کمبود کدام ویتامین باعث لک صورت میشود؟

کمبود کدام ویتامین باعث لک صورت میشود
تاریخ ایجاد :

روی پوستتان لک دارید و نگران زیبایی خود هستید؟ از بدو تولد کک و مک داشتید؟ چند وقتی است که دچار لک روی صورتتان شده‌اید؟ می‌دانستید بارداری هم می‌تواند روی صورت لک ایجاد کند؟ تمام این موارد ناخواسته اتفاق می‌افتند و شما نمی‌توانید کنترل زیادی روی آن داشته باشید. با این‌ حال همواره یک پرسش برای افراد زیادی که به سلامت و زیبایی خود اهمیت می‌دهند وجود دارد. کمبود کدام ویتامین باعث لک صورت میشود؟ سوالی که قرار است در این مقاله به پاسخ آن برسید.

ارتباط ویتامین ها با روشنی پوست

برخی بر این باورند که ویتامین‌ها هیچ نقشی در زیبایی ندارند. خب آن‌ها اشتباه می‌کنند. امروزه تحقیقات زیادی روی ویتامین‌ها و ارتباطشان با زیبایی انجام شده است. این تحقیقات سبک زندگی سالم را عامل اصلی زیبایی پوست می‌دانند.

تحقیقات نشان می‌دهند دلایل مختلفی برای لکه‌های پوستی وجود دارد.

  • ژنتیک و ارث
  • نور خورشید
  • سبک غذایی نامناسب
  • رعایت نکردن روتین‌های پوستی
  • برخی داروهای هورمونی

دلایل عمده ایجاد لک روی پوست هستند. علاوه بر این موارد، کمبود برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز می‌تواند باعث ایجاد لک روی پوست صورت، دست‌ها و سایر نقاط بدن شود.

ویتامین هایی که کمبودشان لکه پوستی می آورد

کسانی که به صورت ارثی روی صورت خود لک دارند می‌توانند با مصرف برخی ویتامین‌های مهم آن‌ها را کمرنگ کنند. همچنین اگر تحت دارو درمانی خاصی قرار دارید، نباید از خوردن ویتامین در کنار داروها غفلت کنید. چرا که این ویتامین‌ها در کنار تقویت بدن، از ایجاد عوارض پوستی مانند لکه جلوگیری می‌کنند.

لکه‌های پوستی انواع مختلفی دارند. کک و مک‌ها اغلب ارثی هستند و در برابر آفتاب پررنگ‌تر می‌شوند. در دوران بارداری احتمال ایجاد لکه‌های ملاسما وجود دارد. با بالا رفتن سن و بعد از 30 تا 40 سالگی شاهد لک روی پوست صورت و دست‌های خود خواهید بود. این لک‌ها در بخش‌هایی از بدن که بیشتر در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند، بیشتر است.

ویتامین‌ها می‌توانند در بهبود هر گروه از این لک‌ها کمک کنند. ضمن آن‌که کمبود برخی ویتامین‌های مهم خود باعث ایجاد لک‌های صورت می‌شود. در ادامه می‌خوانید کمبود کدام ویتامین باعث لک صورت می‌شود.

ویتامین هایی که کمبودشان لکه پوستی می آورد

خانواده B ها؛ اصلی ترین گروه زیباساز پوستی

خانواده ویتامین B را به عنوان خانواده زیباسازها می‌شناسند. تقریبا تمام اعضای این خانواده روی روشنی، جوانسازی و بهبود لک‌های پوستی موثرند. برخی از اعضای این خانواده اثربخشی بیشتری روی لک صورت دارند. اگر دچار کمبود ویتامین های گروه B باشید مخصوصا دو عضو مهم یعنی B12 و B9 احتمال خیلی زیاد روی پوست صورتتان لک دارید.

  • کوبالامین و لک های صورت

B12 یا کوبالامین مهمترین ویتامین در تشکیل سلول‌های پوستی و تنظیم ملانین و رنگدانه‌های پوست است. زمانی که این ویتامین در بدن کاهش پیدا کند، اثرات آن را با لکه‌های پوستی، خشکی پوست صورت و ایجاد زخم در اطراف لب، التهاب پوست و کدر شدن آن خواهید دید. تحقیقات در بروز علائم کمبود ویتامین ب ۱۲ نشان داده‌اند، افراد با پوست تیره بیشتر به این مشکلات دچار می‌شوند. بیماری‌های هیپرپیگمانتاسیون، ویتیلیگو، استوماتیت در اثر کمبود ویتامین B در بدن به وجود می‌آیند.

اگر مواد غذایی مانند جگر، ماهی، گوشت، مرغ یا بوقلمون که منبع اصلی ویتامین B12 هستند استفاده نمی‌کنید، مولتی ویتامین بخورید. لکه‌های پوستی در گیاهخواران که از منابع اصلی B12 استفاده نمی‌کنند، شایع‌تر است. آن‌ها باید به عنوان جایگزین حداقل لبنیات، تخم مرغ یا حتی شیرهای غنی شده استفاده کنند. همچنین مولتی ویتامین‌های B12 را باید در برنامه تغذیه روزانه خود بگنجانند.

بیشتر بخوانید: چه میوه‌ هایی ویتامین b12 دارند؟

  • فولیک اسید و اثرات آن در پوست صورت

فولیک اسید یا B9 وظیفه تولید گلبول قرمز و اکسیژن رسانی به تمام اعضای بدن را به عهده دارد. حتما می‌دانید که اکسیژن نه تنها برای تنفس، بلکه برای زیبایی و جلوگیری از لک‌های پوستی نیز ضرورت دارد. وقتی فردی دچار کمبود فولیک اسید است، از یک طرف در تولید و تکثیر سلول‌های پوست به مشکل می‌خورد و از طرف دیگر دچار کم‌خونی می‌شود. این دو درکنار هم باعث ایجاد لک پوستی می‌شوند.

در مردان کمبود B9 شایع‌تر از زنان است. کمبود این ویتامین به صورت لک‌های سفید روی صورت، دو رنگ شدن پوست یا رنگ پریدگی دید. برای دریافت فولیک اسید کافی باید مواد غذایی زیر را حتما در رژیم خود داشته باشید.

  • جگر
  • عدس
  • سبوس برنج
  • بادام زمینی
  • حبوبات کامل
  • مرکبات
  • توت فرنگی
  • موز
  • هلو

همچنین می‌توانید از مکمل‌ها و مولتی ویتامین‌های ویتامین B9 نیز استفاده کنید.

زیبایی پوست صورت در گرو مصرف ویتامین A

یکی از ویتامین‌هایی که در پاسخ به پرسش کمبود کدام ویتامین باعث لک صورت می‌ شود، می‌آید، ویتامین A است. این ویتامین از ویتامین های محلول در چربی است و فواید زیادی دارد. در بازسازی و ترمیم جای جوش‌ها و زخم‌ها کمک می‌کند، رطوبت پوست را تنظیم می‌کند و از این طریق مانع به وجود آمدن لکه‌ها و چروک‌ها می‌شود. همچنین روی تنظیم رنگدانه‌های پوست یا ملاتونین نیز تاثیر دارد.

کمبود ویتامین A موجب لک‌های پوستی معروف به دانه مرغی می‌شود. عوارض کمبود ویتامین A در کنار ایجاد لکه‌های پوستی، شامل خارش بدن و شب کوری نیز می‌شود. با رسیدن ویتامین A کافی به بدن، دیگر با جوش و آکنه خداحافظی کنید. آبرسانی طبیعی به پوستتان انجام می‌شود و شاهد پوستی شفاف و بدون لک خواهید بود.

کمبود ویتامین E باعث ایجاد لک های پوستی می شود

زمانی که به اندازه کافی ویتامین E به بدنتان نرسد، آنتی اکسیدان محافظی برای پوست نخواهید داشت. به عبارت دیگر ویتامین E شوالیه است که از پوست شما در برابر آلودگی‌ها، رادیکال‌های آزاد و نور خورشید محافظت می‌کند.

ویتامین E ساختار پوست را تقویت کرده و با رساندن رطوبت کافی از افتادگی و چروک پوست جلوگیری می‌کند. این ویتامین در بهبود التهابات پوستی موثر است و با کمک به ترمیم جای زخم‌ها، جوش‌ها و آکنه‌ها اجازه نمی‌دهد، لکی روی صورت باقی بماند. اما طریقه مصرف ویتامین ای برای صورت چیست؟

برای آن که تاثیر ویتامین E روی پوست صورت و بهبود لک‌های پوست را ببینید، از مغزیجات خشک و آجیل مانند بادام، روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون و سبزیجات در رژیم غذایی خود استفاده کنید. همچنین مولتی ویتامین را فراموش نکنید. مکمل‌های مولتی ویتامین حاوی ویتامین E روی بهبود لک‌های صورت و جلوگیری از اثرات پیری نقش دارند.

ویتامین C؛ کلاژن سازی برای جلوگیری از لکه های پوستی

ملانین زیاد از حد در بدن تبدیل به لک پوست می‌شود. ویتامین C به تعادل ملانین در پوست کمک می‌کند. به علاوه ویتامین C نقشی اساسی در تولید کلاژن که مهم‌ترین ماده جوان‌ساز پوست است دارد. این ویتامین روی بهبود بیماری هیپرپیگمانتاسیون نیز نقش ایفا می‌کند. به نقل از سایت nytimes.com درباره تاثیرات ویتامین سی روی پوست:

Vitamin C can also stimulate the skin’s production of collagen, a protein that increases skin firmness and elasticity and helps keep it plump and hydrated. Because of this, “using a powerful, stable vitamin C serum consistently over time can help smooth out the appearance of fine lines and wrinkles,” Dr. Bowe said.

برای داشتن پوست روشن، بدون چروک و لک نیاز به ویتامین C دارید. ویتامینی جوانساز که نقش آنتی اکسیدانی نیز برای بدن دارد. رساندن ویتامین C هم از طریق مولتی ویتامین‌ها و هم از طریق مواد غذایی امکان دارد. در بیشتر میوه‌ها و مرکبات می‌توانید مقادیر زیادی از این ویتامین پیدا کیند. قرص‌های جوشان ویتامین C در تمام داروخانه‌ها پیدا می‌شود. حتی اگر از قرص جوشان خوشتان نمی‌آید، دیگر مکمل‌های ویتامین C را در داروهوم جستجو کنید.

کمبود کدام ویتامین باعث لک صورت می‌ شود؟ ویتامین D

ویتامین D یا ویتامین خورشید یکی از مهمترین ویتامین‌ها در درمان لک‌های صورت است. اگرچه منبع اصلی این ویتامین یعنی خورشید خودش عاملی برای به وجود آمدن لک صورت است، اما کمبود ویتامین D نیز لک‌های پوستی ایجاد می‌کند.

مطالعه‌ای در دانشگاه استنفورد نشان داد، اغلب کسانی که علائم کمبود ویتامین دی دارند، از بروز لک‌های پوستی، جوش و آکنه شکایت می‌کنند. ویتامین D در کنترل سبوم پوست نقش دارد. این موضوع دو طرفه است. کمبود ویتامین D باعث ترشح زیادی سبوم پوست می‌شود و ترشح سبوم و اسید گلیکولیک بالا در پوست نیز باعث اختلال در روند جذب ویتامین D بدن می‌شود. این چرخه معیوب لک‌های صورت، تیرگی دور چشم، خاکستری به نظر رسیدن پوست و خشکی پوست را به دنبال دارد.

برای کمبود ویتامین دی چی بخوریم؟ برای رساندن ویتامین D کافی به بدن، اگر نمی‌خواهید آفتاب بگیرید، ماهی‌های چرب مانند سالمون یا قزل آلا بخورید. امروزه مواد غذایی غنی شده با ویتامین D نیز تولید می‌شوند، از آن‌ها نیز بهره‌مند شوید. همچنین می‌توانید از قرص‌های ویتامین D کامل با نظر پزشک یا دکتر داروخانه استفاده کنید.

پیشگیری های لازم برای جلوگیری از لکه های پوستی

حال که می‌دانید کمبود کدام ویتامین باعث لک صورت می‌شود، باید برای پیشگیری از کمبود ویتامین و ایجاد لک‌های پوستی اقداماتی انجام دهید. اول از همه سبک غذایی خود را تغییر دهید و یک زندگی سالم سرشار از ویتامین و مواد مغذی پیش بگیرید. در کنار سبک غذایی از ورزش و روتین پوستی غافل نشوید.

روتین پوستی خود را رعایت کنید. هر هفته یا حداقل ماهی دو بار پوستتان را اسکراب کنید تا لایه‌های مرده برداشته شوند. با آرایش نخوابید؛ زیرا یکی از عوامل مهم جوش، آکنه و لک صورت است. ویتامین‌ها و مکمل‌های ویتامینه را در روتین خود بگنجانید. برخی از این مولتی ویتامین‌ها را می‌توانید به صورت موضعی نیز روی صورت استفاده کنید. به طور مثال سرم ویتامین C و قرص‌های ویتامین E برای ماساژ صورت و روتین پوستی عالی هستند.

برای آشنایی با نحوه مصرف مولتی ویتامین این مطلب را بخوانید.

پیشگیری های لازم برای جلوگیری از لکه های پوستی

بهترین مولتی ویتامین های برای جلوگیری از لک صورت

در پاسخ به پرسش کمبود کدام ویتامین باعث لک صورت می‌‌شود؟ ویتامین ‌ای مهم را نام بردیم. این ویتامین‌ها را می‌توانید از مواد غذایی مختلف دریافت کنید. در کنار مواد غذایی، مولتی ویتامین‌ها به صورت قرص یا سرم نیز وجود دارند. بهتر است از قرص‌هایی استفاده کنید که مخصوص درمان لک‌های پوستی تولید می‌شوند. این مکمل‌ها اغلب تمام ویتامین‌ها و مینرال‌های ضروری برای بهبود لک صورت را دارند.

اگر به دنبال پیشگیری هستید نیز سرم‌های مولتی ویتامینی هستند که استفاده از آن‌ها در روتین پوستی نقشی مفیدی در پیشگیری از لک‌های پوستی ایفا می‌کند. در ادامه بهترین مکمل‌های مولتی ویتامین مفید در داروخانه آنلاین دکتر بهمنی معرفی خواهد شد.

کپسول ویتامین E آپوویتال؛ تحت لیسانس آلمان

یکی از مولتی ویتامین‌های موثر برای بهبود لک صورت کپسول کپسول ویتامین E آپوویتال است. این کپسول با آنتی اکسیدانی که دارد، از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. همچنین خاصیت جوانسازی و ضد پیری دارد. به علاوه از ایجاد چین و چروک‌های بالا رفتن سن نیز جلوگیری می‌کند.

قرص ویتامین E را چند روز یکبار بخوریم؟ این کپسول را می‌توانید روزانه یک عدد همراه آب فراوان میل کنید. توجه داشته باشید که نباید دوز مصرف را خودسرانه بالا ببرید. به علاوه اگر داروی خاصی مانند داروهای انعقاد خون مصرف می‌کنید، باردار هستید یا کمبود ویتامین K دارید نیز باید ابتدا با پزشک معالج خود مشورت کنید.

کپسول اگزوتین درمکس؛ موثر در جوانسازی و حفظ رطوبت پوست صورت

کپسول اگزوتین درمکس محصول ایران از لابراتوار پارس حیان حاوی مقادیر مناسبی از ویتامین‌های مفید برای پوست است. این کپسول روی جوانسازی پوست و جلوگیری از خشکی صورت اثر دارد. از پوست در برابر اشعه مضر آفتاب محافظت می‌کند. مشکلات پوستی ایجاد کننده لک مانند اگزما، آکنه و جوش را بهبود می‌بخشد. همچنین با خاصیت کلاژن‌سازی و آب‌رسانی مانع ایجاد چین و چروک و افتادگی پوست می‌شود.

مصرف این کپسول برای اثربخشی بهتر در یک دوره 45 تا 60 روزه توصیه شده است. بهتر است یک قرص صبح و یک عدد عصر با یک لیوان کامل آب بخورید. اگر پزشک شما دستور دیگری داده است، طبق همان عمل کنید. مهم است که اگر به هر یک از ترکیبات این دارو حساسیت دارید، به پزشک اطلاع دهید.

بهترین مولتی ویتامین های برای جلوگیری از لک صورت

کپسول پیگمنتا درمکس؛ ترکیب معجزه آسای ویتامین E و C

یکی از محصول ایرانی مناسب برای بزرگسالان موثر در بهبود لک صورت کپسول پیگمنتا درمکس است. این کپسول مقادیر کافی ویتامین E و ویتامین C دارد. به همین دلیل به عنوان یک کلاژن ساز و آب‌رسان قوی شناخته می شود.

این کپسول به بهبود لک‌های پوستی ناشی از آکنه، جوش یا زخم‌ها نیز کمک می‌کند. مولتی ویتامین پیگمنتا درمکس از پوست در مقابل رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند و با خواص ضد التهابی جلوی ایجاد لک‌های صورت را می‌گیرد. مصرف این قرص دو عدد در روز همراه آب یا غذا مجاز است.

کپسول کلاژن و ویتامین C رزاویت

مهم‌ترین ماده استفاده شده در کپسول رزاویت ایرانی ویتامین C است. این کپسول از پوست در مقابل لک‌های پوستی محافظت می کند. همچنین برای پیشگیری در موارد دیگر مانند ریزش مو نیز استفاده می‌شود. اگر می‌خواهید با یک تیر دو نشان بزنید این کپسول را انتخاب کنید. با ترکیب کلاژن و ویتامین C نه تنها از لک صورت در امان خواهید بود، بلکه فرایند پیری و بروز چین و چروک را نیز به تعویق خواهید انداخت. بزرگسالان می‌توانند این کپسول را روزانه دو عدد استفاده کنند.

سخن آخر

اگر می‌خواهید مطمئن شوید کمبود کدام ویتامین باعث لک صورت می‌شود، یک بار دیگر این مقاله را بخوانید. با دانستن این موضوع، به سراغ تغییر سبک زندگی خود به سمت زندگی سالم بروید. یکی از راه‌های جلوگیری از لک صورت استفاده از مکمل‌ها و کپسول‌های مولتی ویتامین است. به کمک داروهوم می‌توانید بهترین مولتی ویتامین‌هایی که روی زیبایی پوست صورت اثر دارند را انتخاب کنید.

 

سوالات متداول

1- کمبود کدام ویتامین باعث کک و مک میشود؟

کک و مک بیشتر به دلایل ژنتیکی، قرار گرفتن در معرض نور خورشید و افزایش تولید ملانین در پوست ایجاد می‌شود. ملانین رنگدانه‌ای است که به پوست رنگ می‌دهد و در برابر اشعه ماوراء بنفش از پوست محافظت می‌کند. کمبود برخی ویتامین‌ها هم مانند ویتامین های گروه B، ویتامین دی، ویتامین ای، ویتامین سی و ویتامین آ باعث کک و مک می شود.

2- ایا کمبود اهن باعث لک صورت میشود؟

بله. آهن برای حمل اکسیژن در خون ضروری است. کمبود آهن به معنای کاهش اکسیژن رسانی به سلول‌های پوست است که می‌تواند باعث رنگ پریدگی، خشکی و در برخی موارد لک شدن پوست شود. علاوه بر آن آهن برای ترمیم بافت‌های آسیب دیده ضروری است. کمبود آهن می‌تواند روند ترمیم سلول‌های پوست را کند کرده و باعث ایجاد لک شود.

نوشته های مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

support_agent پشتیبانی 8 الی 19
delivery_dining ارسال به تمام نقاط ایران
verified_user ضمانت اصالت و سلامت
trending_up ارسال رایگان سفارش 900,000+ تومان
view_in_ar پیگیری سفارش ها

تمام حقوق مادی و معنوی برای داروهوم محفوظ است. طراحی و اجرا توسط داروهوم