ویتامین های مورد نیاز در دوران بارداری

تاریخ ایجاد :

در دوران بارداری مصرف چه ویتامین هایی ضروری است؟ در ادامه همراه ما باشید تا ویتامین های مورد نیاز در دوران بارداری را بررسی نماییم.

خرید و قیمت انواع قرص و مکمل های دوران بارداری

زنان در دوران بارداری، شیردهی و قبل از بارداری، بیش از هر زمان دیگری به مصرف انواع ویتامین نیاز دارند. برخی از زنان، علاوه بر داشتن رژیم غذایی مناسب، لازم است از ویتامین ها و مواد معدنی از جمله فولیک اسید نیز استفاده کنند. دریافت این نوع ویتامین ها و مواد معدنی خاص باعث حفظ سلامت بیشتر مادر و جنین در دوران بارداری خواهد شد. در این مقاله قصد داریم ویتامین های مورد نیاز در دوران بارداری و قبل از آن را مورد بررسی قرار دهیم و در نهایت برخی مکمل های ضروری برای این دوره را به شما معرفی کنیم.

در داروخانه آنلاین دکتر بهمنی (داروهوم) با امکان خرید آنلاین دارو، محصولات آرایشی بهداشتی، مکمل ها و تجهیزات پزشکی، می‌توانید روند سفارش آنلاین را از مرحله بررسی، انتخاب محصول، خرید و تحویل در محل را انجام دهید. داروهوم به شما کمک می‌کند تا در وقت و هزینه‌های خود صرفه‌ جویی کنید تا محصولات مورد نظر خود را با %تخفیفات ویژه و استثنایی% تهیه نمایید.

ویتامین های موردنیاز قبل از بارداری

اهمیت مصرف ویتامین های مورد نیاز در دوران بارداری

ویتامین های مورد نیاز در دوران بارداری چند برابر می شوند. به همین علت تغذیه در دوران بارداری باید به صورتی باشد که علاوه بر تامین نیازهای مادر و جنین، در رشد جنین و وزن مادر نیز تعادل برقرار شود. به عبارتی یعنی اگر مادر بیش از حد ویتامین ها را دریافت کند، علاوه بر اضافه وزن امکان آسیب رسیدن به جنین نیز به وجود می آید.

به عنوان مثال مقدار بیش از حد ویتامین A باعث اختلال در بینایی جنین می شود و بالعکس در صورتی که ویتامین ها به حد کافی به بدن مادر وارد نشوند، امکان ضعیف شدن بدن مادر و بروز مشکلاتی مثل زایمان زودرس و نقص مادرزادی در جنین وجود دارد. لذا برای حفظ این تعادل لازم است مادر از مولتی ویتامین مینرال استفاده کند.

ویتامین های مورد نیاز قبل از بارداری

قبل از بررسی ویتامین های مورد نیاز در دوران بارداری، برخی ویتامین ها و مواد معدنی قبل از بارداری برای تقویت بدن وجود دارند که لازم است قبل از این دوره مصرف شوند. این ویتامین ها به شرح زیر هستند:

  • آهن باعث اکسیژن رسانی به جنین می شود.
  • برای رشد استخوان های جنین، بدن به کلسیم نیاز دارد.
  • تشکیل جفت از طریق ویتامین E ممکن می شود.
  • اسیدهای چرب امگا ۳ برای تکامل مغز در دوران جنینی واجب هستند.
  • ویتامین C باعث حفاظت از سیستم ایمنی بدن می شود.
  • ویتامین D باعث جذب کلسیم می شود و در نهایت هورمون های جنسی را تولید می کند.

لازم است برای تقویت بدن مادر حتما از سه ماه قبل از بارداری این ویتامین ها مصرف شوند.

شما می توانید انواع مکمل های تخصصی پیش از بارداری را از داروخانه آنلاین داروهوم به صورت اینترنتی خریداری نموده و درب منزل تحویل بگیرید.

ویتامین های مورد نیاز در دوران بارداری

زنانی که قصد بارداری دارند، باید ویتامین های دوره بارداری را نیز مصرف کنند. این ویتامین ها به صورت جداگانه قابل استفاده هستند، اما بهترین روش مصرف آن ها به صورت مولتی ویتامین است. زیرا اکثر ویتامین های مورد نیاز در دوران بارداری را شامل می شود. استفاده از این ویتامین ها خطراتی که ممکن است مادر و جنین با آن رو به رو شوند را کاهش می دهد. در ادامه به معرفی ویتامین های لازم در این دوره می پردازیم.

فولیک اسید

استفاده از فولیک اسید در بارداری و قبل از آن باعث کاهش خطر ابتلا نقص لوله عصبی کودک می شود. این ماده به ساخت گلبول قرمز در بدن مادر نیز کمک می کند.

آهن از ویتامین های موردنیاز در دوران بارداری

زنان باردار دو برابر بیشتر از افراد معمولی نیاز به آهن دارند و در صورت کمبود آن، دچار کم خونی و فقر آهن بیشتری خواهند شد. علاوه بر مصرف مکمل، استفاده از غلات سبوس دار که سرشار از آهن هستند، برای صبحانه زنان باردار به شدت توصیه می شود.

خرید و قیمت انواع مکمل های آهن

روی

روی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و همچنین به ساخت پروتئین در بدن نیز کمک می کند. علاوه بر آن این ماده باعث تقسیم سلول ها می شود و DNA را برای ساخت سلول های جدید ترکیب می کند.

ویتامین B12

این ویتامین به ساخت گلبول قرمز خون و سلول های عصبی که در نخاع و مغز هستند، کمک می کند. علاوه بر ساخت آن ها، در عملکرد درست سلول های عصبی نیز دخیل است.

ویتامین های مورد نیاز بارداری

کلسیم و ویتامین D

این دو ماده باعث رشد استخوان های جنین می شود و به داشتن چشم و پوست سالم کمک می کند. کمبود کلسیم در زنان باردار باعث مسمومیت بارداری می شود که گاهی ممکن است منجر به مرگ و میر زنان باردار شود.

ویتامین A

این ویتامین باعث رشد و تمایز سلول ها می شود. علاوه بر آن برای رشد بینایی و ارگان های دیگر ضروری است. اما در صورت استفاده بیش از حد این ویتامین، امکان اختلال در بینایی وجود دارد.

ویتامین B6

ویتامین B6 در رشد شناختی، متابولیسم گلوکز، عملکرد سیستم ایمنی و تشکیل خون نقش اساسی دارد. مصرف این ویتامین موجب کاهش تهوع در بارداری نیز می شود.

ید

این عنصر برای رشد سیستم عصب مرکزی، سیستم اسکلتی و مغز بسیار مناسب است. کمبود بیش از حد این ماده در زنان باردار امکان نقص جنین، مرده زایی یا سقط آن را به وجود می آورد. افرادی که در بارداری علائم تیروئید دارند، باید نسبت به سایر افراد ید بیشتری را مصرف کنند.

ویتامین های E و C

برخی ویتامین های مورد نیاز در دوران بارداری از جمله ویتامین های E و C در مولتی ویتامین های بارداری وجود دارند. مصرف ویتامین باعث ساخت کلاژن و متابولیزه شدن فولات و آهن می شود. توصیه می شود ویتامین C در زنان باردار روزانه به مقدار 80 تا 85 میلی گرم و در زنان شیرده 115 تا 120 میلی گرم مصرف شود. مصرف ویتامین E در زنان باردار و شیرده نیز باید به مقدار روزانه 15 تا 19 میلی گرم باشد.

نکته: سازمان بهداشت جهانی مصرف ترکیبی این دو ویتامین را کم تاثیر دانسته و گاهی نیز امکان پارگی کیسه آب را هنگام مصرف این دو ویتامین پیش بینی کرده است. به همین علت لازم است قبل از مصرف این ویتامین ها حتما با پزشک خود مشورت کنید.

ویتامین های مورد نیاز زنان باردار

اهمیت مصرف مکمل های ویتامین در بارداری

قبل از مصرف ویتامین های مورد نیاز در دوران بارداری لازم است به نکاتی توجه کنید که این نکات به شرح زیر هستند:

  • برای جذب مواد معدنی در مکمل ها بهتر است آن ها را با آب میل کرده و از خوردن آن ها با شیر خودداری کنید.
  • با مصرف مکمل آهن امکان بروز یبوست وجود دارد، لذا توصیه می شود که مکمل خود را قطع نکنید. برای رفع این مشکل می توانید از سبزیجات فیبردار استفاده کنید.
  • در صورت ایجاد تهوع بعد از مصرف مکمل حتما با پزشک خود مشورت کنید که مکمل های مایع یا جویدنی را جایگزین مکمل قبلی شما کند.
  • توصیه می شود مکمل آهن را با معده خالی نخورید، زیرا مصرف این مکمل با معده خالی در بارداری امکان تهوع را بیشتر می کند.
  • برای جذب بهتر آهن توصیه می شود آن را بین دو وعده غذایی و همراه با ماده غذایی شامل ویتامین C مصرف کنید.
  • در دوران بارداری نیاز خانم ها به آهن بیشتر می شود، علاوه بر آن جذب آهن در بدن نیز بیشتر خواهد بود. لذا توصیه می شود برای مواجه نشدن با کمبود آهن، سه ماه قبل از بارداری قرص آهن مصرف کنند. علاوه بر آن استفاده از غذاهایی مثل گوشت، مرغ، ماهي، سبزيجات برگ سبز تيره، نخود فرنگي و اسفناج، ویتامین های مورد نیاز در دوران بارداری از جمله آهن را تامین می کنند.

در ادامه به معرفی برخی از مکمل های مورد نیاز در بارداری می پردازیم.

مکمل پرگناکر اورجینال

این قرص محصولی تخصصی برای دوران بارداری است که مواد مغذی مثل آهن، فولیک اسید و ریز مغذی های دیگر را دارد. این مکمل باعث سلامت مادر و جنین می شود و از زایمان زودرس مادر نیز جلوگیری می کند. مکمل پرگناکر اورجینال نقش مهمی در هضم و جذب مواد مغذی مثل قند، چربی و پروتئین ها دارد.

بیشتر بخوانید: با فواید قرص پرگناکر در بارداری آشنا شوید

مکمل اکتی ناتال

این مکمل یکی از بهترین مکمل ها برای تامین ویتامین های مورد نیاز در دوران بارداری به شمار می آید که نقش مهمی در سلامت مادران باردار و جنین دارد. مکمل اکتی ناتال دارای ویتامین ها و مواد معدنی مثل آهن، سلنیوم، روی و مولیبدن است.

مکمل پرگمام ویتالی تون

این مکمل نیز  یکی از بهترین مکمل های دوران بارداری به شمار می آید. ویتامین ها و مواد معدنی زیادی از جمله سلنیوم، روی و مولیبدن را دارد که مناسب تامین ویتامین های مورد نیاز در دوره بارداری و پیش از آن است. پرگمام ویتالی تون با داشتن امگا 3 و اسید چرب، باعث افزایش ضریب هوشی کودک می شود.

قرص پرگنالایف گلدن لایف

قرص پرگنالایف گلدن لایف مکمل مخصوص دوره بارداری تا شیردهی است. این مولتی ویتامین 17 ماده ضروری بدن در دوران بارداری را تامین می کند و  یکی از بهترین مولتی ویتامین ها در دوره بارداری محسوب می شود.

ویتامین های مورد نیاز زنان باردار

بهترین مولتی ویتامین قبل از بارداری

رژیم غذایی مناسب امکان تامین ویتامین های مورد نیاز در دوران بارداری را دارد، اما برای تامین برخی از ویتامین ها حتما لازم است که در کنار تغذیه مناسب، از مکمل های بارداری نیز استفاده شود. در ادامه برخی از مولتی ویتامین های مناسب قبل از بارداری را معرفی خواهیم کرد.

مولتی ویتامین مینرال

در مورد مولتی ویتامین های مینرال تعریف علمی استانداردی وجود ندارد. این مولتی ویتامین شامل ویتامین ها و مواد معدنی می شود که تنها با رژیم غذایی دریافت نمی شوند. این مکمل به صورت دارویی در شکل های قرص، کپسول، پاستیل، پودر، مایعات یا آمپول در دسترس هستند. شکل تزریقی آن باید با نظر پزشک تجویز شود.

خرید و قیمت انواع مولتی ویتامین عمومی و مینرال

قرص پرگناکر کانسپشن ویتابیوتیکس

قبل از بررسی ویتامین های مورد نیاز در دوران بارداری باید به تامین ویتامین های پیش از بارداری نیز توجه کرد. این مکمل کلیه ویتامین ها و مواد مغذی قبل از بارداری خانم ها را تامین می کند. افرادی که قصد بارداری دارند، باید ویتامین های بدن خود را تکمیل کنند که بارداری سالمی داشته باشند. پرگناکر کانسپشن به همه افرادی که تصمیم به بارداری دارند، مخصوصا زنانی که از قرص جلوگیری استفاده می کردند، به شدت توصیه می شود.

کلام آخر

با اینکه دریافت ویتامین های مورد نیاز بدن با استفاده از غذاها و منابع طبیعی بهترین روش محسوب می شود، اما در دوران بارداری این نیازها بیشتر است، به طوری که برای تامین ویتامین های مورد نیاز در دوران بارداری باید از مکمل های مخصوص این دوره نیز استفاده کرد.

طبق توصیه وزارت بهداشت لازم است زنان سه ماه قبل از بارداری به مصرف این مکمل ها اقدام کنند که بتوانند بارداری موفقی را پشت سر بگذرانند. لازم است مصرف این مکمل ها حتما با تجویز پزشک و همراه با رژیم غذایی مناسب باشد. مکمل های بارداری دارای ویتامین ها و مواد معدنی لازم هستند، اما ممکن است با توجه به شرایط افراد و کمبود آهن، این مکمل به صورت جداگانه نیز تجویز شود. می توانید برای تهیه این مکمل ها به سایت داروهوم داروخانه آنلاین مراجعه کنید و با بررسی اطلاعات مکمل ها در این سایت، نسبت به خرید آن ها اقدام نمایید.

در داروخانه آنلاین دکتر بهمنی (داروهوم) با امکان خرید آنلاین دارو، محصولات آرایشی بهداشتی، مکمل ها و تجهیزات پزشکی، می‌توانید روند سفارش آنلاین را از مرحله بررسی، انتخاب محصول، خرید و تحویل در محل را انجام دهید. داروهوم به شما کمک می‌کند تا در وقت و هزینه‌های خود صرفه‌ جویی کنید تا محصولات مورد نظر خود را با %تخفیفات ویژه و استثنایی% تهیه نمایید.

نوشته های مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

support_agent پشتیبانی 8 الی 19
delivery_dining ارسال به تمام نقاط ایران
verified_user ضمانت اصالت و سلامت
trending_up ارسال رایگان سفارش 400+ تومان
view_in_ar پیگیری سفارش ها

تمام حقوق مادی و معنوی برای داروهوم محفوظ است. طراحی و اجرا توسط داروهوم