علائم کمبود ویتامین ب 12 را جدی بگیرید! 10 علامت واضح

علائم کمبود ویتامین b12
تاریخ ایجاد :

ویتامین B12 که به‌عنوان کوبالامین نیز شناخته می‌شود، یک ویتامین ضروری است که نقش مهمی در بسیاری از فرآیندهای متابولیک در بدن دارد. کمبود این ویتامین می‌تواند منجر به طیف وسیعی از علائم نظیر خستگی، کاهش وزن، کم خونی و آسیب عصبی شود. بنابراین اهمیت دارد که این کمبود را در بدن جبران کنیم. در این مقاله، قصد داریم به بررسی علائم کمبود ویتامین ب 12 و نحوه جبران آن و همچنین شناسایی عوارض قرص B12 را بپردازیم. از شما دعوت می‌کنیم در این مقاله با ما هم مسیر شوید.

علائم کمبود ویتامین B12

کمبود ویتامین B12 می‌تواند علائم مختلفی ایجاد کند که این کمبود بر قسمت‌های مختلف بدن تأثیر می‌گذارد. در ادامه ۱۰ نشانه واضح کمبود ویتامین B12 را بررسی کرده‌ایم.

  • خستگی

شایع‌ترین علامت کمبود ویتامین B12 این است که فرد بیشتر اوقات حتی پس از خواب کافی احساس خستگی می‌کند. برای درمان خستگی می توانید از بهترین مولتی ویتامین برای رفع خستگی استفاده کنید.

  • سرگیجه

علامت دیگر کمبود این ویتامین احساس سرگیجه، سبکی سر یا ضربان قلب سریع‌تر است. این مورد از علائم کمبود ویتامین B3 نیز است.

  • از دست دادن اشتها

افراد در صورت کمبود B12 ممکن است احساس گرسنگی نکنند یا در بلعیدن غذا مشکل داشته باشند.

  • از دست دادن حافظه

دیگر علامت کمبود این ویتامین آن است که افراد ممکن است در به خاطر سپردن چیزها، تمرکز یا برقراری ارتباط مشکل داشته باشید. برای تقویت حافظه تان بهتر است بهترین مولتی ویتامین برای تقویت حافظه را بشناسید.

  • تحریک پذیری

اگر فردی کمبود ویتامین B12 را تجربه کند احتمالا به‌راحتی آشفته میشود و کن است نوسانات خلقی یا احساس افسردگی داشته باشد.

کمبود ویتامین B12

  • تغییرات بینایی

تاری دید، حساسیت به نور یا دوبینی از علائم شایع دیگر کمبود کوبالامین محسوب می‌شود.

  • گزگز شدن یا بی حسی در دست‌ها و پاها

افراد بر اثر کمبود این ویتامین ممکن است احساس سوزن سوزن شدن یا از دست دادن حس در اندام‌های خود به‌ویژه در دست‌ها و پاها را تجربه کنند.

  • یبوست

از علائم دیگر کمبود این ویتامین آن است که ممکن است فرد در اجابت مزاج مشکل داشته باشد و دچار یبوست شود.

  • شکل غیر طبیعی زبان

زبان فرد مبتلا به کمبود ویتامین B12 ممکن است به رنگ قرمز روشن با برجستگی‌های کوچک به نام پاپیلا به نظر برسد.

  • ضعف عضلانی

در آخر یکی از مهم‌ترین علائم کمبود این ویتامین شامل مشکل در حرکت، بلند کردن یا راه رفتن می‌شود.

توجه به این نکته مهم است که این علائم ممکن است ناشی از شرایط یا بیماری‌های دیگر باشد، بنابراین اگر هر یک از این علائم را تجربه می‌کنید، توصیه می‌شود که با یک متخصص صحبت کنید. اما اگر این علائم به علت کمبود ویتامین B12 ایجاد شده باشند، بسیار اهمیت دارد که در اولین فرصت اقدامات لازم جهت جبران کمبود این ویتامین را انجام دهید و از عواقب جدی‌تر و خطرناک‌تر جلوگیری کنید.

برای کمبود ویتامین b12 چی بخوریم؟

برای کمبود ویتامین b12 چی بخوریم؟ از آنجایی که کمبود B12 می‌تواند منجر به طیف وسیعی از مشکلات سلامتی همچون کم خونی، خستگی و علائم عصبی شود، برای رفع کمبود B12، باید از دریافت کافی برخی ماده مغذی از طریق منابع غذایی، مکمل‌ها و گاهی اوقات تزریق اطمینان حاصل کرد. در ادامه برخی از کلیدی‌ترین غذاهای سرشار از B12 را آورده شده‌اند.

برای جبران کمبود ویتامین B12 چی بخوریم؟

  • فرآورده‌های حیوانی: منابع حیوانی B12 نظیر گوشت گاو، مرغ، ماهی‌های ساردین، ماهی تن و سالمون، تخم مرغ و محصولات لبنی سرشار از این ماده مغذی هستند. به‌عنوان مثال، ۸۵ گرم جگر گوشت گاو پخته حاوی تقریباً ۷۰ میکروگرم B12 است که بیش از مقدار توصیه شده روزانه مورد نیاز برای یک بزرگسال است.
  • گیاهان: جلبک‌های دریایی از مواد طبیعی حاوی ویتامین B12 هستند. اما اغلب گیاهان حاوی ویتامین B12 نیستند و برخی از غذاهای گیاهی با B12 غنی شده‌اند. این مواد غذایی شامل مخمر تغذیه‌ای، شیرهای گیاهی غنی شده، غلات و نان می‌شوند.
  • غذاهای غنی شده: غذاهای غنی شده با ویتامین B12 مانند غلات صبحانه، شیر سویا و مخمرهای مغذی نیز می‌توانند راه مناسبی برای افزایش مصرف B12 باشند. برخی از برندهای این مواد غذایی با این ویتامین غنی شده‌اند که می‌تواند ابزار مفیدی برای کسانی باشد که به دنبال افزایش مصرف هستند.
  • مکمل‌ها: برخی از افراد ممکن است به دلیل شرایط خاص پزشکی توانایی جذب B12 کافی از غذاها را نداشته باشند. بنابراین، مکمل‌ها یا قرص‌های ویتامین B12 راه‌های دیگری برای اطمینان از مصرف کافی B12 هستند. مکمل‌ها به اشکال مختلف همچون قرص، کپسول و مایعات تزریقی وجود دارند. با وجود این، ضروری است قبل از مصرف مکمل‌های B12 با یک متخصص درباره نحوه مصرف و بهترین زمان مصرف ویتامین B12 مشورت کنید؛ زیرا مصرف بیش از حد مکمل می‌تواند منجر به مسمومیت B12 شود که می تواند عوارض جانبی نظیر تهوع، استفراغ و کم خونی ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: چه میوه هایی ویتامین b12 دارند؟

در نتیجه، با رعایت یک رژیم غذایی متعادل باتوجه‌به شرایط بدنی و وجود یا عدم وجود مشکلات زمینه‌ای سلامتی می‌توان از کمبود ویتامین B12 و در نتیجه، عوارضی که به دنبال آن می‌آید، جلوگیری کرد.

عوارض قرص ویتامین B12

همانطور که گفته شد، ویتامین B12 یک ویتامین ضروری است که نقش مهمی در فرآیندهای مختلف بیولوژیکی دارد و جهت رفع کمبود این ویتامین باید از یک رژیم غذایی متعادل استفاده کرد. این رژیم غذایی متعادل شامل مواد غذایی و طبیعی و همچنین انواع قرص‌ها و مکمل‌های ویتامین B12 می‌شود.

با‌این‌حال، در صورت مصرف بیش از حد یا حتی در سطوحی که بیش از حد در نظر گرفته نمی‌شوند، قرص‌ها و مکمل‌های ویتامین B12 می‌توانند منجر به برخی عوارض جانبی شوند. در ادامه به برخی از عوارض جانبی بالقوه مرتبط با مصرف B12 پرداخته‌ایم.

  • آکنه: برخی مطالعات ارتباط بین مکمل‌های B12 و آکنه را در افراد مستعد نشان داده‌اند. این اثر ممکن است به دلیل وجود B12 در خون باشد که می‌تواند تولید چربی و سبوم در پوست را تحریک کند.
  • سردرد و سرگیجه: از عوارض قرص ویتامین B12 در مقادیر بالا می‌توان به سردرد خفیف و همراه با سرگیجه اشاره کرد. این علائم معمولاً به خودی خود از بین می‌روند و نیازی به درمان ندارند.
  • ناراحتی معده و‌ گوارشی: برخی از افراد ممکن است ناراحتی گوارشی نظیر حالت تهوع، گرفتگی عضلات و نفخ را به‌عنوان یکی از عوارض جانبی مکمل‌های B12 تجربه کنند.
  • پرکاری تیروئید: در موارد نادر، سطوح بسیار بالای B12 با پرکاری تیروئید همراه است، وضعیتی که در آن غده تیروئید هورمون بیش از حد تولید می‌کند. این اثر احتمالاً به دلیل فعال شدن غده تیروئید توسط سطوح بالای B12 است.

توجه به این نکته مهم است که این عوارض نادر هستند و معمولاً فقط در سطوح بسیار بالای مصرف B12 رخ می‌دهند. به‌طورکلی، قرص‌های B12 ایمن و بی خطر در نظر گرفته می‌شوند، به‌خصوص زمانی که طبق دستور یک متخصص یا پزشک مصرف شوند. سایت drugs.com در این باره گفته است:

Some side effects of cyanocobalamin may occur that usually do not need medical attention. These side effects may go away during treatment as your body adjusts to the medicine. Also, your health care professional may be able to tell you about ways to prevent or reduce some of these side effects.

در نتیجه، مشورت با یک متخصص پیش از مصرف هر گونه مکمل ضروری است، به‌خصوص اگر فردی شرایط پزشکی خاصی دارد یا داروهای دیگری مصرف می کند. یک متخصص می‌تواند در مورد مکمل B12 و دوز مناسب برای نیازهای فردی راهنمایی مناسبی ارائه کند.

عوارض قرص ویتامین B12

سخن پایانی

همانطور که دریافتید، کمبود ویتامین B12 می‌تواند منجر به طیف وسیعی از علائم نظیر خستگی، کم خونی و آسیب عصبی شود. همچنین به پرسش برای جبران کمبود ویتامین B12 چی بخوریم؟ پاسخ دادیم که برای جبران این کمبود بایستی غذاهای سرشار از B12 مانند غذاهای حیوانی، برخی منابع گیاهی و غذاهای غنی شده را در رژیم غذایی خود گنجاند.

در نهایت، باتوجه‌به مطالب گفته شده ضروری است که تاکید کنیم حتما قرص‌های ویتامین B12 را از منابع معتبر، شناخته شده و دارای کیفیت بالا نظیر داروهوم تهیه کرده و قبل از مصرف هر مکمل یا قرصی با یک متخصص مشورت کنید.

 

سوالات متداول

1- شایع ترین علائم کمبود ویتامین b12 چیست؟

خستگی، از دست دادن اشتها، از دست دادن حافظه، تحریک پذیری، گزگز شدن یا بی حسی در دست‌ها و پاها، تغییرات بینایی و ضعف عضلانی از سایع ترین علائم کمبود ویتامین ب 12 هستند.

2- برای کمبود ویتامین b12 چی بخوریم؟

منابع حیوانی B12 نظیر گوشت گاو، مرغ، ماهی‌های ساردین، ماهی تن و سالمون، تخم مرغ و محصولات لبنی، مخمر تغذیه‌ای، شیرهای گیاهی غنی شده، غلات و نان، غذاهای غنی شده با ویتامین B12 مانند غلات صبحانه، شیر سویا و مخمرهای مغذی و مکمل های ویتامین ب 12 بهترین منابع غذایی برای جبران کمبود ویتامین b12 هستند.

نوشته های مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

support_agent پشتیبانی 8 الی 19
delivery_dining ارسال به تمام نقاط ایران
verified_user ضمانت اصالت و سلامت
trending_up ارسال رایگان سفارش 900,000+ تومان
view_in_ar پیگیری سفارش ها

تمام حقوق مادی و معنوی برای داروهوم محفوظ است. طراحی و اجرا توسط داروهوم