آنتی اکسیدان چیست و چه نقشی در بدن دارد؟

آنتی اکسیدان چیست
تاریخ ایجاد :

بدن برای حفظ سلامتی خود به مواد مغذی بسیاری نیاز دارد که از بین آنها ماده آنتی اکسیدان نقش اساسی را در فعالیت های مهم بدن بر عهده دارند. بدون وجود این ماده، رادیکال های آزاد موجب تخریب DNA می‌ شوند و سلامتی بدن را در معرض خطر قرار می دهند. از این رو مصرف مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان مانند میوه های قرمز، سبزی ها، گردو، لوبیا و غیره موجب تامین این ماده در بدن می شود.

در برخی از شرایط خاص که افراد قادر به مصرف این مواد نیستند، پزشک برای جلوگیری از کمبود این ماده در بدن، مصرف مکمل های آنتی اکسیدان را تجویز می‌ کند. آنتی اکسیدان شامل ویتامین C، ویتامین E،  ویتامین A، کورستین، گلوتاتین، لوتئین، رسوراترول، سلنیوم، روی، کوآنزیم Q10، سیستئین و غیره می‌ شود.

خرید انواع قرص آنتی اکسیدان از داروخانه آنلاین داروهوم با قیمت استتنایی.

از این رو اگر تامین آنها به صورت طبیعی انجام نگیرد، مصرف مکمل ها گزینه مناسبی است. از آنجایی که تنوع آنتی اکسیدان ها بسیار زیاد است، مکمل های غذایی و ورزشی متنوعی نیز از آنها به تولید می رسد. از این رو برای تامین این مواد مغذی کافی است با پزشک مشورت های لازم را انجام دهید.

در داروخانه آنلاین داروهوم با امکان خرید آنلاین دارو، محصولات آرایشی بهداشتی، مکمل ها و تجهیزات پزشکی، می‌توانید روند سفارش آنلاین را از مرحله بررسی، انتخاب محصول، خرید و تحویل در محل را انجام دهید. داروهوم به شما کمک می‌کند تا در وقت و هزینه‌های خود صرفه‌ جویی کنید تا محصولات مورد نظر خود را با %تخفیفات ویژه و استثنایی% تهیه نمایید.

آنتی اکسیدان

ماده آنتی اکسیدان چیست؟

آنتی اکسیدان ها نوعی از مواد مفید و مغذی هستند که از تخریب سلول های بدن و بروز بیماری ها جلوگیری می کنند. مهمترین کارایی این ماده خنثی سازی اثر رادیکال های آزاد است. رادیکال های آزاد به مولکول هایی گفته می شود که نسبت به سایر عوامل مخرب، واکنش شیمیایی بیشتری در بدن ایجاد می کنند. این واکنش ها نیز به دلیل عدم وجود لایه الکترونی کامل آنها رخ می دهد.

مهمترین رادیکال آزادی که در بدن انسان وجود دارد، اکسیژن است. در صورتی که مولکول اکسیژن در معرض اشعه قرار بگیرید، موجب آسیب به DNA می شود، زیرا در این حالت یک الکترون از مولکول های دیگر بر می دارد که نتیجه آن تخریب سلول ها و مولکول های دیگر است. افزایش ابتلا به بیماری های متنوع نیز از جمله دلایل کمبود ماده آنتی اکسیدان در بدن عنوان می‌ شود.

عملکرد آنتی اکسیدان در بدن چگونه است؟

رادیکال های آزاد شناخته شده در بدن شامل رادیکال‌ های هیدروکسی، پراکسید هیدروژن، سوپراکسید، انواع پراکسیدهای لیپید، اکسید نیتریک و رادیکال‌ های هیپوکلریت هستند. هنگامی که افراد در معرض اشعه، برخی از مواد شیمیایی و سمی (دود سیگار) و تابش مستقیم نور خورشید قرار می گیرند یا فرایندهای متابولیکی همچون تجزیه مولکول های چربی ذخیره شده در بدن آنها رخ می دهد، رادیکال های آزاد به راحتی در بدن تشکیل می شوند. از این رو برای سرکوب و خنثی سازی آنها آنتی اکسیدان ها بهترین گزینه هستند.

در واقع 4 آنتی اکسیدان مهمی که این کار را انجام می دهند، شامل سوپر اکسید دیسموتاز (SOD)، متیونین ردوکتاز، کاتالاز و گلوتاتیون پراکسیداز می‌شوند که به طور طبیعی در بدن به تولید می رسند. در برخی از شرایط که این آنزیم ها در بدن کاهش پیدا می کنند، مصرف مواد غذایی و مکمل های ماده آنتی اکسیدان مانند ویتامین A، بتاکاروتن، ویتامین های C و E و سلنیوم معدنی، ملاتونین و غیره برای تامین آنتی اکسیدان کافی در بدن استفاده می‌‌ شوند.

خرید کپسول کیوتن پلاس سلنیوم نوتراکس

نقش آنتی اکسیدان در بهبود وضعیت بدن ورزشکاران چیست؟

این مواد در عملکرد بهتر ورزشکاران و افزایش نیروی آنها در حین تمرینات سخت بسیار موثر هستند. به همین دلیل مکمل های ورزشی حاوی آنتی اکسیدان، بهترین گزینه برای آنان به شمار می‌ رود. زیرا بدین طریق از تحلیل عضلات آنها جلوگیری می شود و ترمیم آنها به راحتی صورت می گیرد.

افرادی که به طور حرفه ای و مداوم به ورزش می پردازند، در معرض استرس های اکسیداتیو ناشی از ورزش قرار دارند. این عامل در کاهش یا خنثی سازی اثر ماده آنتی اکسیدان تاثیرگذار است. در صورتی که آنتی اکسیدان در کنار یک ماده قابل اکسید قرار داده شود، حتی اگر غلظت کمی داشته باشد، از اکسیداسیون آن ماده جلوگیری می کند.

از آنجایی که سوخت و ساز بدن ورزشکاران در حد بالایی است، امکان اکسیداسیون مواد قابل اکسید مانند پروتئین، DNA و چربی ها افزایش پیدا می کند. از این رو مصرف مکمل های غنی از آنتی اکسیدان و مواد غذایی طبیعی دو راه حل مناسب برای تامین این ماده در بدن ورزشکاران است. گلوتاتیون، کاتالاز و آنزيم هاي سوپر اکسيد ديسموتاز از جمله مکمل های آنتی اکسیدان هستند که تحت عنوان برندهای متنوع به بازار عرضه می شوند. قویترین آنتی اکسیدان طبیعی کدام است؟ بهترين آنتی اکسیدان های شناخته شده طبیعی نیز شامل ویتامین های E و C، بتاکاروتن و سلنیوم هستند.

آنتی اکسیدان

مکمل های آنتی اکسیدان چه نوع محصولاتی هستند؟

در تولید این نوع مکمل ها ممکن است از یک یا چند نوع ماده آنتی اکسیدان استفاده شده باشد. در این صورت مکمل مورد نظر منبع غنی از این ماده به شمار می‌ رود که دارای فرمولاسیونی متعادل و ترکیبی  است. مصرف مکمل های ترکیبی از آنتی اکسیدان ها نسبت به نوع جداگانه آن فواید بیشتری برای بدن ورزشکاران به همراه دارد. این محصولات ممکن است شامل گروهی از ویتامین ها، مواد معدنی و آنزیم ها باشند که موجب جلوگیری از تاثیر رادیکال های آزاد بر بدن می شوند.

آنتی اکسیدان برای مو چه تأثیری دارد؟ از آنجایی که رادیکال های آزاد موجب آسیب به سلول های بدن، کاهش عملکرد سیستم دفاعی بدن، افزایش روند پیری، ریزش مو و بروز بیماری‌ های ویروسی و عفونی خطرناک می شوند، مکمل های آنتی اکسیدان بهترین گزینه برای کسانی به شمار می روند که دچار کمبود این ماده در بدن هستند یا قادر به دریافت میزان کافی از آن به واسطه مواد غذایی طبیعی نیستند.

ورزشکاران یا افرادی که در محیط های آلوده و سمی کار می کنند، بهتر است از مکمل های آنتی اکسیدان برای جلوگیری از تاثیر رادیکال های آزاد استفاده کنند که از صدمات ناشی از آنها مانند ابتلا به انواع سرطان ها و بیماری های قلبی دور بمانند. بهترین مکمل های آنتی اکسیدان عبارتند از:

انواع مکمل های ماده آنتی اکسیدان چیست؟

قرص آنتی اکسیدان چیست؟ از آنجایی که مکمل های آنتی اکسیدان تنوع گسترده ای دارند، انتخاب بهترین آنها ممکن است کمی دشوار باشد، زیرا هر آنتی اکسیدانی در بهبود عملکرد قسمتی از بدن نقش دارد. در صورتی که به مشکلات کاهش دید، بیماری‌ های قلبی یا دیابت دچار هستید، با تجویز پزشک‌ روزانه میزان مشخصی از مکمل‌ های حاوی آنتی اکسیدان را مصرف کنید. از این رو بهتر است با انواع این محصولات آشنایی کاملی داشته باشید.

لازم به ذکر است که مکمل ها تنها به حفظ سلامت بدن و جلوگیری از ابتلا به برخی از بیماری ها کمک می کنند و نباید از آنها برای درمان بیماری ها استفاده کرد. در کنار مصرف این محصولات، باید سبک زندگی خود را تغییر دهید و از فواید مواد غذایی مفید و  ورزش نیز بهره مند شوید. به همین دلیل برای آشنایی بیشتر با مکمل های غنی از ماده آنتی اکسیدان، نمونه های پرکاربرد آن را بررسی می کنیم.

مکمل تولید شده با آنتی اکسیدان گلوتاتیون (Glutathione)

این مکمل حاوی آنتی اکسیدان بسیار مهم بدن به نام گلوتاتین است. این ماده موجود در سلول های بدن، موجب افزایش عملکرد ویتامین ها و آنتی اکسیدان های دیگر می شود. گلوتاتیون ترکیبی از سه آمینو مهم است که در دسته بندی پپتایدها (peptide) قرار می گیرد. این آمینو اسیدها در سلامت بدن نقش حیاتی دارند. به واسطه این ماده جذب ویتامین‌ ها در بدن بهتر صورت می گیرد، تولید برخی آنزیم‌ ها افزایش پیدا می کند، سم‌ زدایی در بدن اتفاق می افتد، هضم چربی‌ ها راحت تر صورت می گیرد و سلول‌ های سرطانی سریع تر از بین می روند.

خرید انواع مکمل گلوتامین از داروخانه آنلاین داروهوم با قیمت استتنایی.

گلوتاتیون، نوعی ماده آنتی اکسیدان قوی

گلوتاتیون پروتئینی است که از اسیدهای آمینه سیستئین، اسید گلوتامیک و گلیسین در کبد تولید می‌ شود. این آنتی اکسیدان قوی از تشکیل رادیکال های آزاد جلوگیری کرده و از  بدن در برابر آسیب های سلولی ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می‌ کند. گلوتاتیون موجب کاهش صدمات ناشی از اشعه نور خورشید، دود سیگار، اثرات مخرب شیمی درمانی، مضرات الکل و غیره می‌ شود. این ماده با از بین بردن سموم موجود در فلزات و داروها، مشکلات خونی را درمان می کند و با محافظت از سلول ها، موجب ارتقای سطح سلامت بدن می‌ شود. گلوتاتیون در پیشگیری از سرطان کبد نیز بسیار موثر است.

مکمل حاوی آنتی اکسیدان کورستین (Quercetin)

کورستین یکی از مکمل های حاوی ماده آنتی اکسیدان بسیار مفید است که به طور طبیعی در انواع سبزیجات و توت‌ ها وجود دارد. نتیجه تحقیقات به عمل آمده نشان می‌ دهد که مصرف کوتاه مدت این مکمل برای تمامی افراد مانعی ندارد و خطری برای سلامتی آنان ایجاد نمی کند. این مکمل باید با تجویز پزشک و دو بار در روز به میزان 500 میلی‌ گرم و به مدت 12 هفته استفاده شود. مکمل کورستین در از بین بردن التهاب‌ ها، کاهش بیماری‌ های قلبی و عروقی، کاهش آلرژی‌، از بین بردن علائم آرتریت، رفع عفونت‌ ها و کاهش خستگی بدن بعد از ورزش موثر است.

لوتئین (Lutein)، مکمل آنتی اکسیدان قوی

بهترین آنتی اکسیدان برای پوست کدام است؟ این ماده بسیار مفید نوعی از آنتی اکسیدان های مورد نیاز بدن است که در سلامت چشم ها، قلب، سیستم ایمنی بدن و پوست نقش فوق العاده مهمی دارد. این ماده آنتی اکسیدان به طور طبیعی با مصرف برخی از مواد غذایی به بدن وارد می شود. در مواقعی که فرد به دلیل شرایط جسمی خود قادر به دریافت میزان کافی از این ماده نیست، مصرف مکمل لوتئین توسط پزشک تجویز می شود. مقدار کافی از این ماده در بدن، افراد را از ابتلا به سرطان‌ های سینه، روده‌‌ بزرگ، دهانه‌ رحم و ریه در امان نگه می‌ دارد.

مکمل ویتامین ‌‌C

این ویتامین نیز جزو آنتی اکسیدان های قوی به شمار می رود که وظیفه حفاظت و تقویت سیستم ایمنی بدن را بر عهده دارد. ویتامین C از تخریب آنتی‌ اکسیدان‌ E جلوگیری می کند، موجب جلوگیری از آسیب رادیکال های آزاد به مغز و نخاع می شود، تولید اینترفرون که ماده ضد ویروسی است را افزایش می دهد، بدن را در برابر بیماری ها مانند سرماخوردگی، مشکلات چشمی، آنفولانزا و سرطان پوست مصون نگه می دارد. این ویتامین باید با مصرف مواد غذایی و مکمل ها به بدن وارد شود. زیرا به صورت طبیعی در بدن تولید نمی شود. بهترین مکمل های حاوی این ویتامین عبارتند از:

مکمل ماده آنتی اکسیدان رسوراترول (Resveratrol)

ماده رسوراترول نوعی آنتی اکسیدان بیوفلانوئید پلی فونیک است که در موادی همچون کاکائو، انگور قرمز و توت‌ های سیاه و تمشک آبی وجود دارد. این مکمل غذایی موجب کاهش استرس، بهبود زخم‌ ها و عفونت‌ های قارچی و حفظ سلامت قلب و عروق می شود.

آنتی اکسیدان آستاکسانتین (Astaxanthin)

آستاکسانتین موجود در مکمل های آنتی اکسیدان از ماهی سالمون وحشی و کریل استخراج می شود. این مکمل بسیار موثر و غنی از آنتی اکسیدان آستاکسانتین، موجب کاهش لکه‌ های پوستی می شود، سطح انرژی بدن را افزایش می‌دهد، به سلامتی مفاصل کمک می کند و از بروز نشانه های بیش ‌فعالی ممانعت به عمل می آورد. این مکمل برای ورزشکاران بسیار مفید است؛ زیرا موجب جلوگیری از تحلیل انرژی آنها در حین ورزش می شود.

سلنیوم (Selenium)

سلنیوم نوعی ماده‌ معدنی و ضروری است که جزو آنزیم ماده آنتی اکسیدان گلوتاتیون پراکسیداز به شمار می‌ رود. به واسطه این آنزیم، پراکسید هیدروژن به آب تبدیل می شود و اثر مضر آن برطرف می شود. سلنیوم به عنوان تقویت کننده تاثیر ویتامین E، محافظت کننده گلبول های قرمز، سیستم قلب، کبد، تیروئید و شش ها نیز کارایی دارد. این ماده مفید به مقدار فراوانی در خاک و برخی از غذاها وجود دارد. با این حال مصرف مکمل های حاوی سلنیوم موجب تقویت بدن می شود و به مقابله با ویروس ها کمک می کند. از این رو خطر ابتلا به بیماری های ویروسی مانند آسم را نیز کاهش می دهند. بهترین مکمل های حاوی سلنیوم عبارتند از:

مکمل اسید آلفا- لیپوئیک

اسید آلفا- لیپوئیک ماده ای است که موجب افزایش فعالیت آنتی‌ اکسیدانی ویتامین های E ، C و گلوتاتیون می شوند. این ماده همچنین تاثیر مخرب رادیکال های آزاد را نیز خنثی می کند. به واسطه مصرف این مکمل، فعالیت دو آنزیم مهمی که در تبدیل غذا به انرژی تبدیل نقش دارند نیز بهبود پیدا می کند. از این رو ورزشکاران قبل از تمرینات خود بهتر است این مکمل ماده آنتی اکسیدان را با تجویز پزشک مصرف کنند.

کوآنزیم Q10، مهمترین مکمل آنتی اکسیدانی

کوآنزیم Q10 قوی ترین آنتی‌ اکسیدانی است که شباهت بسیاری به  ویتامین E دارد. به واسطه این ماده تولید انرژی سلولی سریع تر اتفاق می افتد. کوآنزیم Q10 در افزایش ایمنی بدن، بهبود گردش خون، کاهش اثرات پیری و ارتقای سیستم قلبی و عروقی مفید است. بهترین مکمل های کوآنزیم Q10 عبارتند از:

مکمل حاوی سیستئین

سیستین نوعی اسید آمینه گوگرد دار به شمار می‌ رود که در تولید آنتی اکسیدان گلوتاتیون ضروری است. از آنجایی که بدن ممکن است در معرض سموم مواد شیمیایی یا سایر عوامل مخرب قرار گیرد، کبد از  این ماده برای از بین بردن تمامی سموم استفاده می‌ کند. از این رو مصرف مکمل حاوی این ماده آنتی اکسیدان سبب ارتقای قدرت سیستم دفاعی بدن می‌ شود. این ماده در افزایش آنزیم های محافظ بدن و کاهش آسیب های سلولی ناشی از پیری نیز بسیار موثر است.

مکمل های آنتی اکسیدان

خطرات مصرف بی رویه مکمل آنتی اکسیدان چیست؟

مکمل های آنتی اکسیدان نیز مانند سایر مکمل های غذایی یا مکمل های بدنسازی، باید بر اساس دوزهای مشخص شده در روز مصرف شوند. در غیر این صورت باید منتظر خطرات مصرف این محصولات بود. مصرف مکمل‌ های بتاکاروتن در مقدار زیاد احتمال ابتلا به سرطان ریه را در افراد، به خصوص سیگاری ها افزایش می دهد. استفاده از مکمل‌ های ویتامین E در دوزهای بالا، ممکن است افراد را دچار سکته مغزی و سرطان پروستات کنند. این مکمل ها خطر خونریزی را در افراد مصرف کننده داروهای رقیق کننده و ضد انعقاد خون نیز افزایش می دهند.

امکان تداخل مکمل‌ های حاوی ماده آنتی اکسیدان با برخی از داروها بسیار زیاد است. بر اساس نتایج به دست آمده از برخی  مطالعات، استفاده از مکمل‌ های آنتی اکسیدان ممکن است در درمان سرطان اختلال ایجاد کنند. مکمل های آنتی اکسیدانی ممکن است مانند آنتی اکسیدان های طبیعی، قادر به انجام واکنش های شیمیایی متفاوت در بدن نباشند.

جمع بندی

آنتی اکسیدان ها جزو مواد مفید و مورد نیاز بدن به شمار می روند که کمبود آنها به شدت در سلامتی بدن و ضعف سیستم ایمنی موثر است. ماده آنتی اکسیدان دارای انواع متنوعی است که مهمترین آنها شامل ویتامین C  ،E، A، رسوراترول، کورستین، کوآنزیم Q10، گلوتاتین، سلنیوم، لوتئین، سیستئین و غیره می‌ شود.

هر کدام از این مواد ممکن است به صورت مکمل های جداگانه یا ترکیبی از آنها به تولید برسند. البته تامین آنتی اکسیدان به صورت طبیعی با مصرف میوه های قرمز، سبزیجات، گردو و برخی دیگر از مواد غذایی به راحتی امکان پذیر است. اما ورزشکاران دارای فعالیت های شدید بدنی و افرادی که از سیستم ایمنی ضعیف برخوردار هستند، بهتر است با تجویز پزشک و در دوز مشخصی، این مکمل ها را مصرف کنند.

برای مطالعه بیشتر درباره مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان و فواید مصرف آن به مقاله ی مربوطه از سایت harvard مراجعه کنید.

در داروخانه آنلاین داروهوم با امکان خرید آنلاین دارو، محصولات آرایشی بهداشتی، مکمل ها و تجهیزات پزشکی، می‌توانید روند سفارش آنلاین را از مرحله بررسی، انتخاب محصول، خرید و تحویل در محل را انجام دهید. داروهوم به شما کمک می‌کند تا در وقت و هزینه‌های خود صرفه‌ جویی کنید تا محصولات مورد نظر خود را با %تخفیفات ویژه و استثنایی% تهیه نمایید.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

support_agent پشتیبانی 8 الی 19
delivery_dining ارسال به تمام نقاط ایران
verified_user ضمانت اصالت و سلامت
trending_up ارسال رایگان سفارش 400+ تومان
view_in_ar پیگیری سفارش ها

تمام حقوق مادی و معنوی برای داروهوم محفوظ است. طراحی و اجرا توسط داروهوم