موارد مصرف پودر گلوتامین چیست؟

تاریخ ایجاد :

60 درصد از تمام ماهیچه های اسکلتی شما از گلوتامین تشکیل شده است. این اسید آمینه شناخته شده نقش پررنگی در بدن ایفا می کند، اما سوال اصلی این است که موارد مصرف پودر گلوتامین چیست؟ آیا مصرف زیاد آن برای بدن مضر است؟ در چه مواقعی باید به فکر مصرف پودر گلوتامین باشیم؟ همه این ها، سوالاتی هستند که ذهن ورزشکاران را به خود درگیر کرده است؛ زیرا بسیاری از ورزشکاران برای تنظیم میزان اسید آمینه و گلوکز خون از این مکمل استفاده می کنند. اگر شما نیز به ورزش بدنسازی علاقه دارید و نیازمند دریافت راهنمایی برای مصرف مکمل هایی از جمله پودر گلوتامین هستید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

خرید انواع مکمل های گلوتامین از داروخانه آنلاین داروهوم با قیمت استثنایی.

در داروخانه آنلاین دکتر بهمنی (داروهوم) با امکان خرید آنلاین دارو، محصولات آرایشی بهداشتی، مکمل ها و تجهیزات پزشکی، می‌توانید روند سفارش آنلاین را از مرحله بررسی، انتخاب محصول، خرید و تحویل در محل را انجام دهید. داروهوم به شما کمک می‌کند تا در وقت و هزینه‌های خود صرفه‌ جویی کنید تا محصولات مورد نظر خود را با %تخفیفات ویژه و استثنایی% تهیه نمایید.

هدف از مصرف پودر گلوتامین چیست؟

گلوتامین اسید آمینه ای است که توسط بدن تولید می شود. در واقع وظیفه تولید آن به عهده ماهیچه ها است و توسط خون به سایر اندام های بدن منتقل می شود. این اسید آمینه یکی از 20 اسید آمینه موجود در پروتئین است که به صورت بلوک ساختمانی برای ساخت پروتئین ها عمل می کند. علاوه بر این، گلوتامین در تنظیم مقدار گلوکز خون نیز تاثیر گذار است. این ماده در انتقال مواد مفید به جریان خون و مبارزه با ویروس ها و باکتری های مضر نقش مهمی را ایفا می کند. همچنین گلوتامین به دو دسته گلوتامین L و گلوتامین D تقسیم می شود که تقریبا یکسان هستند، ولی در آرایش مولکولی با یکدیگر تفاوت دارند.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید، حدود 60 درصد از تمامی ماهیچه های اسکلتی از گلوتامین تشکیل شده است. گلوتامین را به عنوان اسید آمینه ضروری مشروط نیز می شناسند که به سنتز پروتئین کمک می کند. به عبارت دیگر بدن با اینکه توانایی تولید گلوتامین را دارد، ولی در بسیاری از شرایط مقداری زیادی از این ماده را نیز مصرف می کند. افراد دارای بیماری های خاص یا ضعف عضلانی به احتمال زیاد دچار کمبود این اسید آمینه در بدن هستند. به همین دلیل مهمترین هدف از مصرف پودر گلوتامین جبران کمبود این ماده در بدن است.

بیشتر بدانید: بهترین زمان مصرف و نحوه مصرف گلوتامین چگونه است؟

چه زمانی بهتر است از پودر ال گلوتامین استفاده کرد؟

ال گلوتامین نوعی از گلوتامین است که برای ساخت پروتئین و سایر عملکردهای دیگر بدن مفید است. دی گلوتامین نسبت به ال گلوتامین اهمیت کمتری دارد و به همین خاطر از فرآورده های پودری ال گلوتامین برای تامین نیاز بدن به این اسید آمینه استفاده می شود. تحقیقات نشان داده است که ال گلوتامین از طریق رژیم غذایی نیز به بدن می رسد و هر روز تقریبا 3 تا 6 گرم ال گلوتامین توسط مواد غذایی جذب بدن می شود. در مواقعی که بدن شما نمی تواند مقدار مورد نیاز ال گلوتامین را تامین کند، مانند: زمان مواجه با آسیب دیدگی یا بیماری شدید، مصرف پودر گلوتامین مفید خواهد بود. 

این مکمل بهتر است بعد از ورزش‌ و یا در زمان میان‌ وعده مصرف شود که تاثیرگذارتر باشد. در این صورت عضله سازی سریع تر اتفاق می‌ افتد و همچنین عضلات بدن به خوبی ریکاوری می شوند. خستگی و گرفتگی عضلات با مصرف این مکمل بعد از ورزش نیز کاهش پیدا می کند. البته برخی از منابع مصرف آن را قبل از خواب نیز توصیه می کنند. زیرا در زمان خواب ترشح هورمون رشد در بدن اتفاق می افتد که در افزایش حجم عضلات و حتی افزایش قد افراد نوجوان نیز موثر است.

از موارد مصرف پودر گلوتامین چه می دانید؟

مکمل های غذایی مانند پودر گلوتامین برای تنظیم متابولیسم بدن بسیار مفید هستند. از آنجایی که ورزشکاران به علت تحرکات بدنی خود سوخت و ساز بالایی دارند، نیازمند مکمل هایی برای تامین پروتئین های مورد نیاز بدن هستند. پودر گلوتامین نیز به همین علت بعد از ورزش مصرف می شود. بهتر است قبل از استفاده این محصول با کاربردهای اصلی آن بیشتر آشنا شوید.

تقویت سیستم ایمنی بدن

یکی از مهم ترین موارد مصرف پودر گلوتامین، تنظیم سیستم ایمنی بدن است؛ چرا که منبع سوخت مفیدی برای گلبول های سفید و سلول های روده ای به شمار می رود. بدن در صورت کمبود وجود گلوتامین در خون مجبور به تجزیه پروتئین های موجود در ماهیچه ها می شود که اسید آمینه مورد نیاز خود را تولید کند. به همین علت مکمل گلوتامین در ورزش هایی مانند بدنسازی محبوب است. اگر سطح گلوتامین در خون پایین بیاید، باعث سوختن ماهیچه ها می شود. علاوه بر این، کاهش سطح گلوتامین در خون موجب ابتلا به بیماری و در نتیجه دوری از ورزش خواهید شد. بنابراین سطح گلوتامین موجود در خون ارتباط مستقیمی با تقویت سیستم ایمنی بدن دارد.

بیشتر بدانید: فرق گلوتامین و ال گلوتامین چیست؟

مصرف پودر گلوتامین برای سلامت روده

تقویت سیستم ایمنی بدن توسط گلوتامین باعث شده است که این مکمل برای سلامت روده ها نیز مفید باشد، زیرا روده ها بزرگ ترین بخش ایمنی بدن را به خود اختصاص داده اند. ایمنی روده ها به دلیل وجود تعداد بسیار زیادی از باکتری های مفید و مضر در آن بسیار حساس است. سلول های ایمن کننده روده بیشتر روی سطح آن قرار دارند. به همین علت با تنظیم گلوتامین خون، سد بین روده و فضای بیرونی بدن تقویت می شود. همچنین این امر باعث جلوگیری از نشتی روده و جلوگیری از انتقال سموم و باکتری های مضر از روده به سایر اندام های بدن خواهد شد. از اختلالات گوارشی که گلوتامین از آن جلوگیری می کند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بیماری التهابی روده مانند بیماری کرون
  •  اختلالاتی مانند کولیت زخمی
  • بیماری دیورتیکولوز
  • بیماری دیورتیکولیت
  • نشتی روده یا هر یک از مشکلات مرتبط با نشتی روده

حفاظت از سلامت مغز

گلوتامین به عنوان اصلی ترین پیش سازه سیستم انتقال دهنده عصب گلوتامات در مغز انسان است. در نتیجه مصرف پودر گلوتامین به جلوگیری از پیری مغز کمک می کند. برخی از مطالعات انجام شده در دانشگاه پزشکی نیویورک ثابت کرد که اختلال در چرخه گلوتامین باعث آتروفی مغز می شود. همچنین گلوتامین از اختلالات مغزی زیر جلوگیری می کند:

  • اختلال دو قطبی
  • اضطراب و افسردگی
  • صرع و سندرم ری

بهبود عملکرد ورزشی بدنسازان

بدنسازان برای رشد عضله ها و افزایش عملکرد ورزشی بدن خود از مکمل گلوتامین استفاده می کنند، اما تحقیقات روی 30 نفر به مدت 6 هفته به صورتی که نیمی از افراد مکمل گلوتامین مصرف کردند و به نیمی دیگر دارونما دادند، نشان داد که گلوتامین بر رشد توده عضلانی تاثیر ندارد. در پایان این تحقیقات هر دو گروه رشد توده عضلانی و قدرت یکسانی داشتند، اما در همین آزمایش محققان دریافتند که مصرف مکمل گلوتامین بر درد عضلانی بسیار موثر است و بعد از تمرینات شدید بدنسازی به خوبی بدن را بهبود می بخشد.

هیچ تحقیقی نتواسته است تاثیر گلوتامین را بر افزایش توده عضلانی ثابت کند. با این حال مصرف پودر گلوتامین برای کاهش درد عضلانی، تقویت سیستم ایمنی بدن ورزشکار و بهبود شرایط کلی بدن بعد از تمرینات سخت مفید است. بعد از ورزش های پر فشار، سطح گلوتامین سلولی تا 50 درصد و سطح پلاسمای آن تا 30 درصد کاهش پیدا می کند.

در این حالت بدن شما از کربوهیدرات و پروتئین داخل ماهیچه استفاده کرده و کمبود گلوتامین را با سوزاندن این مواد در سلول ها جبران خواهد کرد. یکی از دلایل استفاده از پودر گلوتامین جلوگیری از این اتفاق است. به علاوه مکمل ال گلوتامین به افزایش عملکرد عضلات شما در تمرین های پرفشار کمک می‌ کند و تحمل عضلات را در فشارهای بالا افزایش می دهد. همچنین مطالعه ای نشان داده است که مصرف این مکمل به علت هیدراته سازی عضلات، باعث ریکاوری بهتر آنها بعد از تمرین می شود.

بیشتر بدانید: عوارض گلوتامین – موارد منع مصرف و تداخل دارویی گلوتامین چیست؟

آیا مصرف پودر گلوتامین دارای عوارض جانبی است؟

از آنجایی که ال گلوتامین به طور طبیعی توسط بدن تولید می شود، همچنین با مصرف برخی از منابع حیوانی احتمال کمبود آن در بدن کم است، هیچ نگرانی در رابطه با مصرف معمولی این مکمل وجود ندارد. لازم به ذکر است که منظور از مقدار معمولی مصرف مکمل ال گلوتامین به مدت 6 هفته، 5 گرم در روز تا 45 گرم در مصارف بالا است.

به علت عدم بررسی اجزای خون در مصارف بالا، اطلاعاتی در زمینه عوارض جانبی مصرف زیاد آن در دسترس نیست. با این حال دانشمندان علم تغذیه اعتقاد دارند که مصرف معمولی این مکمل بی خطر است، اما اگر نیاز به مصرف پودر گلوتامین زیادی دارید، پیشنهاد می شود که این پودر را همراه با ویتامین B مصرف کنید. به این خاطر که ویتامین B مخصوصا B12 از تجمع گلوتامین اضافی در بدن جلوگیری می کند.

سخن پایانی

گلوتامین جز 20 اسید آمینه طبیعی بدن شناخته می شود که مزایای بسیاری دارد. پودر گلوتامین نوعی مکمل تغذیه ای و ورزشی است که به افزایش توده عضلانی، ریکاوری بهتر عضلات بعد از تمرینات پرفشار، بهبود عملکرد بدن در حین ورزش، کاهش درد عضلانی، تقویت سیستم ایمنی بدن و حفاظت از سلامت سلول های روده کمک می‌ کند. بهتر است برای جلوگیری از عوارض جانبی این محصول، از مصرف زیاد گلوتامین خودداری شود. البته اگر نیازمند مصرف مقادیر بالای این اسید آمینه هستید، حتما با مشورت پزشک این کار را انجام دهید. امیدواریم با مطالعه این محتوا اطلاعات کاملی در مورد موارد مصرف پودر گلوتامین و ویژگی های آن در اختیار شما قرار داده باشیم.

نوشته های مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

support_agent پشتیبانی 8 الی 19
delivery_dining ارسال به تمام نقاط ایران
verified_user ضمانت اصالت و سلامت
trending_up ارسال رایگان سفارش 400+ تومان
view_in_ar پیگیری سفارش ها

تمام حقوق مادی و معنوی برای داروهوم محفوظ است. طراحی و اجرا توسط داروهوم