بهترین ویتامین برای گودی چشم – 10 ویتامین ضروری

بهترین ویتامین برای گودی چشم
تاریخ ایجاد :

گودی زیر چشم یک نگرانی تقریبا رایج است که اغلب از عواملی نظیر خستگی، استرس یا ژنتیک ناشی می‌شود. در‌حالی‌که بسیاری از افراد به دنبال راه حل‌های آرایشی سریع برای رفع آن هستند، پرداختن به این موضوع از درون بدن می‌تواند به همان اندازه موثر باشد.

ویتامین‌ها نقش مهمی در سلامت پوست دارند و برخی مواد مغذی می‌توانند با بهبود گردش خون، افزایش تولید کلاژن و افزایش خاصیت ارتجاعی پوست، به کاهش ظاهر گود و سیاه دور چشم کمک کنند. در این مقاله، به معرفی و بررسی بهترین ویتامین‌ برای گودی چشم و نحوه عملکرد این دسته از ویتامین‌ها می‌پردازیم. از شما دعوت می‌کنیم اگر با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کنید، با ما همراه باشید.گ

بهترین ویتامین برای گودی چشم

ویتامین C

ویتامین C به دلیل خواص آنتی اکسیدانی قدرتمند و توانایی آن در ارتقای سلامت پوست، نقش مهمی در رفع سیاهی و گودی چشم دارد. یکی از فواید اولیه ویتامین C نقش آن در سنتز کلاژن است. کلاژن برای حفظ حالت ارتجاعی و استحکام پوست ضروری محسوب می‌شود و می‌تواند به کاهش خطوط ریز و افتادگی که اغلب همراه با حلقه‌های تیره است، کمک کند.
علاوه‌بر این، ویتامین C با مهار تولید ملانین به روشن شدن پوست کمک می‌کند. این امر می‌تواند به‌ویژه برای افرادی که دارای هایپرپیگمانتاسیون اطراف چشم هستند بسیار مفید باشد؛ زیرا می‌تواند منجر به یکنواخت شدن رنگ پوست و کاهش تیرگی مرتبط با گودی و تیرگی زیر چشم شود.
خواص آنتی اکسیدانی ویتامین C همچنین از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد که می‌تواند منجر به پیری زودرس و تیرگی شود، محافظت می‌کند. با مبارزه با استرس اکسیداتیو، ویتامین C باعث سلامت و شادابی بیشتر پوست می‌شود.
علاوه‌بر این، ویتامین C می‌تواند گردش خون را در پوست بهبود بخشد که این امر ممکن است به کاهش ظاهر گودی چشم ناشی از گردش خون ضعیف یا خستگی کمک کند. بهبود گردش خون می‌تواند به ظاهری شاداب‌تر و کاهش پف‌کردگی منجر شود و چشم‌ها را بیدارتر نشان دهد.
منابع این ویتامین شامل مرکباتی همچون پرتقال و لیمو، انواع توت‌ها نظیر توت فرنگی، سبزیجات مختلف مثل فلفل دلمه‌ای و کلم بروکلی و میوه‌های کیوی، پاپایا و آناناس می‌شود. افزودن ویتامین C به روتین مراقبت از پوست می‌تواند این فواید گفته شده را داشته باشد و به کاهش گودی چشم و درعین‌حال ارتقای سلامت کلی پوست کمک کند. بنابراین، می‌توان ویتامین C را بهترین ویتامین برای گودی چشم در نظر گرفت.
مواد غذایی و مکمل‌های حاوی ویتامین C
ویتامین K
ویتامین K نقشی حیاتی در رفع سیاهی زیر چشم دارد که آن که به یکی از برجسته‌ترین ویتامین‌ها در گروه بهترین ویتامین برای گودی چشم تبدیل می‌کند.
در درجه اول این نقش حیاتی به دلیل توانایی ویتامین K در حمایت از گردش خون سالم و لخته شدن مناسب خون است. هنگامی که رگ‌های خونی ظریف اطراف ناحیه چشم ضعیف می‌شوند یا آسیب می‌بینند، این امر می‌تواند منجر به تجمع خون و در نتیجه ظاهر شدن حلقه‌های تیره و گودی شود. ویتامین K به تقویت این رگ‌های خونی کمک می‌کند و احتمال کبودی و تغییر رنگ را کاهش می‌دهد.
علاوه‌بر این، ویتامین K به دلیل خواص ضد التهابی‌اش شناخته شده است. این ویژگی می‌تواند به‌ویژه در تسکین پوست اطراف چشم مفید باشد و به کاهش پف و قرمزی که اغلب با حلقه‌های تیره و گودی همراه است، کمک کند. با کاهش التهاب، ویتامین K به ظاهری با طراوت و سرزنده کمکی اساسی می‌کند.
یکی دیگر از جنبه‌های مهم ویتامین K نقش آن در سلامت پوست است. این ویتامین محلول در چربی به بازسازی سلول‌های پوست و ارتقای بهبودی کمک کرده که می‌تواند به بهبود بافت کلی و رنگ پوست زیر چشم کمک شایانی کند. این جوانسازی می‌تواند سیاهی دور چشم را بیشتر کاهش دهد.
بنابراین، گنجاندن ویتامین K در روتین مراقبت از پوست می‌تواند این فواید متعدد را داشته باشد و منجر به روشن‌تر و یکنواخت‌تر شدن چهره و کاهش گودی و سیاهی دور چشم شود. منابع طبیعی این ویتامین شامل سبزی‌های برگدار نظیر کلم پیچ و اسفناج، سبزیجات چلیپایی مثل کلم بروکلی و کلم بروکسل، گیاهان جعفری، ریحان و گشنیز و غذاهای تخمیری مانند ناتو و چای سبز می‌شود.
برخی منابع طبیعی ویتامین K
ویتامین E
ویتامین E یک آنتی اکسیدان قدرتمند و شناخته شده است که نقش مهمی در سلامت پوست، به‌ویژه در رفع سیاهی و گودی چشم دارد. یکی از مزایای اصلی این ویتامین توانایی آن در مبارزه با استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزادی است که می‌تواند به پیری زودرس و تغییر رنگ پوست کمک کند. ویتامین E با خنثی‌سازی این مولکول‌های مضر، به محافظت از پوست ظریف اطراف چشم کمک کرده و ظاهری جوان‌تر و شاداب‌تر را ایجاد می‌کند.
علاوه‌بر این، ویتامین E دارای خواص مرطوب کنندگی است که برای حفظ رطوبت پوست بسیار مهم محسوب می‌شود. پوست زیر چشم به‌طور ویژه‌ای نازک و مستعد خشکی است که می‌تواند ایجاد گودی و سیاهی را تشدید کند. ویتامین E با هیدراته و مرطوب نگه داشتن این ناحیه به بهبود خاصیت ارتجاعی و بافت پوست کمک می‌کند و باعث می‌شود که حلقه‌های تیره رنگ اطراف چشم کمتر دیده شوند.
ویتامین E همچنین از روند بهبودی پوست حمایت می‌کند. اگر سیاهی و گودی دور چشم ناشی از عواملی نظیر کبودی یا التهاب باشد، ویتامین E می‌تواند به ترمیم بافت آسیب دیده کمکی اساسی کند. خواص ضد التهابی آن به کاهش پف و قرمزی و ایجاد ظاهری شاداب‌تر کمک می‌کند.
در نهایت، گنجاندن ویتامین E در روتین مراقبت از پوست می‌تواند گردش خون را در این ناحیه بهبود بخشد. گردش خون بهبود یافته به جلوگیری از تجمع خون که اغلب منجر به حلقه‌های تیره رنگ می‌شود، کمک کرده و رنگ پوست را روشن‌تر و یکنواخت‌تر می‌کند.
به‌طورکلی، ویتامین E را می‌توان بهترین ویتامین برای گودی چشم به شمار آورد. چرا که این ویتامین نه‌تنها علائم قابل مشاهده سیاهی دور چشم را برطرف می‌کند، بلکه در سلامت کلی و انعطاف پذیری پوست اطراف چشم نیز نقشی اساسی دارد. مواد غذایی و منابع حاوی ویتامین E شامل مغزها و دانه‌هایی همچون بادام و تخمه آفتابگردان، روغن‌های گیاهی نظیر روغن جوانه گندم و روغن آفتابگردان، میوه‌های آووکادو و کیوی و سبزیجات اسفناج، کلم بروکلی و سیب زمینی شیرین می‌شوند.
مواد غذایی و منابع طبیعی ویتامین E
خانواده گروه ویتامین B
گروه‌های ویتامین B، به‌ویژه B۳ «نیاسینامید» و B۱۲ «کوبالامین»، نقش مهمی در سلامت پوست دارند و می‌توانند برای رفع سیاهی و گودی چشم مفید باشند.
ویتامین B۳ یا نیاسینامید به دلیل توانایی خود در بهبود عملکرد سد پوستی شناخته شده است که این امر برای حفظ آبرسانی بسیار مهم به شمار می‌رود. یک سد پوستی که به‌خوبی هیدراته و مرطوب شده باشد به کاهش حلقه‌های تیره رنگ کمک می‌کند، زیرا خشکی پوست می‌تواند آن‌ها را برجسته‌تر کند.
نیاسینامید همچنین دارای خواص ضد التهابی است که می‌تواند پوست را تسکین داده و قرمزی یا پف دور چشم را کاهش دهد. علاوه‌بر این، این ویتامین به افزایش تولید کلاژن کمک می‌کند که این ویژگی می‌تواند خاصیت ارتجاعی و استحکام پوست را بهبود بخشد و باعث شود ناحیه ظریف زیر چشم صاف‌تر و جوان‌تر به نظر برسد. منابع طبیعی ویتامین B۳ شامل گوشت مرغ، بوقلمون و گاو، ماهی‌های تن و سالمون، بادام زمینی و عدس و غلات کامل نظیر برنج قهوه‌ای و نان سبوس دار می‌شود.
ویتامین B۱۲ نیز برای سلامت کلی پوست ضروری است. این ویتامین در بازسازی سلولی نقش دارد و می‌تواند به روشن شدن پوست کمک کند و به‌طور بالقوه رنگدانه‌های مرتبط با حلقه‌های تیره رنگ را کاهش دهد. B۱۲ همچنین از گردش سالم خون پشتیبانی می‌کند که این امر برای جلوگیری از تجمع خون که می‌تواند باعث ایجاد سایه‌های تیره زیر چشم شود، حیاتی است. بهبود گردش خون می‌تواند به ظاهری سرزنده‌تر و با طراوت منجر شود. منابع طبیعی و مواد غذایی حاوی ویتامین B۱۲ نیز شامل جگر گاو، ماهی‌های سالمون و قزل آلا، مرغ و بوقلمون، شیر، ماست، پنیر، غذاهای غنی شده همچون غلات غنی شده و شیر گیاهی می‌شود.
هر دو ویتامین‌ها به‌طور هم افزایی برای ایجاد رنگ پوستی یکنواخت و بهبود بافت کلی پوست همکاری می‌کنند. بنابراین، گنجاندن این ویتامین‌ها در روتین مراقبت از پوست می‌تواند به سلامت و درخشان‌تر شدن ناحیه زیر چشم کمک کند و می‌توان هر کدام از این ویتامین‌ها را در گروه بهترین ویتامین برای گودی چشم قرار داد. اثرات ترکیبی آن‌ها در مرطوب کردن، کاهش التهاب و بازسازی پوست، آن‌ها را به متحدان ارزشمندی در مبارزه با گودی چشم تبدیل می‌کند.
رایج‌ترین منابع ویتامین B
ویتامین A
ویتامین A نقش مهمی در حفظ سلامت پوست ایفا می‌کند و می‌تواند به‌ویژه برای کاهش سیاهی زیر چشم مفید باشد. بنابراین، این ویتامین را نیز می‌توانیم در گروه بهترین ویتامین برای گودی چشم در نظر بگیریم.
یکی از عملکردهای کلیدی آن، تقویت گردش و بازسازی سلولی است که به صاف و جوان نگه داشتن پوست اطراف چشم کمک می‌کند. علاوه‌بر این، ویتامین A دارای خواص آنتی اکسیدانی است که می‌تواند با استرس اکسیداتیو، عاملی که به تغییر رنگ و پیری پوست کمک می‌کند، مبارزه کند.
ویتامین A همچنین با حمایت از تولید کلاژن، به حفظ خاصیت ارتجاعی پوست نیز کمک می‌کند که می‌تواند افتادگی پوست را که اغلب همراه با پیری و تشدید سیاهی دور چشم است را کاهش دهد. علاوه‌بر این، این ویتامین محلول در چربی به بهبود گردش خون کمک کرده و اطمینان حاصل می‌کند که پوست مواد مغذی و اکسیژن کافی را دریافت می‌کند که بدین صورت می‌تواند ناحیه زیر چشم را روشن کند.
مواد غذایی حاوی ویتامین A شامل هویج، سیب زمینی شیرین، اسفناج، کدو حلوایی، فلفل دلمه‌ای قرمز، انبه، زردآلو، زرده تخم مرغ و محصولات لبنی نظیر شیر و پنیر هستند. این مواد غذایی سرشار از بتاکاروتن و رتینول هستند که هر دو شکل ویتامین A محسوب می‌شوند و می‌توانند به سلامت پوست کمک کنند و به‌طور بالقوه سیاهی و گودی دور چشم را کاهش دهند.
منابع ویتامین A از گروه بهترین ویتامین برای گودی چشم
آهن
با آنکه آهن را نمی‌توان در دسته بهترین ویتامین برای گودی چشم در نظر گرفت؛ چرا که یک ماده معدنی است، اما نقش مهمی در حفظ سلامت کلی پوست دارد. این ماده معدنی می‌تواند به‌طور قابل توجهی بر سیاهی زیر چشم تأثیر بگذارد. یکی از وظایف اصلی آهن، مشارکت آن در تولید هموگلوبین است که برای انتقال اکسیژن در سراسر بدن ضروری محسوب می‌شود. اکسیژن رسانی کافی برای پوست سالم همچون ناحیه ظریف زیر چشم، حیاتی است.
هنگامی‌که جریان خون به خطر می‌افتد یا کمبود آهن وجود داشته باشد می‌تواند منجر به کدر شدن چهره و تشدید سیاهی و گودی دور چشم شود. علاوه‌بر این، آهن به استحکام کلی و یکپارچگی عروق خونی کمک می‌کند. رگ‌های خونی ضعیف یا گشاد شده می‌توانند باعث جمع شدن خون در ناحیه زیر چشم شدت و اثری سایه‌دار ایجاد کنند که به صورت گودی دور چشم ظاهر می‌شود. با حمایت از سلامت عروق، آهن می‌تواند به حداقل رساندن این تجمع و بهبود گردش خون کمک کند و منجر به ظاهری شاداب‌تر و با طراوت شود.
علاوه‌بر این، آهن در سنتز کلاژن نیز نقش دارد که برای حفظ خاصیت ارتجاعی و استحکام پوست بسیار مهم است. از آن‌جایی‌که پوست با افزایش سن یا به دلیل عوامل محیطی، خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد، حلقه‌های تیره رنگ و گود افتادن ممکن است برجسته‌تر شوند. اطمینان حاصل کردن از سطح کافی آهن می‌تواند از تولید کلاژن حمایت کرده و به صاف و انعطاف‌پذیر نگه داشتن پوست کمک کند.
در نهایت، کمبود آهن می‌تواند به خستگی و رنگ پریدگی منجر شود و بر سیاهی دور چشم بیافزاید. با رفع کمبود آهن از طریق رژیم غذایی یا مکمل‌ها، افراد متوجه بهبودی نه‌تنها در سطوح انرژی خود، بلکه در روشنایی و سلامت کلی پوست خود نیز می‌شوند.
گنجاندن مواد غذایی غنی از آهن همچون سبزیجات برگدار، حبوبات، گوشت بدون چربی و غلات غنی شده در رژیم غذایی می‌تواند مفید باشد. این رویکرد جامع به افزایش گردش خون، حمایت از یکپارچگی پوست و در نهایت کاهش گودی و سیاهی زیر چشم کمک می‌کند.
برخی از منابع غذایی حاوی آهن
مکمل های حاوی بهترین ویتامین برای گودی چشم
مصرف مولتی ویتامین‌ها و مکمل‌های حاوی مواد مغذی گفته شده می‌تواند راهی مؤثر برای اطمینان از برآورده کردن نیازهای تغذیه‌ای شما باشد، به‌ویژه زمانی که صحبت از رفع نگرانی‌هایی نظیر سیاهی و گودی چشم می‌شود. در ادامه به دلایلی که چرا ترکیب مکمل‌ها می‌تواند در کنار یک رژیم غذایی سالم بسیار مفید واقع شوند، می‌پردازیم.
● شکاف‌های تغذیه‌ای
بسیاری از افراد ممکن است به دلیل محدودیت‌های غذایی، سبک زندگی پرمشغله یا ترجیحات شخصی، تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری را صرفاً از طریق مواد غذایی دریافت نکنند.
مکمل‌ها می‌توانند به پر کردن این شکاف‌ها کمک کرده و اطمینان حاصل کنند که مقادیر کافی از مواد مغذی کلیدی نظیر ویتامین‌های A، C، E، گروه ویتامین‌های B و سایر مواردی که از سلامت پوست حمایت می‌کنند را دریافت می‌کنید.
● راحتی مصرف
مصرف مکمل‌ها می‌تواند گزینه راحت‌تری برای کسانی باشد که ممکن است در تهیه وعده‌های غذایی متعادل هر روزه دچار مشکل شوند. یک مولتی ویتامین روزانه می‌تواند راهی سریع و آسان برای اطمینان از دریافت مواد مغذی مورد نیاز شما باشد.
● افزایش جذب
برخی از مواد مغذی به صورت هم افزایی با هم همکاری می‌کنند، به این معنی که وقتی با هم به صورت مکمل مصرف شوند بهتر جذب می‌شوند. به‌عنوان مثال، اشکال خاصی از ویتامین A «مانند رتینول» ممکن است در مکمل‌ها فراهمی زیستی بیشتری داشته باشند و می‌توانند اطمینان حاصل کنند که بدن شما به‌طور موثری از آن‌ها استفاده می‌کند.
● ثبات در مصرف
مصرف منظم یک مکمل می‌تواند به حفظ سطوح ثابت مواد مغذی ضروری در بدن شما کمک کند که برای سلامت همیشگی پوست و بهزیستی کلی بسیار دارای اهمیت است.
● عوامل سن و سبک زندگی
با افزایش سن یا عوامل سبک زندگی خاصی همچون استرس زیاد یا کمبود خواب، نیازهای تغذیه‌ای ما ممکن است تغییر کند. مکمل‌ها می‌توانند پشتیبانی بیشتری را برای برآورده کردن این الزامات در حال تحول فراهم کنند.
● کنترل کیفیت
مکمل‌های موجود در داروخانه‌های معتبر نظیر داروهوم، تحت کنترل‌های کیفی دقیق قرار گرفته‌اند تا اطمینان حاصل شود که شما خریداران عزیز محصولی مطابق با استانداردهای ایمنی و کارایی دریافت می‌کنید.
بنابراین، باتوجه‌به ضرورت و اهمیت مکمل‌ها، داروهوم مفتخر است که طیف بسیار گسترده‌ای از مولتی ویتامین‌ها و مکمل‌های با کیفیت را ارائه می‌دهد. در ادامه به برخی از مولتی ویتامین‌های مرغوب موجود در داروهوم که حاوی تمام ویتامین‌های گفته شده در این مقاله هستند، اشاره می‌کنیم.
● قرص مولتی ویتامین کامپلیت یوروویتال
● کپسول مولتی ویتامین مینرال ساپلاس مدز ۶۰ عددی
مکمل مولتی ویتامین مینرال ساپلاس مدز موجود در داروهوم
● قرص اسپکتروم نوتراکس ۳۰ عددی
● قرص مولتی دی ویت اکتیو هلث اید ۳۰ عددی
● قرص ادالت کامپلیت برونسون ۳۰ عددی
● سافت ژل مولتی دیلی دانا ۳۰ عددی
● سافت ژل مولتی ویتامین و مینرال ویتالی تون ۳۰، ۶۰ و ۱۰۰ عددی
علاوه‌بر این موارد، در صورت تمایل می‌توانید مکمل‌های حاوی ویتامین‌های گفته شده را به صورت جداگانه نیز از داروهوم تهیه کنید.
به‌طورکلی، درحالی‌که یک رژیم غذایی متعادل غنی از میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و چربی‌های سالم برای سلامت کلی و شادابی پوست ضروری است، مکمل‌ها می‌توانند به‌عنوان یک افزودنی ارزشمند برای رژیم شما عمل کنند.
کلام آخر
در نهایت باتوجه‌به آنچه گفته شد، رفع سیاهی و‌ گودی زیر چشم اغلب به یک رویکرد چند وجهی نیاز دارد و ترکیب ویتامین‌های خاص می‌تواند نقش مهمی در افزایش سلامت پوست این ناحیه داشته باشد.
ویتامین‌هایی نظیر C، K، E و A خواص آنتی اکسیدانی دارند، از تولید کلاژن حمایت می‌کنند و گردش خون را بهبود می‌بخشند و همگی در کاهش سیاهی دور چشم نقش دارند. با شناخت گروهی مرکب از بهترین ویتامین برای گودی چشم و ادغام این مواد مغذی در روتین مراقبت از پوست یا رژیم غذایی خود، همراه با حفظ یک سبک زندگی سالم می‌توانید به‌طور موثری با سیاهی دور چشم خود مبارزه کنید و پوستی روشن‌تر و جوان‌تر داشته باشید.

نوشته های مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

support_agent پشتیبانی 8 الی 19
delivery_dining ارسال به تمام نقاط ایران
verified_user ضمانت اصالت و سلامت
trending_up ارسال رایگان سفارش 900,000+ تومان
view_in_ar پیگیری سفارش ها

تمام حقوق مادی و معنوی برای داروهوم محفوظ است. طراحی و اجرا توسط داروهوم