قرص یونی زینک برای چه سنی مناسب است؟

قرص یونی زینک برای چه سنی مناسب است
تاریخ ایجاد :

یونی زینک یک قرص مکمل در دسته داروهای کمکی برای تقویت بخش‌های مختلف بدن، از جمله سیستم ایمنی است. این قرص یک مکمل ترکیبی خارجی و ایرانی است که تحت لیسانس شرکت لیبرتی سوئیس و توسط آبیان دارو ایران تولید می‌شود. در مقاله پیش رو از مجله داروخانه آنلاین داروهوم با جزئیات این مکمل از جمله پاسخ این پرسش که قرص یونی زینک برای چه سنی مناسب است، آشنا خواهید شد.

سن مناسب مصرف قرص یونی زینک

بدن انسان‌های بالغ و بزرگسال به طور میانگین بین 8 تا 11 میلی‌گرم برای زنان و 11 تا 15 میلی‌گرم برای مردان به روی نیاز دارد. در کودکان و نوجوانان زیر 13 سال این مقدار به 2 تا 8 میلی‌گرم کاهش پیدا می‌کند. بهترین قرص زینک مکمل یونی زینک در هر عدد قرص حاوی 41.4 میلی‌گرم زینک سولفات مونوهیدرات است. این مقدار از میزان مورد نیاز بدن افراد زیر 13 سال بیشتر است؛ بنابراین بهتر است قرص یونی زینک فقط در بزرگسالان مصرف شود.

زینک چیست؟مقدار روی موجود در یونی زینک که در بالا گفته شد از نیاز روزانه برای بدن بزرگسالان نیز بیشتر است، اما افرادی که دچار کمبود زینک هستند می‌توانند روزی یک عدد قرص یونی زینک بخورند. این افراد به ویژه با علائم ریزش شدید مو و شکنندگی ناخن روبرو هستند.

توجه داشته باشید مکمل زینک برای نوزادان و کودکان زیر 6 ماه تجویز نمی‌شود. همچنین کودکان زیر سه سال نیز مقدار کمی روی نیاز دارند که با مواد غذایی مناسب تامین می‌شود. به همین سبب محصول نام برده شده یعنی یونی زینک لیبرتی سوئیس را تنها افراد بالای 12 سال مصرف خواهند کرد.

قرص یونی زینک حاوی مقادیر مناسبی زینک برای بدن افراد بالا 12 سال است.

موارد مصرف قرص یونی زینک برای سنین مختلف

در هر سنی بالای 12 سال اگر دچار مشکلات ریزش مو و عدم استحکام کافی ناخن‌ها هستید، مصرف قرص یونی زینک به شما کمک خواهد کرد. همچنین اگر در جوانی مشکل سفید شدن مو دارید نیز این قرص کمک می‌کند تا روند سفید شدن موها با تعویق بیفتد. دیگر موارد مصرف یونی زینک در سنین مختلف را در زیر می‌بینید.

  • جلوگیری از ایجاد لکه‌های سفید روی ناخن که نشان از کمبود کلسیم و روی دارد.
  • به تعویق انداختن علائم پیری پوست مخصوصا چروک از طریق تامین کلاژن.
  • کسانی که سیستم ایمنی ضعیف دارند و دائم مریض می‌شوند.
  • افرادی که شغلشان باعث می‌شود مدت زیادی زیر نور آفتاب و در معرض اشعه مضر خورشید باشند.
  • افراد کم انرژی که می‌خواهند سطح انرژی‌شان بالا رود و فعال باشند.
  • نوجوانان و محصل‌هایی که می‌خواهند در یادگیری پیشرفت کنند و نیاز به تقویت حافظه دارند.

همچنین افراد مسن که در معرض آلزایمر هستند نیز با مصرف یونی زینک می‌توانند از ابتلا به آلزایمر خود را نجات دهند. به علاوه اگر شخصی دچار کم خونی باشد، این قرص حاوی مقادیر بسیار مناسبی فولیک اسید است که به تولید گلبول‌های قرمز کمک می‌کند.

قرص یونی زینک در افرادی که ریزش مو دارند، به جلوگیری از ریزش بیشتر کمک می‌کند. طبق گفته سایت webmd در این مورد:

Zinc is an essential trace element commonly found in red meat, poultry, and fish. It is necessary in small amounts for human health, growth, and sense of taste.
Zinc is found throughout the body. The body doesn’t store excess zinc, so it must be obtained from the diet. It’s needed for immune function, wound healing, blood clotting, thyroid function, and much more. It also plays a key role in maintaining vision and might have effects against viruses.

موارد مصرف قرص یونی زینک برای سنین مختلف

فواید قرص یونی زینک در هر سن

فواید زینک همانطور که قبلا به سوال قرص یونی زینک برای چه سنی مناسب است پاسخ داده شد، این قرص را افراد بالا 12 سال مصرف می‌کنند. با این حال بسته به شاخص‌ها و فاکتورهای آزمایش شده، هر فرد ممکن است به مقدار متفاوتی یونی زینک نیاز داشته باشد. این فاکتورها شامل بازه سنی، وزن و مشکلاتی است که کمبود روی در بدن فرد به وجود آورده است.

جوانان و نوجوانان تا 18 سالگی ممکن است دچار کاهش اشتها و کاهش وزن شوند. همچنین در رشد و بلوغ دچار اختلال می‌شوند و در مسیر یادگیری نیز به مشکل می‌خورند. در افراد بزرگسال‌تر، ریزش شدید مو به وجود می‌آید. ناخن‌ها بسیار شکننده می‌شوند و فرد دائما بی‌انرژی است.

قرص یونی زینک با ترکیبات موثری که دارد، روی ارگان‌های مختلف بدن تاثیر می‌گذارد. این قرص در دسته بندی دارو و مکمل‌های زیر قرار می‌گیرد.

  • داروی تقویت سیستم ایمنی بدن
  • مکمل تقویت کننده مو و ضد ریزش
  • مکمل پوست مو و ناخن
  • مکمل تقویتی و مغذی
  • مکمل کمک درمانی

باتوجه‌به این دسته‌بندی، قرص یونی زینک فواید زیادی برای بزرگسالان و افراد بالای 12 سال دارد. خواه برای ریزش مو استفاده شود یا تقویت سیستم ایمنی بدن، چرا که حاوی مقادیر مناسبی از دیگر ویتامین‌ها و مینرال‌های ضروری برای بدن نیز هست.

روی یکی از مواد معدنی مورد نیاز برای بدن تمام انسان‌ها است.

ترکیبات قرص یونی زینک و تاثیرات روی بدن افراد در سنین مختلف

با اینکه قرص مکمل یونی زینک در نام خود از روی استفاده کرده است، اما حاوی مقادیر مناسب از دیگر ویتامین‌ها در خود است. این ویتامین‌ها و فواید آن‌ها در زیر می‌خوانید.

  • بیوتن: افزایش فعالیت فولیکول‌های مو و تقویت سلامت و رشد موها، تقویت و استحکام ناخن ها، بهبود لکه‌های پوستی.
  • فولیک اسید: افزایش تولید هموگلوبین و گلبول قرمز و اکسیژن رسانی به ارگان‌های مختلف،
  • تیامین: کمک به کاهش و کنترل اثرات سندروم پیش قاعدگی، تقویت حافظه.
  • ریبوفلاوین: کمک به درمان جوش و آکنه روی پوست، کمک به روشنی پوست، رفع دردهای عضلانی و سردردهای میگرنی.
  • نیاسین: بهبود عملکرد مغز، مفید برای افراد دیابتی از طریق کاهش قند خون، مناسب برای افرادی که از حمله قلبی جان سالم به در برده‌اند.
  • پیریدوکسین: بهبود سیستم ایمنی، کمک به تقویت متابولیسم بدن، کاهش دردها و علائم ماه‌های اول بارداری مانند تهوع، موثر روی pms.
  • کوبالامین: تقویت سیستم ایمنی بدن، مبارزه با اختلالات خلقی، بهبود مشکلات گوارشی مانند یبوست.
  • ویتامین C: تقویت سیستم ایمنی، کمک به ترمیم زخم‌ها، کلاژن‌ساز و کمک کننده به جذب روی، آنتی اکسیدان قوی.
  • کلسیم: کمک به کاهش اثرات بالا رفتن سن مانند درد استخوان‌ها و عضلات، بهبود جذب آهن در بدن، کمک به مشکلات بی‌خوابی.
  • روی: مبارزه با ریزش‌های شدید مو، جلوگیری از سفید شدن مو، تسریع روند بهبود جوش و آکنه، کمک به درمان اختلالات پوستی مانند اگزما.

تمام این ویتامین‌ها در قرص یونی زینک جمع شده‌اند. خانواده ویتامین‌های B به ترتیب شامل؛ B1، B2، B3، B6، B7، B9 و B12 هستند. مقدار این ویتامین‌ها در یونی زینک متفاوت است. برخی از آن‌ها مانند B6 تنها 3 میلی‌گرم است و برخی دیگر مانند B9 به مقدار 500 میلی گرم در هر قرص وجود دارد.

قرص یونی زینک حاوی انواع ویتامین ها از گروه B گرفته تا کلسیم و روی است.

ترکیبات قرص یونی زینک و تاثیرات روی بدن افراد در سنین مختلف

سوء مصرف یونی زینک و عوارض آن در سن مصرف

افراد بزرگسال می‌توانند روزی یک عدد قرص یونی زینک مصرف کنند. در سنین بالاتر و زمانی که با آزمایش، کمبود شدید روی در بدن تشخیص داده می‌شود، این مقدار می‌تواند بیشتر شود. به طور کلی قرص یونی زینک، بی‌خطر است و عوارض ندارد. بااین‌حال گزارشاتی مبنی بر حالت تهوع، استفراغ، گرفتگی معده و اسهال از این قرص به دست آمده است. این موارد در بین افراد با معده حساس بیشتر گزارش شده است. به همین دلیل وقتی می‌پرسند قرص یونی زینک برای چه سنی مناسب است، ابتدا باید شرایط بدنی افراد در نظر گرفته شود.

مورد دیگر برای افراد در سنی است که باید داروهای آنتی بیوتیک مصرف کنند. قرص یونی زینک در جذب داروهای آنتی‌بیوتیک اختلال ایجاد می‌کند. همچنین بهتر است با فاصله از داروهای پوکی استخوان استفاده شود تا جذب هر دو به درستی انجام گیرد. طبق گفته سایت ncbi.nlm.nih در این مورد:

Compared to several other metal ions with similar chemical properties, zinc is relatively harmless. Only exposure to high doses has toxic effects, making acute zinc intoxication a rare event. In addition to acute intoxication, long-term, high-dose zinc supplementation interferes with the uptake of copper. Hence, many of its toxic effects are in fact due to copper deficiency. While systemic homeostasis and efficient regulatory mechanisms on the cellular level generally prevent the uptake of cytotoxic doses of exogenous zinc, endogenous zinc plays a significant role in cytotoxic events in single cells.

قرص یونی زینک و دیگر مکمل‌های روی رسان به بدن باید در بازه مشخصی برای هر سن مصرف شوند. سوء مصرف و مصرف ادامه‌دار این مکمل باعث کاهش مس در بدن می‌شود. این روند و تبدیل شدن به کمبود مس کاهش تولید گلبول‌های قرمز و تضعیف سیستم ایمنی بدن را به دنبال دارد. همچنین اگر روی در بدن بیش از اندازه زیاد شود، سم زدگی زینک را به دنبال خواهد داشت. علائم آن شامل گرفتگی شدید در معده، خستگی و ضعف عضلانی است.

نحوه مصرف قرص یونی زینک در سنین مختلف

اگر ریزش مو دارید و می‌خواهید ناخن‌های محکم و شفاف داشته باشید، قرص یونی زینک را روزانه یک عدد همراه غذا مصرف کنید. برای افراد بالای 12 سال روزانه یک عدد از این قرص کافی است. توجه داشته باشید زمان خوردن این قرص آن را نجونید یا نشکنید.

فرقی نمی‌کند در چه ساعتی از شبانه روز باشد، مهم این است که همراه غذا خورده شود. در این صورت احتمال معده درد و حساسیت معده تا حد زیادی کاهش می‌یابد. هنگام پرسش قرص یونی زینک برای چه سنی مناسب است و چه زمانی باید مصرف شود، این پاسخ‌ها مناسب هستند.

بهترین زمانی که می‌توانید یونی زینک را میل کنید، ظهر و به همراه وعده ناهار است. توجه داشته باشید اگر می‌خواهید بهترین نتیجه را بگیرید یک ساعت قبل و بعد از خوردن این قرص قهوه، چای و لبنیات نخورید. همچنین بهترین دوره مصرف یونی زینک دو ماه است تا بهترین نتیجه را بگیرید. به همین دلیل نیز تعداد قرص‌های این محصول 60 عدد است. هر سال می‌توانید یک دوره دو ماهه از این قرص مصرف کنید تا نتیجه عالی آن را ببینید.

نحوه مصرف قرص یونی زینک در سنین مختلف

تداخلات دارویی یونی زینک در هر سن

اگر در سن بارداری هستید و قصد باردار شدن دارید یا اگر باردار هستید، قرص یونی زینک را زیر نظر پزشک مصرف کنید. اگر چه این قرص تداخلی با بارداری ندارد، اما اگر مقدار روی در بدن شما زیاد باشد، مصرف این قرص می‌تواند باعث ازدیاد و تجمع آن شود که برای مادر و جنین عوارض دارد.

وقتی سخن از قرص یونی زینک برای چه سنی مناسب است می‌شود، باید گفت در سینی بالاتر و کسانی که داروهای زیر را استفاده می‌کنند گاهی تداخلات دارویی دیده شده است. به همین سبب بهتر است یونی زینک با مشورت پزشک برای این افراد مصرف شود.

  • آنتی بیوتیک‌های دسته کینولون‌ مانند سیپروفلوکساسین. همچنین تتراسایکلین‌ها مانند ماینوسایکلین و داکسی سایکلین.
  • بیس فسفونات‌ها مانند آلندرونیت، رزیدرونات، اتیدرونات
  • داروهای ضد صرع و تشنج مانند فنی توئین
  • لوودوپا
  • سیس پلاتین

برخی افراد در سنین مختلف به برخی ترکیبات یونی زینک حساسیت نشان می‌دهند. مثلا ممکن است به ویتامین C حساسیت داشته باشند یا فولیک اسید در آن‌ها باعث معده درد شود. در هر صورت باید پس از هر واکنشی مصرف یونی زینک قطع و به پزشک گزارش دهید. همچنین بهتر است اگر مولتی ویتامین‌های آهن و کلسیم استفاده می‌کنید، یونی زینک را با حداقل دو ساعت فاصله از آن‌ها مصرف کنید.

سخن آخر

حال و در آخر این مقاله از مجله داروهوم اگر کسی از شما پرسید قرص یونی زینک برای چه سنی مناسب است، می‌توانید به او پاسخ دهید. همچنین برای اطمینان، اگر دسترسی به پزشک خود ندارید، داروهوم و پشتیبان‌های این مجموعه در خدمت شما هستند تا بتوانید در کمترین زمان پاسخ پرسش‌های خود را بگیرید.

سوالات متداول

قرص یونی زینک برای چه گروه سنی مناسب است؟

قرص یونی زینک به طور معمول برای بزرگسالان طراحی شده است. برای کودکان و نوجوانان، به دلیل نیازهای متفاوت بدن، بهتر است از مکمل‌های زینک مایع یا شربت استفاده شود.

آیا می‌توانم به کودکم قرص یونی زینک بدهم؟

خیر، بهتر است به کودکان قرص یونی زینک ندهید. دوز زینک موجود در این قرص‌ها برای کودکان بالا است و ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند. برای تعیین دوز مناسب زینک برای کودک خود، حتما با پزشک مشورت کنید.

نوشته های مرتبط

نظرات

3 replies on “قرص یونی زینک برای چه سنی مناسب است؟”

زهرا منصوری گفت:

سلام وقتتون بخیر باشه من شنیدم که به طور معمول، قرص یونی زینک برای بزرگسالان فرموله شده است. برای کودکان و نوجوانان، بهتر است از فرمولاسیون‌های مخصوص کودکان یا مشورت با پزشک استفاده شود این درسته؟

samyar گفت:

سلام وقتتون بخیر باشه من میخواستم بدونم که مصرف همزمان یونی زینک با داروهای دیگه مشکلی ایجاد می‌کنه؟

مجید دیبا گفت:

سلام وقت بخیر
از چه سنی مصرف قرص یونی زینک توصیه میشه؟ این قرص برای نوجوانان هم مفیده؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

support_agent پشتیبانی 8 الی 19
delivery_dining ارسال به تمام نقاط ایران
verified_user ضمانت اصالت و سلامت
trending_up ارسال رایگان سفارش 900,000+ تومان
view_in_ar پیگیری سفارش ها

تمام حقوق مادی و معنوی برای داروهوم محفوظ است. طراحی و اجرا توسط داروهوم