گلوتامین بهتر است یا بی سی ای ای؟

تاریخ ایجاد :

برای بیشتر افراد این سوال پیش‌ آمده است که از گلوتامین استفاده کنند یا بی‌ سی‌ ای‌ ای؟ این‌ روز‌ها ورزش بدنسازی در بین بانوان و به‌ ویژه آقایان طرفداران بسیاری به خود جذب کرده است. اکثر بد‌نسازان در حین انجام این حرفه، مکمل‌ های متفاوتی مانند: گلوتامین و بی‌ سی‌ ای‌ ای را به طور مرتب مصرف می‌  کنند. باید بگوییم که این دو مکمل هر دو جز آمینو اسید‌های ضروری بدن به شمار می روند و به ماهیچه‌ سازی و جلوگیری از سوختن عضلات کمک می‌کنند. گلوتامین و بی سی ای ای در گروه مکمل‌ های کمکی برای بدنسازی قرار می گیرند و باید به طور مرتب قبل یا بعد از تمرین ورزشی مصرف می‌ شوند ولی اگر بین دوراهی مانده‌ اید و قصد دارید، یکی از این دو مکمل را انتخاب کنید، با توجه به نظریه‌ های علمی متفاوت به شما پیشنهاد می‌ کنیم، مکمل بی‌ سی‌ ای‌ ای را انتخاب کنید. برای توضیحات کامل تر با ما همراه باشد.

در داروخانه آنلاین دکتر بهمنی (داروهوم) با امکان خرید آنلاین دارو، محصولات آرایشی بهداشتی، مکمل ها و تجهیزات پزشکی، می‌توانید روند سفارش آنلاین را از مرحله بررسی، انتخاب محصول، خرید و تحویل در محل را انجام دهید. داروهوم به شما کمک می‌کند تا در وقت و هزینه‌های خود صرفه‌ جویی کنید تا محصولات مورد نظر خود را با %تخفیفات ویژه و استثنایی% تهیه نمایید.

چگونه بفهمیم که گلوتامین بهتر است یا بی‌ سی‌ ای‌ ای؟

آیا می‌ دانستید که هر گونه تمرین بدنسازی بدون رعایت تغذیه مناسب، کار بیهوده و حتی مضری است؛ زیرا ممکن است به‌ جای عضله‌ سازی، عضله‌ سوزی اتفاق بیفتد. یکی از عوامل مهمی که به ساخت ماهیچه‌ ها و عضلات شما کمک می کند، مصرف مکمل‌ های پروتئینی متفاوت مانند: گلوتامین و بی‌ سی‌ ای‌ ای است. 

از آنجایی که بدن، در حین ورزش و حرکات سنگین پروتئین زیادی از دست می‌ دهد، این دو مکمل پروتئین مورد نیاز روزانه برای بدن ورزشکاران را فراهم می‌ کنند. هر‌کدام از مکمل‌ های گلوتامین و بی‌ سی‌ ای‌ ای از مواد اولیه متفاوتی تهیه شده‌ اند. به همین علت ممکن است، تفاوت‌ های زیادی با یکدیگر داشته باشند که این تفاوت‌ ها روی خواص آن‌ ها نیز تاثیر گذار است. 

اما چگونه بفهمید که گلوتامین بهتر است یا بی سی ای ای؟ برای منظور باید هر کدام از این مکمل ها را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار دهید. آمینو اسید‌هایی مانند: گلوتامین و بی‌ سی‌ ای‌ ای نقش مهمی را در تولید پروتئین مورد نیاز بدن ایفا می‌ کنند. 

به‌ طور‌ کلی بدن برای تامین پروتئین‌ های از دست رفته در حین ورزش به آمینو اسید فراوانی نیاز دارد که مکمل‌ ها قادر به تامین آن هستند. بدن دارای 20 نوع آمینو اسید است که تنها 10 مورد از آنها به‌ طور‌ طبیعی در بدن تولید می شوند. مصرف مکمل‌ های کمکی مانند گلوتامین و بی‌ سی‌ ای‌ ای، پروتئین‌ و آمینو اسیدهای ضروری بدن را تامین می‌ کنند؛ اما دقت کنید که زیاده‌ روی در مصرف همه مکمل‌ ها عوارض جبران‌ ناپذیری خواهد داشت. 

گلوتامین بهتر است یا بی‌ سی‌ ای‌ ای

خرید: مکمل های ورزشی با تخفیفات ویژه در داروخانه داروهوم

مکمل گلوتامین چیست؟

گلوتامین یکی از آمینو اسیدهای غیر ضروری در بدن است که عملکرد‌های بالقوه و مهمی بر عهده دارد. این آمینو اسید هم به طور طبیعی در بدن تولید می شود و هم با مصرف مواد مغذی توسط بدن جذب خواهد شد. قبل از پاسخ به این پرسش که گلوتامین بهتر است یا بی سی ای ای؟ باید به طور کامل هر کدام از این مکمل ها را بررسی کرد. گلوتامین یکی از فراوان‌ ترین اسید آمینه‌ های موجود در مایعات بدن به‌ ویژه خون به شمار می‌ رود. 

حضور گلوتامین در خون انسان الزامی است. زیرا سبب بهبود انتقال نیتروژن و آمونیاک، توسط عروق خونی به سراسر بدن می‌ شود. به‌ همین علت وجود گلوتامین در خون باید همیشه ثابت باشد. سیستم ایمنی و گوارشی بدن نیز به گلوتامین نیاز بسیاری دارند.

گلوتامین بهتر است یا بی‌ سی‌ ای‌ ای

بیشتر بدانید: موارد مصرف پودر گلوتامین چیست؟

مکمل بی سی ای ای چیست؟

بی‌ سی‌ ای‌ ای بخش اعظمی از آمینو اسید‌های بدن را تشکیل می‌ دهد و یکی از اسید‌ آمینه های زنجیره‌ ای و ضروری بدن محسوب می‌ شود. بی‌ سی‌ ای‌ ای شامل سه گروه از اسیدهای آمینه ضروری بدن یعنی ایزولوسین، والین و لوسین است. به‌ طور کلی آمینو اسید بی‌ سی‌ ای‌ ای تقریبا حدود 40 درصد از کل اسید‌های آمینه ضروری موجود در بدن و 15 الی 20 درصد در عضلات بدن را تشکیل می‌ دهد. 

بی‌ سی‌ ای‌ ای نیز مانند گلوتامین برای ساخت پروتئین در بدن بسیار ضروری است. مکمل حاوی بی سی ای ای برخلاف سایر مکمل‌ ها در کبد رسوب پیدا نمی کند و به اصطلاح در عضلات شکسته و تجزیه خواهد شد. نکته مهم و قابل توجه این است که بدن قادر به تولید آمینو اسید بی‌ سی‌ ای‌ ای نیست. 

بنابراین حتما باید این ماده را از رژیم غذایی و مصرف مکمل ها دریافت کرد. امروزه مکمل بدنسازی بی‌ سی‌ ای‌ ای بیشتر به شکل قرص، پودر و غیره در داروخانه‌ ها موجود است و نیاز ضروری بدن به این آمینو اسید را فراهم می کند.

گلوتامین بهتر است یا بی‌ سی‌ ای‌ ای

فواید مصرف مکمل گلوتامین

قبل از اینکه بگوییم گلوتامین بهتر است یا بی سی ای ای؟ قصد داریم، به‌ طور جداگانه به فواید هر‌ کدام از این دو مکمل بپردازیم. امروزه گلوتامین یکی از محبوب‌ ترین مکمل‌ ها در بین ورزشکاران و بد‌نسازان به‌ شمار می‌ رود که از تجزیه عضلات یا عضله‌ سوزی جلوگیری می‌ کند.

همه ورزشکاران بعد از ورزش‌ های سنگین، کالری زیادی از دست می‌دهند؛ اما خوشبختانه انرژی از دست رفته بدن با مصرف مکمل‌ ها قابل جبران است. از فواید مصرف مکمل گلوتامین باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • تقویت سیستم ایمنی و کاهش ابتلا به بیماری ها 
  • کاهش زمان ریکاوری عضلات
  • کاهش فرآیند کاتابولیسم
  • ساخت و جایگزین سریع گلیکوژن
  • افزایش استقامت بدن و عضلات 
  • استفاده از نیتروژن برای تولید پروتئین
  • سنتز پروتئین در عضلات
  • کاهش عوارض داروهای شیمی درمانی برای بیماران سرطانی 
  • جلوگیری از هرگونه آسیب به معده مانند زخم معده
  • کمک به سوخت و ساز سریع تر چربی‌ های بدن
  • جذب مواد مغذی 

آیا میدانستید: گلوتامین برای بانوان مفید است ؟

فواید مصرف مکمل بی سی ای ای

در قسمت بالا فواید گلوتامین را برای اینکه بدانید گلوتامین بهتر است یا بی سی ای ای؟ بررسی کردیم. بی‌ سی‌ ای‌ ای یکی از آمینو اسید‌های ضروری بدن به شمار می‌ رود و مصرف این مکمل برای ساخت پروتئین در بدن بسیار ضروری است. برخی از مزایای مصرف مکمل بی‌ سی‌ ای‌ ای عبارت اند از:

  • افزایش و تقویت هورمون رشد
  • تقویت ماهیچه ها
  • کمک به عضله‌ سازی
  • کاهش‌ هورمون سروتونین در مغز و در نتیجه کاهش خستگی
  • کاهش دو آنزیم لاکتات دهیدروژناز و کراتین کیناز
  • کاهش ضعف، گرفتگی و آسیب به عضلات
  • افزایش ترشح انسولین
  • افزایش جذب قند از خون توسط عضلات و کاهش سطح قند خون 
  • کاهش شدت آنسفالوپاتی کبدی(HE) در بیماران دارای مشکلات کبدی
  • بهبود کیفیت خواب 
  • کاهش سطح لاکتیک بعد از تمرینات استقامتی و افزایش اکسید شدن ماهیچه ها 
  • جلوگیری از جذب چربی اضافه، جلوگیری از افزایش وزن و در نتیجه تناسب اندام

در داروخانه آنلاین دکتر بهمنی (داروهوم) با امکان خرید آنلاین دارو، محصولات آرایشی بهداشتی، مکمل ها و تجهیزات پزشکی، می‌توانید روند سفارش آنلاین را از مرحله بررسی، انتخاب محصول، خرید و تحویل در محل را انجام دهید. داروهوم به شما کمک می‌کند تا در وقت و هزینه‌های خود صرفه‌ جویی کنید تا محصولات مورد نظر خود را با %تخفیفات ویژه و استثنایی% تهیه نمایید.

گلوتامین بهتر است یا بی سی ای ای؟

با توجه به قسمت های بالا، اکنون زمان پاسخ به این سوال که گلوتامین بهتر است یا بی‌ سی‌ ای‌ ای؟ رسیده است. دریافتیم که هر دو مکمل گلوتامین و بی‌ سی‌ ای‌ ای، آمینو اسیدهای مورد نیاز بدن هستند. نکته قابل توجه این است که هنگام انجام فعالیت‌ های ورزشی، سطح گلوتامین در خون کاهش پیدا می کند و مکمل گلوتامین قادر است که سطح پلاسمای گلوتامین را به حالت اولیه برگرداند. همین امر موجب افزایش تولید هورمون‌ رشد، بهبودی سریع‌ تر و رشد عضلات کمک می‌ شود. 

مصرف مکمل‌ های بی‌ سی‌ ای‌ ای نیز در کاهش درد عضلات، کاهش زمان ریکاوری، بهبود آسیب‌ های عضلانی و افزایش عملکرد ماهیچه موثر هستند. با مصرف مکمل بی‌ سی‌ ای‌ ای مدت زمان ریکاوری نسبت به مکل گلوتامین کمتر است. در نتیجه قدرت بدن برای انجام تمرینات ورزشی  بیشتر خواهد شد.

گلوتامین بهتر است یا بی‌ سی‌ ای‌ ای؟

چرا بی سی ای ای بهتر از گلوتامین است؟

درحالی‌ که مکمل‌ های گلوتامین بسیار عالی هستند؛ اما همان‌ طور که اشاره کردیم، بدن قادر است به طور طبیعی گلوتامین را بسازد. همچنین با مصرف مواد مغذی و مفید تا حد زیادی گلوتامین مورد نیاز بدن فراهم می شود. 

اما آمینو اسید بی‌ سی‌ ای‌ ای به طور طبیعی در بدن تولید نمی‌ شود، بلکه باید توسط مواد مغذی و مکمل‌ های مخصوص بی‌ سی‌ ای‌ ای که پروتئین‌ های ضروری در بدن هستند، به تولید برسد.

حال اگر بین دوراهی مانده‌ اید و قصد دارید، یکی از این دو مکمل را انتخاب کنید، با توجه به نظریه‌ های علمی متفاوت به شما پیشنهاد می‌ کنیم، مکمل بی‌ سی‌ ای‌ ای را انتخاب کنید.

بررسی علمی برتری بی سی ای ای از گلوتامین

دلایل محکمی را در خصوص برتری مکمل بی سی ای ای نسبت به گلوتامین عنوان می کنیم که بدانید گلوتامین بهتر است یا بی‌ سی‌ ای‌ ای؟

  • مهم‌ ترین نکته در انتخاب مکمل بی‌ سی‌ ای‌ ای نسبت به گلوتامین این است که به دلیل عدم جذب در کبد، خطرات کبدی در پی نخواهد داشت. در نتیجه این آمینو اسید‌های شاخه‌ دار ارتباط مستقیمی با کبد ورزشکار ندارند و پس از  مصرف مکمل ها و رژیم غذایی مناسب، مکمل بی سی ای ای به طور مستقیم توسط عضلات و ماهیچه‌ ها جذب می شود. در این صورت هنگام فعالیت‌ های سنگین ورزشی اکسید شده و انرژی مورد نیاز بدن در حین تمرینات ورزشی را تامین می‌ کنند.
  • گلوتامین علاوه بر اینکه به طور طبیعی و همچنین با کمک مکمل‌ ها در بدن تولید می‌ شود، توسط آمینو اسید بی‌ سی‌ ای‌ ای نیز به تولید می رسد. بنابراین احتمال کمبود آن در بدن کم است. ولی بی‌ سی‌ ای‌ ای این‌ گونه نیست و باید با مصرف مکمل های قرصی، پودری و غیره آن را تامین کرد.
  • بدن برای جلوگیری از تحلیل و تجزیه عضلات در حین تمرینات سخت ورزشی و همچنین ساخت عضلات به آمینواسیدهای شاخه‌دار BCAA نیاز دارد.

در داروخانه آنلاین دکتر بهمنی (داروهوم) با امکان خرید آنلاین دارو، محصولات آرایشی بهداشتی، مکمل ها و تجهیزات پزشکی، می‌توانید روند سفارش آنلاین را از مرحله بررسی، انتخاب محصول، خرید و تحویل در محل را انجام دهید. داروهوم به شما کمک می‌کند تا در وقت و هزینه‌های خود صرفه‌ جویی کنید تا محصولات مورد نظر خود را با %تخفیفات ویژه و استثنایی% تهیه نمایید.

در نتیجه…

در این مقاله به بررسی دقیق دو مکمل گلوتامین و بی‌ سی‌ ای‌ ای پرداختیم و دریافتیم که هر‌ کدام از این مکمل‌ ها چه فوایدی دارند و چگونه تامین خواهند شد. همچنین به پرسش اکثر ورزشکاران که آیا گلوتامین بهتر است یا بی‌ سی‌ ای‌ ای؟ پاسخ داده شد؛ اما از یاد نبرید که هیچ‌ چیزی جایگزین تغذیه سالم برای شما نیست. 

به‌ طور‌ کلی مصرف بیش‌ از‌ حد هر چیزی به‌ خصوص مکمل‌ های بدنسازی سبب آسیب‌ و عوارض جبران‌ ناپذیری می‌ شوند و به کبد، کلیه و سایر ارگان های بدن آسیب خواهند رساند. بنابراین توصیه پزشکان به شما این است که با داشتن رژیم غذایی سالم، آمینو اسید‌های ضروری بدن خود را تامین کنید.

نوشته های مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

support_agent پشتیبانی 8 الی 19
delivery_dining ارسال به تمام نقاط ایران
verified_user ضمانت اصالت و سلامت
trending_up ارسال رایگان سفارش 400+ تومان
view_in_ar پیگیری سفارش ها

تمام حقوق مادی و معنوی برای داروهوم محفوظ است. طراحی و اجرا توسط داروهوم