کمبود کدام ویتامین باعث خواب رفتن دست میشود؟

کمبود کدام ویتامین باعث خواب رفتن دست میشود
تاریخ ایجاد :

احتمالا بارها برایتان پیش آمده که بعد از چند دقیقه تکان ندادن دست یا پایتان دچار گزگز و خواب‌رفتگی شوید. بااین‌حال اگر این اتفاق مدام تکرار شود، یک جای کار می‌لنگد. حتما سری به پزشک بزنید یا ویتامین‌های بدنتان را چک کنید. شاید بپرسید اصلا ویتامین چه ربطی به خواب رفتن دست دارد. اگر از پزشک خود بپرسید کمبود کدام ویتامین باعث خواب رفتن دست میشود، قطعا لیستی برایتان نام خواهد برد. لیستی که قرار است در این مقاله به بررسی آن بپردازیم.

کمبود کدام ویتامین باعث خواب رفتن دست میشود؟

کمبود کدام ویتامین باعث خواب رفتن دست میشود؟ خواب رفتن دست که به آن پارستزی نیز می‌گویند، حالتی است که دست در آن گزگز کرده و به اصلاح سوزن سوزن می‌شود. ممکن است آنقدر این پدیده عمیق باشد که تا چند لحظه هیچ حسی در دست خود احساس نکنید. عوامل مختلفی روی این پدیده اثر دارند.

  • بیماری‌های خود ایمنی مانند ام اس
  • قند خون بالا و بیماری دیابت
  • بارداری
  • عفونت
  • مشکلات ستون فقرات
  • نارسایی کلیه

برخی از شایع‌ترین علل خواب رفتن دست‌ها هستند. علاوه بر این موارد، کمبود ویتامین نیز یک دلیل شایع در این پدیده است. ویتامین‌هایی که کمبودشان باعث خواب رفتن دست می‌شود در ادامه کاملا بررسی شده‌اند. با مصرف ویتامین‌هایی که در این مقاله نام برده شده‌اند از شر خواب رفتن دائمی دست‌هایتان خلاص شوید.

خانواده ویتامین های B و اعضای اثرگذار آن روی خواب دست

مزایای خانوادگی Bها بر کسی پوشیده نیست. ویتامین‌های خانواده بی از B1 تا B12 همگی باید در طول روز به مقدار کافی به بدن برسند. حال برخی از خواهران و برادران این خانواده نقش پررنگ‌تری در خواب رفتن دست دارند.

کمبود ویتامین گروه های B و خواب رفتن دست

  • تیامین: خواهر بزرگ در گروه B، تیامین است که نقش مهمی در سلامت عصبی و عضلانی بازی می‌کند. زمانی که بدن با کمبود تیامین روبرو شود آن را به صورت خواب رفتن دست و پا، درد عضلانی و خستگی نشان خواهد داد.
  • نیاسین: سومین بچه خانواده روی خواص آمینواسیدها و متابولیسم مواد کار می‌کند. به همین دلیل روی سیستم عصبی بدن و رفع مشکلات عضلانی و عصبی مانند گزگز دست و پا اثر دارد.
  • اسید پانتوتنیک: پنجمین B که نقش اساسی روی متابولیسم کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌ها دارد. کمبود آن در بدن در برخی مواقع به صورت خواب رفتن دست دیده می‌شود.
  • پیروکسیدین: بچه وسط خانواده یعنی B6 روی آمینو اسیدها و عملکرد سیستم عصبی اثرگذار است. این ویتامین با تامین انرژی و بهبود گردش خون از خواب رفتن دست و پا جلوگیری می‌کند.
  • بیوتن: ویتامین B7 زیبا که کمبود آن نه تنها باعث خواب رفتن دست و پا می‌شود، بلکه روی پوست، ناخن و موها نیز تاثیر دارد.
  • کوبالامین: ته تغاری خانواده Bها که نبودش باعث آسیب به سیستم عصبی می‌شود. زمانی که آسیب به سیستم عصی وارد شد، اولین علامت خواب رفتن دست‌ها است.

میزان مصرف ویتامین‌های گروه B برای جلوگیری از گزگز دست

میزان مورد نیاز بدن به این ویتامین تا قبل از 18 سالگی بین 0.3 تا 1.2 میلی‌گرم است. برای افراد بالغ و بزرگسال این مقدار به 1.1 میلی‌گرم برای زنان و 1.2 میلی‌گرم برای مردان می‌رسد.

پایگاه اطلاعاتی برچسب مکمل های غذایی موسسات ملی بهداشت می‌گوید هر فرد بزرگسال باید حداکثر 16 میلی‌گرم نیاسین در روز مصرف کند. این مقدار را هم می‌توان از مواد غذایی دریافت کرد و هم از مولتی ویتامین‌ها.

میزان موردنیاز B5 برای بدن افراد از کودکی تا بزرگسالی از 1.7 تا 4 میلی‌گرم در روز متغیر است. میزان مورد نیاز پانتوتنیک اسید برای زنان باردار و شیرده بیشتر خواهد بود

زنان به روزانه 310 میلی گرم و مردان به 420 میلی گرم از ویتامین B6 نیاز دارند. زنان باردار و شیرده نیز به ترتیب 350 و 320 میلی گرم باید ویتامین B6 دریافت کنند.

خردسالان و نوزادان روزانه 35 تا 120 میکروگرم بیوتین تا نوجوانی نیاز دارند. از نوجوانی تا بزرگسالی نیز دوز مورد نیاز به 100 تا 200 میکروگرم می‌رسد.

B12 از بدو تولد تا آخر عمر باید روزانه به بدن برسد. این مقدار از نوزادی 0.4 میکروگرم است و با بالا رفتن سن افزایش می یابد. تا جایی که افراد بزرگسال باید 2.4 میکروگرم در روز از این ویتامین بخورند.

ویتامین ای؛ عامل آتاکسی و پارستزی

کار اصلی ویتامین E، از بین بردن رادیکال‌های آزاد است. این ویتامین یک آنتی‌اکسیدان قوی است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. افرادی که دچار کمبود ویتامین E هستند اغلب از دردهای عضلانی یا خستگی مزمن و حتی خواب رفتن دست و پا نالان‌اند.

کمبود ویتامین ای باعث خواب رفتن دست می شود

قرص ویتامین E را چند روز یکبار بخوریم؟ ویتامین E باید روزانه 15 میلی‌گرم به بدن برسد. این مقدار برای همه افراد بالای 14 سال یکسان است. فقط مادرانی که به نوزاد خود شیر می‌دهند بهتر است 19 میلی گرم ویتامین E دریافت کنند.

این ویتامین در دانه‌های مغزدار مانند فندق و بادام به وفور یافت می‌شود. تمام روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون یا روغن آفتابگردان نیز ویتامین E دارند. به دلیل این که این ویتامین محلول در چربی است، بهترین زمان مصرف آن همراه با غذا است.

یکی از ویتامین‌های مهم در خواب رفتن دست؛ ویتامین D

برخی افراد علیرغم قرار گرفتن طولانی در معرض آفتاب، باز هم با کمبود این ویتامین مواجه می‌شوند. این کمبود خود را با خواب رفتن دست و پا، تغییر در خلق و خو، ضعف و خستگی نشان می‌دهد. اگر از خانم‌های ایرانی آزمایش ویتامین D بگیرند، 80 درصد دچار کمبود آن هستند. به همین دلیل بهتر است خانم‌های ایرانی همیشه مکمل‌های ویتامین دی مصرف کنند.

برای کمبود ویتامین دی چی بخوریم؟ میزان طبیعی ویتامین دی باید در محدوده 40 تا 70 باشد. این مقدار به جز آفتاب می‎تواند از طریق انواع ماهی، روغن های گیاهی و لبنیات دریافت شود. همچنین قرص‌های ویتامین D متناسب با تجویز پزشک قابل استفاده هستند. کسانی که علائم کمبود ویتامین D شدید دارند ممکن است لازم باشد در چند نوبت از طریق آمپول این ویتامین را دریافت کنند.

کمبود کلسیم عامل خواب رفتن و گزگز دست

کمبود کدام ویتامین باعث گزگز دست و پا می شود؟ درست است که کلسیم یک ماده معدنی است و در دسته ویتامین‌ها قرار ندارد، اما کمبود آن در تحریک سیستم عصبی و گزگز دست‌ها موثر است. کمبود کلسیم در نتیجه کمبود ویتامین دی اتفاق می‌افتد. این دو یار از هم نباید جدا شوند، چرا که حیات یکی وابسته به دیگری است.

نوجوانان به 1300 میلی گرم کلسیم در روز نیاز دارند. با ورود به بزرگسالی این مقدار کمتر شده و به 1000 میلی گرم در روز می‌رسد. زنان شیرده و باردار باید مقدار کلسیم بیشتری مصرف کنند. دلیل آن نیز جذب بیشتر کلسیم بدن مادر توسط جنین و نوزاد است.

کلسیم را به مقدار خیلی زیادی در شیر و لبنیات پیدا خواهید کرد. همچنین تخم مرغ، خشکبارها مانند بادام فندق و تخم کتان نیز کلسیم دارند. کمبود کلسیم می‌تواند منجر به بروز هیپوکلسمی که یکی از علائم آن سوزن سوزن شدن انگشتان و خواب رفتن دست است، شود.

کمبود کلسیم عامل خواب رفتن و گزگز دست

منیزیم؛ یک ماده معدنی موثر در خواب نرفتن دست

منیزیم ممکن است در پاسخ به کمبود کدام ویتامین باعث خواب رفتن دست می‌شود؟ یک ویتامین نباشد، اما یکی از جواب‌ها است. منیزیمی که برای شروع بسیاری از عملکردهای بدن و متابولیسم‌ها به آن احتیاج دارید. به گفته سایت goodrx:

Deficiencies in copper, calcium, and magnesium can also lead to tingling hands and feet. Most of the time, correcting the deficiency can help reverse the symptoms

منیزیم مانند کلسیم یک ماده معدنی است و کمبود آن علائمی مشابه با کمبود کلسیم دارد. از خواب رفتن دست و پا گرفته تا گرفتگی عضلات می‌تواند از علائم کمبود منیزیم باشد. منیزیم با مشکلات عصبی و استرس نیز مرتبط است. این را کسانی که لرزش دست یا خواب رفتن دست عصبی دارند، درک می‌کنند.

خبر خوب برای کسانی که نگران چاقی هستند، این است که شکلات تلخ منبع اصلی منیزیم است. اگر رژیم غذایی سفت و سختی دارید که خبری از منیزیم در آن نیست، با شکلات تلخ هم از چاقی دور بمانید و هم منیزیم کافی دریافت کنید.

برای کمبود منیزیم چی بخوریم؟ موز، اسفناج، کره بادام زمینی، نخود فرنگی و ذرت نیز دیگر منابع منیزیم هستند که برای رژیم‌های لاغری نیز مناسب هستند. مقدار روزانه منیزیم برای بزرگسالان 310 برای زنان و برای مردان تا 420 میلی‌گرم گزارش شده است.

کمبود آهن؛ کم خونی و ارتباطش با خواب رفتن دست

وقتی فردی دچار کم خونی باشد، میزان آهن نیز در بدن او به مقدار قابل توجهی کاهش می‌یابد. کمبود آهن ناشی از کم‌خونی باعث خواب رفتن دست می‌شود. جهت مبارزه با کم‌خونی همه افراد باید قرص آهن مصرف کنند. اگرچه آهن یک ویتامین نیست، اما وجود آن در زندگی انسان ضروری است.

دختران جوان و زنان به میزان بیشتری آهن نیاز دارند. آن‌ها در طول روز باید 1.4 تا 2.2 میلی‌گرم آهن مصرف کنند. مردان در طول روز 1 تا 2.1 میلی گرم آهن نیاز دارند. این مقدار از طریق قرص آهن تامین می‌شود. مقداری که باید از طریق مواد غذایی به بدن هر فرد برسد 10 تا 20 میلی‌گرم در روز است. با قرادادن اسفناج، گوشت قرمز، حبوبات، سبزیجات سبز و غلات در رژیم غذایی خود، آهن مورد نیاز بدن خود را در طول روز تامین خواهید کرد.

سخن پایانی

حال که تمام نکات سوال کمبود کدام ویتامین باعث خواب رفتن دست می‌شود را پیدا کردید، وقت آن رسیده تا یک رژیم غذایی مناسب پیش بگیرید. اگر می‌خواهید دچار بیماری یا عوارض کمبود ویتامین‌ها نشوید یک رژیم غذایی پر ویتامین انتخاب کنید. در کنار آن استفاده از مولتی ویتامین‌ها و قرص‌های مکمل را فراموش نکنید. چرا که تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی امکان جذب از طریق غذا را ندارند. از داروخانه‌های معتبر مانند داروهوم بهترین مکمل‌ها و مولتی ویتامین‌ها را تامین کنید و با خیال راحت روزانه بخورید.

 

سوالات متداول

1- کمبود کدام ویتامین باعث خواب رفتن دست میشود؟

کمبود ویتامین های گروه B، ویتامین ای، ویتامین دی، کلسیم، منیزیم و کمبود آهن باعث خواب رفتن دست می شوند.

2- برای خواب رفتن دست چه قرصی بخوریم؟

مصرف قرص‌های ویتامین B12، B6، منیزیم، کلسیم، قرص آهن و ویتامین دی نقش بسزایی در رفع علائم خواب رفتن دست دارد.

نوشته های مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

support_agent پشتیبانی 8 الی 19
delivery_dining ارسال به تمام نقاط ایران
verified_user ضمانت اصالت و سلامت
trending_up ارسال رایگان سفارش 900,000+ تومان
view_in_ar پیگیری سفارش ها

تمام حقوق مادی و معنوی برای داروهوم محفوظ است. طراحی و اجرا توسط داروهوم