درمان ضربان قلب پایین در منزل با این 10 روش!

درمان ضربان قلب پایین در منزل
تاریخ ایجاد :

ضربان قلب پایین که همچنین به‌عنوان برادی کاردی شناخته می‌شود، وضعیتی است که در آن قلب فرد کندتر از حد طبیعی می‌تپد. اگرچه ضربان قلب آهسته به‌طور‌کلی به‌عنوان نشانه‌ای از سلامت قلب در نظر گرفته می‌شود، اما می‌تواند نشانه‌ای از شرایط مختلف مربوط به اختلالات سلامتی نیز باشد.

در این مقاله به این مسئله می‌پردازیم که ضربان قلب پایین چیست، چه عللی باعث آن می‌شوند و چه علائمی با آن همراه است. همچنین تشریح 10 روش موثر برای درمان ضربان قلب پایین در منزل و معرفی بهترین قرص‌ها و مکمل‌ها جهت کمک به این بیماری را ارائه خواهیم کرد. در این مسیر از شما دعوت می‌کنیم با ما همراه شوید.

ضربان قلب پایین

ضربان قلب پایین یا برادی کاردی وضعیتی است که در آن قلب فرد کندتر از حد معمول و طبیعی می‌تپد. ضربان قلب طبیعی در حالت استراحت برای بزرگسالان بین ۶۰ تا ۸۰ ضربه در دقیقه «BPM» است. ضربان قلب پایین به‌عنوان ضربان قلب در حالت استراحت زیر ۶۰ BPM تعریف می‌شود و می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی نظیر استعداد ژنتیکی، شرایط پزشکی زمینه‌ای یا مصرف داروهایی خاص باشد.

به نقل از سایت healthdirect.gov درباره ضربان قلب 40 و عوارض آن:

If you’re sleeping or if you’re a young, healthy adult or very fit, it can be normal to have a heart rate of 40 – 60 bpm. Bradycardia can cause you to feel faint, dizzy, short of breath, fatigued or have chest pain. Bradycardia can have a variety of causes including heart problems, medicines, or electrolyte imbalances.

درمان خانگی ضربان قلب پایین

درمان ضربان قلب پایین در منزل

ضربان قلب پایین یا همان برادی کاردی در بسیاری از موارد در منزل قابل درمان است. درحالی‌که موارد شدیدتر ممکن است نیاز به رسیدگی‌های تخصصی پزشکی بیشتری داشته باشند، تغییراتی در سبک زندگی وجود دارد که می‌تواند به بهبود ضربان قلب کمک کند. در ادامه به چگونگی ده روش برای درمان ضربان قلب پایین در منزل پرداخته‌ایم.

1- ورزش مناسب

فعالیت بدنی منظم مانند پیاده روی، دویدن یا دوچرخه سواری می‌تواند به بهبود سلامت قلب و عروق و افزایش ضربان قلب کمک کند. توصیه می‌شود که ۳ تا ۵ بار در هفته به مدت ۳۰ الی ۶۰ دقیقه ورزش کنید. ورزش کردن منظم به درمان قلب درد عصبی در منزل نیز کمک میکند.

ورزش مناسب

2- خواب کافی و منظم

داشتن خوابی آرام، منظم و کافی برای حفظ ضربان قلب سالم مهم است. بهتر است ۷ الی ۹ ساعت خواب در شب را هدف قرار دهید.

3- اجتناب از الکل، کافئین، سیگار و تنباکو

این مواد می‌توانند باعث افزایش ضربان قلب شوند، بنابراین مهم است که از مصرف الکل و همچنین کافئین که در قهوه، چای و‌ نوشابه یافت می‌شود اجتناب کنید یا آن را محدود کنید. دود سیگار نیز حاوی نیکوتین است که می‌تواند باعث افزایش خطر بیماری قلبی شود. توصیه می‌شود که از دود سیگار و سایر محصولات تنباکوی دودی یا جویدنی نظیر سیگار برگ، پیپ و تنباکوی جویدنی خودداری کنید.

4- مدیریت و کاهش استرس و اضطراب

استرس و اضطراب می‌توانند نیز خطر بیماری قلبی را افزایش دهند. برای کمک به کاهش استرس و بهبود سلامت قلب می‌توانید تکنیک‌های تمدد اعصاب مانند تنفس عمیق، مدیتیشن یا یوگا را تمرین کنید. یوگا برای پایین اوردن فشار خون فوری نیز مفید است.

5- تغذیه مناسب و مواد غذایی مفید برای قلب

مصرف یک رژیم غذایی غنی از میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل می‌تواند به حفظ ضربان قلب سالم کمک کند. غذاهای حاوی چربی‌های سالم و اسیدهای چرب امگا ۳ همچون آجیل و آووکادو را انتخاب کنید و مصرف چربی‌های اشباع و ترانس را که در فست فودها، غذاهای سرخ شده و فرآوری شده یافت می‌شوند، محدود کنید.

6- تمرینات ذهن آگاهی

تمرین ذهن آگاهی نظیر تمرکز بر لحظه حال می‌تواند به کاهش استرس و اضطراب و در نتیجه، به بهبود سلامت قلب کمک کند.

7- تمرینات تمدد اعصاب و تمرینات تنفسی

تمرینات تنفس عمیق و سایر تکنیک‌های تمدد اعصاب می‌توانند به کاهش استرس و بهبود سلامت قلب کمک کنند. تنفس عمیق مانند تکنیک ۴-۷-۸ که شامل گرفتن دم به مدت چهار ثانیه، نگه داشتن آن به مدت هفت ثانیه و بازدم به مدت هشت ثانیه است، می‌شود.

8- نوشیدن آب کافی

نوشیدن آب کافی برای حفظ ضربان قلب سالم ضروری از فاکتورهای به شمار می‌آید. حداقل ۸ تا ۱۰ لیوان آب در روز بنوشید. این کار به درمان فشار خون پایین در منزل نیز کمک میکند.

نوشیدن آب کافی

9- استراحت و ریکاوری کافی

زمانی که احساس خستگی یا ناخوشی می‌کنید، استراحت کنید و به بدن خود گوش دهید. استراحت کافی داشته باشید تا بدن خود را بازیابی کند و از زیاده روی در  ورزش و فعالیت بدنی خودداری کنید؛ چرا که این امر می‌تواند فشار غیرضروری به بدن و قلب وارد کند.

10- مصرف قرص‌ها و مکمل‌ها

در نهایت، مکمل‌های زیادی در بازار وجود دارد که می‌توانند ضربان قلب را افزایش دهند. بااین‌حال، مهم است که مکمل‌های ایمن و موثر را از منابع معتبر تهیه کرده و قبل از مصرف هر مکملی به‌خصوص اگر از قبل بیماری خاصی دارید یا دارویی مصرف می‌کنید، با پزشک خود مشورت کنید.

به‌طورکلی، برادی کاردی را می‌توان در مواردی که شدید نباشد در منزل درمان کرد. ۱۰ روشی که در بالا توضیح داده شد، همگی می‌توانند در درمان ضربان قلب پایین در منزل و بهبود سلامت قلب و افزایش ضربان قلب کمک کنند.

مصرف قرص‌ها و مکمل‌ها

بهترین قرص برای درمان ضربان قلب پایین

چندین دارو و قرص تجویزی وجود که می‌توانند ضربان قلب پایین را درمان کنند. در ادامه به معرفی برخی از بهترین و موثرترین این قرص‌ها پرداخته‌ایم.

  • آتروپین: آتروپین دارویی است که می‌تواند به افزایش ضربان قلب و درمان برادی کاردی کمک کند. بااین‌حال، اغلب در شرایط اضطراری استفاده می‌شود.
  • ایزوپرنالین: این دارو می‌تواند ضربان قلب و فشار خون را در موارد برادی کاردی شدید افزایش دهد.
  • اپی نفرین: اپی نفرین برای برادی کاردی شدید و اغلب در ترکیب با آتروپین استفاده و تجویز می‌شود.
  • دوبوتامین: این دارو نیز برای موارد شدید ضربان قلب پایین استفاده می‌شود و می‌تواند ضربان قلب، فشار خون و انقباضات عضله قلب را افزایش دهد.
  • دگزامتازون: دگزامتازون در ترکیب با دوبوتامین استفاده می‌شود و می‌تواند به کاهش التهاب و سرکوب سیستم ایمنی کمک کند.
  • کلسیم گلوکونات: این دارو برای درمان برادی کاردی استفاده می‌شود و می‌تواند با افزایش سطح کلسیم در بدن ضربان قلب را افزایش دهد.
  • مکمل امگا ۳: مصرف مکمل‌های حاوی امگا ۳ بر خلاف دیگر قرص‌های معرفی شده، نه‌تنها تجویز پزشک ضرورتی ندارد، بلکه برای اغلب افراد مبتلا به برادی کاردی قابل استفاده است. اسیدهای چرب امگا ۳ که معمولا در مکمل‌های روغن ماهی یافت می‌شوند می‌توانند تاثیر بسیار مثبتی بر سلامت قلب داشته و در درمان برادی کاردی مفید باشند.

مکمل‌های حاوی این اسیدهای چرب دارای خواص ضد التهابی هستند که می‌توانند به کاهش التهاب در شریان ها و رگ‌های خونی کمک کنند. علاوه‌بر این، اسیدهای چرب امگا ۳ ممکن است خطر فیبریلاسیون دهلیزی که یک اختلال رایج در ریتم قلب و می‌تواند باعث ضربان قلب نامنظم شود را کاهش دهند.

بهترین قرص برای درمان ضربان قلب پایین

از آنجایی که مکمل‌های امگا ۳ یک افزودنی سالم به یک رژیم غذایی کامل هستند و باید به‌عنوان بخشی از یک برنامه بزرگ‌تر سلامت قلب در نظر گرفته شوند، داروهوم طیف بسیار وسیعی از این مکمل‌ها را ارائه می‌دهد. در ادامه به تنها بخشی از بهترین قرص امگا 3 موجود در داروهوم اشاره کرده‌ایم.

  • کپسول امگا ۳ امگا رکس دانا ۵۰ عددی
  • کپسول امگا ۳ بدون جیوه زهراوی
  • کپسول امگا ۳ ۱۰۰۰ میلی گرمی گلدن لایف ۳۰ عددی
  • سافت ژل امگا ۳ سنتروویت ۶۰ عددی
  • سافت ژل امگا ۳ مکس اونیو ۶۰ عددی
  • شربت امگا ۳ پلاس زینک کیدز یوروویتال حجم ۲۰۰ میلی لیتر
  • قرص و سافت ژل اکتی ناتال پلاس امگا ۳ لیبرتی سوئیس ۶۰ عددی
  • شربت امگا ۳ آپوویتال حجم ۱۵۰ میلی لیتر
  • سافت ژل کوکیوتن و امگا ۳ ترید فورما ۳۰ عددی

در نهایت، مهم است که توجه داشته باشید که داروهای تجویزی بالا را فقط باید تحت راهنمایی و دستور یک متخصص مصرف کنید. اما برای مکمل‌های حاوی امگا ۳ ضرورتی برای دستور پزشک وجود ندارد و تنها توصیه می‌شود اگر بیماری زمینه‌ای خاصی دارید یا داروی دیگری مصرف می‌کنید، پیش از مصرف هر مکملی این مسئله را با داروساز در میان بگذارید.

همچنین پیش از مصرف قرص امگا 3 دستورالعمل‌های نوشته شده روی مکمل را به‌خوبی مطالعه کنید تا دچار عوارض قرص امگا 3 نشوید.

علت ضربان قلب پایین

ضربان قلب پایین می‌تواند به علل مختلف و تحت شرایط متفاوتی ایجاد شود. در ادامه برخی از کلیدی‌ترین و اصلی‌ترین علل برادی کاردی را بررسی کرده‌ایم.

  • ضربان قلب آهسته از نظر ژنتیکی: برخی از افراد ممکن است با ضربان قلب آهسته از نظر ژنتیکی متولد شوند و در واقع می‌تواند ارثی باشد و هیچ آسیبی به فرد نرساند؛ چرا که ضربان قلب می‌تواند تا ۳۰ تا ۴۰ ضربه در دقیقه کمتر از حد متوسط باشد.
  • ورزش و تمرینات بدنی: ورزشکاران از جمله دوندگان مسافت طولانی و دوچرخه سواران ممکن است ضربان قلب پایینی داشته باشند. زیرا بدن آن‌ها در استفاده از اکسیژن کارآمدتر می‌شود. ضربان قلب این گروه از افراد می‌تواند به ۴۰ تا ۶۰ ضربه در دقیقه کاهش یابد.
  • سن: کودکان و افراد مسن به دلیل تغییرات فیزیکی و فیزیولوژیکی در بدن خود ممکن است به‌طور طبیعی ضربان قلب پایین‌تری داشته باشند.
  • مصرف برخی داروها: برخی از داروها نظیر بتا بلوکرها می‌توانند ضربان قلب را کاهش دهند و بدین صورت، شرایطی نظیر نارسایی قلبی، فشار خون بالا و ریتم غیر طبیعی قلب را درمان کنند.
  • نارسایی قلبی: نارسایی قلبی از علل دیگری است که می‌تواند باعث کند شدن عملکرد پمپاژ قلب و کاهش ضربان قلب شود.
  • کم کاری تیروئید: کم کاری تیروئید موجب تولید کم هورمون تیروئید می‌شود و این وضعیت تولید کم هورمون تیروئید می‌تواند ضربان قلب را کاهش دهد. بهترین مولتی ویتامین برای کم کاری تیروئید را بشناسید.
  • کم خونی: در نهایت، کم خونی علل دیگر برادی کاردی محسوب می‌شود. کم خونی وضعیتی است که در آن تعداد گلبول‌های قرمز خون کمتر یا غیرطبیعی هستند که منجر به کاهش میزان اکسیژن در خون می‌شود و می‌تواند باعث کندی ضربان قلب شود.

علت ضربان قلب پایین

به‌طور خلاصه، درحالی‌که ضربان قلب پایین می‌تواند نشانه‌ای از سلامتی در برخی افراد باشد همچنین می‌تواند نشانه‌ای از شرایط پزشکی زمینه‌ای نیز باشد.

علائم ضربان قلب پایین

علائم ضربان قلب پایین بسته به شدت بیماری می‌تواند متفاوت باشد. بااین‌حال، در ادامه این مقاله به بررسی برخی از علائم رایج که باید مراقب آن‌ها باشید، پرداخته‌ایم.

  • سبکی سر یا سرگیجه: این نشانه می تواند در نتیجه کاهش جریان خون به مغز بر اثر برادی کاردی رخ دهد.
  • تنگی نفس: این علامت ممکن است در نتیجه این باشد که قلب خون کافی را در بدن پمپ نمی‌کند.
  • سردی دست‌ها و پاها: این امر می‌تواند با کاهش گردش خون در اندام‌ها بر اثر ضربان قلب پایین رخ دهد.
  • خستگی یا ضعف: خستگی یا ضعف ممکن است بر اثر برادی کاردی اتفاق بیفتد؛ زیرا خون به اندازه کافی در بدن پمپاژ نمی‌شود.
  • غش یا از دست دادن هوشیاری: این حالت می‌تواند یک علامت جدی برادی کاردی باشد و ممکن است نیاز به رسیدگی فوری پزشکی داشته باشد.

این علائم ممکن است بی خطر باشند یا یک بیماری زمینه‌ای جدی‌تری را نشان دهند. اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، مهم است که با یک پزشک برای تعیین علت و درمان مناسب مشورت کنید. همچنین می‌توانید از روش‌هایی که در ادامه این مقاله به آن‌ها خواهیم پرداخت، برای درمان ضربان قلب پایین در منزل اقداماتی موثر انجام دهید.

کلام پایانی

در این مقاله دریافتیم که ضربان قلب پایین به‌عنوان برادی کاردی نیز شناخته می‌شود و وضعیتی است که در آن ضربان قلب کندتر از حد طبیعی بتپد. علائم آن نیز می‌تواند شامل سرگیجه، سبکی سر و خستگی باشد و بهترین درمان ضربان قلب پایین در منزل شامل ورزش منظم تا رژیم غذایی سالم و تمرینات تمدد اعصاب است.

برای معرفی بهترین قرص‌های جهت درمان ضربان قلب پایین به مواردی اشاره کردیم. با‌این‌حال، دریافتیم که این قرص‌ها، تجویزی و تنها برای شرایط شدید مناسب هستند. در این میان، باتوجه‌به خواص و فواید مکمل‌ امگا ۳ متوجه شدیم که این اسید چرب می‌تواند بهترین قرص برای درمان ضربان قلب پایین در اغلب شرایط به شمار آید.

 

سوالات متداول

1- ضربان قلب پایین نشانه چیست؟

کم خونی، ضعف و فرسودگی دریچه‌های قلب در اثر افزایش سن، اختلال در گره سینوسی، تب روماتیسم، کم‌ کاری تیروئید، نارسایی قلبی، مصرف برخی از داروها و دیابت از علل ضربان قلب پایین می باشند.

2- بهترین درمان خانگی ضربان قلب پایین چیست؟

ورزش، خواب کافی و منظم، اجتناب از الکل، کافئین، سیگار و تنباکوف مدیریت و کاهش استرس و اضطرابف تغذیه مناسب و مواد غذایی مفید برای قلب، تمرینات ذهن آگاهی، نوشیدن آب کافیف استراحت و ریکاوری کافی و مصرف داروهای درمان ضربت قلب پایین چند درمان خانگی ضربان قلب پایین هستند.

 

نوشته های مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

support_agent پشتیبانی 8 الی 19
delivery_dining ارسال به تمام نقاط ایران
verified_user ضمانت اصالت و سلامت
trending_up ارسال رایگان سفارش 900,000+ تومان
view_in_ar پیگیری سفارش ها

تمام حقوق مادی و معنوی برای داروهوم محفوظ است. طراحی و اجرا توسط داروهوم