خواص قرص زینک چیست؟ فواید مصرف مکمل زینک

تاریخ ایجاد :

فواید مصرف زینک چیست؟

زینک یا روی ماده ای معدنی است که در بدن تولید و ذخیره نمی شود. به همین دلیل مصرف مواد غذایی یا مکمل های حاوی این ماده به تامین آن در بدن کمک می کنند. به همین دلیل مصرف میزان مشخصی از زینک در طول روز موجب حفظ سلامت بدن می شود. مهمترین خواص فواید زینک:

  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • التیام زخم با مصرف زینک
  • کاهش خطر ابتلا به بیماری های مربوط به افزایش سن
  • درمان آکنه یا جوش با مکمل‌ زینک
  • کاهش التهابات
  • موثر در سلامت پوست، مو و ناخن ها
  • تاثیر زینک روی بهبود یادگیری و حافظه
  • تقویت استخوان‌ ها و دندان‌ ها

خواص قرص زینک چیست؟ بدن تمام انسان ها به زینک (روی) نیاز دارد. در حقیقت این ماده معدنی یکی از اساسی ترین ماده هایی است که بدن ما با وجود آن عملکردی صحیح از خود نشان خواهد داد. این ماده در قالب مکمل و به شکل قرص و شربت در بازار پیدا می شود. البته مواد غذایی بیشماری وجود دارند که سرشار از این ماده معدنی هستند، اما انواع قرص زینک و مکمل های دارویی حاوی این ماده، بهترین راه جبران تأمین زینک مورد نیاز بدن در صورت عدم دسترسی به این مواد غذایی هستند. با ما باشید تا خواص مکمل های زینک را به شما معرفی نماییم.

خرید انواع قرص و مکمل زینک از داروخانه آنلاین داروهوم با قیمت استتنایی.

در داروخانه آنلاین دکتر بهمنی (داروهوم) با امکان خرید آنلاین دارو، محصولات آرایشی بهداشتی، مکمل ها و تجهیزات پزشکی، می‌توانید روند سفارش آنلاین را از مرحله بررسی، انتخاب محصول، خرید و تحویل در محل را انجام دهید. داروهوم به شما کمک می‌کند تا در وقت و هزینه‌های خود صرفه‌ جویی کنید تا محصولات مورد نظر خود را با %تخفیفات ویژه و استثنایی% تهیه نمایید.

 یونی زینک زینک پلاس 5 میلی گرم زینک پلاس آنتی ایجینگ زینک پلاس 10 میلی گرم زینک پابا یوروویتال
یونی زینک زینک پلاس 5 یوروویتال زینک پلاس آنتی ایجینگ زینک پلاس 10 یوروویتال زینک پلاس پابا یوروویتال

خواص و مزایای مصرف زینک و تأثیر قرص زینک بر سلامتی

زینک یا روی ماده ای معدنی است که در بدن تولید و ذخیره نمی شود. به همین دلیل مصرف مواد غذایی یا مکمل های حاوی این ماده به تامین آن در بدن کمک می کنند. به همین دلیل مصرف میزان مشخصی از زینک در طول روز موجب حفظ سلامت بدن می شود.

البته مصرف بیش از حد این ماده نیز خطرناک است و نباید بدون تجویز پزشک از مکمل های حاوی آن استفاده کرد. این ماده در عملکرد سیستم ایمنی، رشد، بهبود زخم، بیش از صد نوع واکنش آنزیمی، تولید پروتئین در بدن، تولید DNA، فعالیت های مربوط به ژن و غیره نقش مهمی دارد. در ادامه مهمترین فواید قرص زینک را بررسی می کنیم.

بیشتر بدانید: روی یا زینک چیست؟

تقویت سیستم ایمنی بدن

کمبود روی به شدت در کاهش سیستم ایمنی بدن موثر است. این ماده با تحریک برخی از سلول های ایمنی مهم، مانع از تولید استرس اکسیداتیو می شود. در این صورت از رسیدن آسیب به پروتئین ها، DNA و بافت های چربی مفید جلوگیری به عمل می آید.

التیام زخم با مصرف زینک

از ماده زینک برای تهیه انواع پمادهای سوختگی و ترمیم زخم ها استفاده می شود. این ماده معدنی به سنتز کلاژن در بدن کمک می کند و عملکرد سیستم ایمنی را بالا می برد.

پوست قادر به نگهداری کمتر از پنج درصد زینک در بدن است. به همین دلیل با مصرف مکمل های حاوی این ماده ترمیم زخم به سرعت انجام می شود.

کاهش خطر ابتلا به بیماری های مربوط به افزایش سن

با افزایش سن احتمال ابتلا به عفونت ماکولای مربوط به سن و ذات الریه افزایش پیدا می کند. زینک با افزایش سلول های T و سلول های محافظ بدن موجب کاهش عفونت در بدن می شود.

درمان آکنه یا جوش با مکمل‌ زینک

مکمل زینک برای درمان بیماری های پوستی همچون آکنه بسیار مفید است. مصرف مکمل های خوراکی و موضعی این ماده مانع از رشد باکتری های تولید کننده آکنه می‌ شوند.

خرید و قیمت زینک پلاس یوروویتال از داروخانه آنلاین داروهوم با قیمت استتنایی.تأثیر زینک بر سلامتی

کاهش التهابات

زینک با کاهش برخی از پروتئین‌ های التهابی در بدن به سلامت آن کمک می کند. این پروتئین‌ ها در ایجاد برخی از بیماری‌ های مزمن مانند: بیماری‌ های قلبی و سرطان نقش مهمی دارند.

موثر در سلامت پوست، مو و ناخن ها

یکی دیگر از خواص روی، افزایش سلامت پوست، مو و ناخن ها است. روی به استحکام ناخن ها کمک می کند و موجب کاهش ریزش مو و مشکلات پوستی می شود.

تاثیر زینک روی بهبود یادگیری و حافظه

تحقیقات نشان می دهد که زینک با تنظیم نورون های مغز در بهبود حافظه و یادگیری نقش مهمی دارد. مصرف مکمل زینک به خصوص در دوران پیری، خطر ابتلا به زوال عقل و آلزایمر را کاهش می‌ دهد.

تقویت استخوان‌ ها و دندان‌ ها

از دیگر فواید این ماده باید به تقویت اسکلت بندی بدن اشاره کرد. زینک با تقویت دندان ها و استخوان ها به سلامت آنها و جلوگیری از کاهش ابتلا به پوکی استخوان و خراب شدن دندان ها کمک می کند.

خرید انواع مکمل زینک پلاس از داروخانه آنلاین داروهوم با قیمت استتنایی.

منابع غذایی حاوی زینک کدامند؟

دانستن منابع این ماده معدنی به شما کمک خواهد کرد که برنامه غذایی مناسبی را برای خود در نظر بگیرید. در این قسمت به آن ها اشاره خواهیم کرد.

گوشت قرمز

گوشت قرمز یکی از اصلی ترین و مهم ترین منابع این زینک یا همان روی به شمار می آید. این منبع بسیار غنی است، به شکلی که در ۱۰۰ گرم گوشت گاو ۴.۸ میلی گرم روی یافت می شود. همچنین این مقدار از گوشت قرمز حاوی ۱۷۶ کالری، ۲۰ گرم پرتئین و ۱۰ گرم چربی است.

البته روی تنها ماده مغذی گوشت قرمز نیست، بلکه مواد بسیار ضروری دیگری نیز با مصرف آن وارد بدن شما خواهد شد. نکته بسیار مهم این است که مصرف زیاد گوشت به منظور تامین زینک یا هر ماده مغذی دیگری برای بدن می تواند سلامتی شما را به خطر بیندازد.

برای مثال مصرف بیش از حد آن احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را در شما افزایش می دهند. به شما توصیه می کنیم که برای در امان ماندن از این آسیب ها انواع میوه ها و سبزیجات را نیز در کنار گوشت قرمز مصرف کنید.

حبوبات

حبوبات که شامل خوراکی های زیادی می شود، مقدار زیادی از روی را در خود جای داده اند. در آن ها ماده دیگری نیز یافت می شود به نام فیتات که میزان جذب روی و سایر مواد معدنی را در بدن کاهش می دهند.

بنابراین بد نیست که هنگام مصرف حبوبات به این نکته دقت داشته باشید. به منظور تامین روی مورد نیاز بدن اغلب گیاهخواران به جای مصرف گوشت ترجیح می دهند از حبوبات استفاده کنند.

بیشتر بدانید: معرفی بهترین قرص و مکمل زینک: بهترین قرص روی کدام است؟

منابع غذایی حاوی زینک

دانه های زیادی در بازار به فروش می رسند که از آن ها به عنوان افزودنی استفاده می شود. همه دانه ها به یک اندازه حاوی روی نیستند، بلکه میزان آن ها متفاوت است. به طور کلی دانه های اسکواش، کدو تنبل و دانه کنجد زینک زیادی را در خود جای داده اند.

علاوه بر روی در آن ها فیبر، چربی های سالم، ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز یافت می شود. بسیاری از مردم در رژيم غذایی خود از این دانه ها در سالاد، سوپ، ماست یا سایر غذاها استفاده می کنند. از فواید آن باید به کاهش کلسترول و فشار خون اشاره کنیم.

آجیل ها

انواع آجیل ها دیگر منبع غنی برای تامین این ماده به شمار می آیند. از میان این آجیل ها به شکل به خصوص بادام زمینی، بادام هندی و بادام مقدار زیادی روی را در خود جای داده اند. با خوردن انواع آجیل ها می توانید چربی های سالم و فیبر بدن خود را افزایش دهید.

لبنیات

یکی از خواص زیاد لبنیات تامین «روی» مورد نیاز بدن است. از میان انواع مختلف لبنیات، شیر و پنیر دو منبع بسیار مهم هستند. لبنیات در استحکام استخوان ها نیز نقش بسیار مهمی ایفا می کند.

تخم مرغ

میزان روی موجود در تخم مرغ به اندازه متوسط است. تخم مرغ باید در برنامه غذایی روزانه شما قرار بگیرد، چون سرشار از مواد مغذی دیگر است، مانند پروتئین، چربی های سالم و انواع ویتامین ها و مواد معدنی، از جمله سلنیوم و کولین.

گروهی از سبزیجات

میوه ها و سبزیجات نیز حاوی روی هستند، اما نه به اندازه سایر موادی که قبلا به آن ها اشاره کردیم. بد نیست که به منظور تامین زینک بدن خود و همینطور به خاطر مواد مغذی دیگری که در خود جای داده اند، آن ها را حتما در برنامه غذایی خود بگنجانید.

شکلات تلخ

شکلات تلخ یک ماده خوراکی بسیار خوشمزه شناخته می شود که مقدار زیادی روی را در خود جای داده است. در ۱۰۰ گرم شکلات تلخ ۳.۳ میلی گرم از روی وجود دارد، اما کالری بالایی دارد. بنابراین این نکته را هنگام استفاده این ماده در نظر داشته باشید.

خرید و قیمت کپسول زینک پلاس یوروویتال 10 میلی گرم
خرید و قیمت قرص زینک پلاس یوروویتال 15 میلی گرم
خرید و قیمت کپسول زینک پلاس یوروویتال 5 میلی گرم
خرید و قیمت کپسول زینک پلاس ب کمپلکس دانا 10 میلی گرم
خرید و قیمت کپسول زینک پلاس 5 میلی گرم ب کمپلکس دانا

طریقه مصرف قرص زینک برای مو

برای اثرگذاری بهتر و جذب سریع تر قرص زینک باید آن را مطابق با دستور پزشک یا دستورالعمل درج شده روی بسته بندی مکمل زینک مصرف کرد. این قرص بهتر است یک ساعت قبل از غذا یا دو ساعت بعد از آن مصرف شود. در این صورت ریزش مو و سایر مشکلات مربوط به مو رفع خواهند شد.

مصرف این مکمل با معده خالی تاثیر گذاری بهتری روی فعالیت های بدن به خصوص رشد موها می گذارد. البته استفاده از این قرص با معده خالی ممکن است برای برخی از افراد مشکلات گوارشی را به همراه بیاورد که در این صورت مصرف آن با غذا توصیه می شود.

خرید و قیمت زینک پلاس

مصرف زینک برای مو

آیا مصرف قرص زینک با عوارضی همراه است؟

مصرف ویتامین ها و املاح مورد نیاز بدن، در صورتی که از حد مجاز تجاور نکند و تحت نظر پزشک صورت گیرد، معمولا عارضه خاصی را به دنبال ندارد. مکمل های حاوی زینک نیز از این قاعده مستثنی نیستند. تنها در صورتی مصرف زینک ممکن است همراه با عوارض باشد که در دوزهای بیشتر از 40 میلی گرم در روز مصرف شود. چرا که مصرف بیش از این مقدار، میزان جذب مس را کاهش می دهد و کاهش جذب مس، باعث کم خونی می شود. بنابراین، برای کاهش خطر عوارض جانبی، دوز توصیه شده را رعابت کنید و از مصرف بیش از 40 میلی گرم در روز خودداری کنید، مگر اینکه تحت نظارت پزشک باشید.

بررسی مزایا و خواص قرص زینک

مکمل زینک یکی از بهترین محصولات کمک تغذیه ای است که به رفع کمبود روی در بدن کمک می کند. این مکمل افراد را از شر مشکلات ناشی از کمبود زینک در بدن همچون: ریزش مو، کاهش سیستم ایمنی، ضعف عضلانی، مشکلات پوستی و انواع بیماری ها در امان نگه می‌ دارد. میزان و نحوه مصرف زینک برای مردان، زنان و کودکان باید با تجویز پزشک صورت گیرد که عوارض احتمالی کمبود روی در بدن کاهش پیدا کند و همچنین منجر به عوارض ناشی از اوردوز این ماده نشود.

در داروخانه آنلاین دکتر بهمنی (داروهوم) با امکان خرید آنلاین دارو، محصولات آرایشی بهداشتی، مکمل ها و تجهیزات پزشکی، می‌توانید روند سفارش آنلاین را از مرحله بررسی، انتخاب محصول، خرید و تحویل در محل را انجام دهید. داروهوم به شما کمک می‌کند تا در وقت و هزینه‌های خود صرفه‌ جویی کنید تا محصولات مورد نظر خود را با %تخفیفات ویژه و استثنایی% تهیه نمایید.

نوشته های مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

support_agent پشتیبانی 8 الی 19
delivery_dining ارسال به تمام نقاط ایران
verified_user ضمانت اصالت و سلامت
trending_up ارسال رایگان سفارش 400+ تومان
view_in_ar پیگیری سفارش ها

تمام حقوق مادی و معنوی برای داروهوم محفوظ است. طراحی و اجرا توسط داروهوم