مینرال چیست و قرص مولتی ویتامین مینرال برای چیست؟

بهترین مولتی ویتامین و مینرال
تاریخ ایجاد :

مینرال چیست و قرص مولتی ویتامین مینرال برای چیست ؟ بهترین قرص مولتی ویتامین و مینرال کدام است؟ برای تأمین ویتامین های مورد نیاز بدن، مصرف چه مکمل مولتی ویتامین و مینرال توصیه می شود؟

خرید انواع مولتی ویتامین عمومی و مینرال از داروخانه آنلاین داروهوم با قیمت استتنایی.

مولتی ویتامین عمومی و مینرال بدون شک یکی از بهترین مکمل های تقویتی و تغذیه ای به شمار می رود که برای تمامی افراد به خصوص سالمندان، کودکان، بیماران، زنان باردار، ورزشکاران و غیره قابل استفاده است. این مکمل ها به دلیل برخورداری از ویتامین ها، املاح و مواد معدنی مورد نیاز بدن برای ارتقای سطح سلامت و سیستم ایمنی تاثیرات فوق العاده ای دارند.

خرید انواع مولتی ویتامین آقایان از داروخانه آنلاین داروهوم با قیمت استتنایی.

خرید و قیمت انواع مولتی ویتامین بانوان از داروخانه آنلاین داروهوم با قیمت استتنایی.

پیشرفت علم پزشکی سبب شده است که انواع متفاوتی از این محصولات در فرم های قرص، شربت، کپسول، پودر و مکمل های تزریقی تولید و به بازار عرضه شوند. از این رو شاهد برندهای تولید کننده متفاوتی از این محصولات هستید. در این مقاله قصد داریم در مورد مولتی ویتامین ها و تاثیرات شگفت انگیز آنها روی بدن، مطالب جامعی را ارائه‌ کنیم. همچنین در مورد نحوه مصرف، عوارض، تداخل دارویی و سایر ویژگی های این محصولات توضیح دهیم، بنابراین اگر نیاز به مصرف مولتی ویتامین های عمومی دارید، قبل از اقدام به این کار، مطالعه ادامه این مطلب را از دست ندهید.

در داروخانه آنلاین دکتر بهمنی (داروهوم) با امکان خرید آنلاین دارو، محصولات آرایشی بهداشتی، مکمل ها و تجهیزات پزشکی، می‌توانید روند سفارش آنلاین را از مرحله بررسی، انتخاب محصول، خرید و تحویل در محل را انجام دهید. داروهوم به شما کمک می‌کند تا در وقت و هزینه‌های خود صرفه‌ جویی کنید تا محصولات مورد نظر خود را با %تخفیفات ویژه و استثنایی% تهیه نمایید.

بهترین مولتی ویتامین عمومی و مینرال

مولتی ویتامین عمومی و مینرال چیست؟

این محصولات همانطور که از نام آنها مشخص است، شامل مجموعه ای از ویتامین ها و مواد معدنی هستند که بدن به آنها نیاز دارد. در واقع برای رشد و نمو سلول های بدن، افزایش قدرت ذهن و سلامتی کلی بدن باید ویتامین ها و مواد معدنی از طریق مصرف رژیم غذایی سالم به بدن وارد شوند.

در برخی از مواقع بدن قادر به دریافت این مواد از طریق غذا نیست، بنابراین برای تامین آنها مصرف مولتی ویتامین ها توصیه می شود. مصرف روزانه تنها یک الی دو قرص یا کپسول از این مکمل ها نیاز کل بدن به ویتامین ها و سایر مواد مغذی را تامین می کند. در آمریکا این محصولات جز پرفروش ترین و پرمصرف ترین مکمل های غذایی به شمار می‌روند.

در ترکیبات این مکمل های دارویی از ویتامین های گروه B، ویتامین A، ویتامین C، ویتامین D، ویتامین E، ویتامین K و مواد معدنی همچون: منیزیم، آهن، مس، منگنز، پتاسیم، کلسیم، فسفر، سدیم و ید استفاده می شود. این مواد در مولتی ویتامین عمومی و مینرال، انرژی لازم برای انجام فعالیت های روزانه بدن را تامین می کنند و موجب رشد و بهبود عملکرد ارگان های بدن می شوند.

چرا باید مولتی ویتامین های مینرال مصرف کنیم؟

رژیم غذایی سالم همیشه بهترین گزینه برای تامین مواد مورد نیاز و حیاتی بدن است. با این حال شرایط دریافت این مواد توسط غذا برای تمامی افراد وجود ندارد. به همین دلیل پزشکان برای جلوگیری از کمبود این مواد و کاهش سطح سلامت ارگان های بدن، مصرف این نوع از مکمل های دارویی و غذایی را توصیه می کنند.

در صورتی که شرایط جسمی افراد برای داشتن یک رژیم غذایی سالم و ارگانیک مناسب نباشد یا پزشک مصرف برخی از غذاها را برای این افراد منع کرده باشد، اهمیت مکمل ها خود را نشان می دهند. امروزه در تمامی نقاط جهان از مولتی ویتامین عمومی و مینرال به عنوان مکمل های غذایی و دارویی یاد می شود. این محصولات با تامین ریز مغذی های مورد نیاز بدن، به افزایش سطح سلامت ارگان های داخلی کمک بسیاری می کنند. بنابراین مصرف آنها برای افراد دارای کمبود ویتامین یا مواد معدنی در بدن ضروری است.

مولتی ویتامین ها و مینرال ها در چه فرم هایی تولید می شوند؟

این محصولات بسیار مفید، برای تمامی افراد قابل استفاده هستند. از این رو آنها را در اشکال و فرم های متنوع تولید می کنند که به راحتی قابل مصرف باشند. این محصولات به صورت زیر تولید می شوند:

  • قرص خوراکی جویدنی و زیر زبانی
  • شربت
  • کپسول
  • پودر
  • آمپول
  • قطره

تمامی این اشکال در بازار به فروش می رسند و بهتر است با توجه به شرایط خود، نوع مناسبی از آنها را انتخاب کنید.

مصرف مولتی ویتامین عمومی و مینرال چه مزایایی دارد؟

همانطور که گفته شد این محصولات دارای ترکیبات متعددی هستند که بدن برای ادامه حیات خود به آنها نیاز دارد. پوست و ارگان های داخلی بدن باید برای انجام وظایف خود، مواد مغذی مفیدی دریافت کنند. در غیر این صورت، کارکرد آنها با مشکل مواجه می‌شود. با مصرف این مکمل ها از پیری زودرس پوست که به دلیل کمبود ویتامین ها و مواد معدنی رخ می دهد، جلوگیری به عمل می آید.

همچنین این محصولات عوارض بیماری ها را کاهش می‌دهند و در بسیاری از مواقع از ابتلا به آنها پیشگیری می کنند. به عنوان نمونه، مولتی ویتامین های حاوی کلسیم، منیزم‌ و ویتامین دی مانع از پوکی استخوان می‌شوند و استحکام آنها را نیز به ارمغان می آورند. برخی از این مکمل ها نیز برای کاهش اثرات کم خونی موثر هستند و مانع از ابتلای افراد به بیماری های مهلک مانند سرطان می شوند.

برای مصرف این محصولات باید با یک پزشک متخصص تغذیه مشورت های لازم را انجام دهید. این افراد بر اساس سن، جنسیت، سابقه بیماری و شرایط جسمی و روحی فرد، مکمل های مورد نظر را تجویز می کنند. همچنین مصرف مولتی ویتامین عمومی و مینرال فاقد قند، کربوهیدرات، گلوتن، رنگ‌های غیر مجاز و طعم دهنده ‌های مصنوعی بهترین گزینه برای ارتقای سطح سلامت بدن است. یکی دیگر از مزایای این مکمل ها بهبود قد و رشد کودکان است. این محصولات به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کنند و برای درمان بی خوابی، کاهش وزن، مشکلات ذهنی و غیره نیز موثر هستند.

چه کسانی کاندید مصرف قرص های مولتی ویتامین مینرال هستند؟

این محصولات برای تمامی افراد مفید هستند و با تجویز پزشک، مانعی در مصرف آنها وجود ندارد. با این حال مکمل های تقویتی و دارویی در صورتی تجویز می‌شوند که بدن دچار کمبود ریزمغذی ها باشد. در غیر این صورت، تجمع بیش از حد ویتامین ها و مواد معدنی در بدن نیز مشکلات مربوط به خود را ایجاد می کند. اکثر افراد مجاز به دریافت این محصولات، شامل موارد زیر می‌شوند:

سالمندان و افراد مسن

یکی از بهترین کاندیدای مصرف مولتی ویتامین عمومی و مینرال، سالمندان و افراد مسن هستند، زیرا با افزایش سن دریافت این مواد از طریق رژیم غذایی سخت می شود. همچنین تولید برخی از مواد مورد نیاز بدن به مرور کاهش پیدا می‌کند که نتیجه آن ایجاد مشکلات متفاوت مانند: آلزایمر، پوکی استخوان، فشار خون بالا، دیابت، ریزش مو، کاهش انرژی، چروک پوست و غیره است. در این صورت مکمل های مولتی ویتامین بهترین گزینه برای پیشگیری از این بیماری ها و معضلات هستند. بهترین مولتی ویتامین سالمندان عبارتند از:

کودکان در سنین رشد

از آنجایی که کودکان به تدریج رشد می کنند و قد می کشند، باید به طور مدام از مکمل های مولتی ویتامین استفاده کنند، زیرا در سنین رشد، بدن به مواد مغذی متفاوتی نیاز دارد و در صورت عدم دریافت آنها از طریق غذا، کمبود آنها باید به واسطه مکمل های دارویی و تغذیه ای تامین شود. این مواد موجب رشد سلول ها، افزایش قد، استحکام استخوان ها، سلامت ارگان ها، شادابی پوست و ارتقای سیستم ایمنی بدن می شوند و انرژی مورد نیاز برای سوخت و ساز سلول های بدن کودکان را نیز تامین می کنند. بهترین مولتی ویتامین کودکان عبارتند از:

مصرف مولتی ویتامین عمومی و مینرال در دوران بارداری

زنان باردار و شیرده از جمله کسانی هستند که به این مکمل ها نیاز دارند. در غیر این صورت سلامت آنها و جنین در معرض خطر قرار می گیرد. البته مکمل های دوران بارداری باید طبق تجویز پزشک مصرف شوند و مصرف خودسرانه آنها به هیچ وجه جایز نیست. بهترین مولتی ویتامین های دوران بارداری و شیردهی عبارتند از:

افراد دارای رژیم لاغری

افراد چاقی که در رژیم لاغری به سر می برند، بدون شک با کمبود ویتامین ها و مواد معدنی روبرو می شوند. این افراد به دلیل منع مصرف برخی از مواد غذایی ممکن است ریزش مو، افتادگی پوست، پوسیدگی دندان ها، کاهش مقاومت استخوان ها و غیره را تجربه کنند. برای جلوگیری از این مشکلات، مصرف مولتی ویتامین ها بسیار ضروری است. البته این محصولات باید با توجه به نیاز بدن این افراد و کمبودهای آنها توسط پزشک متخصص و یا کارشناس تغذیه تجویز شوند.

ورزشکاران

مولتی ویتامین عمومی و مینرال برای ورزشکاران فواید بسیاری به همراه دارد. از آنجایی که این محصولات موجب تقویت عضلات و افزایش انرژی بدن می شوند، در زمان ورزش از کاهش مواد مغذی مورد نیاز بدن جلوگیری به عمل می آورند. ورزشکاران به دلیل سوخت و ساز بالای بدن خود به سرعت ذخایر ریزمغذی های بدن را از دست می دهند و برای جبران آنها بهتر است زیر نظر یک پزشک حرفه ای از این مکمل ها استفاده کنند.

مولتی ویتامین عمومی و مینرال

مصرف مولتی ویتامین مینرال در چه صورت توصیه نمی شود؟

این محصولات زیر نظر بهترین و حرفه ای ترین شرکت های دارویی تولید می شوند و دارای تمامی استانداردهای بهداشتی و درمانی هستند. با این حال مصرف آنها برای تمامی افراد جایز نیست و ممکن است موجب ایجاد عوارض متفاوتی در بدن آنان شود. موارد منع مصرف مولتی ویتامین عمومی و مینرال شامل موارد زیر می شوند:

  • افرادی که به ترکیبات این محصولات واکنش های آلرژیک نشان می دهند.
  • افراد دارای ابتلا به قند خون یا دیابت نوع 2 بدون اجازه پزشک نباید از این مولتی ویتامین ها استفاده کنند.
  • بیماران دارای مشکلات کلیوی به دلیل بار بالای ویتامین ها و مواد معدنی، کاندید مناسبی برای مصرف این محصولات نیستند.
  • افرادی که از برخی داروهای خاص استفاده می‌کنند یا دارای سابقه بیماری به خصوصی هستند، به هیچ وجه نباید به صورت سرخود از این مکمل ها استفاده کنند.

آیا قرص مولتی ویتامین مینرال موجب چاقی می شود؟

برخی از افراد باور دارند که این مکمل ها چاق کننده هستند و موجب افزایش وزن می شوند. در صورتی که این باور اشتباه است. البته امکان افزایش اشتها با مصرف این مکمل ها برای افراد لاغر وجود دارد، اما افراد چاق دچار اضافه وزن نمی شوند.  مولتی ویتامین عمومی و مینرال، ممکن است موجب کاهش وزن افراد چاق نیز شود، زیرا مواد موجود در آن به افزایش سوخت و ساز بدن کمک می کند و این امر در کاهش کالری و چربی اضافی بدن نیز موثر است.

برخی از مواد موجود در این محصولات مانند: ویتامین B6 موجب افزایش ترشح هورمون سروتونین مغز می شوند که در نتیجه آن اشتها نیز افزایش پیدا می‌کند. در حالت کلی این محصولات به هیچ وجه موجب کاهش یا افزایش وزن نمی‌شوند و بهتر است سبک زندگی افراد همراه با مصرف آنها تغییر پیدا کند. بر اساس نتیجه تحقیقات، برخی از ویتامین ها و مواد معدنی موجب تولید بیشتر هورمون های انسولین، لپتین و کورتیزول می شوند که در کنترل مصرف غذا نقش مهمی دارند.

بهترین مکمل مولتی ویتامین عمومی و مینرال چیست؟

همانطور که گفته شد شرکت های متنوعی دست به تولید این مکمل های غذایی زده اند. به همین دلیل انتخاب بهترین نوع از آنها کمی دشوار است. این محصولات در دو نوع خارجی و ایرانی در بازار وجود دارند و هر کدام از آنها با قیمت های متفاوتی نیز به فروش می رسند. تمامی این محصولات باید دارای ویتامین های گروه B، ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E و مواد معدنی متفاوتی باشند. در ادامه برخی از بهترین مولتی ویتامین ها را بررسی می کنیم.

مولتی پریناتال ‌ها

این محصولات برای زنان باردار و شیرده مناسب است و به دلیل ترکیبات منحصر به فرد خود مانند: ویتامین D3، فولیک اسید، ویتامین های B کمپلکس، ویتامین C، روی و آهن برای این دوران استفاده می شود.

مولتی ویتامین عمومی و مینرال تراپوتیک

این محصولات نیز از دو ویتامین مورد نیاز بدن به نام  A و B کمپلکس تشکیل شده است و برای افراد دارای سو تغذیه به کار می رود.

قرص مولتی ویتامین فارماتون

این محصول به رفع خستگی‌، استرس، کاهش انرژی بدن، پیری زودرس، کاهش تمرکز ذهنی، چربی خون، کم خونی، افسردگی، فقر آهن کمک می کند و دارای ترکیبات مفیدی همچون: ویتامین A، ویتامین E، ویتامین های B کمپلکس، ویتامین D، اسید فولیک، کلسیم، آهن، منیزیم و پتاسیم است.

قرص ساپلاس مدز

این مکمل های دارویی برای افزایش شادابی پوست، مو و  تقویت ناخن ها تولید می شوند. این محصولات را به نام مولتی ویتامین ساپلاس مدز نیز می شناسند. در ترکیبات این مکمل ها از گیاهان دارویی، ویتامین A، ویتامین ‌B کمپلکس، ویتامین‌ C، ویتامین D، ویتامین K، ویتامین E و مواد معدنی: منیزیم، آهن، مس، ید و منگنز استفاده شده است.

قرص رد جینسینگ

این مولتی ویتامین عمومی و مینرال نیز برای تقویت قوای جنسی کاربرد دارد. این محصول دارویی از عصاره جینسینگ، زنجبیل، مواد معدنی و ویتامین ها تولید شده است و برای بهبود خلق و خو و سلامت قلب و عروق نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته مصرف طولانی مدت و سرخود این مکمل به هیچ وجه توصیه نمی شود.

روش مصرف مولتی ویتامین‌های مینرال و عمومی چگونه است؟

نحوه مصرف این مکمل ها روی برچسب بسته بندی آنها نوشته شده است. در برخی از مواقع نیز پزشک بر اساس شرایط جسمی افراد دز این محصولات را تغییر می‌دهد، بنابراین مصرف این مولتی ویتامین ها نباید به صورت سرخود انجام شود. مصرف قرص یا کپسول مولتی ویتامین های مینرال به صورت یک الی دو قرص یا کپسول در طول روز همراه با دو لیوان آب مانعی ندارد، اما نباید دز مشخص شده را افزایش داد.

قرص های زیر زبانی را نیز باید در زیر زبان قرار داد که با بزاق دهان حل شوند. مولتی ویتامین ها در فرم قرص های جویدنی را نیز باید بجوید و سپس آن را قورت دهید. شربت این مکمل ها نیز دارای پیمانه یا سرنگ درجه بندی شده است که دز مصرفی آنها بنا به شرایط بیمار مشخص می شود. مولتی ویتامین عمومی و مینرال را نباید با محصولات لبنی مانند شیر استفاده کنید، زیرا ممکن است موجب افزایش کلسیم و ایجاد برخی از عوارض در بدن شوند.

مصرف بیش از حد مولتی ویتامین‌ها چه عوارضی دارد؟

در حالت کلی این مکمل ها هیچ گونه ضرری برای بدن به همراه ندارند. برخی از افراد ممکن است به ترکیبات این محصولات واکنش های آلرژیک نشان دهند که با علائمی مانند: کهیر، تورم لب ها، تورم گلو و مشکلات تنفسی خود را نشان می دهند، اما مصرف بیش از حد و خودسرانه آنها ممکن است سبب ایجاد عوارض زیر شوند:

  • ایجاد مشکلات معده
  • سردرد و دردهای عضلانی
  • احساس درد در قفسه سینه
  • مشکلات پوستی
  • استفراغ و اسهال
  • یبوست
  • ریزش موها
  • کاهش یا افزایش بیش از حد اشتها
  • ایجاد خارش در اطراف دهان
  • به هم ریختگی دوره‌ قاعدگی
  • ایجاد درد شدید در کمر
  • پیدایش خون در ادرار
  • رنگ پریدگی پوست

جمع بندی

مولتی ویتامین عمومی و مینرال از جمله محبوب ترین مکمل های تغذیه ای و دارویی است که در ترکیبات آن انواع ویتامین ها و مواد معدنی به کار می رود. به همین دلیل این محصولات برای تمامی افراد به خصوص سالمندان، کودکان، افراد بیمار، زنان باردار و افراد ضعیف قابل استفاده هستند.

این محصولات باید با تجویز پزشک مصرف شوند و استفاده خودسرانه و بیش از حد آنها، موجب ایجاد عوارضی از قبیل: دردهای شکمی، مشکلات گوارشی، اختلالات پوستی، سردرد، دردهای عضلانی و غیره می شود. با مصرف این محصولات سلامتی بدن ارتقا پیدا می‌کند، سیستم ایمنی تقویت می‌شود، مشکلات ذهنی از بین می روند، رشد و نمو استخوان ها بهبود پیدا می کنند و انرژی لازم برای سوخت و ساز بدن نیز تامین می شود.

در داروخانه آنلاین دکتر بهمنی (داروهوم) با امکان خرید آنلاین دارو، محصولات آرایشی بهداشتی، مکمل ها و تجهیزات پزشکی، می‌توانید روند سفارش آنلاین را از مرحله بررسی، انتخاب محصول، خرید و تحویل در محل را انجام دهید. داروهوم به شما کمک می‌کند تا در وقت و هزینه‌های خود صرفه‌ جویی کنید تا محصولات مورد نظر خود را با %تخفیفات ویژه و استثنایی% تهیه نمایید.

نوشته های مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

support_agent پشتیبانی 8 الی 19
delivery_dining ارسال به تمام نقاط ایران
verified_user ضمانت اصالت و سلامت
trending_up ارسال رایگان سفارش 400+ تومان
view_in_ar پیگیری سفارش ها

تمام حقوق مادی و معنوی برای داروهوم محفوظ است. طراحی و اجرا توسط داروهوم