهد بود که برای برخی از افراد غیرقابل تحمل است.

آسیب بافتی؛ نتیجه ناخوشایند مصرف ویتامین سی

مصرف بیش از حد ویتامین C برای اکثر افراد خطرناک نیست، اما می تواند عوارض جانبی ناخوشایندی را ایجاد کند. در واقع افراد مبتلا به هموکروماتوز باید بیشتر مراقب باشند؛ زیرا مصرف بیش از حد این ویتامین جوشان می تواند علائم آنها را بدتر کند. 

همچنین عوارض قرص جوشان ویتامین C برای این افراد این است که احتمال آسیب بافتی را افزایش می دهد. در واقع این وضعیت باعث می شود بدن آن ها مقادیر زیادی آهن ذخیره کند که با مصرف بیش از حد ویتامین C تشدید خواهد یافت و منجر به آسیب بافت بدن می شود.

مشکل سنگ کلیه؛ تاثیر سوء مصرف ویتامین جوشان C

مصرف بیش از حد ویتامین C این پتانسیل را دارد که میزان اگزالات در ادرار شما را افزایش دهد، بنابراین خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می دهد. در واقع زمانی که بزرگسالان یک مکمل 1000 میلی گرمی ویتامین C را دو بار در روز به مدت 6 روز مصرف کنند، میزان اگزالات دفعی آن ها 20 درصد افزایش خواهد یافت. همچنین مصرف بالای ویتامین C نه تنها با مقادیر بیشتر اگزالات ادرار مرتبط است، بلکه باعث ایجاد سنگ کلیه نیز می شود، به خصوص اگر بیش از 2000 میلی گرم در روز مصرف کنید.

فشار خون؛ مشکل آفرینی مصرف ویتامین سی

مشکلات پیش آمده برای این افرادی که فشار خون دارند، به این دلیل است که قرص جوشان حاوی یک ماده کمکی حل کننده گاز، حاوی مقدار زیادی نمک های قلیایی (کربنات سدیم یا بی کربنات سدیم)است. در نتیجه باعث افزایش فشار خون در این بیماران می شود. همچنین افراد مسن بیشتر درگیر این عارضه می شوند؛ زیرا آن ها قرص های جوشان را به خاطر بلع راحت تر برای تجویز انتخاب می کنند.

مشکلات پوستی؛ عارضه ای قابل توجه و مهم

برای بسیاری از افراد داشتن پوست سالم از اهمیت زیادی برخوردار است. به همین دلیل دانستن این نکته که استفاده ویتامین سی بیش از اندازه می تواند نتایج مضری را برای پوست شما داشته باشد، قابل توجه است. ویتامین C باعث آبرسانی، کاهش قرمزی و مانع پیری زودرس می شود، اما مصرف بیش از اندازه آن به نتایج وخیمی از جمله حساسیت پوستی، خارش، قرمز شدن پوست، کهیر ختم خواهد شد.

در نظر داشتن نتایج مصرف بیش از اندازه ویتامین C می تواند به اثربخشی این ویتامین در بدن شما کمک زیادی کند. مشکلات در مصرف ویتامین C از جمله مواردی است که باید به آن توجه کنید. علاوه بر این، هر زمانی که می خواهید ویتامین سی را طریق دارو مصرف کنید، باید نکات گفته شده را مورد توجه قرار دهید.

تداخل دارویی قرص جوشان ویتامین سی

مکمل های ویتامین C نیز ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد. در واقع این امر به ویژه در مورد داروهای بیماری قلبی و سرطان از اهمیت زیادی برخوردار است. همچنین در نظر داشتن تاثیرات این قرص جوشان و تداخل دارویی قرص ویتامین ث بر دیگر داروها می تواند نتایج بهتری را برای شما ایجاد کند. در ادامه به برخی از این داروها اشاره می کنیم.

  • آلومینیوم، مصرف ویتامین C می تواند جذب آلومینیوم را از داروهای حاوی آلومینیوم، مانند بایندرهای فسفات، افزایش دهد. این امر می تواند برای افرادی که مشکلات کلیوی دارند، مضر باشد.
  • شیمی درمانی؛ این نگرانی وجود دارد که استفاده از آنتی اکسیدان ها مانند ویتامین C، در طول شیمی درمانی ممکن است اثر داروهای شیمی درمانی را کاهش دهد که یکی از موارد منع مصرف جوشان ویتامین سی در نظر گرفته شده است.
  • استروژن؛ مصرف ویتامین C همراه با داروهای ضد بارداری خوراکی یا درمان جایگزین هورمونی ممکن است، سطح استروژن شما را افزایش دهد.
  • مهارکننده های پروتئاز؛ مصرف خوراکی ویتامین C می تواند اثر این داروهای ضد ویروسی را کاهش دهد.
  • استاتین ها و نیاسین؛ هنگامی که با ویتامین C مصرف شود، اثرات نیاسین و استاتین ها که ممکن است برای افراد مبتلا به کلسترول بالا مفید باشد، کاهش یابد.
  • وارفارین (جانتوون)؛ دوزهای بالای ویتامین C می تواند پاسخ شما را به این ضد انعقاد کاهش دهد.
  • لوزارتان؛ قرص های جوشان به دلیل میزان سدیم موجود در مواد کمکی باعث افزایش فشار خون می شود.

استفاده صحیح از ویتامین سی می تواند به سیستم ایمنی بدن شما کمک زیادی کند. همچنین در نظر گرفتن میزان مورد نیاز آن نیز اهمیت دارد. در واقع با توجه به اثرات مضر قرص جوشان ویتامین C بر دیگر داروها باید در مصرف هم زمان آن دقت کنید.

عوارض استفاده از قرص جوشان ویتامین C در زنان باردار و شیرده

همیشه بیماری های ناشی از ویروس ها نگرانی بزرگ زنان باردار است. بسیاری از داروهای بدون نسخه حاوی ویتامین C هستند که می تواند از سیستم ایمنی ضعیف در دوران بارداری حمایت کند و علائم آنفولانزا را معکوس کند. 

با این حال، موضوع اینکه آیا می توان ویتامین C را در دوران بارداری مصرف کرد، همیشه بسیاری از زنان باردار را سردرگم می کند. به این دلیل که برخی از مکمل ها و داروهای مورد استفاده در دوران بارداری خطرات پنهانی برای تاثیر گذاری بر جنین در رحم دارند. علاوه بر این، عوارض مصرف قرص جوشان ویتامین ث در دوران شیردهی کمتر است. در نتیجه همیشه این افراد باید قبل از مصرف مکمل حتما با پزشک خود مشورت کنند.

خرید: انواع مکمل های بارداری و شیردهی در داروخانه داروهوم

در داروخانه آنلاین داروهوم با امکان خرید آنلاین دارو، محصولات آرایشی بهداشتی، مکمل ها و تجهیزات پزشکی، می‌توانید روند سفارش آنلاین را از مرحله بررسی، انتخاب محصول، خرید و تحویل در محل را انجام دهید. داروهوم به شما کمک می‌کند تا در وقت و هزینه‌های خود صرفه‌ جویی کنید تا محصولات مورد نظر خود را با %تخفیفات ویژه و استثنایی% تهیه نمایید.

کلام آخر

شما نیاز دارید تا ویتامین های کافی و مفیدی را برای جلوگیری از بیماری و حفظ سلامتی خود دریافت کنید. به همین دلیل باید بدانید که مصرف بیش از حد مکمل ها، عوارض جانبی بالقوه مضری را در بدن شما ممکن است، به وجود آورد. 

در واقع عوارض قرص جوشان ویتامین C را بیشتر کسانی تجربه می کنند که مکمل آن را مصرف می کنند. در نتیجه اگر مشکوک هستید که مصرف ویتامین C ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند، بهتر است با مشاوران دارویی ما در فروشگاه داروهوم مشورت کنید.

نوشته های مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

support_agent پشتیبانی 8 الی 19
delivery_dining ارسال به تمام نقاط ایران
verified_user ضمانت اصالت و سلامت
trending_up ارسال رایگان سفارش 400+ تومان
view_in_ar پیگیری سفارش ها

تمام حقوق مادی و معنوی برای داروهوم محفوظ است. طراحی و اجرا توسط داروهوم