8 علائم کمبود منیزیم در بدن که ممکن است دردسر ساز بشود!

تاریخ ایجاد :

منیزیم یک ماده معدنی اساسی برای بدن است. بیش از 300 فرایند در بدن انسان به کمک منیزیم انجام می‌شون. این ماده تا 60 درصد در استخوان‌ها ذخیره می‌شود و مانند کلسیم یکی از مواد معدنی مورد نیاز برای حفظ سلامت استخوان‌ها است. کمبود منیزیم در بدن عوارضی دارد که با دیدن آن‌ها باید هوشیار شوید. علائم کمبود منیزیم در بدن که ممکن است دردسرساز شوند را در این مقاله بخوانید.

علائم کمبود منیزم

زمانی‌که بدن با کمبود منیزیم مواجه شود، اختلالات و عوارضی دیده می‌شود. عوارض کمبود منیزیم در بدن، بخش‌های مختلفی را درگیر می‌کند. به دلیل آن که منیزیم در تمام سلول‌ها وجود دارد و سلول‌ها نیز برای ساز و کار خود به منیزیم نیاز دارند.

منیزیم روی متابولیسم بدن کار می‌کند و علائم کمبود منیزیم روی سوخت و ساز بدن نمایان می‌شود. این ماده معدنی مهم روی سلامت فیزیکی و روانی افراد اثر دارد. به طوری‌که از زوال عقل جلوگیری میکند، مانع افسردگی می‌شود و جلوی ابتلا به بیماری‌های استخوان را می‌گیرد.

فرد مبتلا به کمبود منیزیم پرخاشگر، افسرده و تحریک‌پذیر است. همیشه احساس خستگی و خواب آلودگی دارد و از دردهای عضلانی می‌نالد. عوارض کمبود منیزیم در بدن گسترده هستند و فرآیندهای مختلفی را درگیر می‌کنند. در ادامه 8 علائم کمبود منیزیم را می‌خوانید.

1- خستگی دائمی و خواب زیاد از علائم کمبود منیزیم

تا زمانی که سطح منیزیم در خون خیلی پایین نیاید یا طولانی مدت نشود، ممکن است متوجه کمبود منیزیم نشوید. بااین‌حال افرادی که دائم خسته هستند و ضعف دارند، بیش از حد می‌خوابند و سطح انرژی پایینی دارند، احتمالا منیزیم خونشان پایین است.

زمانی که سطح پتاسیم پایین می‌آید، همراه با کمبود منیزیم باعث می‌شود تا سطح انرژی در بدن نیز افت کند. چرا که منیزیم مسئول آزادسازی انرژی از گلوکز در کنار اکسیژن است. به این ترتیب زمانی که کمبود منیزیم داشته باشید، بیشتر از حد معمول می‌خوابید و بعد از بیدار شدن هم احساس شادابی ندارید. برای رفع این مشکل می توانید از مکمل های میزیم که بهترین مولتی ویتامین برای رفع خستگی محسوب می شوند استفاده کنید.

 

2- گرفتگی عضلات بی دلیل ناشی از کمبود منیزیم

اغلب ورزشکاران با اسپاسم‌های عضلانی روبرو هستند. آن‌ها در اثر ورزش زیاد یا یک حرکت اشتباه دچار اسپاسم می‌شوند. ورزشکارانی که سطح منیزیم خونشان پایین است، بیشتر دچار این مشکل می‌شوند. زنان ورزشکار عمدتا با گرفتگی‌ها و کوفتگی‌های ناشی از کاهش سطح منیزیم روبرو می‌شوند.

افراد عادی و غیر ورزشکار نیز در برخی مواقع بدون هیچ دلیلی ممکن است دچار گرفتگی در عضلات شوند. در این صورت می‌توان آن را به کمبود منیزیم مرتبط دانست. گرفتگی عضلات زمانی که کار دید و فعالیتی سنگین انجام می‌شود، طبیعی است، زمانی باید به فکر کمبود منیزیم باشید که دراز کشیده‌اید و بی‌دلیل دچار گرفتگی عضلانی می‌شوید.

به دلیل آن‌که منیزیم نقش الکترولیتی در بدن ایفا می‌کند، روی انقباضات ماهیچه‌ها اثر دارد. با کمبود منیزیم عضلات و ماهیچه‌ها تحریک‌پذیر می‌شوند و اسپاسم اتفاق می‌افتد. این گرفتگی‌ها اغلب در شب اتفاق می‌افتد و فرد احساس درد و ناآرامی زیادی خواهد داشت.

3- سلامت روح و روان در گرو منیزیم کافی

تحقیقات مختلف، کمبود منیزیم با اختلالات روحی و روانی را مرتبط می‌دانند. منیزیم یکی از تولیدکنندگان هورمون‌های آرامش در بدن است. زمانی‌که بدن با کمبود منیزیم مواجه می‌شود، سطح اضطراب و استرس نیز بالا می‌رود. به این ترتیب حتی احتمال بروز افسردگی نیز وجود دارد.

در سطوح پیشرفته و کمبود منیزیم شدید، فرد ممکن است دچار هذیان و کما شود. البته این موارد نادر است و تنها در کمبود منیزیم‌های بسیار شدید گزارش شده است.  منیزیم همچنین روی خواب نیز اثر دارد. کسانی که به سختی به خواب می‌روند یا دچار تنش در خواب هستند، ممکن است دچار عوارض کمبود منیزیم در بدن شده باشند.

4- کمبود منیزیم و ارتباطش با پوکی استخوان

همه جا گفته می‌شود که عامل پوکی استخوان کمبود کلسیم است، اما کمبود منیزیم، خود باعث کمبود کلسیم و در نتیجه پوکی استخوان می‌شود. 60 درصد منیزیم بدن در استخوان‌ها ذخیره می‌شود. به این ترتیب با کاهش سطح منیزیم در بدن اولین بخشی که صدمه می‌بیند، استخوان‌ها هستند.

این کمبود منیزیم در ادامه روند خود، تضعیف استخوان‌ها، درد‌های عضلانی، درد ماهیچه‌ها و مخصوصا درد در مفاصل را به دنبال دارد. افراد مسن و کسانی که ورزش نمی‌کنند و همچنین کسانی که ویتامین D کافی نیز در رژیم غذایی خود ندارند اغلب دچار پوکی استخوان ناشی از کمبود منیزیم می‌شوند.

کمبود منیزیم و ارتباطش با پوکی استخوان

5- بالا رفتن فشار خون یکی از عوارض کمبود منیزیم در بدن

مدارک و تحقیقات نشان می‌دهد، کمبود منیزیم با بالا رفتن فشار خون، مخصوصا در افراد با سابقه بیماری فشار خون، مرتبط است. این ماده معدنی وظیفه تنظیم فشار خون و پایین آوردن فشار خون بالا را به عهده دارد. همچنین روی حفظ سلامت عروق نیز کار می‌کند. تحقیقات مختلف روی حیوانات، کمبود منیزیم را با با علائم فشار خون بالا و خطر حمله قلبی مرتبط یافته است. این تحقیقات همچنین ارتباطی بین افت فشار خون در بزرگسالان مبتلا به فشار خون یافتند. به این ترتیب باید بدانید که اگر نمی‌خواهید عوارض کمبود منیزیم در بدن را با فشار خون بالا مشاهده کنید به فکر چاره از همین حالا باشید.

6- مشکلات تنفسی و آسم در نتیجه کمبود منیزیم

در افرادی که آسم دارند، کمبود منیزیم بسیار شایع است. کسانی که با کمبود منیزیم روبرو هستند نیز در برخی موارد مشکلات تنفسی و حملات آسم را تجربه می‌کنند. برای مبتلایان به آسم برای بهبود عملکرد ریه، داروهای حاوی سولفات منیزیم به صورت استنشاقی و وریدی تجویز می‌شود.

7- آریتمی قلبی در کمبود منیزیم و تپش نامنظم قلب

در کمبود منیزیم شدید، یکی از عوارض آریتمی قلبی است. کسانی که افت منیزیم شدید دارند با تپش قلب نامنظم علائم بروز می‌دهند. ممکن است این تپش نامنظم آنقدر شدید و ادامه‌دار باشد که فرد را به سمت سکته مغزی و قلبی سوق دهد. افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی باید مواظب باشند که دچار کمبود منیزیم نشوند. برای جلوگیری از عوارض آن بهتر است هر سال برای چکاپ ویتامین‌ها و مواد معدنی بدن خود به پزشک مراجعه کنند. به گفته سایت everydayhealth:

Research published in Nutrients showed that magnesium deficiency has clinical features including severe muscle cramps and increases of irregular heartbeats known as arrhythmias.

8- احتمال ابتلا به دیابت در کمبود منیزیم

یکی از مواد معدنی حیاتی در سوخت و ساز کربوهیدرات‌ها در بدن منیزیم است. کمبود آن باعث ایجاد مقاومت در بدن مقابل انسولین می‌شود. زمانی که بدن انسولین را دریافت نکند، گلوکز را وارد سلول‌ها کرده و فرد را به دیابت دچار می‌کند. همچنین بیماران مبتلا به دیابت اگر دچار کمبود منیزیم شوند و بدنشان به انسولین تزریقی مقاومت نشان دهد، دچار مشکل می‌شوند.

تشخیص کمبود منیزیم در بدن

علائم کمبود منیزیم در بدن ممکن است از همان ابتدا به عنوان کمبود این ماده معدنی شناسایی نشود. همپوشانی علائم با بیماری‌های دیگر یا کمبود ویتامین، باعث ایجاد گمراهی در افراد است. علاوه بر این برخی علائم مانند تپش قلب یا نوسانات خلقی، به حساب اضطراب و تنش‌های روزانه گذاشته می‌شود. باتوجه‌به این موضوع اگر علائم کمبود منیزیم را در بدن خود مشاهده کردید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. ضمن آن که آزمایشات سالانه ویتامین‌ها و مواد معدنی کمک می‌کند تا کمبودها و مشکلات را زودتر متوجه شوید.

آزمایش منیزیم از طریق خون و گاهی از طریق ادرار انجام می‌شود. منیزیم در واقع یک الکترولیت است که وظیفه تعادل مایعات و Ph بدن را برعهده دارد. زمانی که منیزیم در خون زیاد باشد کلیه و روده وظیفه دفع مقدار اضافی را بر عهده دارند. در آزمایش منیزیم که بیشتر مواقع با نمونه خون انجام می‌شود، سطح منیزیم در بدن سنجیده می‌شود. به این ترتیب می‌توانید بفهمید دلیل خواب زیاد، افسردگی، گزگز دست و پا یا تپش قلب بی‌دلیلتان در روز چیست.

تشخیص کمبود منیزیم در بدن

کمبود منیزیم در بدن را چگونه تامین کنیم؟

برای کمبود منیزیم چی بخوریم؟ کمبود منیزیم به همین سادگی خود را نشان نمی‌دهد. باید توجه داشته باشید که همه مواد غذایی حاوی منیزیم و دیگر مواد مغذی را روزانه مصرف کنید. به علاوه افرادی که ورزش نمی‌کنند، الکلی یا سیگاری هستند، دیابت دارند یا داروهای خاصی مصرف می‌کنند، بیشتر در معرض کمبود منیزیم قرار دارند.

تامین منیزیم مورد نیاز بدن و جلوگیری از عوارض کمبود منیزیم در بدن در وهله اول باید از طریق مواد غذایی انجام شود. در جدول زیر منابع غذایی منیزیم و مقادیر منیزیم در آن‌ها را می بینید.

مواد غذایی زیادی منیزیم دارند. منیزیم مورد نیاز بدن در هر روز به 400 میلی گرم است. این مقدار برای نوزادان 30 میلی‌گرم است و با بالا رفتن سن بیشتر می‌شود. تا جایی که در بزرگسالی و بالای 50 سالگی به 300 میلی‌گرم برای زنان و 420 میلی‌گرم برای مردان می‌رسد.

کمبود منیزیم در بدن را چگونه تامین کنیم؟

بهترین مکمل منیزیم را از کجا بخریم؟

با این‌که مواد غذایی زیادی را می‌توان یافت که حاوی مقادیر مناسبی منیزیم باشند، اما افراد کمی هستند که همه آن‌ها را در رژیم غذایی خود قرار دهند. به همین دلیل اغلب با کمبود منیزیم روبرو هستند. حتی خود شما هم اگر آزمایش دهید، مقادیری کمبود منیزیم را دارید. این موضوع با آزمایش خون قابل تشخیص است.

برای جبران کردن کمبود منیزیمی که از مواد غذایی نمی‌توانید دریافت کنید، از مولتی ویتامین‌ها و مکمل‌های مینرال استفاده کنید. برای انتخاب بهترین مکمل و نحوه مصرف مولتی ویتامین در وهله اول بهتر است با پزشک مشورت کنید. اگر به پزشک دسترسی ندارید، داروخانه آنلاین داروهوم همواره آماده است تا بهترین مکمل‌ها را در اختیار مشتریان قرار دهد. در زیر 4 مکمل منیزیم این داروخانه همراه با نحوه مصرف آن‌ها آمده است.

  • قرص منیزیم اکتیو آپوویتال: روزی یک عدد همراه غذا و با آب کافی مصرف شود.
  • قرص جوشان منیزیم پلاس ویتامین B6 یوروویتال: روزی یک عدد در یک لیوان آب حل شده و میل شود.
  • ویال خوراکی منیزیم شات یوروویتال: یک ویال را در آب یا آبمیوه حل کنید و بخورید. بهترین زمان صرف آن قبل از صبحانه است.
  • قرص منیزیم و B6 برونسون: برای کودکان 12 تا 15 سال در دو تا سه دوز مجزا، 2 تا 4 قرص مجاز است. بزرگسالان می‌توانند 3 تا 4 قرص را در همان دو یا سه دوز مصرف کنند.

این موارد تنها گوشه‌ای از داروخانه بزرگ داروهوم هستند. تنها کافی است در بخش ویتامین‌ها، املاح و مواد معدنی، منیزیم را پیدا کنید تا با دنیایی از مکمل‌های این ماده مهم روبرو شوید.

سخن آخر

منیزیم یکی از 7 ماده معدنی الزامی برای بدن است که نقشی اساسی در سوخت و ساز بدن ایفا می‌کند. علائم کمبود منیزیم در بدن که ممکن است دردسرساز شوند را در این مقاله خواندید. ممکن است در وهله اول این علائم را به عنوان کمبود منیزیم در نظر نگیرید، اما اگر دیر برای بالا بردن سطح منیزیم اقدام کنید نیز ممکن است دچار مشکل شوید. بهترین پیشنهاد قرار دادن مواد مغذی حاوی منیزیم در رژیم غذایی است. همچنین در داروخانه آنلاین داروهوم می‌توانید انواع مکمل‌ها و مولتی ویتامین‌های دارای منیزیم را بیابید تا روزانه میزان منیزیم مناسب بدنتان را تامین کنید.

نوشته های مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

support_agent پشتیبانی 8 الی 19
delivery_dining ارسال به تمام نقاط ایران
verified_user ضمانت اصالت و سلامت
trending_up ارسال رایگان سفارش 900,000+ تومان
view_in_ar پیگیری سفارش ها

تمام حقوق مادی و معنوی برای داروهوم محفوظ است. طراحی و اجرا توسط داروهوم