آیا یبوست مزمن خطرناک است؟

آیا یبوست مزمن خطرناک است؟
تاریخ ایجاد :

تعداد اجابت مزاج برای هر یک از ما متفاوت است، اما بطور کلی تعداد دفعات “عادی” روده از یک بار اجابت مزاج در روز تا سه بار در هفته متغیر است. اگر مدفوع سه بار در هفته برای شما طبیعی است، نیازی به مداخله نیست. اما اگر حرکات روده شما فقط یک بار در هفته باشد چه؟ یعنی یبوست دارید.

یبوست یکی از شایع‌ترین و معمول‌ترین مشکلات گوارشی است که همه گروه‌های سنی را درگیر می‌کند و با اعمال تغییراتی در رژیم غذایی و سبک زندگی به راحتی می‌توان آن را درمان کرد. اما زمانی که درمان نشود، بدتر می‌شود و عوارض جانبی زیادی برای شما ایجاد می‌کند. در ادامه عوارض جانبی یبوست مزمن را بررسی خواهیم کرد:

منظور از یبوست مزمن چیست؟

در اینجا ما فقط در مورد یبوست مزمن که مدت زیادی است درمان نشده صحبت می‌کنیم. اگر حداقل دو مورد از علائم زیر را داشته باشید، به طور مزمن دچار یبوست هستید:

  • مدفوع سفت و توده‌ای
  • کمتر از سه بار دفع مدفوع در هفته در سه ماه گذشته
  • احساس تخلیه ناقص و احساس انسداد مقعدی

اگر همزمان یبوست و هموروئید داشتیم چکار کنیم؟

هموروئید رگ‌های خونی متورمی هستند که در داخل یا خارج از راست روده ایجاد می‌شوند. آن‌ها می‌توانند خونریزی کنند و باعث دردناک شدن حرکات روده شوند. اگر بواسیر همراه با یبوست دارید، این امر می‌تواند بسیار دشوار باشد. زیرا حرکات روده شما ممکن است کندتر از قبل انجام شود یا به سختی دفع شود. ترکیب این دو حالت می‌تواند رفتن به دستشویی را به تجربه ای بسیار ناخوشایند تبدیل کند که به درد، سوزش و خونریزی مقعدی همراه است.

با این حال اگر یبوست و هموروئید دارید، مهم است که وقتی احساس دفع دارید، سعی نکنید رفتن به دستشویی را به تعویق بیندازید. انجام این کار می‌تواند فشار بیشتری بر روده وارد کند و در نهایت باعث بدتر شدن هموروئید شود.

درمان یبوست با هموروئید

انجام اقداماتی برای درمان یبوست و هموروئید می‌تواند به کاهش تعداد دفعات بروز هر دو بیماری کمک کند. برخی از روش‌های رفع یبوست و درمان بواسیر در خانه به شرح زیر است. اما در صورتی که طی 7 الی 10 روز بیماری شما رو به بهبود نرفت و موفقیتی حاصل نشد، نیاز به مراجعه به دکتر هموروئید است.

حمام سیتز یا آبگرم: حمام‌های آب گرم، چه در وان کاملاً پر یا در حمام نشسته، می‌توانند به درمان خانگی هموروئید و تسکین خارش، سوزش و اسپاسم عضلانی اسفنکتر کمک کنند.

کمپرس سرد یا یخ برای درمان بواسیر در خانه: خنک کردن ناحیه پری مقعد برای چند دقیقه می‌تواند به کاهش درد، ناراحتی و تورم کمک کند.

استفاده از داروها: بسیاری از داروهای موضعی هموروئید بدون نسخه در دسترس هستند. برای برخی افراد، اینها به تسکین موقت علائم کمک می‌کنند.

رعایت بهداشت مقعد: بعد از رفتن به دستشویی، ناحیه مقعد را به آرامی و به طور کامل تمیز کنید. برخی از افراد ممکن است استفاده از دستمال مرطوب کودک یا شستشوی ناحیه را کمک کنند.

نوشیدن آب زیاد برای سفت شدن مدفوع: استفاده از کرم‌های ضدالتهابی (مانند استروئیدها مانند OTC Preparation H) روی ناحیه برای کاهش خارش و تحریک پوست.

رژیم غذایی پر فیبر: خوردن یک رژیم غذایی با فیبر بالا که شامل غذاهایی مانند میوه‌ها، سبزیجات و غلات است که به حجیم شدن مدفوع به طور طبیعی کمک می‌کند و دفع آن را آسان تر می‌کند.

سایر عوارض جانبی یبوست چیست؟

در ادامه به بررسی رایج‌ترین عوارضی که افراد مبتلا به یبوست مزمن آن را تجربه می‌کنند می‌پردازیم:

اضافه کردن وزن

افزایش وزن و یبوست رابطه مستقیم دارند. اولین و مهمترین دلیل افزایش وزن، احتباس آب است. شاید این تاکتیک‌های بدن شما باشد که آب را برای کاهش یبوست نگه می‌دارد یا ممکن است به دلیل وجود باکتری‌های کوچک در روده شما باشد. از نظر علمی، دلایل آن پیش بینی نشده است، اما در هر صورت، می‌تواند وزن شما را افزایش دهد.

جوش‌های پوستی

مشکلات سلامتی در روده می‌تواند به مشکلات سلامتی پوست منجر شود. ممکن است فراتر از باور باشد، اما حقیقت این است که یک رابطه قوی بین آکنه، جوش‌های پوستی و یبوست وجود دارد. در درجه اول سموم از طریق دستگاه گوارش از بدن ما دفع می‌شوند. یکی دیگر از دلایل ایجاد جوش‌های پوستی، فقدان میکروبیوم مفید روده است. تغییرات رژیم غذایی ممکن است به شما در تسکین این مشکلات کمک کند.

هموروئید

هموروئید یک عارضه جانبی شایع و در عین حال ناخوشایند یبوست است. با فشار اضافی و کشیدگی ناحیه رکتوم، سیاهرگ‌های این ناحیه شروع به تورم غیر طبیعی می‌کنند. خون در زیر پوست جمع می شود و توده های دردناکی ایجاد می کند.هموروئید می‌تواند به صورت داخلی (در داخل راست روده پایین) یا خارجی (نزدیک دهانه مقعد) ایجاد شود.

درمان با توجه به وسعت هموروئید تجویز می‌شود. پزشک شما ممکن است یک پماد موضعی و احتمالاً یک نرم کننده مدفوع برای کمک به درمان یبوست تجویز کند.

شقاق مقعد

فشار ناشی از یبوست می‌تواند باعث ایجاد شکاف‌های ریز در پوست اطراف ناحیه رکتوم شود. این می‌تواند باعث خونریزی مقعدی و درد در هنگام اجابت مزاج شود. خون عبوری از این شکاف‌ها معمولا قرمز روشن خواهد بود.

اگر شقاق مقعدی به خودی خود برطرف نشد، پزشک ممکن است پمادی را برای تسکین درد و خارش تجویز کند و در مورد فیشر مزمن هم جراحی و لیزر تنها راه درمان این عارضه است.

افتادگی رکتوم

این یک عارضه جانبی کمتر شایع اما بسیار جدی یبوست مزمن است. افتادگی رکتوم زمانی اتفاق می‌افتد که رکتوم خودش را به سمت بیرون می‌چرخاند و از داخل مقعد بیرون می‌زند.

علائم افتادگی رکتوم شامل درد در قسمت تحتانی شکم، خونریزی احتمالی و بیرون زدگی فیزیکی راست روده از طریق مقعد است.

درمان افتادگی رکتوم به شدت آن بستگی دارد. زمانی که پرولاپس رکتوم هنوز در مراحل اولیه باشد، نیازی به جراحی نیست و رکتوم خود به خود جمع می شود، اما در موارد شدید، جراحی در نظر گرفته می‌شود.

بی اختیاری مدفوع

بی اختیاری مدفوع به ترشح غیر ارادی مدفوع و از دست دادن کنترل بر حرکات روده گفته می‌شود. این می‌تواند یک عارضه جانبی یبوست باشد زیرا فشار مداوم باعث ضعف عضلات رکتوم و حتی آسیب عصبی می‌شود.

برای درمان عضلات ضعیف مقعد، تمرین روده و تمرینات تقویت لگن ممکن است توصیه شود.

نهفتگی مدفوع

نهفتگی مدفوع ناشی از یبوست شدید یا مزمن است. این به دلیل انسداد جامد مدفوع است که به شدت در روده بزرگ یا راست روده شما گیر می‌کند و به سختی می‌توانید آن را دفع کنید. این عارضه در افراد مسن که قبلاً مشکلات روده‌ای داشتند، شایع تر است و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

شما می‌توانید کارهای خاصی مانند خوردن غذاهای پرفیبر، نوشیدن آب فراوان، فعال ماندن و مصرف نرم‌کننده‌های مدفوع که پزشک برای کاهش احتمال گرفتگی مدفوع تجویز می‌کند، انجام دهید.

دارو برای درمان یبوست شدید (بدون نسخه)

داروی یبوست چیست؟ موارد خفیف یبوست را اغلب می‌توان با استفاده از داروهای OTC که ملین نامیده می‌شوند، درمان کرد. گزینه‌های درمان یبوست شدید با دارو به شرح زیر است:

  • داروهای ترکیبی
  • ملین‌های محرک
  • ملین‌های حجیم ساز
  • ملین‌های اسمزی
  • روان کننده‌ها
  • نرم کننده‌های مدفوع

هر نوع ملین به روش متفاوتی برای رفع یبوست عمل می‌کند و آن‌ها ممکن است از نظر سرعت عملکرد و عوارض جانبی که ممکن است ایجاد کنند، متفاوت باشند.

www.mrmed.in/health-library/gastroenterology/10-side-effects-of-constipation

نوشته های مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

support_agent پشتیبانی 8 الی 19
delivery_dining ارسال به تمام نقاط ایران
verified_user ضمانت اصالت و سلامت
trending_up ارسال رایگان سفارش 400+ تومان
view_in_ar پیگیری سفارش ها

تمام حقوق مادی و معنوی برای داروهوم محفوظ است. طراحی و اجرا توسط داروهوم