قرص کلسیم سیترات یا کربنات: کدام بهتر است؟ مقایسه جذب کلسیم سیترات و کربنات

قرص کلسیم سیترات یا کربنات
تاریخ ایجاد :

قرص کلسیم به دو شکل سیترات کلسیم و کربنات کلسیم در بازار دارو یافت می شود؛ اما نکته مهم این است که قرص کلسیم سیترات بهتر است یا کربنات؟ هر کدام چه خصوصیت هایی دارند؟ چگونه می توان آن ها را مصرف کرد؟ در این مقاله هم به سوالات شما پاسخ خواهیم داد، هم توضیحاتی در مورد این دو قرص ارائه خواهیم کرد؛ پس تا آخر این مطلب با ما همراه باشید. 

قرص کلسیم سیترات و کربنات دو نوع مکمل کلسیم رایج هستند که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. در این مقاله به مقایسه این دو نوع قرص کلسیم از نظر جذب و عوارض گوارشی می‌پردازیم.

جذب کلسیم

جذب کلسیم از دستگاه گوارش به عوامل مختلفی، از جمله نوع کلسیم، pH معده و مقدار کلسیم مصرفی بستگی دارد. کلسیم سیترات نسبت به کلسیم کربنات جذب بهتری دارد. این به این دلیل است که کلسیم سیترات برای جذب نیازی به اسید معده ندارد و می‌تواند در هر زمان از روز مصرف شود.

عوارض گوارشی

مصرف کلسیم کربنات ممکن است باعث بروز عوارض گوارشی مانند نفخ، یبوست و اسهال شود. این عوارض به دلیل اینکه کلسیم کربنات اسید معده را خنثی می‌کند و باعث کاهش سطح اسید معده می‌شود. کلسیم سیترات به دلیل اینکه نیازی به اسید معده ندارد، معمولاً عوارض گوارشی کمتری ایجاد می‌کند.

در داروخانه آنلاین دکتر بهمنی (داروهوم) با امکان خرید آنلاین دارو، محصولات آرایشی بهداشتی، مکمل ها و تجهیزات پزشکی، می‌توانید روند سفارش آنلاین را از مرحله بررسی، انتخاب محصول، خرید و تحویل در محل را انجام دهید. داروهوم به شما کمک می‌کند تا در وقت و هزینه‌های خود صرفه‌ جویی کنید تا محصولات مورد نظر خود را با %تخفیفات ویژه و استثنایی% تهیه نمایید.

در مورد کلسیم بدانیم 

کلسیم یک ماده مغذی برای بدن است. در استحکام استخوان ها نقش پررنگی دارد. حدود ۹۰ درصد کلسیم بدن در استخوان ها و دندان ها ذخیره می شود. بخش کوچکی از کلسیم بدن در خون نیز موجود است. همچنین، کلسیم خون از وظیفه کنترل فشار خون و حفظ ضربان قلب برخوردار است. هنگامی که کلسیم بدن کاهش پیدا کند، از استخوان ها کلسیم کم می شود. اگر مقدار کاهش کلسیم از استخوان بیش ازحد باشد، موجب پوکی استخوان خواهد شد. پس ضروری است که کلسیم بدن خود را تامین کنیم تا از مبتلا به پوکی استخوان و اختلال در فشار خون و ضربان قلب سالم بمانیم.

قرص کلسیم سیترات و کربنات

خرید: قرص و شربت کلسیم با قیمت های استثایی در داروخانه داروهوم

کلسیم سیترات؛ یک مکمل کلسیم شناخته شده

کلسیم سیترات یک نمک آلی از کلسیم است. این فرم از کلسیم حاوی کلسیم و مقداری اسید سیتریک است. چون از حلالیت بالایی در آب و جذب بهتری در بدن برخوردار است، به عنوان یک مکمل کلسیم مناسب نام برده می شود. این فرم کلسیم به صورت پودرهای کریستالی در بازار دارو فراهم شده است. بنابراین، می توان از آن به عنوان مکمل غذایی استفاده کرد.

همچنین، این قرص را به عنوان یک مکمل مولتی ویتامین برای استخوان و مفاصل می نامند؛ چراکه حاوی ترکیبات لازم برای حفظ سلامت استخوان ها و عوامل جلوگیری از پوکی آن ها است. ترکیبات کلسیم سیترات حاوی منیزیم، زینک و ویتامین دی نیز هست. این ترکیبات به همراه کلسیم تاثیر مناسبی روی سلامتی می گذارند.

کلسیم سیترات حلالیت بالایی دارد و به راحتی جذب بدن خواهد شد. درصورتی که حالت اسیدی معده کمتر از حد معمول باشد، میزان جذب هر نوع فرم کلسیم کاهش می یابد. کلسیم سیترات علاوه بر حفظ سلامت استخوان ها موجب کاهش احتمال بروز سنگ کلیه در افراد مستعد خواهد شد. همچنین، برای بهبود شرایط بیمارانی که دچار استئوپروز هستند می تواند گزینه مناسبی باشد.

معرفی کلسیم کربنات

کلسیم کربنات همانند کلسیم سیترات صورت دیگری از نمک آلی کلسیم محسوب می شود. این فرم از کلسیم به صورت طبیعی در سنگ های آهک یافت می شود. شکل کربناتی کلسیم هم به صورت پودر و هم به صورت قرص در بازار دارویی یافت می شود. این شکل از کلسیم همانند مکمل های دیگر کلسیم لازم بدن را تامین می کند.

کلسیم کربنات زمانی که پی اچ معده از حداکثر حلالیت برخوردار است، قابل مصرف خواهد بود. بنابراین، این قرص را باید بعد از صرف وعده غذایی استفاده کرد. کلسیم کربنات به عنوان مکمل غذایی برای درمان کمبود کلسیم به کار می رود. همان طور که اشاره کردیم، کلسیم برای استخوان ها و عملکرد قلب ضروری است. علاوه بر این، داروی کربنات کلسیم به عنوان یک آنتی اکسیدان برای کاهش ناراحتی معده نیز استفاده می شود.

مقدار مصرفی داروی کلسیم کربنات برای هر فردی متفاوت است. بنابراین، برای مصرف این قرص حتما از تجویز پزشک پیروی کنید. همچنین، کلسیم کربنات را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک مصرف نکنید، زیرا باعث بیماری های دیگری در نتیجه زیاده روی در مصرف کلسیم می شود. مکمل را یک الی سه ساعت بعد از غذا مصرف کنید؛ اما اگر تمایل به مصرف کلسیم به عنوان مکمل غذایی دارید، به همراه وعده های غذایی مصرف کنید.

بیشتر بدانید: قرص کلسیم سیترات: مکملی برای سلامتی و تناسب اندام

منع مصرف کلسیم کربنات 

اگر دارویی که در دست دارید تاریخ انقضایش به اتمام رسیده است، از مصرف آن خودداری کنید. در زمان بارداری یا قصد بارداری داشتن، شیردهی، مشکلات قلبی، کلیوی و گوارشی، فقدان اسید معده و کم کاری یا پرکاری پاراتیروئید مکمل غذایی کلسیم را مصرف نکنید.

تفاوت قرص کلسیم سیترات و کربنات 

قرص کلسیم سیترات بهتره یا کربنات؟ دو فرم مکمل کلسیم گفته شده یک سری تفاوت هایی دارند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

ماهیت شیمیایی؛ مهم ترین تفاوت

مهم ترین تفاوت بین کربنات کلسیم و سیترات کلسیم در قلیایی بودن آن ها است. کربنات کلسیم حالت قلیایی دارد؛ اما سیترات کلسیم از حالت اسیدی برخوردار است. 

جذب کلسیم در معده 

کربنات کلسیم به دلیل قلیایی بودن به طور سریع جذب معده نمی شود؛ اما سیترات کلسیم به خاطر این که از حالت اسیدی برخوردار است به سرعت در معده جذب خواهد شد؛ زیرا معده محیطی اسیدی دارد و جذب کلسیم در محیط اسیدی در بهترین حالت مقدار جذب امکان پذیر است.

کلسیم سیترات برای سالمندان گزینه مناسب تری نسبت به کلسیم کربنات است؛ زیرا معده سالمندان برای جذب از مقدار کمتری اسید معده برخورد است. بنابراین، مصرف کلسیم سیترات بیش تر از مصرف کلسیم کربنات برای سالمندان توصیه می شود.

تفاوت در ارزش غذایی

مکمل هایی که حاوی کلسیم کربنات هستند ارزش غذایی بیشتری خواهند داشت؛ زیرا حاوی بالاترین مقدار کلسیم هستند. بنابراین، اگر می خواهید که مکمل تان از ارزش غذایی بالایی برخوردار باشد، پیشنهاد می کنیم مکمل های کلسیم کربنات را مصرف کنید.

نحوه مصرف مکمل ها

نحوه مصرف کربنات کلسیم و سیترات کلسیم تفاوتی با هم ندارد. کلسیم همراه وعده های غذایی مصرف می شود. نکته قابل توجه این است که جذب کلسیم به صورت سیترات آسان تر از جذب کلسیم به صورت کربنات است. بنابراین، شما می توانید طبق دستور پزشک مکمل های کلسیم گفته شده را مصرف کنید.

تفاوت در قیمت مکمل ها

کربنات کلسیم یک مکمل غذایی ارزان است. این مکمل بدون نسخه در داروخانه ها به فروش می رسد؛ اما سیترات کلسیم گران تر است. همچنین، هم با معده خالی و هم با غذا بهتر عمل می کند. کلسیم سیترات را می توان در هر زمانی مصرف کرد. علاوه براین، کربنات کلسیم که یک مکمل ارزان قیمت است بیش تر در تولید داروهای ضد اسید معده استفاده می شود. سیترات کلسیم با این که از کربنات کلسیم گران تر است، اما هر دو فرم به طور یکسان بر بدن تاثیر می گذارد.

مقدار کلسیم در هر مکمل

همان طور که اشاره کردیم، مصرف کلسیم سیترات برای افراد با ناراحتی معده راحت تر است؛ اما از آن جایی که کلسیم سیترات از مقدار ۲۱ درصد کلسیم برخوردار است، برای تامین نیاز روزانه کلسیم خود باید قرص های بیشتری مصرف کنید. 

جذب بالاتر کلسیم سیترات نسبت به کلسیم کربنات 

همان طور که اشاره شد، کلسیم سیترات به علت حلالیت بالا سریع تر به مصرف بدن می رسد. این موضوع باعث می شود کسانی که از مشکلات گوارشی مانند مشکل در هضم یا عوارض ناشی از جراحی های گوارشی رنج می برند بتوانند کلسیم بدن خود را به صورت سیترات کلسیم دریافت کنند.

کربنات کلسیم به علت حلالیت کم تر در آب، به مدت زمان بیش تری نسبت به سیترات کلسیم نیاز دارد تا جذب بدن شود. بنابراین، مصرف آن بیش تر برای افرادی که درگیر مشکلات معده نیستند پیشنهاد می شود.

علاوه براین، کلسیم کربنات می تواند جذب آهن و روی بدن را کاهش دهد. درنتیجه، امکان کاهش آهن و روی در پی مصرف این قرص وجود دارد.

مکمل های کلسیم گفته شده هر دو برای مصرف به همراه وعده غذایی تولید شده اند. به همین علت، جذب هر دو فرم کلسیم یکسان است؛ اما مصرف قرص کلسیم با شکم خالی میزان جذب کلسیم را تا حد زیادی افزایش می دهد.

میزان مصرف روزانه

میزان کلسیم مصرفی در روزانه حدود ۱۰۰۰ میلی گرم باید باشد؛ اما به علت جذب سریع تر مولکول های سیترات کلسیم در بدن تا ۶۰۰ میلی گرم در روز برای مصرف کافی است. نکته قابل توجه این است که در مصرف کلسیم چه به صورت کربنات و چه به صورت سیترات ویتامین مصرف ویتامین دی را فراموش نکرد. چرا که ویتامین دی برای جذب کلسیم ها در استخوان از موارد ضروری محسوب می شود. بنابراین، در صورت مصرف مکمل های کلسیم حتما میزان مناسبی ویتامین دی را از طریق مواد غذایی، قرص های ویتامین و قرارگیری در معرض آفتاب دریافت کنید.

در صورتی که تمایل به مصرف کلسیم همراه با وعده غذایی دارید.، از کربنات کلسیم استفاده کنید. اما در صورتی که آدم فراموش کاری هستید و فراموش می کنید که قرص کلسیم را همراه غذا میل کنید بهتر است به سراغ کلسیم سیترات بروید. همچنین، کلسیم سیترات را همان گونه که اشاره شد، با شکم خالی نیز می توان مصرف کرد

آیا میدانستید:  کلسیم سیترات در بارداری، برای سلامت مادر و جنین

در صورتی که تمایل به جذب کلسیم همراه با وعده غذایی دارید، از کربنات کلسیم ارزان قیمت استفاده کنید؛ اما در صورتی که فراموش می کنید قرص کلسیم به همراه غذا مصرف کنید، به سراغ قرص سیترات کلسیم بروید.

در داروخانه آنلاین دکتر بهمنی (داروهوم) با امکان خرید آنلاین دارو، محصولات آرایشی بهداشتی، مکمل ها و تجهیزات پزشکی، می‌توانید روند سفارش آنلاین را از مرحله بررسی، انتخاب محصول، خرید و تحویل در محل را انجام دهید. داروهوم به شما کمک می‌کند تا در وقت و هزینه‌های خود صرفه‌ جویی کنید تا محصولات مورد نظر خود را با %تخفیفات ویژه و استثنایی% تهیه نمایید.

حرف آخر

در این مقاله در مورد قرص کلسیم سیترات بهتر است یا کربنات صحبت کردیم. در حالت کلی مصرف کلسیم چه به صورت مکمل و چه به صورت دریافت از مواد غذایی برای سلامتی مهم است. بنابراین، طبق مطالب گفته شده در این مقاله می توانید بسته به نیاز خود قرص کلسیم کربنات یا کلسیم سیترات را از سایت داروهوم تهیه کنید.

نوشته های مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

support_agent پشتیبانی 8 الی 19
delivery_dining ارسال به تمام نقاط ایران
verified_user ضمانت اصالت و سلامت
trending_up ارسال رایگان سفارش 400+ تومان
view_in_ar پیگیری سفارش ها

تمام حقوق مادی و معنوی برای داروهوم محفوظ است. طراحی و اجرا توسط داروهوم