بهترین مولتی ویتامین برای کم کاری تیروئید

بهترین مولتی ویتامین برای کم کاری تیروئید
تاریخ ایجاد :

زمانی‌که احساس خستگی زیاد دارید، خلق و خوی متشنج دارید و سرما را نمی‌توانید تحمل کنید، باید به تیروئید خود و کارکرد آن شک کنید. زمانی که تیروئید کم کار شود روی کل سیستم بدن انسان اثر می‌گذارد. تا آنجا که می‌تواند کل زندگی فرد را دچار مشکل کند. تحقیقات نشان می‌دهد مصرف برخی ویتامین‌ها ساز و کار تیروئید را بهبود می‌بخشد. به همین سبب در این مقاله از مجله داروهوم می‌خواهیم بهترین مولتی ویتامین‌ها برای کم کاری تیروئید را معرفی کنیم.

کم کاری تیروئید چیست؟

یکی از مهمترین غدد ترشح کننده هورمون در بدن انسان‌ها غده تیروئید واقع در سیب آدم است. این غده وظیفه ترشح تيروكسين و تري‌يدوتيرونين را دارد که برای سوخت و ساز بدن باید به اندازه باشند. زمانی که تیروئید کم کار می‌شو‌د، ترشح این هورمون‌ها دچار اختلال شده و فرد اضافه وزن پیدا می‌کند.

بهترین مولتی ویتامین برای رفع خستگی،کم کاری تیروئید در تمام گروه‌های سنی دیده شده است. از نوزادان گرفته که با کم کاری تیروئید مادرزادی به دنیا می‌آیند تا بزرگسالان که به دلایل مختلف مبتلا به تیروئید کم کار می‌شوند. زمانی‌که فردی کم کاری تیروئید می‌گیرد باید شروع به دارو درمانی کند. تشخیص به موقع از عوارض جانبی جلوگیری می‌کند. همچنین مصرف مولتی ویتامین‌ها در روتین زندگی کمک می‌کند تا به کم کاری یا حتی پر کاری تیروئید دچار نشوید.علائم مختلف کم کاری تیروئید: دردهای عضلانی، ریزش مو، خستگی مفرط و خواب آلودگی.طبق گفته سایت medlineplus در این مورد:

A thyroxine test is a blood test that helps diagnose thyroid conditions. The thyroid is a small, butterfly-shaped gland at the base of your throat. Your thyroid makes hormones that control the way your body uses energy. These hormones affect your weight, heart, body temperature, muscle strength, and even your mood. In children, thyroid hormones affect growth, too.

مولتی ویتامین ها چطور روی کم کاری تیروئید تاثیر دارند؟

مولتی ویتامین‌ها با تقویت ساز و کار غده تیروئید روی ترشح به اندازه و درست هورمون‌های تیروئیدی تاثیر دارند. این ویتامین‌ها در کنار کمک به تولید تيروكسين و تري‌يدوتيرونين به عنوان هورمون‌های اصلی، در نقل و انتقال آن‌ها به اجزای مختلف بدن کمک می‌کنند.

بسته به شدت کم کاری تیروئید مکمل‌ها و مولتی ویتامین‌های مختلفی برای مصرف تجویز می‌شوند. بهتر است فرد ابتدا آزمایش تیروئید دهد و در ادامه اقدام به مصرف مولتی ویتامین کند. به این ترتیب درگیر عوارض سوء مصرف نیز نخواهد شد. در بخش بعد با ویتامین‌های تاثیر گذار روی کم کاری تیروئید که در مکمل‌های دارویی مولتی ویتامینه وجود دارند آشنا می‌شوید.

با مصرف مولتی ویتامین‌ها می‌توان تا حد زیادی از ابتلا به کم کاری تیروئید جلوگیری کرد

مولتی ویتامین ها چطور روی کم کاری تیروئید تاثیر دارند؟

ویتامین های موثر در کم کاری تیروئید

تیروئید باید بی‌وقفه هورمون ترشح کند تا متابولیسم بدن، سیستم ایمنی و ساز و کار تمام ارگان‌ها درست پیش رود. زمانی که تیروئید کم کار و به اصطلاح بی‌کفایت شود، هورمون‌ها کار خود را به درستی انجام نمی‌دهند و فرد دچار کم کاری تیروئید می‌شود. این حالت بیماری هاشیموتو نام دارد. ویتامین‌های زیر کمک می‌کنند تا غده تیروئید کفایت خود را از دست ندهد و همواره کار کند.

  • سلنیوم: سلنیوم باعث می‌شود تا پادتن‌های تیروئید بیش از حد ترشح نشوند. اثر این کمبود روی خلق خو است. با مصرف 200 میلی گرم سلنیوم در روز به کم کاری تیروئید دچار نمی‌شوید.
  • آهن: آهن یک ماده معدنی مهم در کارکرد تیروئید است. کم کاری تیروئید باعث کم خونی و فقر آهن می‌شود و فقر آهن نیز کارکرد تیروئید را مختل می‌کند. این سیکل معیوب با مصرف مولتی ویتامین‌های آهن بهبود می‌یابد.
  • روی: افراد با کم کاری تیروئید دارند را خطر تخلیه روی در بدن تهدید می‌کند. از طرف مقابل روی خود به عنوان یک کاتالیزور برای تشکیل هورمون‌ها و متابولیسم آن‌ها در تیروئید عمل می‌کند.
  • ید: کمبود ید یکی از اصلی‌ترین دلایل مشکلات تیروئیدی است. کم کاری تیروئید با مصرف 90 میکروگرم ید روزانه، از بیماری‌های تیروئید از جمله کم کاری آن دور خواهید ماند.
  • منیزیم: برای فعال کردن هورمون‌های تیروئید غیرفعال و غیر فعال کردن هورمون‌های فعال آن، بدن به منیزیم نیاز دارد. این روند باعث تعدیل و کیفیت کار غده تیروئید می‌شود. کمبود منیزیم همچنین با تولید آنتی بادی‌های مختل کننده تیروئید ارتباط دارد.
  • کوبالامین یا ب کمپلکس: دوازدهمین عضو خانواده Bها برای کسانی که دچار بیماری هاشیموتو، ناشی از کم کاری تیروئید می‌شوند، مناسب است. کمبود ویتامین B12 در افراد با کم کاری تیروئید شایع است.
  • ویتامین C: افرادی که به کم کاری تیروئید هستند با مصرف ویتامین C از ترشح زیاد از حد پادتن‌های غده تیروئید جلوگیری می‌کند. کمبود ویتامین C در کنار کمبود سلنیوم باعث اختلال در روند کار تیروئید و کم کاری آن می‌شود.
  • ویتامین D: این ویتامین با تنظیم ترشح پادتن‌ها در بهبود کم کاری تیروئید موثر است. کمبود ویتامین D باعث التهاب تیروئید می‌شود که این مشکل با مصرف مولتی ویتامین‌های D بهبود می‌یابد.

بهترین مولتی ویتامین برای کم کاری تیروئید، بهتر است تمام این ویتامین‌ها و مواد معدنی را با هم داشته باشد.

ویتامین های موثر در کم کاری تیروئید

چطور بفهمیم به مولتی ویتامین برای کم کاری تیروئید نیاز داریم؟

برای آن‌که بفهمید کم کاری تیروئید دارید یا نه و انتخاب بهترین مولتی ویتامین برای کم کاری تیروئید باید آزمایش TSH یا T4 دهید. این دو آزمایش رایج‌ترین روش‌های فهمیدن کم کاری تیروئید هستند. اگر در آزمایش TSH سطح این هورمون بالاتر از محدوده نرمال 0.8 تا 0.28 باشد نشان از تیروئید کمک کار دارد. همچنین  سطح T4 پایین از محدوده نرمال با همین اعداد نیز کم کاری تیروئید را نشان می‌دهد.طبق گفته سایت everydayhealth در این مورد:

For some people, managing hypothyroidism isn’t just about taking medications. They also turn to vitamins and other nutrients for help in managing the condition, which occurs when the thyroid doesn’t make enough thyroid hormone to keep the body running normally.

همچنین اگر با علائم زیر روبرو هستید، احتمال بی‌کفایتی تیروئید وجود دارد و می‌توانید با نظر پزشک یا دکتر داروساز اقدام به مصرف مولتی ویتامین برای کم کاری تیروئید کنید. این علائم در تحقیقات سازمان جهانی بهداشت به دست آمده است.

  • کم اشتهایی علیرغم افزایش وزن
  • حساسیت به سرما تا جایی که نمی‌توانید هیچ میزانی از سرما را تحمل کنید.
  • احساس خشکی و کشیدگی در پوست و زبر شدن پوست
  • تغییرات صدا در اثر التهاب تیروئید در بخش حنجره
  • شکنندگی و کدر شدن موها
  • خستگی و انرژی پایین
  • گرفتگی در عضلات و مفاصل

با مصرف بهترین مولتی ویتامین برای کم کاری تیروئید از وقوع این عوارض جلوگیری کنید.

بهترین مولتی ویتامین ها برای کم کاری تیروئید

نکته مهم برای بهبود کم کاری تیروئید مصرف دارو است. داروهایی که توسط پزشک باید تجویز شوند. اصلی ترین داروی تنظیم هورمون‌های تیروئید لووتیروکسین است. باید توجه داشته باشید که مصرف مولتی ویتامین‌ها باید با فاصله از مصرف لووتیروکسین باشد. چرا که آهن موجود در این مولتی ویتامین‌ها  در  پیوند با ترکیبات لووتیروکسین، مانع عملکرد صحیح دارو می‌شود.

بهترین مولتی ویتامین‌ها برای کم کاری تیروئید، مکمل‌هایی هستند که حاوی ویتامین‌های گفته شده در بخش‌های قبل مانند سلنیوم، ویتامین‌های B، ویتامین D و ویتامین C باشد. با کمک این مکمل‌ها تیروئید در کار خود بهتر عمل می‌کند و احتمال ابتلا به کم کاری تیروئید کم می‌شود.

بهترین مولتی ویتامین برای کم کاری تیروئید باید ویتامین D و C همراه با سلنیوم، آهن و منیزیم داشته باشد.

نحوه مصرف مولتی ویتامین اثرگذار روی کم کاری تیروئید

زمان مناسب برای مصرف مولتی ویتامین‌ها اغلب در ابتدای صبح و همراه صبحانه است. بااین‌حال از آنجا که مولتی ویتامین‌ها قرص‌ها و کپسول‌های مکمل و غیردارویی هستند، نحوه مصرف آن‌ها روی بطری یا جعبه قرص نوشته شده است.

داروهای مرتبط با تیروئید با برخی مولتی ویتامین‌ها تداخل دارند. باید توجه داشته باشید که مولتی ویتامین‌ها را در زمان متفاوتی از داروهای درمانی خود استفاده کنید. مولتی ویتامین‌ها یا توسط پزشک تجویز می‌شوند با با مشورت دکتر داروساز می‌توانید آن‌ها را بخورید.

نکته مهم در نحوه مصرف بهترین مولتی ویتامین برای کم کاری تیروئید در نظر گرفتن تداخلات داروی است. از آنجا که داروی کم کاری تیروئید یعنی لووتیروکسین باید با معده خالی مصرف شود، خوردن مولتی ویتامین‌ها 30 تا 60 دقیقه بعد از آن و همراه غذا اشکال ندارد.

مولتی ویتامین‌هایی مانند ال کارنیتین روی جذب T3 و T4 که هورمون‌های اصلی تیروئید هستند اثر دارد. به همین دلیل مصرف چنین مولتی ویتامین‌هایی باید با مشورت پزشک باشد.

نحوه مصرف مولتی ویتامین اثرگذار روی کم کاری تیروئید

ندانسته از کم کاری یا پرکاری تیروئید مولتی ویتامین نخورید؛ تداخلات دارویی

مولتی ویتامین‌های مناسب برای تیروئید با تفاوت نوع مشکل تیروئید، فرق می‌کنند. به همین دلیل ابتدا باید بدانید تیروئید شما چه مشکلی دارد. اگر دچار پرکاری تیروئید باشید، ممکن است با مصرف مولتی ویتامین به بیماری گریوز دچار شوید. همچنین در صورت مصرف مولتی ویتامین‌هایی که باعث کاهش هورمون‌های تیروئید می‌شود ممکن است دچار بیماری هاشیموتو در ارتباط با کم کاری تیروئید شوید.

بهترین زمان دادن قطره آهن و مولتی ویتامین،به طور مثال مکمل‌های آهن و کلسیم اثربخشی هورمون‌های تیروئید در مصرف داروی لووتیروکسین را کاهش می‌دهند. به همین سب باید حداقل با 4 ساعت فاصله مصرف شوند. همچنین اگر داروهای دیگر مانند داروهای فشار خون و داروهای دیابتی مصرف می‌کنید یا درگیر اختلالات کلیوی، کم کاری هیپوفیز، کمبود هورمون کورتیزول یا حتی باردار هستید باید مولتی ویتامین‌های موثر در کم کاری تیروئید را زیر نظر پزشک مصرف کنید.

عوارض مصرف بیش از حد مولتی ویتامین روی کم کاری تیروئید

مولتی ویتامین‌ها به خودی خود، بی‌خطر هستند و ضرری برای بدن ندارند. بااین‌حال زمانی که در کنار داروهای دیگر یا به عنوان دارو درمانی برای کم کاری تیروئید مصرف شوند، ممکن است افراد را با عارضه روبرو کنند. مخصوصا زمانی که حاوی مقادیر زیادی ویتامینی باشند که در بدن شما بالا است. مصرف بهترین مولتی ویتامین برای کم کاری تیروئید باید با فاصله از داروهای این بیماری باشد. در غیر این صورت روند درمان را با اختلال مواجه می‌کند.

مصرف بیش از حد هر مولتی ویتامین سطح نرمال آن ویتامین را در بدن بالا می‌برد که در برخی موارد مسمومیت ناشی از آن ویتامین را به دنبال دارد. برخی مولتی ویتامین‌ها عوارض خود داروی لووتیروکسین را تشدید می‌کنند. به طور مثال ممکن است باعث خارش پوست، افزایش سطح اضطراب و استرس، سردرد، آریتمی قلبی یا مشکلات گوارشی مانند اسهال و تهوع شوند همچنین برای فهمیدم بهترین مولتی ویتامین برای استرس میتونید این مقاله رو مطالعه کنید.

در صورت مشاهده هرگونه تغییرات بدنی یا خلق و خو طی یک دوره مصرف مولتی ویتامین برای کم کاری تیروئید باید مصرف قطع شده و به پزشک معالج گزارش داده شود. در این حالت فرد مجدد آزمایش خون می‌دهد تا سطح ویتامین‌ها و هورمون‌های تیروئیدی بررسی شده و در صورت نیاز تجویز مجدد انجام گیرد.

سخن آخر

کم کاری تیروئید مشکلی است که گریبان بیشتر زنان مخصوصا زنان بالا 60 سال را می‌گیرد. این مشکل که باید با دارو درمانی باید کنترل شود، به کمک مولتی ویتامین‌ها نیز قابل پیشگیری و بهبود است. اگرچه باید در مصرف آن‌ها به نکات پزشکی توجه داشت. بهترین مولتی ویتامین برای کم کاری تیروئید نیاز به تشخیص پزشک و مصرف زیر نظر فرد متخصص دارد. متخصصی که می‌تواند پزشکی داروساز مانند کارشناسان داروهوم باشد.

سوالات متداول

آیا مصرف مولتی ویتامین‌ها برای افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید مفید است و آیا مولتی ویتامین خاصی برای این افراد توصیه می‌شود؟

مصرف مولتی ویتامین‌ها برای افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید می‌تواند مفید باشد، اما به شرطی که تحت نظر پزشک باشد. برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند ویتامین D، سلنیوم و ویتامین‌های گروه B برای عملکرد صحیح تیروئید اهمیت دارند.

چه مولتی ویتامینی برای افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید مناسب‌تر است و چرا؟

انتخاب بهترین مولتی ویتامین برای افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید به صورت کلی توصیه نمی‌شود. دلیل این امر این است که نیازهای ویتامینی هر فرد با توجه به شرایط خاص بدنش متفاوت است و مصرف خودسرانه مکمل‌ها می‌تواند تداخلات دارویی ایجاد کرده و یا حتی وضعیت بیماری را بدتر کند.

نوشته های مرتبط

نظرات

3 replies on “بهترین مولتی ویتامین برای کم کاری تیروئید”

حسام قادری گفت:

سلام، من کم کاری تیروئید دارم و دنبال یه مولتی ویتامین خوبم. چه ویتامینی برای من مناسب‌ترهبا توجه به اینکه من تازه وارد 20 سال شدم؟

مینا دارایی گفت:

سلام وقتتون بخیر باشه میشه یه لیست از غذاهایی که سرشار از ویتامین‌های مورد نیاز برای تیروئید هستن رو معرفی کنید؟

کیوان مرادی گفت:

سلام وقتتون بخیر باشه من شنیدم که قبل از مصرف هرگونه مکمل، حتماً با پزشک یا متخصص تغذیه خودمون باید مشورت کنیم. چون هر فرد با توجه به شرایط خاص خودش ممکن هستش به مکمل‌های متفاوتی نیاز داشته باشع این درسته؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

support_agent پشتیبانی 8 الی 19
delivery_dining ارسال به تمام نقاط ایران
verified_user ضمانت اصالت و سلامت
trending_up ارسال رایگان سفارش 900,000+ تومان
view_in_ar پیگیری سفارش ها

تمام حقوق مادی و معنوی برای داروهوم محفوظ است. طراحی و اجرا توسط داروهوم