بهترین زمان مصرف و نحوه مصرف گلوتامین چگونه است؟

تاریخ ایجاد :

گلوتامین یکی از بهترین مکمل های بدنسازی است که اگر بدانید  بهترین زمان مصرف گلوتامین چه موقع است و چگونه باید از این مکمل استفاده کرد؟ بدون شک بهترین نتیجه را از آن خواهید گرفت. این مکمل به صورت پودر، کپسول و مایع تزریقی به تولید می رسد که هر کدام از آنها نحوه مصرف متفاوتی دارند. گلوتامین جز 20 اسید آمینه مفید و فراوان موجود در خون است که  در ترکیب با سایر اسیدهای آمینه به تولید انواع پروتئین مورد نیاز عضلات بدن کمک می کند. البته بدن قادر به تولید مقدار کمی از گلوتامین است. به همین دلیل بسیاری از پزشکان مصرف مکمل های آن را برای بدن ضروری می دانند. به همین دلیل در ادامه این مقاله شما را با بهترین زمان و نحوه مصرف این مکمل محبوب آشنا می کنیم که سریع تر قادر به مشاهده نتایج شگفت انگیز آن باشید.

خرید انواع مکمل های گلوتامین از داروخانه آنلاین داروهوم با قیمت استثنایی.

در داروخانه آنلاین دکتر بهمنی (داروهوم) با امکان خرید آنلاین دارو، محصولات آرایشی بهداشتی، مکمل ها و تجهیزات پزشکی، می‌توانید روند سفارش آنلاین را از مرحله بررسی، انتخاب محصول، خرید و تحویل در محل را انجام دهید. داروهوم به شما کمک می‌کند تا در وقت و هزینه‌های خود صرفه‌ جویی کنید تا محصولات مورد نظر خود را با %تخفیفات ویژه و استثنایی% تهیه نمایید.

بهترین زمان مصرف گلوتامین چه موقع است؟

گلوتامین از جمله آمینو اسیدهای مورد نیاز بدن محسوب می شود که یکی از فواید بسیار مهم آن دفع ماده سمی آمونیاک از کلیه ها است. از آنجایی که بدن مقدار کمی از این ماده را تولید می کند و همچنین برخی از افراد قادر به مصرف غذاهای حاوی این ماده نیستند، گلوتامین به صورت مکمل تغذیه ای نیز به تولید می رسد. 

این محصول بی نظیر توسط عضلات جذب می شود و از طریق جریان خون به سایر اندام های بدن می رسد. مصرف مکمل های ال گلوتامین در زمان جراحی، تمرینات ورزشی سنگین، آسیب دیدگی، بیماری های التهابی و سایر شرایط دیگر ضروری است، زیرا در این زمان ها بدن قادر به تولید گلوتامین کافی نخواهد بود. از این رو با مصرف مکمل های ال گلوتامین از کمبود این ماده در بدن جلوگیری می شود و اختلالی در عملکرد بدن ایجاد نخواهد شد.

البته بهترین زمان مصرف گلوتامین و نحوه مصرف آن باید با توجه به شرایط هر فرد، سن، نوع ورزش و کمبود بدن او به این آمینو اسید مشخص شود. به همین دلیل پزشک و مربی ورزشی بهترین افرادی هستند که در این زمینه به شما کمک خواهند کرد. همچنین بسیاری از شرکت های تولید کننده مکمل گلوتامین، نحوه و زمان مصرف را روی بسته بندی آن درج کرده اند‌. با این حال دوره مصرف، نوع مکمل و دوز مورد نیاز آن ممکن است، برای هر فرد متفاوت باشد. 

نحوه مصرف پودر گلوتامین یوروویتال

پودر گلوتامین یوروویتال یکی از محبوب ترین و پرکاربردترین مکمل های غذایی است که تحت لیسانس کارخانه Euro OTC Pharma GmbH آلمان قرار دارد و در ایران تولید می شود. پودر ال گلوتامین 5000 یوروویتال به تولید پروتئین، بهبود انرژی و تنظیم تعادل اسید در بدن کمک می کند. بهترین زمان مصرف گلوتامین این مکمل هنگام انجام تمرینات شدید ورزشی است، زیرا در این زمان سطح ال گلوتامین در بدن کاهش پیدا می کنند و اگر این ماده در بدن تامین نشود، ماهیچه‌ ها و عضلات در حین تمرین تجزیه می شوند.

به همین دلیل بسیاری از ورزشکارانی‌ که این محصول را استفاده نمی کنند، بعد از تمرین دچار خستگی می شوند و سرعت ریکاوری بدن آنان کاهش پیدا می کند. این مکمل مدت زمان بازسازی عضلات را نیز کاهش می دهد و تاثیر چشمگیری در افزایش قدرت و عملکرد ورزشکاران بخصوص بدنسازان دارد. همچنین از فواید دیگر مصرف این محصول باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • ذخیره سازی گلیکوژن در عضلات
  • افزایش حجم عضلات
  • عدم ایجاد حس کوفتگی در عضلات بعد از تمرین 
  • تقویت سیستم ایمنی بدن

نحوه مصرف پودر گلوتامین 5000 یوروویتال 300 گرمی به صورت زیر است: 

یک پیمانه یا سروینگ از این محصول که برابر با 5 گرم گلوتامین است را با 300 میلی گرم آب یا آبمیوه مخلوط کرده و سپس آن را یک وعده بعد از تمرینات ورزشی و یک وعده قبل از خواب میل کنید. 

طریقه مصرف گلوتامین

همانطور که گفته شد، مکمل ال گلوتامین به شکل های متفاوت تولید می شود که هر کدام از آنها دارای شیوه و طریقه مصرف متفاوتی هستند. از این رو برای جلوگیری از ایجاد عوارض جانبی این محصول باید با بهترین زمان مصرف گلوتامین و طریقه استفاده هر کدام از اشکال این مکمل ها آشنا شد. برای شروع بهتر است، مصرف روزانه ال گلوتامین با دوز کم شروع شود و به تدریج دوز مصرفی آن افزایش پیدا کند. هر فرد روزانه مجاز به مصرف مقدار مشخصی از این مکمل است. در غیر این صورت مصرف بیش از حد آن برای سلامت خطرات بسیاری ایجاد می کند.

بنابر گزارش مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، مصرف بین 5 تا 10 گرم، برخی از منابع دیگر 2 تا 6 گرم و حداکثر 14 گرم از هر گونه مکمل گلوتامین در روز خطری برای مصرف کننده به همراه ندارد. برخی از ورزشکاران نیاز بیشتری به گلوتامین دارند. به همین دلیل این افراد با نظارت پزشک یا مربی ورزشی خود مجاز به مصرف 10 الی 15 گرم از این مکمل در طول روز و در وعده های متفاوت هستند. مصرف مکمل گلوتامین همراه با غذا یا مایعات سرد به تاثیرگذاری بیشتر آن کمک می‌ کند. 

نحوه و بهترین زمان مصرف گلوتامین در حین تمرین

طریقه و دوز مصرفی این مکمل به عواملی همچون: وزن بدن، سن، نوع و میزان تمرینات ورزشی و رژیم غذایی هر فرد بستگی دارد. در حالت کلی بسیاری از پزشکان، مربیان ورزشی و همچنین شرکت های دارویی، دوز مصرفی روزانه مکمل گلوتامین برای ورزشکاران را به میزان 5 الی 15 گرم عنوان کرده اند که این میزان باید بین 2 الی 3 وعده روزانه تقسیم شود. انواع مکمل های گلوتامین باید همراه با وعده های غذایی مصرف شوند که عوارض گوارشی ناشی از آنها به حداقل برسد. البته برخی از منابع برای جذب بهتر این مکمل در بدن، مصرف آن را با معده خالی توصیه می کنند. همچنین بهترین زمان مصرف این فرآورده 2 ساعت قبل یا بلافاصله بعد از تمرینات ورزشی است. 

برخی از مربیان ورزشی و پزشکان به افراد توصیه می کنند که مکمل‌ های گلوتامین را بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب یا قبل از خوابیدن مصرف کنند که بهترین زمان مصرف گلوتامین است، زیرا در زمان خواب میزان ترشح هورمون رشد افزایش پیدا می‌ کند که این امر در ساخت توده عضلانی، افزایش حجم و قدرت عضلات بسیار موثر است. مصرف گلوتامین در طول تمرینات ورزشی نیز توسط برخی از منابع توصیه شده است، زیرا در حین ورزش نیاز عضلات به گلوتامین بیشتر می شود که با مصرف مکمل های حاوی این آمینو اسید در زمان ورزش، عملکرد ورزشی ارتقا پیدا می کند.

چه موقع گلوتامین پودری مصرف کنیم؟

زمان مصرف گلوتامین ممکن است با توجه به شرایط هر فرد متفاوت باشد. با این حال بسیاری از منابع علمی معتبر، زمان های زیر را برای استفاده از مکمل گلوتامین تایید می کنند و مناسب می دانند:

مصرف قبل از ورزش

بدن برای جلوگیری از سوخت ذخایر گلیکوژن عضلات به گلوتامین نیاز دارد. از این رو مصرف آن قبل از تمرینات به جلوگیری از تجزیه عضلانی و رسیدن آسیب به ماهیچه ها کمک می‌ کند. همچنین توان و عملکرد ورزشکاران در حین ورزش نیز زیاد می شود.

مصرف گلوتامین بعد از تمرینات سخت ورزشی

بهترین زمان مصرف گلوتامین در برخی از گزارش ها، بعد از ورزش است. در این صورت با افزایش هورمون رشد در بدن، حجم عضلات نیز بیشتر می‌‌ شود. همچنین این هورمون در چربی سوزی و افزایش سوخت و ساز بدن نیز تاثیر فراوانی دارد. به همین دلیل مصرف این مکمل نیم ساعت بعد از ورزش ضروری است و به سنتز پروتئین عضلات، ریکاوری بدن، ترمیم عضلات آسیب دیده، افزایش قدرت عضلانی و جلوگیری از تحلیل عضلات کمک بسیاری می‌ کند. خستگی پس از تمرین نیز با مصرف این محصول به راحتی قابل پیشگیری است. با دریافت این اسید آمینه، آب و نمک سلول‌ های ماهیچه‌ ای افزایش پیدا می‌ کند که در نتیجه آن سنتز فیبر و پروتئین در سلول‌ های ماهیچه ای بهتر و سریع تر اتفاق خواهد افتاد.

مصرف گلوتامین قبل از خواب

در زمان خواب هورمون رشد به بالاترین میزان ترشح خود می رسد. از این رو مصرف 5 گرم مکمل ال گلوتامین قبل از خواب توصیه می‌ شود.

مصرف گلوتامین پس از بیدار شدن از خواب

نتیجه برخی از گزارش ها حاکی از آن است که بهترین زمان مصرف گلوتامین، صبح ها بعد از بیدار شدن از خواب است. زیرا بعد از خواب بدن به مواد مغذی به خصوص گلوتامین نیاز دارد. به همین دلیل با مصرف این مکمل در صبح، گلوتامین بهتر جذب بدن می شود.

نحوه مصرف کپسول گلوتامین

یکی از اشکال دیگر مکمل گلوتامین کپسول ها هستند که طریقه مصرف آنها با پودر گلوتامین متفاوت است. به عنوان نمونه: کپسول گلوتامین کارن پی ان سی 120 عددی برای افزایش ریکاوری عضلات و تاخیر در بروز خستگی تولید می شود. در هر عدد از این کپسول 1000 میلی گرم گلوتامین خالص وجود دارد که به افزایش عملکرد ورزشکاران کمک می کند. این قرص یا کپسول گلوتامین بهتر است با معده خالی و حداقل یک یا دو ساعت پیش از غذا مصرف شود. همچنین ورزشکاران دو ساعت قبل از شروع ورزش یا نیم ساعت بعد از آن باید 1 الی 3 عدد کپسول گلوتامین را مصرف کنند.

نحوه مصرف پودر گلوتامین

اگر برای بهبود عملکرد ورزشی خود قصد دارید از پودر گلوتامین استفاده کنید، قبل از آن باید با نحوه مصرف این مکمل آشنا شوید. بهترین زمان مصرف گلوتامین، 30 دقیقه بعد از ورزش است، زیرا در این زمان گلوتامین به تولید پروتئین عضلات و ریکاوری آنها کمک بسیاری می‌ کند. در این زمان میزان جذب مواد مغذی در بدن بالا می رود و با دریافت گلوتامین از تجزیه بافت توده عضلانی جلوگیری می‌ شود. برای مصرف این مکمل کافی است حدود 2 تا 6 گرم از آن را به نوشیدنی سرد مورد علاقه خود اضافه و آن را در مدت حداکثر 20 دقیقه بعد از ورزش مصرف کنید. برخی از بدنسازان حرفه ای مجاز به مصرف 5 تا 15 گرم از این مکمل نیز هستند. البته نباید از این مکمل در دراز مدت و بیش از 15 گرم در روز استفاده شود. 

در نتیجه…

طریقه و بهترین زمان مصرف گلوتامین بستگی به شرایط جسمی، وزن، شدت تمرینات ورزشی، نوع مکمل، جنسیت و غیره دارد. مکمل های گلوتامین به صورت پودر، قرص و تزریقی تولید می شوند و هر کدام از آنها شیوه مصرف متفاوتی دارند. اما مصرف 5 الی 15 گرم از این محصول در طول روز برای عضله سازی، جلوگیری از خستگی، بهبود عملکرد ورزشی و تقویت عضلات بسیار مناسب است. بهترین زمان مصرف این مکمل نیز بعد و قبل تمرین، قبل و بعد از خواب عنوان شده است.

نوشته های مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

support_agent پشتیبانی 8 الی 19
delivery_dining ارسال به تمام نقاط ایران
verified_user ضمانت اصالت و سلامت
trending_up ارسال رایگان سفارش 400+ تومان
view_in_ar پیگیری سفارش ها

تمام حقوق مادی و معنوی برای داروهوم محفوظ است. طراحی و اجرا توسط داروهوم