درمان درد مچ دست در منزل «۱۰ تکنیک آسان»

تاریخ ایجاد :

درد مچ دست می‌تواند یک وضعیت خسته کننده، محدود کننده و آزار دهنده باشد و بر فعالیت‌های روزانه و کیفیت کلی زندگی تأثیر بگذارد. این مشکل چه در اثر فشار مکرر و آسیب یا بر اثر مسائل پزشکی زمینه‌ای ایجاد شود، یافتن تسکین برای آن ضروری محسوب می‌شود.
خوشبختانه، چندین درمان خانگی موثر وجود دارد که می‌تواند به کاهش ناراحتی و بهبودی مچ دست کمک کند. در این مقاله، ۱۰ تکنیک آسان و عملی برای درمان درد مچ دست در منزل را بررسی خواهیم کرد که به شما این امکان را می‌دهند تا کنترل بهبودی و تحرک خود را دوباره به دست آورید. پس اگر مایل هستید دراین‌باره بدانید با ما همراه باشید.

درمان درد مچ دست در منزل

استراحت؛ اساس هر درمان خانگی
استراحت جنبه اساسی درمان درد مچ دست در منزل است. هنگامی که احساس ناراحتی یا آسیب در مچ دست خود می‌کنید، استراحت دادن به آن از فعالیت‌هایی که درد را تشدید می کنند، بسیار مهم محسوب می‌شود. این امر به معنای پرهیز از حرکات تکراری، بلند کردن اجسام سنگین یا هر کاری که نیاز به حرکت قابل توجه مچ دارد، است.
با استراحت دادن به مچ دست، به بدن اجازه می‌دهید تا فرآیندهای درمانی طبیعی خود را آغاز کند و التهاب را کاهش داده و از آسیب بیشتر جلوگیری کند. مهم است که به بدن خود گوش دهید و اگر حرکات خاصی باعث درد شود، نشانه بدن در نیاز به استراحت است.
در برخی موارد، استراحت کوتاه مدت در طول روز می‌تواند مفید باشد، به‌خصوص اگر برنامه روزانه شما شامل حرکات مکرر مچ باشد. در طول این استراحت‌ها می‌توانید به آرامی مچ دست را در محدوده‌ای بدون درد بکشید یا حرکت دهید تا مقداری انعطاف‌پذیری را بدون فشار آوردن به آن حفظ کنید. به‌طورکلی، اولویت دادن به استراحت می‌تواند به‌طور قابل توجهی به بهبودی و بازیابی عملکرد مچ دست در طول زمان کمک کند.
یخ درمانی و کمک به کاهش التهاب
یخ درمانی که به‌عنوان کرایوتراپی نیز شناخته می‌شود، روشی ساده و موثر برای مدیریت و درمان درد مچ درد در منزل است. این روش به کاهش التهاب، بی‌حس کردن درد و بهبودی کمک می‌کند. هنگامی‌که یخ را روی ناحیه آسیب دیده قرار می‌دهید، سرما رگ‌های خونی را منقبض می‌کند که می‌تواند تورم را کاهش داده و ناراحتی را تسکین دهد.
برای استفاده از یخ درمانی می‌توانید تکه‌های یخ را در پارچه بپیچید یا از پک‌های سرما استفاده کنید. شایان ذکر است که برای جلوگیری از سرمازدگی، مهم است که از قرار دادن مستقیم یخ روی پوست خودداری کنید. معمولاً استفاده از یخ برای حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در هر بار توصیه می‌شود. همچنین می‌توانید این روند را چندین بار در روز تکرار کنید، به‌خصوص بعد از فعالیت‌هایی که درد مچ شما را تشدید می‌کنند.
نمونه‌ای از پک‌های یخ
علاوه‌بر بسته‌ها و پک‌های یخ سنتی، برخی از افراد با استفاده از نخود فرنگی منجمد یا بسته‌های ژل تخصصی که به فرم مچ دست قالب می‌شوند، تسکین پیدا می‌کنند. همچنین می‌توانید بین یخ و گرما درمانی به‌طور متناوب از یخ برای کاهش درد و التهاب حاد و گرما برای تقویت جریان خون و شل کردن عضلات سفت پس از فروکش کردن تورم اولیه استفاده کنید.
همیشه به نحوه پاسخ مچ دستتان به یخ درمانی توجه کنید. اگر متوجه افزایش درد یا ناراحتی شدید، بهتر است آن را متوقف کرده و با یک متخصص مشورت کنید. یخ درمانی می‌تواند بخش ارزشمندی از برنامه درمانی خانگی شما برای درد مچ دست باشد و به شما کمک کند علائم را به‌طور موثر مدیریت کرده و از بهبودی خود حمایت کنید.
کمپرسینگ یا فشرده سازی و حمایت از ناحیه حساس
فشرده سازی یا کمپرس کردن یک روش موثر دیگر برای درمان درد مچ درد در منزل است که اغلب همراه با یخ درمانی استفاده می‌شود. استفاده از فشرده سازی به کاهش تورم کمک کرده و از ناحیه آسیب دیده حمایت می‌کند که می‌تواند درد را کاهش دهد و بهبودی را بهبود بخشد.
برای استفاده از فشرده سازی می‌توانید مچ دست را با یک باند الاستیک یا یک پوشش فشاری ببندید. مهم است اطمینان حاصل شود که این وسیله محکم است، اما خیلی سفت نیست؛ زیرا فشار بیش از حد می‌تواند جریان خون را محدود کرده و منجر به عوارض بدتر و بیشتر شود. به این منظور درحالی‌که مچ دست فشرده است، باید بتوانید انگشتان خود را به راحتی حرکت دهید.
آستین‌های فشاری یا بریس‌ها نیز در دسترس هستند و می‌توانند مفید باشند. این وسایل برای ارائه پشتیبانی مداوم طراحی شده‌اند و می‌توان آن‌ها را در طول فعالیت‌های روزانه یا هنگام خواب پوشید. آن‌ها اغلب با ویژگی‌های مضاعف نظیر خواص حرارتی یا تسمه‌های قابل تنظیم، برای افزایش راحتی و اثربخشی ارائه می‌شوند. اعمال فشرده سازی، ترکیب آن با استراحت و بالا نگه داشتن مچ دست بسیار مفید است.
گوش دادن به بدنتان بسیار اهمیت دارد. بنابراین اگر در حین استفاده از فشرده سازی احساس درد یا ناراحتی کردید، ممکن است بهتر باشد که سفتی پوشش را تنظیم کنید یا برای راهنمایی با یک متخصص مشورت کنید. به‌طورکلی، فشرده سازی می‌تواند بخش ارزشمندی از استراتژی درمان خانگی شما برای مدیریت درد مچ دست باشد و به تثبیت این ناحیه و تسهیل بهبودی کمک کند.
یک نمونه از آستین‌های فشرده ساز
بالا نگه داشتن مچ و بهبود گردش خون
بالا نگه داشتن یک روش ساده و درعین‌حال موثر برای درمان درد مچ دست در منزل به شمار می‌رود. با بالا نگه داشتن مچ دست بالاتر از سطح قلب می‌توانید به کاهش تورم و التهاب که پاسخ‌های رایج به آسیب یا فشار هستند، کمک کنید. این روش گردش خون را بهتر می‌کند و اجازه می‌دهد تا مایع اضافی از ناحیه آسیب دیده خارج شود.
برای بالا نگه داشتن مچ دست خود، یک موقعیت راحت پیدا کنید که بتوانید مچ دست را با استفاده از بالش یا کوسن حمایت کنید. این کار را می‌توان در حالت نشسته یا دراز کشیده انجام داد. در حالت ایده‌آل، مچ دست باید بالاتر از قلب شما قرار گیرد تا فواید آن به حداکثر برسد.
گنجاندن ارتفاع در این روتین برای مدیریت درد خود می‌تواند به ویژه پس از فعالیت‌هایی که ممکن است درد را تشدید کنند، مفید باشد. به‌عنوان مثال، اگر در حال تایپ کردن یا انجام حرکات تکراری بوده‌اید، استراحت کردن جهت بالا نگه داشتن مچ دست می‌تواند به بهبودی کمک کند.
به‌طورکلی، بالا نگه داشتن مچ یک تکنیک ساده است که می‌تواند مکمل سایر درمان‌های خانگی نظیر یخ درمانی و فشرده سازی باشد و به‌طور موثر موجب بهبودی و کاهش درد شود.
وسیله‌ای برای بالاتر نگه داشتن مچ دست
تمرینات کششی و تقویتی ملایم
تمرینات کششی و تقویتی ملایم می‌تواند برای مدیریت و درمان درد مچ دست در منزل بسیار مفید واقع شود. حرکات کششی به بهبود انعطاف پذیری و کاهش تنش در ماهیچه‌ها و تاندون‌های اطراف مچ کمک می‌کند، درحالی‌که تمرینات تقویتی موجب ایجاد ثبات و حمایت بیشتر مچ دست می‌شود.
برای شروع حرکات کششی می‌توانید کشش‌های فلکسور مچ را با دراز کردن یک بازو در مقابل خود و کف دست به سمت بالا انجام دهید. از دست دیگر خود استفاده کنید تا انگشتان را به آرامی به عقب بکشید و در امتداد زیر بازو احساس کشش کنید. این وضعیت را برای حدود ۱۵ الی ۳۰ ثانیه نگه دارید، سپس حالت دست خود را به مچ دست دیگر تغییر دهید.
یک نمونه از کشش مچ برای درمان درد مچ دست در منزل
کشش موثر دیگر کشش اکستانسور مچ است که در آن بازوی خود را با کف دست رو به پایین دراز می‌کنید و با دست مخالف خود به آرامی انگشتان را به عقب می‌کشید. این ماهیچه‌های بالای ساعد شما را هدف قرار می‌دهند.
ترکیب چرخش‌های ملایم نیز می‌تواند مفید باشد. درحالی‌که آرنج خود را با زاویه ۹۰ درجه خم کرده‌اید، ساعد خود را ثابت نگه دارید و مچ خود را به صورت دایره‌ای در جهت عقربه‌های ساعت و خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید. این حرکت می‌تواند تحرک را بدون وارد کردن فشار زیاد به مفصل تقویت کند.
برای تقویت نیز با تمرینات ایزومتریک شروع کنید. بدین منظور، کف دست خود را روی دیوار یا یک سطح محکم قرار دهید و به آرامی بدون حرکت دادن مچ، دست را فشار دهید. چند ثانیه این حالت را نگه دارید و سپس استراحت کنید. این کار عضلات را بدون نیاز به حرکت قابل توجه درگیر کرده و آن را به گزینه‌ای مطمئن برای کسانی که درد را تجربه می‌کنند، تبدیل می‌کند.
همچنین می‌توانید از اشیاء سبک وزن نظیر یک دمبل کوچک یا یک بطری آب برای خم کردن مچ استفاده کنید. برای این تمرین، راحت بنشینید و ساعد خود را روی ران یا یک میز قرار دهید و وزنه را در دست بگیرید به‌طوری‌که کف دست را به سمت بالا باشد. به آرامی مچ دست خود را به سمت بالا خم کنید، سپس آن را پایین بیاورید. قبل از اینکه به حالت کف دست به پایین بروید تا با بازکننده مچ دست کار کنید، این کار را چندین بار تکرار کنید.
حرکت تقویتی مچ دست با وزنه
انجام این تمرینات به آرامی و با دقت و توجه به احساس مچ دست ضروری است. اگر احساس درد یا ناراحتی شدید کردید، بهتر است آن را متوقف کنید و با یک متخصص مشورت کنید. استمرار نکته کلیدی است، بنابراین گنجاندن این حرکات کششی و تقویتی در برنامه روزانه شما می‌تواند منجر به بهبود تدریجی درد مچ دست و عملکرد کلی آن شود.
آتل یا بریس مچ دست و حمایت از ثابت نگه داشتن مفصل مچ
آتل یا بریس مچ دست می‌تواند ابزار موثر دیگری برای مدیریت و درمان درد مچ دست در منزل باشد. این وسایل حمایت و ثبات مفصل مچ را فراهم می‌کنند که می‌تواند به‌ویژه برای شرایطی نظیر سندرم تونل کارپال، تاندونیت یا کشیدگی‌ها مفید باشد. با بی حرکت کردن مچ دست، این وسایل به کاهش فشار روی ماهیچه‌ها و رباط‌ها و بهبود و تسکین درد کمک می‌کنند.
هنگام انتخاب آتل یا بریس مچ دست، مهم است که سطح حمایت مورد نیاز خود را در نظر بگیرید. برخی از آتل‌ها برای بی‌حرکتی کامل طراحی شده‌اند و مچ را در حالت خنثی نگه می‌دارند، درحالی‌که برخی دیگر انعطاف‌پذیری بیشتری را برای حرکت ارائه کرده و درعین‌حال از مچ پشتیبانی می‌کنند. به دنبال گزینه‌های قابل تنظیمی باشید که می‌توانند تورم را در اصلاح کرده و بدون اینکه بیش از حد سفت باشند، تناسبی راحت را تضمین کنند.
استفاده از آتل مچ دست در طول فعالیت‌هایی که درد شما را تشدید می‌کند همچون تایپ کردن یا بلند کردن اشیا می‌تواند به جلوگیری از آسیب بیشتر کمک کند. بسیاری از افراد استفاده از آتل را در شب مفید می‌یابند تا مچ دست را در وضعیت ثابتی در هنگام خواب نگه دارند و ناراحتی در صبح را کاهش دهند.
همچنین ضروری است که استفاده از آتل را با تمرینات و کشش‌های ملایم متعادل کنید تا تحرک و قدرت در مچ حفظ شود. استفاده طولانی مدت از آتل بدون حرکت می‌تواند منجر به سفتی آن شود، بنابراین ترکیب آن با تمرینات سبک نکته‌ای کلیدی است.
بااین‌حال به‌طورکلی، پیش از شروع هر گونه درمان به‌ویژه استفاده از آتل مچ دست، توصیه می‌شود با یک متخصص مشورت کنید. آن‌ها می‌توانند راهنمایی‌هایی در مورد بهترین نوع آتل برای شرایط خاص شما ارائه دهند و به شما کمک کنند تا یک برنامه مدیریت جامع برای درد مچ دست خود ایجاد کنید.
یک نوعی از آتل مچ دست
گرما درمانی و شل شدن عضلات مچ
گرما درمانی می‌تواند یک روش موثر برای کاهش درد و درمان درد مچ دست در منزل باشد. این روش با افزایش جریان خون در ناحیه آسیب دیده عمل می‌کند که می‌تواند به آرامش عضلات، کاهش سفتی و بهبودی کمک کند. هنگام اعمال گرما، انتخاب روش و مدت زمان مناسب برای نتایج بهینه بسیار مهم است.
برای انجام این کار همچنین می‌توانید از منابع گرمایی مختلف نظیر حوله گرم، پد گرم کننده یا بطری آب گرم استفاده کنید. پک‌های حرارتی مایکروویو نیز محبوب و راحت هستند. اگر روش طبیعی‌تری را ترجیح می‌دهید، قرار دادن مچ دست خود در آب گرم نیز می‌تواند تسکین دهنده باشد.
قبل از اعمال حرارت، اطمینان حاصل کنید که دما مناسب است و خیلی داغ نیست تا از سوختگی جلوگیری شود. به‌طورکلی توصیه می‌شود هر بار حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه حرارت را اعمال کنید و می‌توانید این کار را چندین بار در روز، به‌خصوص قبل از فعالیت‌هایی که ممکن است درد مچ شما را تشدید کند، تکرار کنید.
گرما درمانی به‌ویژه برای درد یا سفتی مزمن مچ دست مفید است، زیرا به شل شدن عضلات و بهبود انعطاف پذیری کمک می‌کند. بااین‌حال، بهتر است در هنگام جراحات حاد یا تورم از این روش اجتناب شود، زیرا گرما می‌تواند التهاب را در این موارد تشدید کند. ترکیب گرما درمانی با حرکات کششی و ورزش‌های ملایم نیز می‌تواند مزایای آن را بیشتر کرده و از روند بهبودی شما حمایت بیشتری کند.
مسکن بدون نسخه یا داروهای ضد التهابی؛ روشی غیر طبیعی اما موثر
مسکن‌های بدون نسخه و داروهای ضد التهابی می‌توانند گزینه‌های موثری دیگری برای مدیریت و درمان درد مچ دست در منزل باشند. داروهای رایج مورد استفاده شامل داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی «NSAIDs» نظیر ایبوپروفن و ناپروکسن هستند. این داروها با کاهش التهاب، کاهش درد و کاهش تب عمل می‌کنند.
ایبوپروفن اغلب به دلیل عملکرد دوگانه‌اش یعنی تسکین درد و همچنین رفع التهاب توصیه می‌شود. ناپروکسن نیز معمولاً مدت اثر طولانی‌تری دارد، به این معنی که ممکن است نیازی به مصرف مکرر آن در طول روز نداشته باشید. استامینوفن گزینه دیگری است که می‌تواند درد را تسکین دهد اما خاصیت ضد التهابی ندارد، اما برای افرادی که ممکن است NSAID ها را به خوبی تحمل نکنند، مفید است.
هنگام استفاده از این داروها، رعایت دوز توصیه شده روی بسته بندی یا مصرف آن‌ها بر اساس توصیه یک متخصص بسیار مهم است. مصرف این داروها با غذا می‌تواند به به حداقل رساندن تحریک معده که یکی از عوارض جانبی رایج NSAID هاست، کمک کند.
فردی در حال مصرف مسکن برای تسکین درد
درحالی‌که مسکن‌های بدون نسخه می‌توانند تسکین موقتی ایجاد کنند، اما درمانی برای بیماری‌های زمینه ای که باعث درد مچ می شوند، نیستند. علاوه‌بر این، افرادی که دارای شرایط خاص پزشکی هستند یا کسانی که داروهای دیگر مصرف می‌کنند، بایستی پیش از شروع هر داروی جدیدی با پزشک خود مشورت کنند تا از تداخلات یا عوارض احتمالی جلوگیری کنند. به‌طورکلی، ترکیب این داروها با سایر داروهای خانگی مانند استراحت کردن، یخ درمانی، گرما درمانی و تمرینات ملایم می‌تواند اثربخشی کلی آن‌ها را در مدیریت درد مچ دست افزایش دهد.
درمان های موضعی بدون اثرات سیستمیک داروهای خوراکی
درمان‌های موضعی می‌توانند روشی مناسب و مؤثری برای مدیریت و درمان درد مچ دست در منزل باشند. این درمان‌ها مستقیماً روی پوست در ناحیه آسیب‌دیده اعمال می‌شوند و تسکین موضعی را بدون اثرات سیستمیک داروهای خوراکی فراهم می‌کنند.
یکی از انواع رایج درمان موضعی، کرم‌ها یا ژل‌های ضد درد است که حاوی موادی نظیر منتول، کافور یا کپسایسین هستند. منتول و کافور احساس خنکی یا گرمایی ایجاد می‌کنند که می‌تواند به منحرف شدن حواس از درد و تسکین موقت کمک کند. کپسایسین نیز که از فلفل چیلی به دست می‌آید، با کاهش ماده P، یک انتقال دهنده عصبی که سیگنال‌های درد را منتقل می‌کند، عمل می‌کند و در نتیجه احساس درد را در طول زمان کاهش می‌دهد.
گزینه دیگر کرم‌های ضد التهابی غیر استروئیدی «NSAID» است که می‌توانند به پوست نفوذ کنند تا التهاب و درد را به‌طور مستقیم در محل کاهش دهند. این NSAID های موضعی اغلب برای افرادی که ممکن است مشکلات گوارشی یا سایر موارد منع مصرف NSAID های خوراکی داشته باشند، توصیه می‌شوند.
فردی در حال استفاده از درمان مچ دست با کرم موضعی
برخی از افراد با استفاده از داروهای طبیعی همچون ژل یا روغن آرنیکا که از یک گیاه گلدار به دلیل خواص ضد التهابی‌اش شناخته می‌شود، به دست می‌آید تسکین پیدا می‌کنند. استفاده از آرنیکا می‌تواند به کاهش تورم و کبودی مرتبط با آسیب مچ دست کمک کند. هنگام استفاده از درمان‌های موضعی، پیروی از دستورالعمل‌های روی برچسب محصول و آزمایش یک ناحیه کوچک برای بررسی هرگونه واکنش آلرژیک ضروری است.
تنظیمات ارگونومیک؛ موثر جهت پیشگیری و درمان درد مچ
تنظیمات ارگونومیک آخرین اما مهم‌ترین راهکار ما برای درمان درد مچ دست در منزل است و می‌تواند نقش مهمی در کاهش درد مچ داشته باشد، به‌خصوص برای کسانی که ساعت‌های طولانی را پشت میز می‌گذرانند یا از وسایل دستی استفاده می‌کنند. یکی از اولین گام‌ها این است که مطمئن شوید محل کاری شما به درستی چیده شده است.
ارتفاع میز و صندلی شما باید اجازه دهد که آرنج شما در زاویه ۹۰ درجه باقی بماند و درعین‌حال مچ دست شما صاف و آرام باشد. این موقعیت به کاهش فشار روی مچ دست کمک می‌کند.
استفاده از صفحه کلید و ماوس ارگونومیک نیز می‌تواند تفاوت چشمگیری ایجاد کند. به دنبال صفحه‌کلیدهایی باشید که دارای طراحی تقسیم‌شده یا شیب جزئی هستند تا موقعیت مچ طبیعی‌تری داشته باشند. ماوسی که به‌راحتی در دست شما قرار می‌گیرد و حالت مچ دست خنثی را فراهم می‌کند‌ نیز می‌تواند ناراحتی را در طول استفاده طولانی مدت کاهش دهد.
همچنین استفاده از تکیه گاه‌ها یا پدهای مچ دست ارگونومیک می‌تواند در هنگام تایپ یا استفاده از ماوس، پشتیبانی بیشتری را فراهم کند. این پدها به نگه داشتن مچ دست در وضعیت خنثی کمک می‌کنند و خطر فشار را کاهش می دهند.
تنظیم ارتفاع صفحه نمایش کامپیوتر یکی دیگر از موارد مهم است. بالای صفحه نمایش باید در سطح چشم باشد، بنابراین لازم نیست سر خود را به جلو خم کنید یا به پایین نگاه کنید که می‌تواند منجر به وضعیت نامناسب و افزایش تنش در گردن و شانه‌ها شود و به‌طور غیرمستقیم مچ دست را تحت تأثیر قرار دهد.
یک نمونه از پدهای ماوس حمایتی مچ دست
استراحت منظم نیز ضروری محسوب می‌شود. اجرای قانون ۲۰-۲۰-۲۰ یعنی نگاه کردن به چیزی در فاصله ۲۰ فوتی «حدود ۶ متر» به مدت ۲۰ ثانیه در هر ۲۰ دقیقه می‌تواند به کاهش فشار چشم کمک کند و به شما یادآوری کند که موقعیت خود را تغییر دهید. در طول این استراحت ها می‌توانید کشش و حرکات ملایم مچ دست را برای کاهش تنش انجام دهید.
اگر اغلب از دستگاه‌های دستی استفاده می‌کنید، توصیه می‌شود برای به حداقل رساندن تایپ کردن، از ویژگی‌های تبدیل صدا به متن استفاده کنید. علاوه‌بر این، نگه داشتن دستگاه‌ها با دو دست یا استفاده از پایه می‌تواند به توزیع یکنواخت وزن و کاهش فشار روی مچ کمک کند.
در نهایت، توجه به وضعیت بدنی خود در طول روز بسیار مهم است. صاف نگه داشتن کمر، شل نگه داشتن شانه‌ها و مچ‌ها در حالت خنثی می تواند به‌طور قابل توجهی بر احساس مچ دست شما در طول زمان تأثیر بگذارد. انجام این تنظیمات ارگونومیک می‌تواند فضای کاری راحت‌تری ایجاد کرده و به مدیریت موثر درد مچ دست کمک کند.
کلام آخر
در نهایت باتوجه‌به آنچه گفته شد، درد مچ دست را می‌توان به‌طور موثر در خانه با ترکیبی از استراحت، تمرینات هدفمند، درمان‌های طبیعی و بستن و حمایت از مچ دست کنترل کرد. با گنجاندن این ۱۰ استراتژی و تکنیک ساده در روتین خود می‌توانید ناراحتی را کاهش دهید و به درمان درد مچ دست در منزل دست یابید.
علاوه‌بر این، شایان ذکر این که داروهوم طیف گسترده‌ای از تجهیزات مناسب برای مدیریت درد مچ دست را برای راحتی شما عزیزان نظیر انواع مچ کف بند شست دار، مچ شست بند آتل دار دوطرفه، مچ بند و ساعد بند آتل دار، مشمع و چسب ضد درد را ارائه می‌دهد.

نوشته های مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

support_agent پشتیبانی 8 الی 19
delivery_dining ارسال به تمام نقاط ایران
verified_user ضمانت اصالت و سلامت
trending_up ارسال رایگان سفارش 900,000+ تومان
view_in_ar پیگیری سفارش ها

تمام حقوق مادی و معنوی برای داروهوم محفوظ است. طراحی و اجرا توسط داروهوم