دیابت چیست؛ چه علائمی دارد و چگونه درمان می شود؟

دیابت چیست
تاریخ ایجاد :

دیابت چیست ؛ دیابت نوعی بیماری است که باعث افزایش قند خون می شود. این بیماری انواع مختلفی دارد که در این مقاله قصد داریم انواع دیابت، علائم و درمان آن را مورد بررسی قرار دهیم. زمانی که سلول های لوزالمعده هیچ انسولینی ترشح نکند، فرد دچار دیابت می شود. گرسنگی، تشنگی بیش از حد، تکرر ادرار و خشکی و خارش پوست از علائم رایج در انواع دیابت به شمار می روند. طبق آماری از سوی بهداشت جهانی روزانه 1.5 میلیون نفر مبتلا به این بیماری جان خود را از دست می دهند. توصیه می­ شود برای پیشگیری و کنترل این بیماری افراد سطح اطلاعات خود را در این زمینه بالا ببرند.

در داروخانه آنلاین دکتر بهمنی (داروهوم) با امکان خرید آنلاین دارو، محصولات آرایشی بهداشتی، مکمل ها و تجهیزات پزشکی، می‌توانید روند سفارش آنلاین را از مرحله بررسی، انتخاب محصول، خرید و تحویل در محل را انجام دهید. داروهوم به شما کمک می‌کند تا در وقت و هزینه‌های خود صرفه‌ جویی کنید تا محصولات مورد نظر خود را با %تخفیفات ویژه و استثنایی% تهیه نمایید.

بیماری دیابت چیست ؟

سلول های بدن برای واکنش های روزانه خود جهت ادامه زندگی نیاز به قند دارند. قند موجود در بدن از طریق سوخت و ساز مواد غذایی مورد نیاز، تامین و از طریق خون وارد سلول­ ها می­ شود. این عمل خود به خود صورت نمی گیرد، بلکه بدن برای انجام این فرآیند نیاز به مولکول­ های انسولین دارد. در صورت بروز هرگونه مشکلی در انجام این فرآیند، دیابت به وجود می آید. در صورت تولید نشدن انسولین در بدن، گلوکز در خون انباشته می ­شود که این موضوع خطرات جدی را به دنبال دارد. در ادامه به توضیح اینکه انواع دیابت چیست و چه علائم و راههای درمانی دارد، می پردازیم.

خرید و قیمت انواع قرص و مکمل‌های درمان دیابت

انواع دیابت

انواع دیابت

دیابت انواع مختلفی دارد که شامل سه نوع اصلی به شرح زیر است:

  • دیابت نوع 1

  • دیابت نوع 2

  • دیابت بارداری

علت دیابت چیست ؟

اینکه علت دیابت چیست ، بستگی به نوع آن دارد. با وجود شباهت زیاد انواع دیابت، علت ابتلا به هر نوع از آن ها دلایل متفاوتی دارد. در ادامه به بررسی علت ابتلا و علائم آن خواهیم پرداخت.

سایت ncbi درباره اینکه چه نوع غذاهایی باعث ایجاد بیماری دیابت می شود گفته است:

Higher consumption of coffee, whole grains, fruits, and nuts is associated with lower risk of diabetes, whereas regular consumption of refined grains, red and processed meats, and sugar-sweetened beverages including fruits juices is associated with increased risk

علت دیابت نوع 1 و علائم آن

در دیابت نوع 1 سلول­ های مسئول تولید انسولین به نام پانکراس توسط سیستم ایمنی تخریب می­ شوند. این صدمه به نحوی است که در پانکراس امکان ترمیم وجود ندارد. این حمله ممکن است به دلایلی به وجود آید که گاهی به ژنتیک و محیط ربط داده می­ شوند، اما همچنان علت حمله سیستم عصبی مشخص نیست. با این حال برخی معتقدند که عوامل محیطی تاثیری بر بروز این بیماری نخواهد داشت. علت دیابت چیست

علت دیابت نوع 2 و علائم آن

دیابت نوع 2 به صورتی است که نسبت به انسولین مقاوم است. به عبارتی بدن انسولین تولید می کند، اما سلول ها نمی توانند قند استفاده کنند و در واقع گرسنه می ­مانند. این موضوع باعث می شود که پانکراس انسولین بیشتری تولید کند تا زمانی که بدن دیگر نسبت به حجم انسولین تولید شده پاسخ نمی دهد. در این صورت تولید انسولین پایین می آید و قند خون بالا می رود. علت دقیق این نوع بیماری نیز هنوز کاملا شناخته نشده است، اما برخی این بیماری را به ژنتیک، عدم تحرک و اضافه وزن نسبت می دهند. برخی متخصصان معتقدند که شرایط محیطی و عوامل دیگر هم می توانند باعث ایجاد دیابت نوع 2 شوند.

علت دیابت بارداری و علائم آن

هنگام بارداری در بدن خانم ها هورمون های مهار کننده انسولین تولید شده که باعث به وجود آمدن دیابت در برخی از زنان باردار می شود. در بررسی انواع دیابت، علائم و درمان متوجه شدیم که دیابت بارداری فقط در دوران بارداری رخ می دهد و دلیلی بر داشتن دیابت قبل از بارداری نیست، اما امکان بروز دیابت نوع 2 بعد از بارداری نیز وجود دارد. علائم دیابت بارداری به شرح زیر هستند:

  • باعث گرسنگی و تشنگی بیش از حد می شود.
  • فرد دچار تکرر ادرار می شود.
  • خستگی یا خواب آلودگی به وجود می آید.
  • باعث خشکی و خارش پوست نیز خواهد شد.
  • تاری دید به وجود می آورد.
  • ترمیم زخم به کندی صورت می گیرد.

علت دیابت بارداری

علائم دیابت

در تشخیص انواع دیابت، علائم و درمان، سرعت رشد دیابت نوع 1 بسیار بالا است. این بیماری با کاهش وزن خود را نشان می دهد و شرایطی به نام کتواسیدوز دیابتی ایجاد می کند. این شرایط باعث افزایش قند خون و کاهش انسولین در بدن می شود و بیشتر کودکان و جوانان را مبتلا می کند. تفکیک دیابت نوع 2 از انواع دیگر این بیماری بسیار دشوار است و ممکن است تشخیص آن بسیار طول بکشد.

گاهی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 دچار لکه های تیره در گردن و زیر بغل می شوند و تا زمان تشخیص، علائمی مثل درد یا بی حسی را نیز در پای خود حس می کنند. این بیماری ممکن است در هر سنی رخ بدهد که در سنین 45 به بالا بیشتر دیده می شود و در سال های اخیر به دلیل سبک اشتباه زندگی و کم تحرکی در افراد جوان بیشتر دیده شده است.

خرید و قیمت انواع مکمل های مؤثر در کنترل فشار خون

میزان شیوع دیابت چقدر است؟

طبق تحقیقات انجام شده توسط انجمن بین المللی دیابت این بیماری 9.3 درصد از افراد جامعه به عبارتی 463 میلیون نفر در جهان را درگیر کرده است که 79.6 درصد از افراد مبتلا به دیابت از بیماری خود خبر دارند و در حال درمان و کنترل این بیماری هستند. از بین این افراد تنها 41.2 درصد می توانند قند خون خود را کنترل کنند. شیوع این بیماری به خصوص در سال های اخیر بسیار نگران کننده شده است. به­ طوری که افراد بالای 55 سال به دلیل چاقی و افزایش وزن، بسیار در خطر ابتلا به این نوع بیماری هستند. در بررسی انواع دیابت، علائم و درمان آن دریافتیم که برخی قومیت ‌ها بیشتر دچار این بیماری خواهند شد. به عنوان مثال بیشترین آمار دیابت مربوط به شهر یزد می باشد که می توان دریافت عوامل ژنتیکی بر این بیماری بی تاثیر نیست. میزان شیوع دیابت چقدر است؟

عوارض احتمالی قند خون بالا

قند خون بالا به مرور زمان باعث عوارضی می شود که عدم کنترل آن خطرات جدی و مرگباری به همراه دارد. برخی از عوارض دیابت شامل موارد زیر هستند:

  • مشکلات بینایی، با عنوان رتینوپاتی را به وجود می آورد.
  • باعث عفونت یا مشکلات پوستی می شود.
  • به عصب یا نوروپاتی آسیب جدی وارد می کند.
  • باعث آسیب به کلیه ها می شود.
  • در صورت بروز بیماری عروقی یا از بین رفتن عصب ها امکان قطع عضو وجود دارد.
  • در دیابت نوع 2 امکان به وجود آمدن بیماری آلزایمر نیز بسیار است، به خصوص اگر قند خون به درستی کنترل نشود.

عوارض دیابت بارداری چیست؟

افزایش سطح قند خون در دوران بارداری باعث آسیب به مادر و کودک خواهد شد و موجب خطراتی نیز می شود که به شرح زیر هستند:

  • باعث فشار خون بالا می شود.
  • پره اکلامپسی یکی از عوارض بارداری است که باعث مرگ و میر مادران در این دوران می شود.
  • باعث سقط جنین یا مرده زایی می شود.
  • نقص ‌های مادرزادی به وجود می آید.

عوارض دیابت بارداری چیست؟

انواع نادر دیابت چیست

در شناسایی انواع دیابت، علائم و درمان آن به بررسی برخی از انواع نادر دیابت می پردازیم که به شرح زیر هستند:

  • LADA نوعی دیابت خود ایمن پنهان در بزرگسالان است.
  • دیابت تک ژنی که از طریق جهش ژنتیکی رخ می دهد.
  • دیابت شکننده که وابسته به انسولین است و فرد دچار حمله های مکرر و شدید کتواسیدوز می شود.
  • سندروم ولفرام که به عنوان دیابت بی مزه، شیرین، آتروفی عصب بینایی و ناشنوایی شناخته می شود و نوعی اختلال ژنتیکی است.
  • دیابت مرتبط با فیبروز کیستینک که باعث تولید مخاط زیاد و غلیظ می شود و به پانکراس فرد مبتلا آسیب وارد می کند.
  • دیابت مرتبط با التهاب مزمن پانکراس که بر اثر التهاب پانکراس ایجاد می شود.

طبق برآورد متخصصان، 1 تا 5 درصد از انواع دیابت شامل این نوع دیابت های نادر می شود.

راههای درمان انواع دیابت چیست

بعد از شناخت انواع دیابت، علائم و درمان آن به بررسی درمان انواع دیابت می پردازیم. برای درمان دیابت سطح گلوکز خون باید در محدوده هدف حفظ شود. در صورت ابتلا به هر نوع دیابتی باید زیر نظر پزشک بود که بتوان آن را کنترل کرد.

درمان دیابت بارداری

قند خون افراد با دیابت بارداری نسبت به افراد با انواع دیابت های دیگر پایین تر بوده، به همین دلیل به راحتی زیر نظر پزشک قابل کنترل است.

درمان دیابت نوع 1

متاسفانه این دیابت درمانی ندارد و افراد برای ادامه زندگی خود از انسولین استفاده می کنند، زیرا این نوع دیابت به پانکراس آسیب وارد می کند. انواع مختلف انسولین با توجه به شدت قند خون توسط پزشک تجویز خواهد شد که به صورت زیر پوستی تزریق می شود. برای کنترل دیابت لازم است این افراد دستگاه کنترل قند خون را در خانه داشته باشند. درمان دیابت نوع 1

درمان دیابت نوع 2

این نوع دیابت با رژیم و ورزش قابل کنترل است. گاهی نیاز به استفاده از دارو خواهد بود که با داروهای قند خون مثل متفورمین مشکل رفع خواهد شد. در صورت موثر نبودن متفورمین پزشک داروهای دیگری برای کنترل سطح قند خون افراد تجویز می کند. درمان دیابت نوع 2

بهترین مولتی ویتامین افراد دیابتی

طبق نیازهای تغذیه ای متفاوت در افراد، استفاده از مولتی ویتامین خاص برای همه افراد مناسب نیست. به همین علت بهتر است با توصیه پزشک و توجه به نیازهای غذایی نوع مکمل خود را تعیین کنید. در ادامه بعد از بررسی انواع دیابت، علائم و درمان آن، برخی از بهترین مکمل ها برای دیابت را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

مکمل دیافیت و تأثیر آن در درمان دیابت چیست

این کپسول ویتامین ها و مواد معدنی لازم برای افراد دیابتی را دارد که باعث کنترل قند خون، جبران ویتامین B12، ترمیم زخم‌ ها و تقویت سیستم ایمنی می شود.

مکمل دیابتون

این محصول علاوه بر ویتامین ها دارای ترکیباتی مثل ال کارنتین و کروم است که موجب حفظ قند خون و در نهایت سلامت افراد دیابتی می شود.

گارسینیا پلاس ارگانیکا

این محصول در واقع مکملی برای چربی سوزی محسوب می شود، اما به دلیل داشتن عنصر کروم که مصرف آن برای دیابتی ها بسیار خوب است، جزو یکی از مکمل ها برای انواع دیابت، علائم و درمان محسوب می شود.

قرص دیابتون ویتابیوتیکس

این قرص مولتی ویتامینی مناسب برای افراد دیابتی است. ترکیبات موثر این دارو که شامل ویتامین های گروه B، منگنز، مس، ویتامین C، ویتامین D، ویتامین A، ید، سلنیوم و آهن هستند، موجب کاهش قند خون می شوند.

کپسول دیافیت یوروویتال

کپسول دیافیت یوروویتال دارای 20 ویتامین و مواد معدنی است. این محصول فاقد ترکیبات خطرناکی مثل گلوتن، قند، لاکتوز، شکر و مواد نگهدارنده است. کروم نیز یکی از ترکیبات اصلی در این کپسول به شمار می آید که مناسب افراد دیابتی است. این کپسول نوعی مولتی ویتامین محسوب می شود که ویتامین هایی مثل ویتامین E، ویتامین های گروه B، ویتامین A، ویتامین D3، اسیدفولیک، بیوتین، کروم، آهن، سلنیوم، روی، منیزیم، مس، ید و منگنز را دارد.

در داروخانه آنلاین دکتر بهمنی (داروهوم) با امکان خرید آنلاین دارو، محصولات آرایشی بهداشتی، مکمل ها و تجهیزات پزشکی، می‌توانید روند سفارش آنلاین را از مرحله بررسی، انتخاب محصول، خرید و تحویل در محل را انجام دهید. داروهوم به شما کمک می‌کند تا در وقت و هزینه‌های خود صرفه‌ جویی کنید تا محصولات مورد نظر خود را با %تخفیفات ویژه و استثنایی% تهیه نمایید.

سخن پایانی

بیماری دیابت انواع مختلفی دارد که در صورت عدم کنترل باعث ایجاد مشکلات جدی در کل بدن می شود. دیابت نوعی بیماری متابولیکی است که باعث افزایش سطح قند خون می شود. در این مقاله به بررسی انواع دیابت، علائم و درمان آن پرداختیم و در نهایت برخی از مکمل ها را برای این منظور مورد بررسی قرار دادیم. شیوه های درمانی با هدف تاثیر موثر بر گلوکز خون عمل می کنند که فرد بتواند با تغییراتی در رژیم غذایی و ورزش آن را کنترل کند. افراد می توانند با مراجعه به سایت داروخانه اینترنتی داروهوم اطلاعات خود را در مورد مکمل های دیابت تکمیل کرده و طبق توصیه پزشک آن ها را خریداری و مصرف کنند.

 

سوالات متداول

1- علائم دیابت چیست؟

از شایع ترین علائم دیابت می توان به مواردی همچون تمایل به نوشیدن زیاد مایعات، تشنگی بیش از حد، پرخوری، تکرر ادرار، خستگی زیاد از حد، کاهش وزن و عدم بهبود زخم اشاره کرد.

2- کپسول دیافیت برای چیست؟

کپسول دیافیت نوعی مولتی ویتامین است که ویتامین هایی مثل ویتامین E، ویتامین های گروه B، ویتامین A، ویتامین D3، اسیدفولیک، بیوتین، کروم، آهن، سلنیوم، روی، منیزیم، مس، ید و منگنز را دارد و برای درمان دیابت مصرف می شود.

نوشته های مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

support_agent پشتیبانی 8 الی 19
delivery_dining ارسال به تمام نقاط ایران
verified_user ضمانت اصالت و سلامت
trending_up ارسال رایگان سفارش 400+ تومان
view_in_ar پیگیری سفارش ها

تمام حقوق مادی و معنوی برای داروهوم محفوظ است. طراحی و اجرا توسط داروهوم