درمان کم خونی شدید در بانوان + علائم کم خونی

درمان کم خونی شدید در بانوان
تاریخ ایجاد :

تخمین زده می‌شود که کم خونی یکی از مشکلات شایع در بین زنان در سراسر جهان است. براساس آمارها، نیم میلیارد ازن دختران 15 ساله تا زنان 49 ساله به این اختلال دچار می‌شوند. در سال 2019، بیش از 30 درصد زنان غیر باردار و حدود 37 درصد زنان باردار از این بیماری رنج می‌بردند.

کم خونی شدید در بانوان می تواند تاثیر زیادی بر سلامت و کیفیت زندگی آن‌ها داشته باشد. این وضعیت می‌تواند باعث کاهش انرژی، فشار خون پایین، ضعف عمومی و ایجاد مشکلات در عملکرد روزمره شود. در نتیجه درمان کم خونی شدید در بانوان امری ضروری و حائز اهمیت است.

در این محتوا به بررسی علل و علائم کم خونی شدید در بانوان پرداخته و روش‌های درمانی موجود را معرفی خواهیم کرد. هدف ما در اینجا، ارائه اطلاعات کاربردی و راهکارهای موثر برای بهبود وضعیت سلامتی بانوان است. با استفاده از این اطلاعات، زنان می‌توانند برای مبارزه با کم خونی شدید ترکیبی از رژیم غذایی مناسب، مکمل‌های غذایی و درمان‌های پزشکی را انتخاب کنند.

کم خونی چیست؟

قبل از درمان کم خونی شدید در بانوان باید ابتدا با خود کم خونی آشنا شویم. خون شما دارای دو نوع گلبول است: گلبول‌های قرمز و گلبول‌های سفید. گلبول‌های قرمز وظیفه حمل اکسیژن را بر عهده دارند، در حالی که گلبول‌های سفید با عفونت‌ها مبارزه می‌کنند. اگر تعداد گلبول‌های قرمز خون بسیار کم باشد یا سطح هموگلوبین (پروتئین حامل اکسیژن) در گلبول‌های قرمز کاهش یابد، ممکن است کم‌خونی رخ دهد.

هموگلوبین پروتئینی است که از آهن برای حمل اکسیژن استفاده می‌کند. این پروتئین در گلبول‌های قرمز خون یافت می‌شود و به آن رنگ قرمز می‌بخشد. هموگلوبین اکسیژن را از ریه‌ها به سایر اعضای بدن منتقل می‌کند.طبق گفته سایت floridahealth در این مورد:

Hemoglobin contains iron, which allows it to pick up oxygen from the air we breathe and deliver it everywhere in the body. You can think of hemoglobin as the iron (“heme”), oxygen transport protein, (“globin”) found in red blood cells. It’s the hemoglobin that gives red blood cells their color, too.

بدن برای تولید انرژی و انجام وظایف خود به اکسیژن نیازمند است. کم‌خونی زمانی رخ می‌دهد که تعداد گلبول‌های قرمز سالم در بدن به صورت قابل توجهی کاهش یابد یا سطح هموگلوبین کافی نباشد. کم‌خونی از گذشته یکی از نگرانی‌های افراد مبتلا به اچ آی وی نیز بوده است. با این حال، با مصرف ترکیبی از داروهای اچ آی وی، کم‌خونی کاهش یافته، اما با این حال، کم‌خونی همچنان بر افراد مبتلا به اچ آی وی تاثیر دارد، به ویژه آن‌هایی که تعداد سلول‌های CD4 کمتری دارند. علت کم‌خونی نیز ممکن است ارتباطی با اچ آی وی نداشته باشد و برخی از افراد مبتلا به اچ آی وی ممکن است به دلیل دلایل دیگر نیز در معرض کم‌خونی باشند.

کم خونی چیست؟

بررسی تاثیرات و علائم کم خونی در بانوان

کم‌خونی مشکلی جدی برای سلامت زنان است و می‌تواند تاثیرات متعددی داشته باشد به همین علت باید به‌‌دنبال درمان کم خونی شدید در بانوان بود. به طور کلی کم‌خونی می‌تواند باعث کاهش سطح انرژی، ضعف سیستم ایمنی، ایجاد عوارض بارداری و نگرانی‌هایی برای سلامت قلب شود. در ادامه به برخی از تاثیرات کم‌خونی بر زنان اشاره می‌کنم:

  • کاهش سطح انرژی: کم‌خونی می‌تواند منجر به خستگی و کاهش سطح انرژی شود. این موضوع می‌تواند به محدود شدن توانایی زن برای انجام فعالیت‌های روزمره، ورزش، وظایف کاری یا خانوادگی منجر شود.
  • ضعف سیستم ایمنی: کم‌خونی می‌تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کند و زنان را در برابر عفونت‌ها و بیماری‌ها حساس‌تر کند. به‌علت باید به‌دنبال درمان کم خونی شدید در بانوان بود.
  • عوارض بارداری: در دوران بارداری، کم‌خونی شدید می‌تواند خطر زایمان زودرس یا تولد نوزاد با وزن کم را افزایش دهد. همچنین ممکن است روی سلامت زن در دوران زایمان تاثیر بگذارد و خطر عفونت و از دست دادن خون در طول زایمان را افزایش دهد.
  • علائم قاعدگی: زنان مبتلا به کم‌خونی ممکن است علائم شدید قاعدگی مانند خونریزی شدید را تجربه کنند که می‌تواند وضعیت کم‌خونی را بدتر کند.
  • نگرانی‌های سلامت قلب: کم‌خونی مزمن می‌تواند منجر به افزایش ضربان قلب و فشار بر سیستم قلبی عروقی شود و بیماری‌های قلبی مانند بیماری نارسایی قلبی به‌وجود آورد. افراد مبتلا به کم‌خونی و نارسایی قلبی معمولا افراد مسن‌تر و زنان هستند.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) تخمین زده است که کم‌خونی تاثیری روی حدود 37 درصد از زنان باردار و 30 درصد از زنان در رده سنی 15 تا 49 سال دارد. این آمار نشان می‌دهد که کم‌خونی یک مسئله جدی در بین زنان به‌شمار می‌رود که نیازمند توجه به مدیریت و درمان مناسب است.

بیشتر بخوانید:بهترین قرص تقویت سیستم ایمنی بدن

درمان کم خونی شدید در بانوان با توجه به علت‌های آن

برای اینکه بتوانیم به درمان کم خونی شدید در بانوان بپردازیم باید ابتدا علت‌های به‌وجود آمدن این اختلال را شناسایی کنیم. عوامل متعددی وجود دارند که می‌توانند به کم‌خونی شدید منجر شوند. برخی از این عوامل عبارتند از:

  • خونریزی و کمبود آهن: خونریزی شدید و طولانی در دوره‌های قاعدگی زنان یا خونریزی‌های مکرر بینی و روده می‌توانند باعث کاهش مقدار خون شوند و در نتیجه کم‌خونی فقر آهن را ایجاد کنند.
  • کمبود ویتامین B: کمبود ویتامین های گروه B، به خصوص ویتامین B12 و اسید فولیک (فولات)، می‌تواند باعث کاهش تولید سلول‌های قرمز خون شود و در نتیجه کم‌خونی را ایجاد کند. این نوع کم‌خونی به عنوان کم‌خونی خطرناک شناخته می‌شود.
  • اچ‌آی‌وی (HIV): اچ‌آی‌وی می‌تواند تولید سلول‌های قرمز خون در مغز استخوان را متوقف کرده و در نتیجه کم‌خونی را ایجاد کند. همچنین برخی از عفونت‌هایی مانند OIs مرتبط با اچ‌آی‌وی نیز می‌توانند عاملی برای کم‌خونی باشند.
  • آسیب به کلیه‌ها یا استخوان‌ها: آسیب به کلیه‌ها یا استخوان‌ها می‌تواند تولید سلول‌های قرمز خون را تحت تاثیر قرار دهد و کم‌خونی را ایجاد کند.
  • بیماری‌های تیروئید: برخی از بیماری‌های مرتبط با تیروئید می‌توانند تاثیری روی تنظیم وزن و هورمون‌ها داشته باشند و کم‌خونی را ایجاد کنند.
  • داروهای مصرفی: برخی از داروهای استفاده شده در درمان اچ‌آی‌وی و عفونت‌های مرتبط می‌توانند باعث کم‌خونی شوند.

درمان کم خونی شدید در بانوان با توجه به علت‌های آن

درمان کم خونی شدید در بانوان طبق گزارشات سازمان جهانی بهداشت

طبق گزارشات سازمان جهانی بهداشت کم‌خونی فقر آهن، که ناشی از کمبود آهن است، شایع‌ترین نوع کم‌خونی در سراسر جهان است. زنان به دلایل مختلف در معرض خطر ابتلا به این نوع کم‌خونی قرار دارند، اما علت چیست و چه راه‌حلی برای درمان کم خونی شدید در بانوان در این نوع ارائه می‌شود؟

در وهله اول زنان در سنین 12 تا 49 ساله تقریبا هر ماه یک بار در طول دوره قاعدگی خود خون از دست می‌دهند. برای ساختن خون جدید که جایگزین خون از دست رفته در هر دوره قاعدگی می‌شود، آهن لازم است. خطر کم‌خونی شدید در زنانی که دوره‌های قاعدگی طولانی مدت یا خونریزی بسیار شدید دارند، بیشتر است.

همچنین برخی از زنان به دلیل وجود فیبروم‌های رحمی (توسعه‌های غیرسرطانی در رحم) که به آرامی خونریزی می‌کنند یا ناشی از استفاده از دستگاه‌های داخل رحمی خاص (IUD) برای کنترل بارداری، آهن را از دست می‌دهند.

به‌علاوه زنان در دوران بارداری برای رشد مناسب نوزاد خود به مقدار بیشتری آهن نیاز دارند. در واقع، زنان باردار نیاز به 50 درصد بیشتر از حد معمول آهن دارند (27 میلی‌گرم در روز به جای 18 میلی‌گرم معمول در روز).

همچنین زمان زایمان نیز باعث از دست رفتن خون در زنان می‌شود. برای زنانی که باردار هستند یا قصد بارداری دارند، مهم است که سطح آهن خود را بررسی کنند و هرگونه علائم کم‌خونی را به پزشک خود گزارش دهند. مصرف ویتامین‌های دوران بارداری که شامل آهن هستند، می‌تواند از کاهش سطح آهن و کم‌خونی مرتبط با بارداری جلوگیری کند.

درمان کم خونی شدید در بانوان با تغذیه

درمان کم خونی شدید در بانوان می‌تواند با تغذیه انجام شود. در ادامه منابع غذایی غنی از آهن، اسید فولیک و ویتامین B12 را برای افزایش سطح خون در هر کدام از موارد ذکر خواهم کرد:

  • آهن:

منابع گیاهی آهن شامل اسفناج، کلم، بروکلی، نخود فرنگی، لوبیا، کدو، کاهو، برنج قهوه‌ای و آجیل است.

منابع حیوانی شامل گوشت قرمز، گوشت مرغ، ماهی، ماهی آزاد دریا، مغز گردو، تخم مرغ و ماست است.

  • اسید فولیک:

منابع گیاهی اسید فولیک شامل سبزیجات تیره و برگ‌دار مانند اسفناج، کلم، بروکلی، نخود فرنگی و آجیل است.

منابع حیوانی اسید فولیک شامل کبد مرغ، کبد گوسفند، تخم مرغ و ماهی است.

  • ویتامین B12:

منابع حیوانی ویتامین B12 شامل گوشت قرمز، گوشت مرغ، ماهی، ماهی آزاد دریا، ماهی تن، تخم مرغ و ماست است.

محصولات لبنی نیز به میزان کمی ویتامین B12 دارند.

در صورتی که مشکل کم خونی شما بیشتر از مراحل اولیه و معمولی باشد، ممکن است نیاز به درمان سریع کم خونی شدید داشته باشید. در این صورت به شما داروها یا مکمل‌های مربوطه تجویز شود.

درمان کم خونی شدید در بانوان با تغذیه

قرص برای کم خونی زنان برای درمان کم خونی شدید در بانوان

درمان کم خونی شدید در بانوان باید با تغذیه و قرص برای کم خونی زنان انجام شود. اگر خونریزی شدید دارید، برای درمان خونریزی، مهم است منبع خونریزی را پیدا کرده و کنترل کنید. در صورت کاهش سطح آهن به علت خونریزی، پزشک معالج راه‌هایی برای افزایش میزان آهن در خون پیشنهاد می‌دهد. قرص آهن نیز می‌تواند مصرف شود، اما قبل از آن با پزشک خود مشورت کنید.

در صورت کاهش سطح اسید فولیک، می‌توانید غذاهای حاوی اسید فولیک را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. همچنین می‌توانید قرص اسید فولیک مصرف کنید، به ویژه در صورت بارداری. اسید فولیک می‌تواند در جلوگیری از نقص مادرزادی در مغز و نخاع نوزاد کمک کند. قرص B12 نیز در صورت کاهش سطح ویتامین B12 مصرف می‌شود، اما در برخی افراد که نمی‌توانند این ویتامین را از غذا جذب کنند، می‌تواند تزریق شود.

در صورتی که دارویی که مصرف می‌کنید باعث کم خونی شده است، ممکن است لازم باشد آن را قطع کنید، اما قبل از این کار با پزشک خود مشورت داشته باشید. درمان علائم کم خونی ممکن است با درمان HIV پیشرفته بهبود یابد.

همچنین برخی داروها می‌توانند به بدن کمک کنند تا گلبول‌های قرمز بیشتری تولید کند. این داروها شامل اریتروپویتین (EPO) است که به صورت تزریق (شات) مصرف می‌شود. در موارد درمان سریع کم خونی شدید، شاید تزریق خون نیز لازم باشد. با این حال تزریق خون تنها در صورت نیاز فوری به خون یا عدم موفقیت در سایر روش‌ها انجام می‌شود.

مکمل‌های مناسب برای درمان کم خونی شدید در بانوان

درمان سریع کم خونی شدید را می‌توان با قرص برای کم خونی زنان انجام داد. محصولات زیر به عنوان درمان برای کم‌خونی شدید بانوان معرفی می‌شوند:

مکمل‌های مناسب برای درمان کم خونی شدید در بانوان

شربت فروگلوبین پلاس ویتابیوتیکس

این شربت حاوی فروگلوبین و ویتامین‌های گروه B است که بهبود کم‌خونی و افزایش سطح هموگلوبین در بانوان کم‌خون کمک می‌کند. فروگلوبین پروتئین موجود در خون است که نقش مهمی در حمل اکسیژن به سلول‌ها دارد. ویتامین‌های گروه B نیز برای تولید سلول‌های خونی ضروری هستند.

ساشه لیپوزومال فروسیس ویواتیون 15 عددی

این ساشه حاوی فروسیس و ویتامین C است که برای بهبود کم‌خونی و افزایش جذب آهن در بانوان مفید است. فروسیس ترکیبی از آهن به‌شمار می‌رود که بهبود جذب آهن از رژیم غذایی را تسهیل می‌کند. ویتامین C نیز باعث افزایش جذب آهن از مواد غذایی می‌شود.

شربت فروگلوبین ب 12 ویتابیوتیکس

این شربت حاوی فروگلوبین و ویتامین B12 است که برای تقویت سطح هموگلوبین و بهبود کم‌خونی در بانوان معرفی می‌شود. ویتامین B12 نقش مهمی در تولید سلول‌های خونی دارد و بهبود علائم کم‌خونی را تسریع می‌کند.

قرص اکتی آیرون لیبرتی سوییس

این قرص حاوی آهن است که برای تقویت سطح آهن در بانوان کم‌خون مفید است. آهن نقش حیاتی در تولید هموگلوبین دارد و با مصرف منظم این قرص می‌توان سطح آهن در بدن را افزایش داد و به درمان کم خونی شدید در بانوان پرداخت.

کپسول سیدرال فورت فارمانوترا

این کپسول حاوی آهن و ویتامین C است که برای بهبود کم‌خونی در بانوان مناسب است. آهن به عنوان عنصر اصلی در تولید هموگلوبین و ویتامین C که جذب آهن را افزایش می‌دهد، ترکیبی موثر برای درمان کم‌خونی است که باید به نحوه مصرف قرص جوشان ویتامین C توجه کرد.

قرص فرو‌رال گلدن لایف

این قرص حاوی آهن و ویتامین‌های گروه B است که برای تقویت سطح هموگلوبین و بهبود کم‌خونی در بانوان مفید است. این ترکیب باعث افزایش تولید سلول‌های خونی می‌شود و برای درمان کم خونی شدید در بانوان بسیار موثر است.

سخن پایانی

بانوان عزیز، امیدواریم این محتوا درباره درمان کم‌خونی شدید به شما کمک کرده باشد. کم‌خونی شدید می‌تواند روی فعالیت‌های روزمره و کیفیت زندگی شما تاثیر منفی بگذارد، اما باید بدانید که امروزه روش‌های موثری برای درمان این مشکل وجود دارد.

اگر با علائمی مانند خستگی شدید، ضعف و انگیزه کاهش یافته مواجه هستید، ممکن است کم‌خونی شدید داشته باشید. در این صورت، حتما به پزشک خود مراجعه کرده و با راهنمایی او، برنامه‌ای برای درمان تدوین کنید.

درمان کم خونی شدید در بانوان معمولا شامل تجویز مکمل‌های آهن، تغذیه مناسب، و در برخی موارد خونریزی شدید، نیاز به ترانسفوزیون خون است، اما همیشه بهتر است توصیه‌ها و راهنمایی‌های پزشک خود را رعایت کنید و هرگونه تغییر در رژیم غذایی و مصرف مکمل‌ها را با او مشاوره کنید.

به یاد داشته باشید که درمان کم‌خونی شدید نیازمند صبر و پیوستگی به توصیه‌های پزشک است. با درمان صحیح و به موقع شما قادر خواهید بود به فعالیت‌های روزمره با انرژی بیشتری بپردازید و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشید. امیدواریم که اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

نوشته های مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

support_agent پشتیبانی 8 الی 19
delivery_dining ارسال به تمام نقاط ایران
verified_user ضمانت اصالت و سلامت
trending_up ارسال رایگان سفارش 400+ تومان
view_in_ar پیگیری سفارش ها

تمام حقوق مادی و معنوی برای داروهوم محفوظ است. طراحی و اجرا توسط داروهوم