کمبود کدام ویتامین باعث درد ساق پا میشود؟

کمبود کدام ویتامین باعث درد ساق پا میشود؟
تاریخ ایجاد :

تا به حال برایتان پیش آمده که ناگهان ساق پایتان درد بگیرد؟ ممکن است گاهی بعد از یک پیاده‌روی دچار درد در پشت پا و ساق پا شوید. اگر ورزشکار نباشید و یک دفعه مسیری نسبتا زیاد را پیاده روی کنید، این درد طبیعی است، اما اگر عادت به ورزش دارید دیگر چرا؟ دردی که در ساق پا و استخوان‌ها یا ماهیچه‌های پا ایجاد می‌شود، ممکن است خواب را از چشمانتان بگیرد. به همین سبب در این مقاله قرار است علت آن را بیابیم و ببینیم کمبود کدام ویتامین باعث درد ساق پا میشود؟

رابطه ویتامین ها با اعضای بدن مخصوصا پا و ساق پا

لزوم حضور ویتامین در سراسر زندگی ما بر کسی پوشیده نیست. همه انسان‌ها می‌دانند که باید در بدنشان به اندازه کافی ویتامین، مواد مغذی، املاح و مواد معدنی داشته باشند تا در زمره انسان‌های سالم قرار بگیرند. فارغ از انواع بیماری‌هایی که به علل مختلف انسان‌ها را درگیر می‌کند، کمبود ویتامین خود یک عامل آسیب زننده به بدن است.

ویتامین‌ها سلامت بدنی، عصبی و ایمنی بدن را تضمین می‌کنند. حتی برخی ویتامین‌ها روی خلق و خوی ما تاثیر دارند به علاوه بخش زیادی از ویتامین‌ها شادابی، زیبایی و جوانی را به ارمغان می‌آورند. برخی نیز در سلامت عضلات و ماهیچه‌ها نقش دارند.

ویتامین‌ها هستند که می‌گویند چرا ساق پایتان بیخود و بی‌جهت درد می‌گیرد و چرا بعد از اندکی راه رفتن خسته می‌شوید و دوست دارید، بنشینید. دانستن این که کمبود کدام ویتامین باعث درد ساق پا می شود به شما کمک می‌کند در پیری به یکجا نشینی دچار نشوید. در ادامه و بخش‌های بعد مهمترین ویتامین‌هایی که روی پا و درد ساق پا تاثیر می‌گذارند را می‌شناسید.

ویتامین D؛ ویتامین سلامتی استخوان ها

ویتامین D مهمترین ویتامین در حفظ سلامت استخوان‌ها، عضلات و مفاصل است. چرا که این ویتامین تضمین می‌کند که کلسیم و فسفر به خوبی در بدن ساخته شده و جذب استخوان‌ها شوند. زمانی که ویتامین D در بدن کم می‌شود، کلسیم به خوبی در بدن جذب استخوان‌ها نخواهد شد. به این ترتیب به سادگی درد استخوان به سراغتان می‌آید.

کمبود ویتامین D یکی از کمبودهایی است که باعث درد ساق پا می‌شود. کسانی که آفتاب نمی‌گیرند یا حتی قرص‌های ویتامین D دارویی یا مکمل در برنامه غذایی‌شان جایی ندارد، زودتر از همه دچار درد در ساق پا یا سایر استخوان‌های بدن خود می‌شوند. سایت medicalnewstoday در این باره گفته است:

Vitamin D is a nutrient that is vital for bone health. It may have an anti-inflammatory effect that can help reduce joint pain. However, more research is needed to verify this. A vitamin D deficiency can affect both physical and mental health, but many people have low levels of vitamin D without realizing.

ویتامین D به ساق پایتان برسانید

برای آنکه بدن به اندازه کافی ویتامین D تولید کند، روزانه ده تا 20 دقیقه باید در نور آفتاب قرار بگیرید. در طی این مدت ویتامین D روزانه مورد نیاز بدن ساخته می‌شود. بااین‌حال این جذب به عوامل مختلف مانند منطقه، زاویه تابش، سن و پوست بستگی دارد.

راه دیگر رساندن ویتامین D به بدن از طریق مواد غذایی است. ماهی ساردین، شاه ماهی و ماهی تن غنی‌ترین منابع ویتامین D هستند. تخم مرغ و تخمه آفتابگردان هم در خود ویتامین D دارند. همچنین می‌توانید از مولتی ویتامین‌ها و مکمل‌های ویتامین D نیز بهره ببرید. بهترین مکمل‌های حاوی ویتامین D موجود در داروخانه آنلاین داروهوم در زیر لیست شده‌اند.

قرص ویتامین د3 هلث اید

قرص ویتامین د3 هلث اید

خرید قرص ویتامین د3 هلث اید

قرص کلترکس هلث برست

قرص کلترکس هلث برست

خرید قرص کلترکس هلث برست

قرص ویتامین د3 یوروویتال 1000 واحدی

قرص ویتامین د3 یوروویتال 1000 واحدی

خرید قرص ویتامین د3 یوروویتال 1000 واحدی

قرص اولترا ویتامین دی 1000 ویتابیوتیکس

قرص اولترا ویتامین دی 1000 ویتابیوتیکس

خرید قرص اولترا ویتامین دی 1000 ویتابیوتیکس

این قرص‌ها را مجازید روزانه یک عدد مصرف کنید. البته در نظر داشته باشید که قبل از هر چیز باید سطح ویتامین D در بدن شما مشخص شود. یک آزمایش ویتامین کافی است تا سطح تمام ویتامین‎ها را در بدن خود بفهمید.

خانواده ویتامین B در درد ساق پا

خانواده ویتامین B یکی از مهمترین خانواده‌ها برای بدن است. این خانواده سلامت کلی بدن را تضمین می‌کند. روی سوخت و ساز اثر می‌گذارد. در زیبایی و جوانسازی دخالت دارد و می‌تواند از درد ساق پا جلوگیری کند. این خانواده را می‌تواند پاسخی به سوال کمبود کدام ویتامین باعث درد ساق پا می‌شود، دانست.

ورزشکارانی که دچار کمبود ویتامین B می‌شوند، هنگام ورزش‌های مرتبط با پا یا تمریناتی که روی ساق پا فشار می‌آورد احساس درد در مفاصل یا ماهیچه‌های ساق پا دارند. همچنین اگر دونده باشند نمی‌توانند مدت طولانی به دویدن ادامه دهند، چرا که ساق پایشان و عضلات آن قسمت دچار گرفتگی و درد می‌شود. این موضوع را دونده‌هایی که برای رقابت در ماراتن آماده می‌شوند، حتما باید به خاطر داشته باشند.

اگر سنتان بالا باشد، با کمبود ویتامین B درد را در ساق پا، شب‌ها بیشتر احساس خواهید کرد. همچنین زمانی که میخواهید از جای خود بلند شوید نیز احساس درد را دارید. به همین دلیل این خانواده اهمیت زیادی در سلامت بدن و عضلات دارد.

انواع B ها را چطور پیدا کنیم؟

ویتامین Bها همگی محلول در آب هستند. به این معنی که در بدن ذخیره نشده و دفع می‌شوند. به همین دلیل لازم است، این خانواده را در برنامه غذایی خود بگنجانید. برای آن که به اندازه کافی ویتامین B به بدنتان برسد، باید گوشت، مرغ، حبوبات، سبزیجات، غلات کامل و دانه‌ها و مغزیجات خوراکی مانند بادام را در رژیم خود داشته باشید. همچنین مکمل‌های ویتامین B نیز در داروخانه‌ها پیدا می‌شوند که بهترین‌ها به شرح زیر است.

  • قرص جوشان زینک پلاس ب کمپلکس یوروویتال
  • قرص ویتامین B6 یوروویتال
  • قرص ویتامین B12 یوروویتال
  • کپسول نورو بی ویت یوروویتال

هر یک از این مکمل‌ها را می‌توانید به راحتی در وب سایت داروهوم بیابید. هر کدام نحوه مصرف خود را دارند. تنها نکته هنگام مصرف مکمل‌های ویتامین B استفاده از آب زیاد برای جذب بهتر آن‌ها ست.

بررسی ویتامین E روی درد ساق پا

ویتامین E به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی از مفاصل مراقبت کرده و از التهاب آ‌ن‌ها جلوگیری می‌کند. به همین دلیل وقتی پرسیده می‌شود، کمبود کدام ویتامین باعث درد ساق پا می‌شود، ابتدا باید ببینید درد ناشی از التهاب است یا ن. چرا که اگر درد ناشی از التهاب مفاصل باشد، احتمالا ویتامین E در بدن شما کم شده است.

ویتامین E در افراد با بیماری‌های التهابی مانند آرتریت از درد جلوگیری می‌کند. این ویتامین باید هر روز به اندازه 15 میلی گرم مصرف شود تا از عوارض کمبود آن دور بمانید. کمبود ویتامین E علاوه بر درد و التهاب در ساق پا باعث گزگز و خواب رفتن دست و پا، ضعف در عضلات و کنترل بدن یا مشکلات بینایی شود.

خوردنی هایی که ویتامین E دارند

برای آن که از آسیب‌های کمبود ویتامین E مخصوصا درد ساق پا در امان باشید خوراکی‌های حاوی ویتامین E را به خاطر داشته باشید. از طریق مصرف این خوراکی‌ها می‌توانید میزان ویتامین E روزانه بدن خود را تامین کنید. این خوراکی‌ها شامل مغزهای خشک مانند بادام، روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون، میوه و سبزیجات و همچنین تخم مرغ و لبنیات هستند. به علاوه اگر با کمبود شدید این ویتامین روبرو شدید می‌توانید از مکمل‌های مولتی ویتامین که در خود ویتامین E نیز دارند، استفاده کنید. 4 مورد از بهترین مکمل‌های حاوی ویتامین E در زیر لیست شده است.

  • کپسول ویتامین E 400 یوروویتال
  • سافت ژل ویتامین E سیمرغ دارو 400 واحد
  • کپسول ویتامین E آپوویتال
  • سافت ژل ویتامین E 400 هلث اید

نکته مهم این است که حد مجاز مصرفی در ویتامین E حداکثر 1000 میلی گرم در روز است و بیشتر از آن ایجاد حساسیت و مسمومیت می‌کند.

نقش کمبود ویتامین C در پا درد

یکی دیگر از آنتی اکسیدان‌های ضروری برای بدن ویتامین C است. این ویتامین نقشی اساسی در سیستم ایمنی و عصبی بدن ما دارد. از این نقش‌ها یکی جلوگیری از درد در ساق پاست. زمانی که با پرسش کمبود کدام ویتامین باعث درد ساق پا می‌شود، به داروخانه می‌روید، قطعا یک پاسخ ویتامین C است.

ویتامین C مسئول ساخت کلاژن است. کلاژن هم در فرایند ترمیم بافت‌ها و تثبیت سلامت عروق خونی کار می‌کند. این روند همکاری سلامت عمومی بدن و پاهای شما را در پی دارد که یکی از نتایج آن درد نگرفتن ساق پا حتی پس از چند کیلومتر دوچرخه سواری است.

پایتان را در ویتامین C فرو ببرید

احتمالا شما هم تجربه داشته‌اید که وقتی مریض می‌شدید، مادرتان حسابی آب پرتقال و آبلیمو به خوردتان می‌داد. دلیل آن فقط و فقط ویتامین C بود. ویتامین C از بدن در برابر بروز بیماری‌ها هم جلوگیری می‌کند. به همین دلیل می‌خواهیم به شما توصیه کنیم پایتان را در ویتامین C بزنید. مواد غذایی دارای ویتامین C مانند مرکبات، سبزیجات برگ سبز و میوه‌های مختلف بخورید. قرص‌های جوشان ویتامین C در همه داروخانه‌ها پیدا می‌شود و مکمل‌های این ویتامین هم در داروخانه آنلاین داروهوم موجود است.

  • کپسول ویتامین C و زینک یوروویتال 10 میلی گرم
  • قرص جویدنی ویتامین ث 500 میلی گرم ویتامین لایف
  • قرص ویتامین ث او پی دی فارما 1000 میلی گرم
  • کپسول کلاژن و ویتامین ث رزاویت

مکمل‌های ویتامین C در کنار تقویت عضلات و مفاصل، انرژی زا هم هستند. به همین دلیل اغلب توصیه می‌شود آن‌ها را اول صبح مصرف کنید.

سخن آخر

وقتی با درد پا مواجه می‌شوید در اولین بازخورد از خود می‌پرسید چرا. یک سوال می‌تواند این باشد که کمبود کدام ویتامین باعث درد ساق پا می‌شود. شاید کمتر به این موضوع توجه کرده باشید که ویتامین‌های D، E، C یا خانواده B روی سلامت عضلات و استخوان‌های شما تاثیر دارند. حالا می‌دانید که باید حواستان به سطح این ویتامین‌ها در بدنتان باشد تا دچار درد در نواحی مختلف مانند ساق پا نشوید.

نوشته های مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

support_agent پشتیبانی 8 الی 19
delivery_dining ارسال به تمام نقاط ایران
verified_user ضمانت اصالت و سلامت
trending_up ارسال رایگان سفارش 900,000+ تومان
view_in_ar پیگیری سفارش ها

تمام حقوق مادی و معنوی برای داروهوم محفوظ است. طراحی و اجرا توسط داروهوم