چاقی شکم ناشی از کمبود کدام ویتامین است؟

چاقی شکم ناشی از کمبود کدام ویتامین است
تاریخ ایجاد :

چاقی معضلی است که در زندگی افراد زیادی وجود دارد. طبق آمار نشریه لانست، عدد تقریبی افراد چاق در جهان 1 میلیارد نفر است. چاقی شکم می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. در کنار سبک زندگی ناسالم، تغذیه نامناسب و غذاهای مضر، ورزش نکردن و استرس، کمبود ویتامین‌ها نیز باعث چاقی شکم می‌شوند. وقتی با چاقی شکم ناشی از کمبود کدام ویتامین است روبرو می‌شوید، بهترین پیشنهاد خواندن این مقاله است. سپس می‌توانید برای جلوگیری از چاق شدن شکم سبک زندگی خود را تغییر دهید تا ویتامین کافی نیز دریافت کنید.

ارتباط ویتامین ها با چاقی شکم

چاقی را می‌توان یک عارضه دانست که در پی عوامل مختلف به وجود می‌آید. چاقی موضعی در ناحیه شکم، ممکن است به دلیل مصرف مواد غذایی مضر مانند چربی و شیرینی باشد. کم تحرکی و عوامل ژنتیکی نیز در این چاقی موثر هستند.

در کنار این عوامل، کمبود ویتامین‌ها نیز ممکن است باعث چاقی شکم شوند. این موضوع مخصوصا وقتی هم رژیم دارید و هم ورزش می‌کنید، بیشتر به چشم می‌آید. زمانی که علیرغم سبک زندگی سالمی که پیش گرفته‌اید، چربی‌های شکمتان آب نمی‌شود و همچنان احساس چاقی در شکم خود دارید.

چاقی شکم ناشی از کمبود کدام ویتامین است را می‌توان به بیش از یک ویتامین نسبت داد.

⦁ ویتامین D
⦁ ویتامین C
⦁ ویتامین B12
3 ویتامین‌ موثر در متابولیسم و سوخت‌و‌ساز بدن هستند. همچنین فیبر نیز به عنوان یک ماده مغذی ضروری روی چاقی شکم تاثیر دارد.

ویتامین‌های مرتبط با چاقی شکم، ویتامین‌های اثرگذار روی فرایندهای انرژی‌ساز و سوخت‌و‌سازی در بدن هستند که از تجمع چربی جلوگیری می‌کنند. از طرفی وقتی این ویتامین‌ها از حد معینی کمتر می‌شوند، متابولیسم بدن به درستی کار نمی‌کند و شما هرچقدر هم که ورزش کنید، باز هم احساس چاقی در شکم خواهید داشت.

تقریبا همه شما باید بدانید که ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است. به عبارت دیگر این ویتامین از طریق چربی جذب بدن می‌شود. زمانی که بدن دچار کمبود ویتامین D باشد، چربی‌های دریافتی را ذخیره می‌کند تا بتواند ویتامین D مورد نیاز خود را تامین کند. به همین دلیل وقتی صحبت از چاقی شکم ناشی از کمبود کدام ویتامین است، می‌شود، باید بررسی کنید که ویتامین D در بدنتان در سطح مطلوبی باشد.

ارتباط ویتامین ها با چاقی شکم

رساندن ویتامین D کافی به بدن برای رفع چاقی شکم

وقتی متوجه می‌شوید که یکی از عوامل چاقی دور شکم و پهلوهایتان کمبود ویتامین D است، مسلما به سراغ راهکار می‌روید. برای بالا بردن سطح ویتامین D در بدن 3 راه ساده دارید.
⦁ آفتاب گرفتن: منبع اصلی ویتامین D خورشید است. با آفتاب گرفتن روزانه به مدت ده دقیقه مقدار مناسبی ویتامین D جذب خواهید کرد.

⦁ رژیم غذایی سرشار از ویتامین خورشید: وقتی نمی‌توانید آفتاب بگیرید، از مواد غذایی حاوی ویتامین D استفاده کنید. ویتامین D بیشتر در شاه ماهی، ماهی سالمون و روغن ماهی کاد وجود دارد. پس از آن تخم مرغ، شیر و مواد غذایی غنی شده با ویتامین D منابع مهم این ویتامین هستند.

⦁ مکمل و مولتی ویتامین: امروزه انواع و اقسام مکمل‌ها و مولتی ویتامین‌های حاوی ویتامین D در داروخانه‌ها موجود است. این کمک داروها به رفع چاقی شکمی ناشی از ویتامین D کمک می‌کنند.

در رابطه با کمبود ویتامین D برای مقابله با چاقی دور شکم، باید ابتدا با آزمایش مشخص شود چه مقدار کمبود ویتامین D دارید. میزان خیلی پایین ویتامین D در بدن باید با دارو درمانی یا حتی آمپول آن جبران شود.
کمبود ویتامین D می‎تواند باعث ایجاد چربی در اطراف شکم و پهلوها شود.

کمبود ویتامین C چاقی شکم به همراه دارد

ویتامین C را می‌توان آنتی اکسیدانی دانست که کمبود آن موجب چاقی موضعی در شکم می‌شود. این ویتامین که در سوخت و ساز بدن نقش موثری دارد، با سوزاندن چربی‌های اضافی از چاقی جلوگیری می‌کند. طبق مطالعات انجام شده، کسانی که همراه با تمرینات ورزشی، ویتامین C مصرف می‌کنند، سوخت‌و‌ساز بهتری دارند. به‌طوری‌که در هنگام استفاده از تردمیل 25 درصد بیشتر کالری می‌سوزانند.

از طرف دیگر ویتامین C روی کاهش کورتیزول و کاهش استرس و اضطراب نقش دارد. همانطور که می‌دانید استرس و اضطراب خود عاملی برای چاقی های موضعی مخصوصا در ناحیه شکم است. به همین دلیل در پرسش چاقی شکم ناشی از کمبود کدام ویتامین است، به ویتامین C نیز اشاره می‌شود.
ویتامین C با تاثیر روی متابولیسم بدن از چاقی موضعی در شکم جلوگیری می‌کند.

تامین اسید اسکوربیک برای رفع چاقی شکم

کمبود ویتامین C را می‌توانید از طریق مواد غذایی جبران کنید. طیف وسیعی از مواد غذایی حاوی ویتامین سی هستند.
⦁ فلفل تند
⦁ کیوی
⦁ هندوانه
⦁ پرتقال
⦁ لیمو
⦁ اسفناج
⦁ کلم
⦁ انبه
منابع سرشار از ویتامین C هستند. در کنار این مواد غذایی می‌توانید از مکمل‌ها و قرص‌های جوشان ویتامین C نیز استفاده کنید. انواع قرص‌های جوشان ویتامین C در طعم‌های مختلف را در داروخانه آنلاین داروهوم خواهید یافت.

چاقی شکم ناشی از کمبود ویتامین B

ویتامین‌های گروه B همگی در متابولیسم بدن نقش دارند. اعضای این خانواده با تبدیل چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها به انرژی از جذب چربی در شکم و ماندگاری آن جلوگیری می‌کنند. در ورزشکارانی که دچار خستگی می‌شوند یا نمی‌توانند شکم خود را کوچک کنند، نشانه‌ای برای چاقی شکم ناشی از کمبود ویتامین است.

ویتامین‌های این گروه مانند کوبالامین، نیاسین، ریبوفلاوین روی تامین انرژی بدن از طریق سوخت و ساز اثر دارند. زمانی که با کمبود ویتامین B روبرو باشید، متوجه خواهید شد که چربی‌های دور شکمتان کم نمی‌شود در این ناحیه همچنان چاق هستید.

چاقی شکم ناشی از کمبود ویتامین B

جبران چاقی شکمی با کسب ویتامین B کافی

ویتامین‌های گروهی B از سری ویتامین‌های محلول در آب هستند. به عبارت دیگر بیشتر این ویتامین باید از بیرون به بدن برسد و همان مقدار هم ممکن است از بدن دفع شود. به همین دلیل حتما باید در رژیم غذایی خود ویتامین‌های گروه B را بگنجانید. مخصوصا ویتامین B12 که در بدن تولید نمی‌شود و گاهی باید برای دریافت آن از مکمل‌های دارویی استفاده کنید.

ویتامین‌های این گروه بیشتر در گوشت‌ها وجود دارند. به همین دلیل گیاهخواران و افرادی که گوشت نمی‌خورند بیشتر در موضع شکم چاق می‌شوند. علاو‌ه‌بر گوشت، غلات کامل، دانه‌ها و مغز‌ها، تخم مرغ و مواد لبنی نیز حاوی ویتامین B هستند.
فیبر برای چاقی موضعی شکم لازم است

فیبر ممکن است در دسته ویتامین‌ها قرار نداشته باشد، اما یکی از مهمترین مواد مغذی برای لاغری و جلوگیری از چاقی شکمی است. مشاهدات نشان می‌دهد زمانی که در طول روز به اندازه 6 گرم فیبر دریافت کنید، تا 4 درصد از چربی‌های شکمی شما کم می‌شود.

فیبر باید در بدن وجود داشته باشد تا هضم و جذب غذا به درستی انجام شود. این ماده مغذی بر پایه آنزیم‌های گیاهی کمک می‌کند تا جذب چربی کمتر اتفاق بیفتد. همچنین در روده آب بیشتری جذب می‌کند که منجر به هضم بهتر غذاها می‌شود. به این ترتیب در بخش شکم دچار چاقی نخواهید شد. با اینکه به دنبال پاسخ به چاقی شکم ناشی از کمبود کدام ویتامین است، هستیم، اما فیبر به عنوان یکی از مهمترین موادی شناخته می‌شود که روی چاقی مخصوصا در موضع شکم و پهلو تاثیر دارد.

تامین فیبر مورد نیاز بدن برای جلوگیری از چاقی شکم

فیبرها پایه گیاهی دارند و در دسته‌بندی مواد غذایی جزو کربوهیدرات‌ها هستند. این ماده مهم را باید در مواد غذایی گیاهی پیدا کنید. مهمترین مواد غذایی حاوی فیبر در زیر لیست شده است.
⦁ میوه‌هایی مانند توت فرنگی، موز و سیب
⦁ سبزیجات مانند کلم بروکلی، هویج و گوجه
⦁ حبوبات مانند عدس و لوبیا
⦁ غلات مانند جو دوسر و دانه کینوا
⦁ مغزها و دانه‌ها مانند تخم آفتابگردان، دانه چیا، تخم کدو و بادام

فیبر این مواد غذایی با قرار گرفتن در روده به باکتری‌های مفید روده کمک می‌کند تا بدن غذاها را بهتر هضم کرده و اضافات را دفع کند. به این ترتیب چربی اضافه در بدن نمی‌ماند که باعث چاقی شکم شود.

تامین فیبر مورد نیاز بدن برای جلوگیری از چاقی شکم

مکمل هایی برای مقابله با چاقی شکمی

زمانی‌که به دنبال پاسخ چاقی شکم ناشی از کمبود کدام ویتامین است، می‌روید؛ با برخی مکمل‌ها روبرو می‌شوید. باید در نظر داشته باشید این مکمل‌ها بهتر است مکمل‌های مولتی ویتامین باشند. چرا که هم ویتامین‌های مورد نیاز بدن را تامین می‌کنند و هم باعث لاغری می‌شوند. در زیر 4 مکمل برتر داروهوم برای رساندن ویتامین‌های لازم به بدن برای مبارزه با چاقی شکم نام برده شده است.

⦁ ویال ال کارنیتین 1000 میلی گرم یوروویتال: ویتامین C دارد و به تامین انرژی از طریق سوخت و ساز مواد غذایی کمک می‌کند. از این طریق به کاهش وزن نیز کمک خواهد کرد. بزرگسالان مجاز هستند روزی یک ویال را با آب یا آبمیوه مصرف کنند.

⦁ کپسول سی ال ای 1000 یوروویتال: برای کسانی که اضافه وزن دارند مناسب است. به چربی سوزی و کاهش وزن کمک می‌کند. روزانه یک عدد کپسول همراه آب یا غذا مجاز است.

⦁ کپسول چیتوزان ام پلاس 500 میلی گرمی: از جذب چربی اضافی جلوگیری کرده و به افزایش حس سیری طولانی مدت کمک می‌کند. این کپسول باید دقیقا قبل از غذا خوردن مصرف شود. روزانه یک تا 3 عدد، نه بیشتر، مصرف کنید.

⦁ پودر فیبر دوبیس 300 گرمی: آنقدر فیبر، پروتئین و کالری دارد که تا مدت طولانی احساس سیری داشته باشید. به این ترتیب در ناحیه شکم دچار چاقی موضعی نخواهید شد. 45 دقیقه قبل از غذا یک پیمانه را در 250 میلی لیتر آب حل کرده و میل کنید.

حواستان باشد اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید یا در رژیم غذایی خاصی هستید، قبل از شروع مصرف مکمل یا مولتی ویتامین با پزشک خود یا مشاوران داروهوم مشورت کنید.

سخن آخر

با بررسی عوامل مختلف ممکن است به کمبود ویتامین برای چاقی موضعی شکم خود برسید. حال باید به این پرسش، پاسخ دهید که چاقی شکم ناشی از کمبود کدام ویتامین است؟ سوالی که برای افراد زیادی با چاقی موضعی دور شکم به وجود می‌آید. ویتامین‌هایی که روی متابولیسم و سوخت‌وساز بدن موثر هستند مانند ویتامین D و C که در این مقاله کاملا بررسی شدند.

برای جبران کمبود ویتامین‌هایی که در بهبود چاقی شکم و پهلو موثرند، می‌توانید از مکمل و مولتی ویتامین‌ها استفاده کنید. این مکمل‌ها را به‌راحتی در داروهوم خواهید یافت. کافی است نیاز خود را با مشاورین این داروخانه در میان بگذارید و بهترین مکمل‌ها برای چاقی شکم را دریافت کنید.

نوشته های مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

support_agent پشتیبانی 8 الی 19
delivery_dining ارسال به تمام نقاط ایران
verified_user ضمانت اصالت و سلامت
trending_up ارسال رایگان سفارش 900,000+ تومان
view_in_ar پیگیری سفارش ها

تمام حقوق مادی و معنوی برای داروهوم محفوظ است. طراحی و اجرا توسط داروهوم