فرق گلوتامین و ال گلوتامین چیست؟

تاریخ ایجاد :

آمینو اسید گلوتامین دارای دو نوع متفاوتی است که ال گلوتامین و دی گلوتامین نام دارند. اگر می خواهید که فرق گلوتامین و ال گلوتامین را بدانید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید، زیرا در این مقاله قصد داریم در مورد این آمینو اسید مهم بدن و مکمل های تولید شده از آن، توضیحات جامعی را ارائه دهیم. سپس به بررسی تفاوت بین ال گلوتامین و گلوتامین بپردازیم. امروزه مکمل های ال گلوتامین در بین بدنسازان و ورزشکاران محبوبیت بسیاری پیدا کرده اند. این محصولات به صورت پودر، کپسول و حتی آمپول در بازار موجود هستند و نقش مهمی در بهبود کارایی ورزشی و ریکاوری عضلات دارند. برای آشنایی با تفاوت این محصولات با ما همراه باشید.

خرید انواع مکمل های گلوتامین از داروخانه آنلاین داروهوم با قیمت استثنایی.

در داروخانه آنلاین دکتر بهمنی (داروهوم) با امکان خرید آنلاین دارو، محصولات آرایشی بهداشتی، مکمل ها و تجهیزات پزشکی، می‌توانید روند سفارش آنلاین را از مرحله بررسی، انتخاب محصول، خرید و تحویل در محل را انجام دهید. داروهوم به شما کمک می‌کند تا در وقت و هزینه‌های خود صرفه‌ جویی کنید تا محصولات مورد نظر خود را با %تخفیفات ویژه و استثنایی% تهیه نمایید.

فرق گلوتامین و ال گلوتامین چیست؟

قبل از بررسی تفاوت بین این آمینو اسیدها، در ابتدا به بررسی گلوتامین می پردازیم. این ماده جز اسید آمینه‌ هایی است که به طور طبیعی در بدن تولید می شود. البته میزان آن بسیار کم است. به همین دلیل مصرف مواد غذایی غنی از آن مانند: گوشت، مرغ، شیر، ذرت و غیره توصیه می شود. امروزه به دلیل سبک نادرست زندگی، بسیاری از افراد رژیم غذایی سالم و غنی از گلوتامین ندارند. به همین دلیل مکمل های غذایی این ماده به تولید رسیده اند که به جبران کمبود گلوتامین در بدن کمک می کنند. این ماده برای سلامت بدن بسیار مفید است و به عنوان واحدهای سازنده پروتئین‌ ها شناخته می شود. 

بدون شک پروتئین‌ ها در بهبود فعالیت‌ های بدن بخصوص عملکرد عضلات نقش مهمی دارند. به همین دلیل بسیاری از ورزشکاران بخصوص بدنسازان برای افزایش حجم عضلات، ریکاوری سریع بدن، جلوگیری از خستگی بعد از تمرینات و همچنین بازسازی بافت های آسیب دیده بدن از مکمل های حاوی گلوتامین استفاده می کنند. این محصولات در انتقال اکسیژن به عضلات و از بین بردن ویروس ها و باکتری‌ ها نیز تاثیر بسیاری دارند. کسانی که بعد از ورزش، مکمل های گلوتامین را استفاده می کنند، ذخایر گلیکوژن عضلات آنها باقی می ماند و از تحلیل عضلات بعد از ورزش های سخت جلوگیری می شود. 

این آمینو اسید به دو صورت ال گلوتامین و دی گلوتامین وجود دارد که تفاوت بسیاری بین آنها نیست، اما فرق گلوتامین و ال گلوتامین در ساختار و آرایش مولکولی آنها عنوان می شود که موجب عملکرد متفاوت آنها نیز شده است. در واقع ال گلوتامین یکی از انواع گلوتامین است که از نظر فراوانی، تاثیرگذاری و منابع اولیه از نوع دیگر آن مهم تر است. آمینو اسید ال گلوتامین به صورت پودر به فروش می رسد و یکی از مکمل های بسیار محبوب و مهم در عضله سازی، تقویت سیستم ایمنی و تامین سوخت مورد نیاز بدن است. این نوع مکمل گلوتامین برای تمامی افراد بزرگسالان استفاده می شود و با توجه به نیاز، شرایط جسمی و سنی هر فرد،‌ دوز مصرف آن متفاوت است.

بیشتر بدانید: بهترین زمان مصرف و نحوه مصرف گلوتامین چگونه است؟

آیا تفاوتی بین فواید ال گلوتامین و گلوتامین وجود دارد؟

گلوتامین یکی از آمینو اسیدهای طبیعی بدن است که در تولید اکثر پروتئین ها نقش اساسی دارد. این ماده مفید در بدن تولید می شود و همراه با برخی از مواد غذایی نیز قابل تامین است، اما امروزه شرکت های دارویی با تولید مکمل های ال گلوتامین تامین این آمینو اسید را برای افراد راحت تر کرده اند. این شرکت ها برای تولید مکمل های گلوتامین از ایزومر آن یعنی ال گلوتامین استفاده می کنند.

در واقع فرق گلوتامین و ال گلوتامین این است که گلوتامین فراوان ترین اسید آمینه ضروری بدن محسوب می شود، اما ال گلوتامین یکی از مهمترین ایزومرهای آن به شمار می رود. همچنین گلوتامین دو ایزومر به نام های دی گلوتامین و ال گلوتامین دارد که برای تهیه مکمل های پودری تنها از ال گلوتامین استفاده می شود. مکمل های ال گلوتامین و آمینو اسید گلوتامین از نظر فواید، تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و به طور کلی دارای خواص زیر هستند:

  • بهبود سلامت دستگاه گوارش به خصوص روده
  • تقویت عضلات 
  • کمک به سنتز پروتئین
  • ریکاوری عضلات بعد از تمرینات سخت
  • افزایش بازدهی ورزشی 
  • حفظ سلامت عضلات و جلوگیری از تحلیل آنها در عین ورزش 
  • کمک به افزایش حجم عضلات 
  • بازسازی و ترمیم بافت های عضلانی
  • پیشگیری از سوخت ذخایر گلیکوژن در عضلات 
  • تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از بروز بیماری ها 
  • افزایش قدرت عضلانی
  • جلوگیری از کاهش پروتئین
  • ممانعت از ایجاد ضعف و لرزش عضلات بعد از ورزش

گلوتامین چیست؟

گلوتامین یک آمینو اسید غیرضروری است و به طور طبیعی در خون، عضلات و اسکلت بدن انسان تولید و ذخیره می شود. البته در صورتی که افراد تحت شرایط خاصی مانند: جراحت، جراحی و تمرینات سخت جسمی قرار داشته باشند، میزان تولید این آمینو اسید در بدن کاهش پیدا می کند. به همین دلیل مصرف منابع غذایی متعدد زیر برای تولید این ماده ضروری است:

  • گوشت گاو
  • شیر
  • برنج سفید
  • ذرت
  • توفو
  • تخم مرغ

فرق گلوتامین و ال گلوتامین در نحوه تامین آنها نیز عنوان می شود، زیرا گلوتامین خون یک فرد سالم نسب به سایر اسیدهای آمینه، 3 الی 4 برابر غلظت بیشتری دارد. حدود 60 درصد از اسید آمینه درون سلول ها را گلوتامین تشکیل می دهد. در واقع روزانه 9 گرم از این ماده از عضلات به داخل خون منتقل می شود که به تولید پروتئین کمک کنند. در واقع گلوتامین ترکیبی از گلوتامات و آمونیاک است که با مصرف آدنوزین تری فسفات در بدن تشکیل می شود. طبق تحقیقات به عمل آمده این ماده از تجزیه پروتئین در عضلات جلوگیری می کند و مانع از آتروفی عضلات می شود.

بیشتر بدانید: عوارض گلوتامین – موارد منع مصرف و تداخل دارویی گلوتامین چیست؟

مکمل ال گلوتامیـن و آمینو اسید گلوتامین از نظر نوع چه تفاوتی دارند؟

همانطور که گفته شد، اسید آمینه گلوتامین در بدن تولید می شود یا از طریق مواد غذایی به بدن راه پیدا می کند، اما مکمل گلوتامین که بیشتر به صورت پودر تولید می شود، حاوی یکی از ایزومرهای گلوتامین به نام ال گلوتامین است. این مکمل علاوه بر پودر به صورت کپسول، قرص و آمپول تزریقی نیز تولید می شود.

گلوتامین دارای دو نوع ال گلوتامین و دی گلوتامین است که از ال گلوتامین برای تولید مکمل های پودری استفاده می شود. بنابراین فرق گلوتامین و ال گلوتامین در انواع آنها نیز قابل بررسی است. این مکمل به متابولیسم پروتئین، افزایش حجم عضلات، رشد عضلات، ترشح هورمون رشد، افزایش قدرت عضلات و چربی سوزی کمک می‌ کند. به همین دلیل مکمل بدنسازی ال گلوتامین در بین بسیاری از بدنسازان محبوب است. 

این مکمل کمبود گلوتامین در بدن را هنگام ترمیم عضلات جبران می کند و مانع از کاهش آن می شود. همانطور که گفتیم، مکمل ال گلوتامین یکی از محصولات ورزشی است که انواع متفاوتی دارد. هر کدام از انواع مکمل های گلوتامین از نظر شکل و عملکرد با یکدیگر متفاوت هستند. این محصولات باید با توجه به نیاز بدن و شدت فعالیت‌ های فیزیکی انتخاب و مصرف شوند. 

بدنسازان و ورزشکاران حرفه ای بدون شک از نوع قوی تر این مکمل که از انواع گلوتامین‌ های متصل به پپتیدها تشکیل شده اند، استفاده می کنند. برخی از افراد نیز به دلیل راحتی مصرف کپسول های ال گلوتامین آنها را همراه با وعده های غذایی خود مورد استفاده قرار می دهند. نوع تزریقی این فرآورده نیز برای افراد دچار کمبود شدید گلوتامین توصیه می شود که سریع تر این اسید آمینه مهم را در بدن تامین کند و موجب جلوگیری از عضله سوزی و خستگی بعد از تمرینات شود.

آیا فرق گلوتامین و ال گلوتامین در عوارض آنها است؟

از آنجایی که گلوتامین به صورت طبیعی در بدن وجود دارد، بنابراین هیچ گونه عارضه ای به همراه ندارد، اما اگر مکمل های ال گلوتامین به میزان زیادی در طول روز مصرف شوند، بدون شک عوارض جانبی خطرناکی خواهند داشت، زیرا مکمل های ال گلوتامین به یکباره میزان زیادی از این آمینو اسید را به بدن وارد می کنند. به همین دلیل برخی از افراد با مصرف بیش‌ از حد آنها دچار مشکلات گوارشی، ناراحتی معده، واکنش های آلرژیک، حالت تهوع، درد عضلانی، استفراغ، خشکی دهان، علائم عفونت و غیره می‌ شوند. بنابراین یکی از تفاوت های گلوتامین و ال گلوتامین در عوارض احتمالی آنها است. همچنین باید از مصرف طولانی مدت مکمل ال گلوتامین خودداری کرد، زیرا خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

در نتیجه…

اگر در پی دانستن فرق گلوتامین و ال گلوتامین هستید، در این مقاله به طور کامل به بررسی این موضوع پرداخته ایم. گلوتامین آمینو اسید غیر ضروری است که بدن به طور طبیعی آن را تولید می‌ کند، اما ال گلوتامین یکی از ایزومرها یا انواع گلوتامین است که در تولید مکمل ها استفاده می شود. این دو ماده در آرایش مولکولی با یکدیگر تفاوت دارند و بدون شک تاثیرگذاری و عوارض آنها نیز با یکدیگر متفاوت است. 

مکمل های ال گلوتامین اگر به صورت روزانه و در میزان مشخصی مصرف شوند، بدون شک ضرری برای بدن به همراه ندارند، اما استفاده بیش از حد از آنها احتمال ایجاد عوارضی همچون: مشکلات گوارشی، واکنش های آلرژیک، درد معده و غیره را افزایش می دهد. به همین دلیل بهتر است، برای افزایش ذخایر گلوتامین در بدن از رژیم غذایی سالم و حاوی این آمینو اسید استفاده شود و در موارد خاص مانند هنگام تمرینات سخت بدنسازی، مکمل های ال گلوتامین مورد استفاده قرار گیرند.

نوشته های مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

support_agent پشتیبانی 8 الی 19
delivery_dining ارسال به تمام نقاط ایران
verified_user ضمانت اصالت و سلامت
trending_up ارسال رایگان سفارش 400+ تومان
view_in_ar پیگیری سفارش ها

تمام حقوق مادی و معنوی برای داروهوم محفوظ است. طراحی و اجرا توسط داروهوم