خواب زیاد نشانه کمبود کدام ویتامین است؟

خواب زیاد نشانه کمبود کدام ویتامین است؟
تاریخ ایجاد :

دنیایی پر از استرس و اضطراب، روزگاری با تنش‌های فراوان. قرنی که مواد غذایی آن توسط علم و تکنولوژی دستخوش تغییر شده است. همگی عواملی هستند که روی بدن انسان تاثیر می‌گذارند. حال اگر با کمبود ویتامین هم درگیر باشید، اوضاع کمی پیچیده‌تر می‌شود. تا آنجا که ممکن است دائما خواب آلود و خسته باشید. اگر می‌خواهید بدانید خواب زیاد نشانه کمبود کدام ویتامین است، با ما در این مقاله از مجله داروهوم همراه باشید.

فهرست مطالب show

خستگی دائمی و خواب زیاد چه دلایلی دارد؟

یک بیماری وجود دارد به نام سندروم خستگی مزمن. در این بیماری فرد علیرغم داشتن خواب کافی، همیشه احساس خستگی، بی‌حالی و گرفتگی دارد. اگر مطمئن هستید به این بیماری دچار نشده‌اید، به سراغ دلایل دیگر بروید. خستگی و بی‌حالی فقط مربوط به مشکلات جسمی نیست. بیشتر افرادی که حتی با خوب خوابیدن، کسل و خسته هستند، در پس ذهن خود رنجی را همراه می‌کشند که روی جسم نمود پیدا می‌کند.

کم خونی

کم خوابی

عدم داشتن فعالیت‌های ورزشی

دیابت

افسردگی

کم کاری تیروئید

مصرف بیش از حد قهوه و زیاد شدن کافئین در بدن

دلایلی هستند که می‌توانند باعث احساس خستگی دائمی یا موقت در شما شوند. همچنین کمبود برخی مواد مغذی در بدن از جمله ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز باعث می‌شود تا افراد دچار عوارض شوند. یکی از این عوارض خستگی و خواب آلودگی همیشگی است. اثر این کمبود ویتامین‌ها را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

خستگی دائمی و خواب زیاد چه دلایلی دارد؟

بیشتر بخوانید: بهترین مولتی ویتامین برای کم کاری تیروئید

کمبود ویتامین چه تاثیراتی بر جسم و روان دارد؟ خواب زیاد و کمبود ویتامین

کمبود ویتامین نه تنها روی جسم خود را نشان می‌دهد، بلکه به صورت تغییرات روحی و روانی یا خلق و خو نیز دیده می‌شود. ویتامین‌ها و مواد معدنی نقشی اساسی در سلامت بدن انسان‌ها ایفا می کنند. از زیبایی پوست و مو گرفته تا سلامت سیستم عصبی و ایمنی بدن، با این ویتامین ها و مواد مغذی تامین می شود. عوارض کمبود ویتامین ها در بدن بسیار گسترده است:

  • پوسته پوسته شدن پوست مخصوصا در نواحی اطراف لب و بینی
  • کاهش بینایی
  • کدر شدن پوست و مو و شکنندگی ناخن ها
  • افسردگی
  • خواب آلودگی
  • تغییرات در قاعدگی
  • زودرنج شدن یا تحریک پذیری بالا
  • اضطراب
  • افزایش یا کاهش وزن غیر ارادی

و بسیاری علائم دیگر که دلیل آن ها، کمبود ویتامین یا مواد معدنی در بدن است. برای آن که به این عوارض دچار نشوید، حداقل سالی یک بار ویتامین‌های بدن خود را چک کنید.

یکی از عوارضی که زندگی فرد را بدون مشکلات جسمی مختل می‌کند، خواب آلودگی و خستگی مزمن است. در این حالت فرد حتی ممکن است نتواند کارهای عادی و روزمره خود را انجام دهد. در بخش بعد دلیل این که خواب زیاد نشانه کمبود کدام ویتامین است را می خوانید.

خواب زیاد و کمبود ویتامین

برای مبارزه با خستگی مفرط چه ویتامین هایی بخوریم؟

زمانی که به اندازه کافی برخی از ویتامین‌ها به بدن نرسد، عوارض آن خود را به صورت خواب آلودگی و خستگی نشان می‌دهد. این خواب آلودگی ممکن است دلایل دیگر مانند مصرف زیاد کافئین، رژیم غذایی نامناسب یا حتی افسردگی داشته باشد. بااین‌حال اگر در کنار این موارد با کمبود ویتامین هم رو به رو باشید، اوضاع پیچیده‌تر می‌شود.

ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی روی این احساس و چسبیدن به تخت تاثیر دارند. یکی از مهمترین آن‌ها آهن است. کمبود آهن که منجر به کم خونی می‌شود، با خواب آلودگی دائمی خود را نشان می‌دهد. ویتامین‌های پیروکسیدین و کوبالامین در کنار فولیک اسید از گروه ویتامین‌های B و ویتامین D روی خواب زیاد اثر دارند. در کنار آهن، کلسیم و منیزیم دو ماده معدنی مهم برای احساس خواب آلودگی هستند. یکی از نشانه‌های کمبود هر یک از این ویتامین‌ها و مواد معدنی، خستگی و خواب زیاد است. در ادامه هر یک از این ویتامین‌ها بررسی خواهند شد.

پیروکسیدین و نجات از دنیای خواب ها

پیروکسیدین تنظیم کننده ملاتونین در بدن است. ملاتونین که هورمون خواب است، با کمبود ویتامین B6 از تنظیم خارج می‌شود و فرد را دچار خواب آلودگی دائمی می‌کند. این ویتامین روی سیستم عصبی بدن نیز تاثیر دارد. به طوری که کمبود آن می‌تواند باعث تغییر در خلق و خو شود.

اگر مدتی است نمی‌توانید از تخت خواب جدا شوید، خوابتان زیاد شده و دائما احساس خواب آلودگی دارید، بهتر است آزمایش دهید. ممکن است در سطح ویتامین پیروکسیدین دچار کمبود شده باشید و این کمبود خود را با خواب زیاد نشان می‌دهد. سایت sleepfoundation در این رابطه گفته است:

Vitamin B6 may benefit people with insomnia. View Source , a disorder that involves trouble sleeping. Vitamin B6 supplements may also improve sleep quality and decrease symptoms of restless legs syndrome, a sleep disorder that can keep people awake with an irresistible urge to move the legs.18 Jan 2024

برای آن که کمبود ویتامین پیروکسیدین را در بدن خود جبران کنید، باید رژیم غذایی خود را با مواد مغذی حاوی این ویتامین پر کنید. گوشت قرمز و سفید به اندازه کافی پیروکسیدین دارد. ماهی، تخم مرغ نیز مواد حاوی B6 هستند. اگر وگن هستید این ویتامین را از طریق سیب زمینی، سویای غنی شده، موز، لوبیا و گردو دریافت کنید.

همچنین می‌توانید از مولتی ویتامی‌ها نیز برای بالا بردن سطح پیروکسیدین در بدن خود بهره‌مند شوید. در مولتی ویتامین‌های ب کمپلکس که به صورت تزریقی نیز وجود دارند، مقادیر زیادی پیروکسیدین وجود دارد.

ارتباط کوبالامین و خواب زیاد

کوبالامین مسئول انرژی در بدن است. وقتی تولید انرژی در بدن با اختلال و کمبود مواجه شود، طبیعتا یکی از عوارض آن احساس خستگی و نیاز به خواب است. کوبالامین دستی در تولید گلبول‌های قرمز نیز دارد. به عبارت دیگر زمانی که B12 در بدن کم شود، تولید گلبول‌های قرمز نیز با اختلال مواجه می‌شود. در ادامه منجر به کم خونی و احساس خستگی مفرط می‌شود.

اغلب کسانی که کم خونی دارند یا افراد بالای 50 سال در کنار داروهای درمانی، ویتامین کوبالامین هم مصرف می‌کنند. علائم کمبود ویتامین ب ۱۲ در بدن کسانی که گوشت و لبنیات نمی‌خورند بیشتر دیده می‌شود. به این سبب که منبع اصلی کوبالامین چربی‌های حیوانی است. همچنین افراد با مشکلات گوارشی نیز به کمبود کوبالامین دچار می‌شوند که خود را با خواب زیاد، خستگی و گیجی نشان می‌دهد.

اگر خانم 50 ساله هستید و به دنبال مولتی ویتامینی می گردید که ویتامین ب 12 داشته باشد، مقاله بهترین مولتی ویتامین برای زنان بالای 50 سال را حتما بخوانید.

منابع غنی از ویتامین B12 شامل؛ انواع گوشت، جگر، لبنیات و تخم مرغ است. مقادیری نیز در غلات صبحانه غنی شده و مخمرها و صدف وجود دارد. اگر هیچ یک این مواد غذایی در رژیم شما وجود ندارد، باید به سراغ مولتی ویتامین و مکمل‌های خوراکی آن بروید.

بیشتر بخوانید: چه میوه هایی ویتامین b12 دارند؟

فولیک اسید؛ مبارزه با کم خونی و خواب زیاد

یکی دیگر از اعضای مهم گروه ویتامین B، فولیک است یا B9 است. زمانی که مقدار این ویتامین در بدن شما کاهش یابد، خستگی و خواب به سراغتان خواهد آمد. کمبود شدید این ویتامین باعث کم خونی از نوع مگالوبلاستیک می‌شود. نشانه‌های این بیماری نیز خواب زیاد و خستگی مفرط است.

با استفاده از مواد غذایی مانند حبوبات، جگر، گوشت، اسفناج، کدو، برنج و بادام می‌توانید فولیک اسید مورد نیاز بدن خود را تامین کنید. همچنین برای کسانی که کمبود B9 دارند، مولتی ویتامین‌های فولیک اسید یا قرص و کپسول‌های آن به صورت روزانه یک عدد با آب فراوان تجویز می‌شود.

مصرف برنج برای جبران فولیک اسید

نور خورشید و ویتامین D برای فرار از خواب زیاد

یکی از پاسخ‌های سوال خواب زیاد نشانه کمبود کدام ویتامین است، همین ویتامین خورشیدکه از ویتامین های محلول در چربی می باشد، می‌تواند باشد. ویتامین D که منبع اصلی آن نور خورشید است، در تولید ملاتونین و تنظیم چرخه خواب تاثیر دارد. تحقیقات نشان می‌دهند کمبود ویتامین D روی خلق و خو و ابتلا به افسردگی نقش اساسی دارد.

کسانی که مدت‌ها در معرض خورشید نبوده‌اند، به علت کهولت سن یا بیماری از خانه بیرون نمی‌آیند یا فعالیتی در هوای آزاد ندارند، بیشتر با علائم کمبود ویتامین دی مواجه می‌شوند. این افراد بیشتر از بقیه می‌خوابند و بیشتر از بقیه کسل و بی‌حال هستند.

برای کمبود ویتامین دی چی بخوریم؟ کمبود ویتامین D روی سطح انرژی بدن تاثیر دارد و کسانی که کم انرژی هستند اغلب با مصرف یک دوره مکمل‌های ویتامین D بهتر می شوند. امروزه دوزهای مختلفی از ویتامین D برای بالا بردن سطح این ویتامین تولید می‌شود. توجه داشته باشید که نباید ویتامین D بدن از حد مجاز بالاتر رود، چرا که باعث ایجاد مسمومیت با این ویتامین خواهد شد.

کلسیم؛ ماده معدنی موثر در خواب

به جز این که خواب زیاد نشانه کمبود کدام ویتامین‌ها است، باید گفت مواد معدنی نیز نقش مهمی در این حس و اختلال دخیل هستند. یکی از این مواد معدنی، کلسیم است. کلسیم علاوه بر اینکه به صورت مستقیم روی سلامت استخوان و دندان‌ها موثر است، به صورت غیر مستقیم روی خواب زیاد نیز اثر دارد.

افرادی که در خواب خود پرش دارند و ناگهانی از خواب بیدار می‌شوند، ممکن است دچار کمبود کلسیم باشند. عوارض کمبود کلسیم در ارتباط با خواب آلودگی شامل گیجی، سرگیجه، عدم تمرکز، خستگی و خواب زیاد می‌شود. برای آن که کلسیم را در بدن خود در سطح مجاز نگه دارید باید لبنیات مصرف کنید. اگر لبنیات نمی‌خورید، دانه‌هایی مانند دانه چیا، کنجد، تخم کرفس و خشخاش حاوی مقادیر مناسبی کلسیم هستند. همچنین حبوبات مانند لوبیا و عدس، سبزیجات برگ سبز مانند کاهو و بروکلی، انجیر و ریواس نیز کلسیم دارند.

یک راه دیگر رساندن کلسیم به بدن، مکمل‌ها و مولتی ویتامین‌های کلسیم است. برای آن که از خواب زیاد و خستگی مفرط دور شوید، یک عدد کپسول کلسیم را شب‌ها مصرف کنید. چرا که در طول روز ممکن است مواد غذایی یا داروهای حاوی کلسیم بخورید و سطح کلسیم بالا و پایین شده و جذب آن با اختلال مواجه شود.

سبزیجات برگ سبز برای جبران کلسیم

خواب زیاد نشانه کمبود منیزیم در بدن

وقتی فردی به پزشک مراجعه می‌کند و می‌پرسد خواب زیاد نشانه کمبود کدام ویتامین است؟ ممکن است به جای ویتامین، ماده معدنی منیزیم را نیز بشنود. به دلیل آن که منیزیم بیش از 300 فرایند را در بدن انسان به صورت مستقیم و غیر مستقیم انجام می‌دهد. منیزیم همچنین در سلامت سیستم عصبی نقش دارد و سطح استرس را مدیریت می‌کند. به همین سبب روی اختلالات خواب، خواب زیاد و خستگی اثر دارد.

زمانی که فرد دچار علائم کمبود منیزیم می‌شود، پرخاشگر، تند مزاج و عصبی می شود. بارزترین نشانه کمبود منیزیم، خستگی دائمی و خواب زیاد است. این مسئله تا زمانی که کمبود این ماده در بدن حل نشود، به قوت خود باقی خواهد ماند. اما برای کمبود منیزیم چی بخوریم؟ برای آن که سطح منیزیم را در بدن بالا ببرید باید مواد غذایی زیر را در رژیم غذایی خود حفظ کنید.

  • انجیر
  • موز
  • سیب
  • انجیر خشک
  • برگ زردآلو
  • کشمش
  • انواع خشکبار
  • حبوبات
  • غلات

همچنین می‌توانید با مصرف مکمل‌های منیزیم‌دار، به رفع این کمبود کمک کنید. با خوردن یک قرص منیزیم قبل از خواب، خوابی آرام و راحت خواهید داشت و پس از بیدار شدن نیز احساس سرحالی و نشاط می‌کنید.

فقر آهن علت اصلی خواب آلودگی

حتما شنیده‌اید که می‌گویند اگر خیلی می‌خوابید و دائم خسته‌اید، کم خونی داری. این سخن کما بیش درست است. با اینکه در حال رسیدن به پاسخ خواب زیاد نشانه کمبود کدام ویتامین است، هستید، اما آهن یکی از مهمترین مواد معدنی دخیل در این حالت است.

آهن با تنظیم سطح هموگلوبین، از عوارض کم خونی جلوگیری می‌کند. فقر آهن و کم خونی باعث می‌شود تا فرد همواره خسته و بی‌حال باشد. بیش از افراد دیگر بخوابد و دائما احساس خواب آلودگی کند.

کمبود آهن که کمبود هموگلوبین را به دنبال دارد، به دلیل کاهش سطح اکسیژن خون، باعث خواب عمیق و زیاد می‌شود. آن هم نه خوابی که انرژی بخش باشد، خوابی که فرد پس از آن باز هم احساس خستگی و خواب آلودگی دارد.

برای بالا بردن سطح آهن خون باید قرص آهن و فولیک اسید تجویز شود. مکمل‌های حاوی این دو ماده مهم در بالا بردن آهن خون کمک زیادی می‌کنند. غذاهای حاوی آهن مانند جگر، گوشت قرمز، حبوبات، بروکلی و شکلات تلخ می‌توانند در رفع خواب آلودگی کمک کنند.

انتخاب مولتی ویتامین مناسب برای خواب زیاد

برای آن‌که بتوانید از خواب زیاد نشانه کمبود کدام ویتامین است، پاسخ درست پیدا کنید، ابتدا باید به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر در داروخانه آنلاین داروهم برای بهترین مولتی ویتامین برای رفع خستگی جستجو کنید، با موارد زیادی روبرو خواهید شد. در زیر 4 مورد از بهترین مکمل‌ها و مولتی ویتامین‌های بهبود عملکرد خواب معرفی شده‌اند.

ساشه منیزیم 400 آپوویتال

ساشه منیزیم 400 آپوویتال

خرید ساشه منیزیم 400 آپوویتال

در این محصول منیزیم، فولیک اسید کوبالامین و پیروکسیدین وجود دارد. تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز برای بهبود سطح انرژی و مبارزه با خواب زیاد در این ساشه موجود است. این ساشه را روزانه یک عدد روی زبان ریخته و بدون نیاز به آب، پس از چند ثانیه قورت دهید.

قرص جوشان انرژی آپوویتال

قرص جوشان انرژی آپوویتال

خرید قرص جوشان انرژی آپوویتال

حاوی مقادیر مناسبی از ویتامین‌های گروه B است که در افزایش نیرو، تنظیم خواب و رفع احساس خستگی دائمی موثر است. روزی یک قرص را در آب حل کرده و میل کنید.

ویال خوراکی ویتامین B12 پلاس یوروویتال

ویال خوراکی ویتامین B12 پلاس یوروویتال

خرید ویال خوراکی ویتامین B12 پلاس یوروویتال

این ویال تمام ویتامین‌های مهم گروه B را دارد، به تامین انرژی کمک کرده و با کمک به تامین گلبول‌های قرمز به بهبود کم خونی نیز کمک می‌کند. بزرگسالان می‌توانند روزانه یک ویال را با آب، آبمیوه یا به تنهایی مصرف کنند.

مولتی سانستول

مولتی سانستول

خرید مولتی سانستول

این محصول نه تنها برای بالا بردن سطح انرژی و کمک به اختلالات خواب زیاد مناسب است، بلکه به تقویت سیستم عصبی و ایمنی بدن نیز کمک می‌کند. این محصول برای تمام افراد بالای 1 سال مناسب است. در کودکان قبل از 5 سال روزانه 5 میلی لیتر و بعد از این سن، 5 تا 10 میلی لیتر روزانه مجاز است.

علاوه بر این مکمل‌ها، تعداد زیاد دیگری مولتی ویتامین و مکمل دیگر بنا به نیاز خود خواهید یافت.

سخن آخر

حال که به انتهای مقاله رسیدید، دیگر می‌دانید خواب زیاد نشانه کمبود کدام ویتامین است و برای رفع کمبود آن باید چه تدبیری اندیشید. برای اطمینان از کمبود ویتامین یا بررسی دقیق‌تر اختلال خواب بهتر است به پزشک مراجعه کنید. اگر می‌دانید کدام ویتامین در بدنتان کم است نیز می‌توانید با کمک داروهوم بهترین مکمل‌ها را پیدا کنید.

 

سوالات متداول

1- کمبود کدام ویتامین باعث خواب زیاد میشود؟

کمبود آهن، ویتامین دی، برخی از ویتامین های گروه B مانند ویتامین B12، ویتامین B9، B6 و کلسیم باعث خواب آلودگی و خستگی مفرط می شوند.

2- آیا خواب زیاد همیشه نشانه کمبود ویتامین است؟

نه لزوماً. خواب زیاد می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که یکی از آن‌ها کمبود برخی ویتامین‌هاست. اما عوامل دیگری مانند افسردگی، اختلالات خواب، برخی داروها و سبک زندگی نیز می‌توانند باعث خواب‌آلودگی بیش از حد شوند.

نوشته های مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

support_agent پشتیبانی 8 الی 19
delivery_dining ارسال به تمام نقاط ایران
verified_user ضمانت اصالت و سلامت
trending_up ارسال رایگان سفارش 900,000+ تومان
view_in_ar پیگیری سفارش ها

تمام حقوق مادی و معنوی برای داروهوم محفوظ است. طراحی و اجرا توسط داروهوم