ویتامین C را روزانه چقدر مصرف کنیم ؟(نحوه مصرف)

تاریخ ایجاد :

ویتامین c نه تنها فقط در فصل های سرد سال و برای پیشگیری از سرماخوردگی و بیماری های تنفسی نقش مهمی دارد. بلکه برای بسیاری از عملکردهای دیگر بدن ماده ای مفید و ضروری می باشد. علاوه بر مرکبات و سایر منابع طبیعی برای تامین آن، قرص جوشان ویتامین c هم مکمل محبوبی محسوب می شود. نحوه مصرف قرص جوشان ویتامین c می تواند با میزان اثربخشی و فایده مندی آن ارتباط داشته باشد.

در داروخانه آنلاین دکتر بهمنی (داروهوم) با امکان خرید آنلاین دارو، محصولات آرایشی بهداشتی، مکمل ها و تجهیزات پزشکی، می‌توانید روند سفارش آنلاین را از مرحله بررسی، انتخاب محصول، خرید و تحویل در محل را انجام دهید. داروهوم به شما کمک می‌کند تا در وقت و هزینه‌های خود صرفه‌ جویی کنید تا محصولات مورد نظر خود را با %تخفیفات ویژه و استثنایی% تهیه نمایید.

در این مقاله به بررسی طرز مصرف قرص جوشان ویتامین c و مصرف آن در افراد دارای شرایط خاص و احتیاط های لازم خواهیم پرداخت. همچنین برخی جزئیات مهم مربوط به چگونه خوردن آن را شرح می دهیم که شاید از نظرتان غافل مانده باشند.

میزان مصرف روزانه ویتامین C طبق دستورالعملی که روی خود بسته بندی این محصول نوشته شده است، باید یک عدد قرص را در یک لیوان که حدودا 120 میلی لیتر آب در خود دارد، حل کنید و بخورید.مقدار مجاز قرص جوشان ویتامین c به طور معمول برای مردان و زنان بیشتر از 19 سال به ترتیب 90 و 75 میلی گرم در روز است.در ادامه به عوارض مصرف بیشتر , دوز مصرف برای ورزشکاران و زنان باردار و … می پردازیم.

 بیشتر بدانیم:شربت ایمیونس برای چیست؟ (موارد مصرف شربت ایمیونس)

نحوه مصرف قرص جوشان ویتامین c 

طبق دستورالعملی که روی خود بسته بندی این محصول نوشته شده است، باید یک عدد قرص را در یک لیوان آب حل کنید و بخورید. البته ریزه کاری هایی نیز دارد که در ادامه مفصل آن ها را شرح می دهیم. برخی افراد ممکن است ترجیح دهند به جای آب، قرص جوشان را در آبمیوه حل کنند و بخورند این کار منعی ندارد و می توانند هرطور که راحت تر هستند قرص جوشان را بخورند.

 نحوه مصرف قرص جوشان ویتامین c

زمان مصرف ویتامین C

بهترین زمان مصرف قرص جوشان ویتامین c بستگی به خود شما دارد. باید در نظر داشته باشید که آن را با معده خالی نخورید چون ممکن است عوارض گوارشی برایتان پیش بیاورد. اگر این روش را قبلا امتحان کرده اید و مشکلی ایجاد نشده، اشکالی ندارد که باز هم پیش از مصرف غذا و با شکم خالی هم آن را بخورید. 

مقدار مصرف ویتامین C

مقدار مجاز قرص جوشان ویتامین c به طور معمول برای مردان و زنان بیشتر از 19 سال 90 و 75 میلی گرم در روز است. به خاطر داشته باشید که چون ویتامین c اضافی از طریق ادرار دفع می شود، معمولا به دوزهای بالاتر از 1000 میلی گرم در روز نیازی ندارید. 

البته همین میزان را هم بهتر است به طور منظم هر روز استفاده نکنید. زیرا مقدار زیاد آن می تواند دفع شود و در بدن انباشته نمی شود، ولی می تواند عوارضی نظیر حالت تهوع، اسهال، افزایش خطر ابتلا به سنگ کلیه و … را در بدن ایجاد کند. پس بهتر است مدت زمان مصرف قرص جوشان ویتامین c را بدون مشورت با پزشک طولانی نکنید یا مقدار زیادی از آن نخورید.

احتیاط های مرتبط با مصرف قرص جوشان ویتامین c در افراد خاص

مقدار مجاز و نحوه مصرف قرص جوشان ویتامین c برای افراد متفاوت است که در ادامه توضیح خواهیم داد. برای مثال، اگر مبتلا به فشار خون بالا یا بیماری کلیوی هستید، نباید خودسرانه از ویتامین c استفاده کنید یا قرص جوشان را با معده خالی بخورید. 

اگر سابقه قبلی سنگ کلیه دارید ممکن است مصرف زیاد این ویتامین منجر به ایجاد دوباره سنگ کلیه در شما شود. همچنین مکمل های ویتامین C ممکن است مقدار اگزالات در ادرار را در برخی افراد افزایش دهد. اگزالات بیش از حد در ادرار می تواند خطر نارسایی کلیه را در افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی افزایش دهد.

مقدار مصرف ویتامین C در افراد خاص

در افرادی که مبتلا به سرطان هستند، مصرف ویتامین c حتما باید زیر نظر پزشک باشد. برخی محققان بر این باورند که سلول های سرطانی غلظت های بالایی از ویتامین c را جمع آوری می کنند. تا زمانی که اطلاعات موثق و بیشتری در این زمینه وجود ندارد، بهتر است برای مصرف دوزهای بالا با انکولوژیست خود مشورت کنید.

همچنین میزان مصرف قرص جوشان ویتامین c برای کودکان بستگی به سن آنها دارد و نمی توان عدد ثابتی را ذکر کرد. بهتر است در این مورد حتما با پزشک کودک خود مشورت کنید.

 نحوه مصرف قرص جوشان ویتامین c

نحوه مصرف قرص جوشان ویتامین C در بارداری

مصرف بیش از حد ویتامین c در زنان باردار می تواند مشکلاتی را برای نوزاد ایجاد کند و خطرناک است. زنان باردار میزان ویتامین c لازم را از طریق رژیم غذایی مناسب در دوران بارداری دریافت می کنند. معمولا طبق توصیه پزشک مولتی ویتامین و مکمل های دارویی نیز مصرف می کنند که آنها در خود مقداری ویتامین c هم دارند. بهتر است ویتامین c را جدا مصرف نکنند. چون اگر بیش از حد شود دچار عوارضی نظیر حالت تهوع و دل درد، نامنظم شدن ضربان قلب، اسهال و دیگر مشکلات می شوند.

ممکن است فکر کنید که احتیاج به مصرف وینامین دارید که در اینصورت بهتر است این مسئله را پزشک خود در میان بگذارید. همچنین طبق نظر ایشان عمل کنید تا خللی در سلامتی خودتان و جنین تان ایجاد نشود.

 آیا میدانستید:بهترین زمان و نحوه مصرف ویتامین ها در بارداری

قرص جوشان بدون حل شدن در آب خطرناک برای معده

هیج زمان برای صرفه جویی در زمان یا به این علت که حوصله نداشته باشید صبر کنید قرص جوشان در آب حل شود، آن را مانند قرص های معمولی در دهان خود نگذاریدو با آب یا بدون آن قورت ندهید. 

این کار فقط خطراتی جدی برای معده و دستگاه گوارش شما ایجاد می کند و ممکن است گاز کربن دی اکسید به طور ناگهانی در دستگاه گوارش آزاد و شود و واکنش های آلرژیک در پی داشته باشد. بنابراین این مورد را در نحوه مصرف قرص جوشان ویتامین c مد نظر قرار دهید و حتما آن را با یک لیوان آب بخورید.

همچنین مصرف قرص ویتامین c همراه با آب چندین مزیت هم دارد که در ادامه توضیح خواهیم داد:

  • جذب بهتر: همان طور که گفتیم ویتامین c در دسته ویتامین های محلول در آب قرار می گیرد؛ یعنی در آب حل می شود. طبیعی است که مصرف آن به همراه یک لیوان آب می تواند به جذب بیشتر آن در بدن کمک کند.
  • آبرسانی و بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن: برای تقویت سیستم ایمنی موثر است . هیدراته بودن بدن یا کم آب نبودن آن برای عملکرد بهینه سیستم ایمنی مهم است.
  • هضم بهتر و جلوگیری از یبوست: نوشیدن ویتامین c همراه با آب می تواند به هضم غذا کمک کند. همچنین از یبوست جلوگیری کند.

همان طور که خواندیم همراهی آب با قرص جوشان می تواند فواید جانبی دیگری نیز داشته باشد. حتما آن را با یک لیوان آب یا آبمیوه میل کنید تا هم از فواید آن بهره مند شوید و هم دچار عوارض خطرناک و ناخوشایند نشوید.

در داروخانه آنلاین دکتر بهمنی (داروهوم) با امکان خرید آنلاین دارو، محصولات آرایشی بهداشتی، مکمل ها و تجهیزات پزشکی، می‌توانید روند سفارش آنلاین را از مرحله بررسی، انتخاب محصول، خرید و تحویل در محل را انجام دهید. داروهوم به شما کمک می‌کند تا در وقت و هزینه‌های خود صرفه‌ جویی کنید تا محصولات مورد نظر خود را با %تخفیفات ویژه و استثنایی% تهیه نمایید.

قرص جوشان ویتامین c با آب سرد بهتر است یا گرم؟

وقتی قرص جوشان را در یک لیوان آب قرار می دهید، واکنش هایی شیمیایی در آن رخ می دهد . همچنین مقادیری گاز دی اکسید کربن آزاد می شود.بهتر است این نکته را در نحوه مصرف قرص جوشان ویتامین c رعایت کنید و برای خوردن آن از آب گرم استفاده نکنید. بهترین کار این است که قرص جوشان را در آب با دمای محیط حل کنید و بخورید.

 نحوه مصرف قرص جوشان ویتامین c

زمان مصرف قرص جوشان ویتامین c در بدنسازی و مقدار آن

اگرچه مصرف دوز بالای ویتامین c به طور مستقیم عملکرد ورزشی را بهبود نمی بخشد، اما عدم دریافت مقادیر کافی از این ماده باعث تضعیف ایمنی و افت عملکرد عادی ورزشکاران می شود. ویتامین c به ریکاوری بدن بعد از تمرینات و کاهش آسیب دیدگی عضلات کمک می کند. همچنین این ماده در تشکیل کلاژن که نقش موثر در مفاصل ما دارد مهم است. مصرف مکمل های حاوی ویتامین c در بین ورزشکاران رایج است.

میزان این ویتامین برای ورزشکاران در کمترین و بیشترین مقدار مجاز آن 500 و 1000 میلی گرم در روز است. مقدار لازم مصرف ویتامین c در ورزشکاران به شدت و نوع تمرینات بستگی دارد. باید زیر نظر متخصص انجام شود تا از عوارض مقادیر زیاد آن جلوگیری شود و به بهانه تاثیر مثبت در عملکرد ورزشی، دیگر عملکردهای حیاتی بدن مختل نشود.

زمان و نحوه مصرف قرص جوشان ویتامین c در بدنسازی تفاوت خاصی با شرایط معمولی ندارد. اگر مقدار مصرفی شما زیر نظر پزشک، بیش از یک وعده در روز است می توانید آن را در طول روز پخش کنید و بعد از هر کدام از وعده های غذایی خود مقداری از آن را با آب حل کنید و بخورید.

 نحوه مصرف قرص جوشان ویتامین c

بیشتر بدانید : فواید مصرف ال کارنیتین برای مردان

در داروخانه آنلاین دکتر بهمنی (داروهوم) با امکان خرید آنلاین دارو، محصولات آرایشی بهداشتی، مکمل ها و تجهیزات پزشکی، می‌توانید روند سفارش آنلاین را از مرحله بررسی، انتخاب محصول، خرید و تحویل در محل را انجام دهید. داروهوم به شما کمک می‌کند تا در وقت و هزینه‌های خود صرفه‌ جویی کنید تا محصولات مورد نظر خود را با %تخفیفات ویژه و استثنایی% تهیه نمایید

کلام آخر

در این مقاله راجع به نحوه مصرف قرص جوشان ویتامین c مطالبی خواندیم. همچنین راجع به اینکه بهتر است با آب سرد خورده شود یا گرم یا اینکه اصلا می شود بدون آب آن را خورد یا نه متوجه نکاتی شدیم. درباره برخی شرایط خاص افراد نظیر بارداری، مشکلات کلیوی، ابتلا به سرطان و … نیز احتیاط های لازم در مصرف آن را بیان کردیم و در آخر راجع به مصرف این ویتامین در ورزشکاران نیز توضیحاتی ارائه دادیم. امیدواریم با خواندن این مقاله به جواب سوالات خود راجع به طریقه مصرف قرص جوشان ویتامین c رسیده باشید.

نوشته های مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

support_agent پشتیبانی 8 الی 19
delivery_dining ارسال به تمام نقاط ایران
verified_user ضمانت اصالت و سلامت
trending_up ارسال رایگان سفارش 400+ تومان
view_in_ar پیگیری سفارش ها

تمام حقوق مادی و معنوی برای داروهوم محفوظ است. طراحی و اجرا توسط داروهوم